Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et syö enää 18 jälkeen mitään

Vierailija
13.02.2012 |

kysyisin vain, että nukutko yöllä hyvin?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uneen ja unen laatuun se, syönkö illalla vai en. Jos syön, saatan valvoa suurimman osan yöstä tai ainakin nukkua huonosti. Eikä millään ole voinut kehittyä nälkä nukkumaan mennessä, jos on päivällisen syönyt joskus 17-18 aikaan, vielähän senkin sulattelu on iltakymmeneltä kesken

Vierailija
22/47 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

takia, että kuvittelisi iltasyömisen olevan lihottavampaa. Tosin minulla se on tavallaan sitäkin, koska iltasyömisen jälkeen en nuku ja seuraavana päivänä olen väsynyt ja väsyneenä tuntuu, että elimistö "kaipaa" puolet enemmän sitä puputettavaa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee sitä tarkoituksella, ei vain ole nälkä. Syön kunnon päivällisen 17-18 välillä. Illalla saatan ottaa hedelmän tms. jos päivällinen on jostain syystä ollut aikaisin tai erityisen kevyt. Aamulla juon kahvin viiden aikaan, ja aamupalan syön 8-9 välillä. Olen ylipainoinen, BMI 26.

Vierailija
24/47 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä päivän ruokailuni koostuivat seuraavista:

Aamupala: leipä, rahka tai joku jogurtti

Lounas: työpaikan lounas, salaatit ym.

Päivällinen: kotona mitä sattuu olemaan, esim. riisiä ja kanaa

Iltapala: leipää, rasvaista ruokaa, napostelua ym.

Jätin sitten jokin aika takaperin tuon iltapalan pois ja käytännössä en syö mitään klo 18 jälkeen. Paino alkoi tippua välittömästi ja olo parani parin päivän jälkeen. Yöt tulee nukuttua paremmin ja aamulla aamupala maistuu paremmalta.

Tuolla kellonajalla ei ole minulle mitään merkitystä. Jos söisin "iltapalan" lounaan ja päivällisen välissä, niin yhtä hyvin olisin voinut jättää senkin väliin. Sopii vain niin helposti rutiineihin tehdä illalla jotakin muuta kuin syödä, niin jää helposti sitten pois päiväjärjestyksestä tuo iltapala.

Veikkaisin kulutuksen olevan tällä hetkellä n.500-800kcal pienempi kuin aikaisemmin johtuen juurikin noista rasvaisista iltapaloista. Tyypillisiä iltapaloja aikaisemmin olivat mm. uunileipä reilulla juustolla, uunimakkara juustolla ja majoneesilla ym.

Tiivistelmä: Kulutus on enemmän kuin mitä syön = paino putoaa.

Vierailija
25/47 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2012 klo 14:24"]

Itse koen, että painonhallinnan kannalta tärkeää on aina ollut syödä 5 x/pv. Jos lintsaan ruokarytmistä, niin alkaa jenkkakahvaa kerääntyä. Syön itse aina aamupalan, lounaan (välipalasta olen vähän laiskotellut), päivällisen ja iltapalan. Ei tulis nukkumisesta mitään. Toki me kaikki ollaan yksilöitä. Niin, siis oon normaalipainoinen. Klo 18 sääntö (lihottaa jos syöt illalla) on täyttä potaskaa.

Syöminen lihottaa aivan yhtä paljon, söi milloin tahansa. Iltasyömisen ongelma voi olla joillekin se, että se on ajanvietettä.

Perusrytmi on se, että syön 2-3 ateriaa päivässä - eli lounas, välipalaksi hedelmä ja päivällinen. Tällä paino laskee/ pysyy vakiona. Iltapalan syömättömyyteen nyt ei ole mitään diettisyytä - se vain on turha ateria.

Ei aivan näin. Kyllä kalorimäärien lisäksi vaikuttaa aineenvaihdunta. Jos syö esim. 2 x/pv, voi ainakin laihduttajalla käydä ns. säästöliekki-ilmiö. Jos ei syö klo 18 jälkeen, eikä aamupalaakaan ennen puolta päivää... siinähän tulisi 18 tuntia ilman ravintoa. Melko hyvä paasto. Siihen kun vetää rekkamiehen pasta-annoksen, on elimistö ihmeissään.

En siis väitä että juuri sinä toimit näin.

Yleensä ne, jotka syövät 2-3 kertaa päivässä, eivät syö mitään rekkamiehen pasta-annoksia. Pastaa tuskin ollenkaan. Heidän ei tarvitse olla kaikenaikaa syömässä.

Vierailija
26/47 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä? Miksen nukkuisi? Pitäisikö syömättömyyden/syömisen muka vaikuttaa jotenkin uneen? En oo moisesta kuullukkaan... 

Vierailija
27/47 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä teillä on päivällinen aikaisin? Meillä se alkaa kello 19 ja pöydässä istutaan puoli yhdeksän uutisiin saakka. Eikä harrastuksista kaikki edes ehtisi kotiin ennen seitsemää.

Menkääpä minne tahansa läntisen tai eteläisen Euroopan maahan, niin illalliselle kokoonnutaan siinä kahdeksan maissa.

Vierailija
28/47 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syön illalla klo 18 jälkeen, niin aamulla on ihan karmea nälkä. Jos en syö, niin nälkä tulee vasta seuraavana päivänä puolilta päivin. En halua herätä aamulla nälkäisenä, joten en syö illalla.

Vierailija
29/47 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon kans nukkunu paremmin kun oon vähentäny illalla syömistä! :)

Vierailija
30/47 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko syödä vielä noin tunti ennen nukkumaan menoo, muuten on kauhee nälkä eikä uni tuu :(

Vierailija
31/47 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut nukkuvani paremmin tyhjällä mahalla: näen enemmän unia, uneni on syvempää, en heräile yön mittaan ja aamulla on hyvin levännyt olo.

Vierailija
32/47 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen taas semmoinen että usein on pakko ennen nukkumaanmenoa syödä vielä jotain, jos haluan nukkua.

Vierailija
33/47 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on syödä illalla. Työpäivä päättyy 18.00 ja kotona olen siinä 19.00.

Vierailija
34/47 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:52"]Mun on pakko syödä vielä noin tunti ennen nukkumaan menoo, muuten on kauhee nälkä eikä uni tuu :(

[/quote]

Sama. Ja syön muutenkin säännöllisesti. Hyvä aineenvaihdunta!

Vierailija
35/47 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun? Miksen nukkuisi? :o En oo vuosiin syöny iltakuuden jälkeen.

Vierailija
36/47 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Jos syön 18 jälkeen tulee aamulla paska housuun jo matkalla vessaan. Lääkärit eivät ole löytäneet syytä tälle.

Vierailija
37/47 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Jos syön 18 jälkeen tulee aamulla paska housuun jo matkalla vessaan. Lääkärit eivät ole löytäneet syytä tälle.

Vierailija
38/47 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvien/hitaiden hiilareiden syöminen illalla voi parantaa nukahtamista ja unenlaatua. Jos et saa nukuttua, suosittelen syömään illemmallakin. Huonosti nukutut yötkin lihottavat, joten kannattaa kuunnella elimistöäsi.

Vierailija
39/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut univaikeuksia jo pidempään. Nyt vajaan viikon ajan en  ole syönyt klo 17:30-18 jälkeen mitään. Uni on tullut tosi paljon paremmin, viime yön nukuin todella hyvin. Aiemmin napostelin iltaisin.

Vierailija
40/47 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoansulatus ei kuormita elimistöä. Ruoansulatus nimenomaan aktivoi parasymoaattista hermostoaz joka vastaa levosta, rentoutumisesta ja nukkumisesta. Miksi ruoan jälkeen väsyttää? Koska kroppa haluaa levätä ja sulattaa ruokaa. Mitä leijonat tekee kun ne on syönyt? Lekottelew viikon.

Ruoansulatusvaivat johtuu nimenomaan siitä, ettei korpan anneta levätä ja sulattaa ruokaa vaan aterian jälkeen juostaan pää kolmantena jalkana kuin perseeseen pistetty mäyrä.