Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sikiö makaa kohdussa vinottain

Vierailija
12.02.2012 |

Pylly siis kohdun suuntaan, pää vasemmalla puolen kohdussa, jalat tuolla oikealla puolella.

Neuvolassa sanottu että koitetaan kääntää mutta uudelleensynnyttäjänä voi alateitsekin synnyttää.

Mitä jos lapsi ei käännykkään?

Eikö peppu edellä olekaan mahdottomuus?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"breech" eli perätila.

Vierailija
2/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pakko uskoa että noin se voi mennä.

Jotenkin kumma miten on ajatellut että peppuasento ei ole mahdollista vaan se menee sektioksi silloin, pahaa tekee.

Olen uudelleensynnyttäjä ja viimesimmässä synnytyksessä en saanut ponnistusta loppumaan vaan lapsi valui pihalle ennenkö kätilö oli tarkastanut kuristaako kaulaa napanuora. Onneksi ei ollut! Miten tälläsen sitten synnyttää? Voi ei.

Viimeset 2 synnytystä on ponnistuksen ajaksi merkattu 1 minuutti, viimeksi sanottiin että laitetaan se koska minuutteina ne ilmoitetaan.

Mitä enempi tässä luen kaikista erbin pareesi- vammoista ja muusta niin sitä enempi tuntuu että synnytys karkaa käsistä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pakko uskoa että noin se voi mennä.

Jotenkin kumma miten on ajatellut että peppuasento ei ole mahdollista vaan se menee sektioksi silloin, pahaa tekee.

Olen uudelleensynnyttäjä ja viimesimmässä synnytyksessä en saanut ponnistusta loppumaan vaan lapsi valui pihalle ennenkö kätilö oli tarkastanut kuristaako kaulaa napanuora. Onneksi ei ollut! Miten tälläsen sitten synnyttää? Voi ei.

Viimeset 2 synnytystä on ponnistuksen ajaksi merkattu 1 minuutti, viimeksi sanottiin että laitetaan se koska minuutteina ne ilmoitetaan.

Mitä enempi tässä luen kaikista erbin pareesi- vammoista ja muusta niin sitä enempi tuntuu että synnytys karkaa käsistä.

ap

Kuulostaa siltä, että olisit varmasti loistava perätilasynnyttäjä, kun edellinenkin synnytys on noin sutjakkaasti mennyt. erbin pareesi ei ole yleensä perätilasynnyttksen seurausta.

Vierailija
4/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en saa ponnistusta pysähtymään?

Jos synnytyslääkärin tarttee tunkea käsi ja alkaa vääntämään lasta siinä niin miten se onnistuu kun lapsi vaan tulee? Siis oikeasti, se vaan tulee.

Jalat edellä tuossa varmaan olisikin pointtia mutta että siinä tarttee sikiön asentoa fiksata kuulostaa ihan siltä ettei se onnistu.

Joku kertoi synnytyskokemuksenaan että lapselle tuo hermovamma tuli kun pää jäi jumittamaan ja sitä aikansa väänsivät.

ap, nyt ihan heikkohermoisena!!

Vierailija
5/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en saa ponnistusta pysähtymään?

Jos synnytyslääkärin tarttee tunkea käsi ja alkaa vääntämään lasta siinä niin miten se onnistuu kun lapsi vaan tulee? Siis oikeasti, se vaan tulee.

Jalat edellä tuossa varmaan olisikin pointtia mutta että siinä tarttee sikiön asentoa fiksata kuulostaa ihan siltä ettei se onnistu.

Joku kertoi synnytyskokemuksenaan että lapselle tuo hermovamma tuli kun pää jäi jumittamaan ja sitä aikansa väänsivät.

ap, nyt ihan heikkohermoisena!!

Se on just hyvä, jos ponnistat hyvin ja reippaasti! Ei ponnistusta tarvitse saada pysähtymään. Lantiosi kuvataan ja sikiö mitataan perätilasynnytystä suunniteltaessa. Näin riski jäädä kiinni on minimaalinen.

Vierailija
6/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään kaikki tiedot netistä mitä löydän ja jos lääkäri ei vakuuta niin saa leikata. Kai sen saa toivoa? Jos en saa vakuutettua että synnytys onnistuu niin epätoivoisenako se vaan on pakko tehtävä?

Kääntöyritystä koitetaan myös tässä ensin mutta olen ihan pihalla tästä (kuten huomaat) enkä tahdo ryhtyä synnytykseen jos pelkään lapsen vammautumista ja uskon sen tulevan.

ap

Vierailija
7/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään kaikki tiedot netistä mitä löydän ja jos lääkäri ei vakuuta niin saa leikata. Kai sen saa toivoa? Jos en saa vakuutettua että synnytys onnistuu niin epätoivoisenako se vaan on pakko tehtävä?

Kääntöyritystä koitetaan myös tässä ensin mutta olen ihan pihalla tästä (kuten huomaat) enkä tahdo ryhtyä synnytykseen jos pelkään lapsen vammautumista ja uskon sen tulevan.

ap

Kaikkeen synnytykseen liittyy riskejä! Myös sektioon, ja etenkin siihen. Jos sektio on sinulle turvallisempi, sitä tullaan sinulle suosittelemaan. Perätilan alateisynnytyksen edellytykset arvioidaan huolellisesti. Don't worry. Yritä luottaa henkilökuntaan.

Vierailija
8/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perätila ole eri kuin tuo poikittainen asento? Mulla oli myös vauva poikittain, huomattiin vasta synnärillä kun olin jotain 4cm auki.

Synnytyspapereissa oleva termi sille oli "transverse lie" eikä alatiesynnytys kuulemma ole silloin manhdollinen. Sektioon siis mentiin.

Guuglaa kuvahaku transverse lie, en tiedä mikä se on suomeksi.

Vierailija
9/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sektio on leikkaus ja sen olen sisäistänyt mutta riskit sektiossa netin mukaan pienemmät.

Jos lapsi vammautuu niin miten voin koskaan olla sinut asian kanssa? En vaan voi.

Olen niin kuvitellut että alatiesynnytys on joko jalat/pää edellä ja muuten leikataan jos jotain tulee.

Esikoinen oli hankala koska pää junnasi väärässä tarjonnassa mutta tuli ulos alateitse ja vältettiin leikkaus johon jo alettiin valmistautumaan.

Mutta nyt tuntuu etten ole tämän kanssa sinut, ettei synnytyksessä pääse tilanteen päälle.

En tahdo asettaa lasta minkäänlaiseen riskiin ja valitettavasti nuo yliopistollisen sairaalan lääkäritkin on vaan ihmisiä. En arvostele mutta paha kokemus takana kun potilasta ei voi auttaa.

ap

Vierailija
10/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sektio on leikkaus ja sen olen sisäistänyt mutta riskit sektiossa netin mukaan pienemmät.

Jos lapsi vammautuu niin miten voin koskaan olla sinut asian kanssa? En vaan voi.

Olen niin kuvitellut että alatiesynnytys on joko jalat/pää edellä ja muuten leikataan jos jotain tulee.

Esikoinen oli hankala koska pää junnasi väärässä tarjonnassa mutta tuli ulos alateitse ja vältettiin leikkaus johon jo alettiin valmistautumaan.

Mutta nyt tuntuu etten ole tämän kanssa sinut, ettei synnytyksessä pääse tilanteen päälle.

En tahdo asettaa lasta minkäänlaiseen riskiin ja valitettavasti nuo yliopistollisen sairaalan lääkäritkin on vaan ihmisiä. En arvostele mutta paha kokemus takana kun potilasta ei voi auttaa.

ap

Kyllä sut sektoidaan, jos haluat. Yleensähän sekin menee ihan hyvin:).

Vierailija
11/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olen lukenut niin jostain linkkuveitsiasennosta puhuvat, eli käsitin että sama kuin minulla, että sikiö on peppu alaspäin, tavallaan istuu. Nuo googlekuvat on semmoisesta asennosta. Niin toivon että lapsi vielä muljahtaa raivotarjontaan.

Kai se leikattaisiin jos synnytykseen mennään normaalista ja siinä huomataan asento vasta? Joka paikassa puhutaan mangneettikuvauksista ja alkaa ihan huimaamaan sitä kaikkea ajatellessa.

Mun tapauksessa vaan todetaan että antaa palaa kun 4,3 kilonenkin on ulos tullut. Osaan jo arvata että se menee niin. Neuvolakin sitä noin puhui.

ap

Vierailija
12/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä usko nettiä, yliopistosairaalan lääkärit tietää varmasti paremmin. Ja olet tosiaan ollut väärässä luulossa, jalat edellä vauva ei voi alakautta syntyä. Se on oltava joka perä- peräjalka tai päätarjonta

Vierailija
13/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olen lukenut niin jostain linkkuveitsiasennosta puhuvat, eli käsitin että sama kuin minulla, että sikiö on peppu alaspäin, tavallaan istuu. Nuo googlekuvat on semmoisesta asennosta. Niin toivon että lapsi vielä muljahtaa raivotarjontaan.

Kai se leikattaisiin jos synnytykseen mennään normaalista ja siinä huomataan asento vasta? Joka paikassa puhutaan mangneettikuvauksista ja alkaa ihan huimaamaan sitä kaikkea ajatellessa.

Mun tapauksessa vaan todetaan että antaa palaa kun 4,3 kilonenkin on ulos tullut. Osaan jo arvata että se menee niin. Neuvolakin sitä noin puhui.

ap

Ei leikata, jos yllätysperätilan synnytys etenee mallikkaasti, sikiö on sopivan kokoinen ja lantio tuntuu tilavalta. Ai edellinen painoi 4,3kg? Millä viikoilla syntyi? Onko tämä lapsi pienempi?

Vierailija
14/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatie olisi minusta ihanne tyyli. Mutta ehkä vaan nyt karkasi mopo käsistä ja alkoi pelottamaan, kai se tästä kun pääsee mukaanajatukseen.

Tarttee kuunnella mitä lääkäri sanoo jos käännös ei onnistu. Mutta helpolla en päästä, koska jos alatietä kokeillaan niin tarttee vähän enempi tietää mitä on vastassa, kuulostaa melkosen hurjalta nämä jutut mitä on illan aikana lukenut.

ap

Vierailija
15/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulee manamään varmasti ihan hyvin

Vierailija
16/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen oli 4,3 kilonen. Raskausviikkoje en muista, lähellä laskettua aina syntyneet.

Tämän arvioitu paino on 3,2 kiloa.

3. ja 4. oli taas normaalin kokoisia mutta neuvola siihen kakkosen painoon jo tarttui ja pelkään että yhden ison syntyminen on sitten läpihuuto sairaalalle.

Jos uhkaan niitä oikeudella jos lapsi vammautuu jos asia päätetään kevyin perustein ja se pieni riski toteutuu? Kai mä saan vaatia perusteellisia mittauksia vaikka olenkin simppeli tapaus?

ap

Vierailija
17/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuota minä pelkään, että se menee hyvin -tuudituksella.

Kyllä synnytyksissä lapsia kuolee ja vammautuu.

ap

Vierailija
18/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen oli 4,3 kilonen. Raskausviikkoje en muista, lähellä laskettua aina syntyneet.

Tämän arvioitu paino on 3,2 kiloa.

3. ja 4. oli taas normaalin kokoisia mutta neuvola siihen kakkosen painoon jo tarttui ja pelkään että yhden ison syntyminen on sitten läpihuuto sairaalalle.

Jos uhkaan niitä oikeudella jos lapsi vammautuu jos asia päätetään kevyin perustein ja se pieni riski toteutuu? Kai mä saan vaatia perusteellisia mittauksia vaikka olenkin simppeli tapaus?

ap

Ja sinulle tullaan tekemään perusteelliset mittaukset. Ei perätilasynnytys ole koskaan läpihuutojuttu, se suunnitellaan aina huolella.

Vierailija
19/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä pienet viikot, niin älä ala panikoida. Itselläni on 2/4 lasta olleet pitkään linkkariasennossa ja/tai vinossa kohdussa, mutta molemmat kääntyivät ennen synnytystä raivotarjontaan. Toinen rv 37 ja toinen "jo" rv 35. Kaksi muuta lasta taas olivat koko ajan raivotarjonnassa.

Mutta SUURIN OSA, todella suurin osa, kääntyy itsestään raivotarjontaan. Ja ulkokäännöstäkin voidaan vielä yrittää loppuraskaudessa, jos ei käänny.

Vierailija
20/38 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, koska mulle on siitä puhuttu melko kevyesti neuvolassa ja lapsen asentoa ultratessa jälleen puhuivat että hyvinhän se syntyy.

Ja voi olla että syntyy hyvin, enhän minä sitä tiedä vaan he tietää enempi mutta alkoi vaan joku ääni huutamaan päänsisällä.

Kerään vähän kysymyksiä itselleni lääkäriä varten ja tahdon että tutkii kunnolla paikat ja selittää tämän minulle niin ettei ole ihan näin heikolla jäällä kun synnytys alkaa aikanaan.

Olen vähän peloissaan nyt jonkun takia että se "tulee hyvin" mutta kai nyt joka perätila on silti riskinsä? Tai annetaanko samalla koko synnytys kätilölle kun se menee ihan jees?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan