Mies ja perheen elättäminen. Miten teillä muilla?
Ollaan naimisissa, kaksi lasta joista toinen on vauva. Molemmat lapset siis miehen lapsia. Olemme jo pitkään olleet tilanteessa, että minä maksan lähes kaiken lapsiin liittyvän (kaikki vaatteet, tarvikkeet, vaipat ym.) ja ostan enimmäkseen perheemme ruuat. Vuokran maksamme puoliksi ja päivähoitomaksun. Mies maksaa omia lainojaan ja sillointällöin ostaa vähän ruokaa. Olen täysin väsynyt tähän kuvioon, sillä miehelläni on kuitenkin tulot yli 3000 e kuussa ja minulla 1400 e. Kohta jään kotihoidontuelle ja edelleen siis joudun maksamaan puolet vuokrasta ym. Tähän kykenen laskujeni mukaan pari kuukautta, koska minulla on hieman säästöjä. Emme saa mitään yhteiskunnan tukia, koska siis miehellä on liian hyvät tulot. Jos miehen kanssa yrittää keskustella siitä, että hänkin voisi ostaa lapsille jotain, hän suuttuu. Hän ei varmasti tiedä yhtään paljonko lapsiin uppoaa rahaa, koska ei siis ole heitä "kustantanut" ollenkaan.
Älkää kysykä miksi olen tässä... olen varmasti todella tyhmä, tiedän sen. Mutta mitä tekisitte tilanteessani? Kannattaisiko erota? Laskeskelin että silloin saisin tukia senverran että minulla ja lapsilla ei olisi yhtään niin tiukkaa kuin nyt.
Kommentit (41)
Arvasin että tulee monta kommenttia tyyliin "olet tyhmä" ja "en ikinä olisi tilanteessasi". Näinhän se on, olen tosi hölmö ja kiltti. Nyt aloitan tekemään päivittäin kirjanpitoa siitä, mihin kuluu rahaa ja miten paljon. Teen vaikka kuukauden ajalta.
Ja siis mies maksaa omia ostoksiaan ja mökkiään.
rahan takia? oliko se syy miksi menit naimisiin?
meillä mies maksaa asumiskulut ja autot minä ruoan ja lapsiin ja elukoihin liittyvät jutut.
mies saa noin 20% enemmän palkkaa
rahan takia? oliko se syy miksi menit naimisiin?
meillä mies maksaa asumiskulut ja autot minä ruoan ja lapsiin ja elukoihin liittyvät jutut.
mies saa noin 20% enemmän palkkaa
Jos miehen talouden pito on niin itsekästä, ettei nainen selviä lasten kanssa siinä.
Mikä mies maksaa mökkiään, mutta ei puolta perheen (siis myöskään omia) ruuista tai mitään lasten vaatteista ja vaipoista??
Ette kai ole niitä perheitä joissa on avioehdolla varmistettu, että molemmat pitää omat rahansa?
Jos olette, huomaatko, miten mies petaa elämänsä maksamalla omaa kiinteistöään ja velkojaan kun sinä käytät kaiken rahasi juokseviin menoihin? Paitsi että olet kovemmilla nyt arjen elämisessä, niin jos teille tulee ero avioehdon kanssa, sinulle ei jää panoksestasi käteen yhtään mitään. Mies taas saa pitää kaiken käyttämänsä.
Oli pakko muistuttaa tuosta, koska vaikutat täysin tossulta ja hyväksikäytettävältä. Mikäli päätätte jatkaa liittoa, muista varmistaa, että jatkossa menot ja omaisuuden karttuminen toteutuu edes suhteessa tuloihin, ei näin, että vain sinä maksat arkea ja vain miehen omaisuus karttuu.
Jos ne ovat välttämättömiä hoidettavia (takauksia muiden lainoista, veromätkyjä tms) tilanne on tavallaan reilu, koska miehellä ei ole sen enempää tuloja käytössään kuin sinullakaan.
Millä tavalla tilanne silti olisi reilu, jos mies ei maksa omia ruokiaan eikä osallistu lastensa elämän kustantamiseen?
1) Kirjoita kaikki vuoden aikana toteutuvat menot ylös ( kaiva viime vuoden tiliotteet todisteeksi); arvioi vakuutukset jne
2) Laske teidän yhteiset nettotulot ja omistussuhteet
3) Laske kuinka paljon kummankin puolison on maksettava PERHEEN yhteisistä menoista tulojen suhteessa ( esim. 90% nettotuloista) Jos tulot ei riitä, menoja on karsittava
4) Avaatte yhden yhteisen tilin, jonne kumpikin maksaa kerran kuukaudessa sovitun summan
5) Loput käteenjäävistä tuloista saa käyttää miten haluaa
Perhe on yhteisyritys jossa kaikki on yhteistä! Meillä miehen tulot on lähes tuplat minun kk tuloihini mutta aina olemme yhdessä maksaneet perheen kulut (minun 3 lastani + 1 yhteinen), exältä kun en saanut kuin minimi elarit lapsille (reilu 100€ per lapsi!). Koskaan ei ole valittanut "kohtaloaan". Jos rahaa jää yli, sillä hankitaan jotain kivaa koko porukalle, matka tms. Mies saisi toki ottaa itselleenkin mutta ei ole katsonut tarpeelliseksi.
Kirjaappa ylös kaikki menot per kk ja anna lista miehellesi. Jos ei vieläkään ymmärrä niin lähde, sama elintaso sinulla säilyy yh:na kuin nytkin. Eikä tarvitse ahdistua miehen tyhmyydestä.
perheenpäälle kuuluu vastuu perheenjäsenten hyvinvoinnista (perheen elatus esim). Naisen vastuu on huolehtia kodista ja lapsista. Tietysti puolisoiden kuuluu autella toisiaan, mutta on paljon helpompaa kun on selvää mikä asia on kenenkin vastuulla.
suomalaiset miehet ovat nähneet hyödyn nykyajan meiningissä ja monet itsekkäästi ottavat hyödyn irti: elävät perheessään kuin ilmaisessa hotellissa (kaikki palvelut pitää saada ilmaiseksi)
t: kahden lapsen äiti.
Olemme normaaleja aikuisia, naimisissa oleva aviopari, olemme perhe (meillä siis myös lapsia). Rahta tulevat ja menevät yhden yhteisen tilin kautta.
En ymmärrä, miten muka-aikuiset ihmiset viitsivät tehdä rahasta kamalan numeron ja noin jopa käyttävät valtaa sen kautta jne.
minusta mies on perheenpää perheenpäälle kuuluu vastuu perheenjäsenten hyvinvoinnista (perheen elatus esim). Naisen vastuu on huolehtia kodista ja lapsista.
t: kahden lapsen äiti.
menee laskujen maksu näin:
toinen maksaa vuokran ja toinen hoitaa ruokaostokset kys. kuussa.
ja seuraavassa kuussa taas toisinpäin.
Muuta laskut maksetaan samalla tavalla.
2 aikuista ja kolme lasta
vuokra 600e ja ruokaa menee 500e.
Minä käyn työssä, opiskelen ja elätän koko 4-henkisen perheemme. Miehellä ei ole ollut tuloja ikiaikoihin. Lisäksi aika iso osa kotitöistä lankeaa minulle, kaikki lapsiin liittyvä pikkuhomma. Mies kyllä laittaa useimmiten ruuan ja käy kaupassa. Mutta on tää aika sietämätöntä muuten....
menee laskujen maksu näin:
toinen maksaa vuokran ja toinen hoitaa ruokaostokset kys. kuussa.
ja seuraavassa kuussa taas toisinpäin.
Muuta laskut maksetaan samalla tavalla.2 aikuista ja kolme lasta
vuokra 600e ja ruokaa menee 500e.
tapanne auttaa ap:tä, jolla on kohta tilanne, jossa mies tienaa n. 3000 euroa kuussa ja hän arviolta jonkun 500 euroa? Hänen kaikki tulonsa menevät helposti lähes kokonaan jo pelkkään puolikkaaseen vuokraan, jos sattuvat asumaan pk-seudulla.
asumiskulut, koska talo yksin hänen.
Olen aina pitänyt kirjaa menoista ja esitin miehelle kolmen kuukauden kirjanpidon, jossa erikseen olivat omat kuluni (vaatteet, harrastukset, auto jne.) ja erikseen perheen kulut. Mies väitti, että koska hän maksaa asumisen, ei hänen tarvitse osallistua muihin kuluihin.
OLin selvittänyt, että vuokra suunnilleen samanlaisessa talossa olisi noin 1000 e/kk. Todellisuudessa miehen kulut olivat noin 200 e/kk. Ilmoitin miehelle, että koska minä ja lapset olemme tavallaan alivuokralaisina eli meillä ei ollut omia, erillisiä tiloja, niin osuutemme tuosta on 500 e ja loput on miehen omaa osuutta. Koska perheen kulut olivat noin 1300 e/kk (ruoka, puhtaus, vaatteet, harrastemaksut jne.), niin joko mies osallistuu ihan rahalla yhteiseen elämään tai sitten minä ja lapset muutamme asumaan halvempaan asuntoon.
Nyt mies asuu yksin taloaan, minulla ja lapsilla on kolmio. Miehen matematiikan mukaan minun pitäsi maksaa hänelle, koska hän on se joka menetti.
ehkä olisi parempi muuttaa sinkuksi jonnekin pankkiholviin ja nukkua rahojensa päällä.
asumiskulut, koska talo yksin hänen.
Olen aina pitänyt kirjaa menoista ja esitin miehelle kolmen kuukauden kirjanpidon, jossa erikseen olivat omat kuluni (vaatteet, harrastukset, auto jne.) ja erikseen perheen kulut. Mies väitti, että koska hän maksaa asumisen, ei hänen tarvitse osallistua muihin kuluihin.
OLin selvittänyt, että vuokra suunnilleen samanlaisessa talossa olisi noin 1000 e/kk. Todellisuudessa miehen kulut olivat noin 200 e/kk. Ilmoitin miehelle, että koska minä ja lapset olemme tavallaan alivuokralaisina eli meillä ei ollut omia, erillisiä tiloja, niin osuutemme tuosta on 500 e ja loput on miehen omaa osuutta. Koska perheen kulut olivat noin 1300 e/kk (ruoka, puhtaus, vaatteet, harrastemaksut jne.), niin joko mies osallistuu ihan rahalla yhteiseen elämään tai sitten minä ja lapset muutamme asumaan halvempaan asuntoon.
Nyt mies asuu yksin taloaan, minulla ja lapsilla on kolmio. Miehen matematiikan mukaan minun pitäsi maksaa hänelle, koska hän on se joka menetti.
Kuka maksaa miehelle vuokraa? Siis ihan tulona eikä vaan oman osuutensa.
Anteeks, tietysti kaikki tekee niinku parhaaks katsoo.. ehkä se suurempi ihmetys tässä on se että mies edes suostuis tommoseen saatika vaatis.
meillä (pihin) miehen ollut tosi vaikea ymmärtää, että kotihoidontuella en maksa 50% kaikista kuluista. Ja itse asiassa reilusti yli 50%, koska kaikki juoksevat kulut laitettiin puoliksi ja mies ei pihyyksissään koskaaan kustanna lapsille mitään, joten ne tuli sitten kokonaan mun kustannettaviksi.
Olemme yrittäneet tehdä näin: kumpikin laittaa aina kaikesta saamastaan rahasta 30% yhteiselle tilille. Kumpikin maksaa omalle tilille jääneellä (+ säästöillään) omat asuntolainat, omat puh laskut jne. Yhteiseltä tililtä menee vastike, ruoat, lasten harrastukset, netti jne. Sanomatta selvää, että kotihoidontuella en paljoa tuonne yhteiselle tilille laittanut. Mutta omilla säästöillä sain asuntolainani lyhennettyä.
Oisko tälläisestä ap:lle apua?
Sun miehesi ei ole mitenkään siyoutunut perheeseensä. Kuka ihme pahvipää kuvittelee ruuan ja vaatteiden olevan ilmaisia? Ap hyvä, ei oikeassa perheessä ole kahta eri elintasoa tai miehellä mökkiä ja muilla ei.
Mun ehdotus on yhteinen tili josta maksetaan kaikki perheeseen liittyvä ja sä menet pian töihin niin saat ainakin oman ja lasten talouden kuntoon koska noin itsekäs mies voi tehdä mitä vaan.
Hän on elatusvelvollinen, myös sinua elättämään siis. Näin se menee lain mukaan, olette naimisissa. Hän ei ole käsittänyt ilmeisesti vielä.
näitä aloituksia on joka päivä?MILLASEN PIKKUPOJAN kanssa te naiset elätte????Mun mies on perheenpää.Se niin kovin väärin ymmärretty sana tällä palstalla!Käytännössäse tarkoittaa,että mies OTTAA VASTUUN perheestä eikä oleta että nainen maksaa.Mies huolehtii ,että kaikilla on asiat hyvin,rahat meillä on 100 % yhteiset ja molemmilla nyt sopivat tulot,menot maksetaan yhteiseltä tililtä:::mikä teillä mättää?