Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreeniä sairastavat

Vierailija
13.02.2012 |

Kuinka usein teillä päänsärkyä?

Itselläni nyt viimeisen parin vuoden aikana ruvennut tulemaan päänsärkykohtauksia välillä jopa 4krt viikossa. Yleensä päänsärky alkaa aamuyöstä ja jos ehdin ajoissa ottamaan migreenilääkkeen (sumatripan) kohtaus menee ohi puolessa tunnissa.

Edellisen reseptin lääkäri kirjoitti aika tasan 4kk sitten ja nyt soitin uutta reseptiä niin ei suostukaan kirjoittamaan sitä, vaan pitää käydä vastaanotolla, koska pillereitä mennyt kuulemma "liikaa". Eli oon 4kk aikana syönyt 36 sumatripania, onko se mielestänne paljon?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli migreenikohtauksia viikottain helvetillisen stressin takia.

Stressin aihe kun poistui, migreenikohtaukset jäivät siihen normaaliin (minulle normaaliin) eli kuukautiskierron mukaisiksi; päivää ennen menkkoja ja päivä menkkojen jälkeen.

Pahimpaan stressiaikaan kävin akupunktiossa terveyskeskuksessa. 2 x viikossa kuukauden verran ja migreenikohtaukset poistuivat vuodeksi.

Vierailija
2/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni vähintään 12 sumatriptaania kuukaudessa, joten kyllä niitä voi hyvinkin joutua ottamaan sen verran. Sittemmin aloitettu estolääkityksenä Triptyl, joka vähentänyt sumatriptaanin tarvetta, mutta edelleen niitä menee ehkä 7kpl kuukaudessa.

Kannattaa pyytää estolääkitys, jos noinkin paljon migreeniä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

migreeniin ihan tulehduskipu lääkettä.. kohtauksia tulee kausittain.. joskus joka päivä 3viikkoa putkeen ja joskus 2kk tauko ilman yhtäkään kohtausta. hyvin pitkälti liittyy syömis rytmiin, hajuihin, ja hartia jumituksiin, jotka siis toimii lähtölaukauksina.

Vierailija
4/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa tosiaan käydä vastaanotolla ja pohtia esimerkiksi estolääkitystä. Kannattaa myös koittaa vaihtoehtoisia hoitomuotoja, kuten juuri akupunktiota. Jos oireet liittyvät missään määrin niska-selkä -vaivoihin, niin pyydä lähete fysioterapiaan,. esim. OMT-terapiaan.

Onko sinu aina välttämättä otettava triptaani? Auttaisiko välillä esim. burana + 2x panadol samaan aikaan otettuna. Tuo on minulle aika toimiva cocktail, tosin ei yhtä nopea kuin triptaanit.

Vierailija
5/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä oon Burana 800mg yrittänyt estää päänsäryn pahenemista, mutta ei auta yhtään. Ainoastaan toi sumatripan auttaa siihen, mutta sekin tekee mulle inhottavia sivuoireita, heikotusta, käsien vapinaa ja välillä puristavaa tunnetta rinnalla ja käsivarsissa. Estolääkkeenä oon välillä syönyt atacandia, mutta se päässyt nyt myös loppumaan.

Onko toi miten yleistä, että kipuilu alkaa yleensä aina aamuyöstä? SItä lekuri hiukan hämmästeli ja haluaa mut käymään sen takia vastaanotolla.

Vierailija
6/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte kokeilla mustaseljatuoremehua migreeni kohtausten lievittämiseen.

Mulla se auttoi dramaattisesti.

Vierailija
7/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä oon Burana 800mg yrittänyt estää päänsäryn pahenemista, mutta ei auta yhtään. Ainoastaan toi sumatripan auttaa siihen, mutta sekin tekee mulle inhottavia sivuoireita, heikotusta, käsien vapinaa ja välillä puristavaa tunnetta rinnalla ja käsivarsissa. Estolääkkeenä oon välillä syönyt atacandia, mutta se päässyt nyt myös loppumaan.

Onko toi miten yleistä, että kipuilu alkaa yleensä aina aamuyöstä? SItä lekuri hiukan hämmästeli ja haluaa mut käymään sen takia vastaanotolla.

kuin täydellisen paska tyyny? Jos nukkuma-asentosi on sellainen että pään verenkierto jotenkin estyy ja kipu ei olisikaan varmuudella migreeniä?

Tuo tuli mieleen.

Vierailija
8/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä oon Burana 800mg yrittänyt estää päänsäryn pahenemista, mutta ei auta yhtään. Ainoastaan toi sumatripan auttaa siihen, mutta sekin tekee mulle inhottavia sivuoireita, heikotusta, käsien vapinaa ja välillä puristavaa tunnetta rinnalla ja käsivarsissa. Estolääkkeenä oon välillä syönyt atacandia, mutta se päässyt nyt myös loppumaan. Onko toi miten yleistä, että kipuilu alkaa yleensä aina aamuyöstä? SItä lekuri hiukan hämmästeli ja haluaa mut käymään sen takia vastaanotolla.

Vierailija
9/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa mun migreenini käyttäytyy huonosti, alkaa just silloin kun sille tuntuu. Öisin todella harvoin.

Vierailija
10/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oireisiin löytyy joku syy. Itselläni esimerkiksi lihasjumit hartioissa ja niskassa selkeästi tihentävät migreenikohtauksia. Mulla oireet alkaa kyllä yleensä päivällä, joskus tosin on jo herätessä päänsärky mutta harvemmin.

Vierailija
11/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan tulee mieleen estolääkitys ja sen selvittäminen saako kohtausten määrää pienemmäksi jollain konstilla.

Vierailija
12/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se auttava sekoitus on siis nimenomaan burana ja panadol yhtä aikaa ja yhdessä otettuna, ei pelkkä burana 800 mg.

Eli 400 mg buranaa ja 1000 mg panadolia. Lisäksi tuli myös mieleen, että onko sänkysi ja tyynysi aivan kamalat. Onko ne liian pehmeät?

Onko lääkärisi muuten neurologia vai yleislääkäri? Jos sinulla on noin paljon migreeniä niin minä uhraisin 100 e yksityiselle neurologille, tai vaatisin neurologille pääsyä julkisen kautta.

Vierailija
13/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä vastaanotolle ja keskustella estolääkityksestä. Minulla on betasalpaaja estolääkityksenä. Aikaisemmin kohtauksia oli 2-3 kertaa viikossa, nyt 2-4 kertaa kuussa.

Vierailija
14/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee vaihdellen, joskus useammin ja joskus harvemmin mutta keskimäärin nykyään aika harvoin, ehkä kerran kuukaudessa. Tosin sitten kun se kohtaus tulee se kestää aina sen 3 päivää ennen kuin hellittää :/

Ehkä sä vaan menet sinne lääkäriin keskustelemaan kunnollisesta lääkityksestä?

Vierailija
15/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sain tarpeeksi ja päätin kokeilla kaikkea mahdollista.

Aloitin akupunktiosta. Nyt 11 v ilman kohtauksia.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan akupunktiota.

Vierailija
16/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan täsmälääke on aina otettava. Ja minulla myöskin aika usein särky alkaa aamuyöstä sillä lailla että herään siihen kun kipu on jo päällä eli ei tuo mitään poikkeavaa ole.

Vierailija
17/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatteko PELKÄN täsmälääkkeen? Minä otan yleensä ensiksi kipulääkettä, sitten täsmälääkkeen ellei kipu hellitä tavallisilla lääkkeillä 1-2 tunnissa. En ole vielä uskaltanut kokeilla pelkkää täsmälääkettä, mutta mieli tekisi. Minua harmittaa kun Buranaa ja Panadolia palaa migreenin takia niin paljon.

t. ei ap

Vierailija
18/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatteko PELKÄN täsmälääkkeen? Minä otan yleensä ensiksi kipulääkettä, sitten täsmälääkkeen ellei kipu hellitä tavallisilla lääkkeillä 1-2 tunnissa. En ole vielä uskaltanut kokeilla pelkkää täsmälääkettä, mutta mieli tekisi. Minua harmittaa kun Buranaa ja Panadolia palaa migreenin takia niin paljon.

t. ei ap

jos se ei auta, menen kotiin ja otan täsmälääkkeen.

Normaalisti kotona pelkkä täsmälääke, Zomig 2,5mg.

Kotona siksi että Zomigin vaikutuksesta nukahdan hyvin nopeasti.

Vierailija
19/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "kuuluu" yöllä alkava kipu? Siinä tapauksessa mun migreenini käyttäytyy huonosti, alkaa just silloin kun sille tuntuu. Öisin todella harvoin.

Ei tietenkään tarkoita, että sitä kaikilla olisi! Migreeniinhän kuuluu hyvinkin erilaisia oireita ihmisestä riippuen.

Vierailija
20/21 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatteko PELKÄN täsmälääkkeen? Minä otan yleensä ensiksi kipulääkettä, sitten täsmälääkkeen ellei kipu hellitä tavallisilla lääkkeillä 1-2 tunnissa. En ole vielä uskaltanut kokeilla pelkkää täsmälääkettä, mutta mieli tekisi. Minua harmittaa kun Buranaa ja Panadolia palaa migreenin takia niin paljon. t. ei ap

Ihan siitä syystä että minun migreenisärkyyni ei vaan yksinkertaisesti normisärkylääkkeet auta mitenkään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi