Voinko mennä turvakotiin?
Pelottaa. Mies ei ole viime aikoina (siis viimeksi kerran joskus vuosia sitten) lyönyt, mutta tänään pelotti että lyö. Miehen ystävä soitti ja kysyi josko tämä lähtisi tälle kuskiksi. Minä sanoin, että jos ei tänään, huomenna on perhejuhlat tulossa ja lapsen kanssa on ollut viime yöt todella hankalia. Minäkin tarvitsisin unta. Mies hermostui tästä ja alkoi huutamaan, haukkumaan, niin että lapsi heräsi. Tämän jälkeen alkoi huutamaan kuinka paska äiti olen ja kuinka lähettää minut osastolle (mulla on ollut masennusta, mutta nyt lääkitys ja jatkuva hoitokontakti). Tämä siksi, ettei lapsi pystynyt nukahtamaan kun isänsä huusi vieressä. Elämä on viime aikoina ollut tätä. Oikeastaan lapsen syntymän jälkeen. Mitään en saisi tehdä ilman miehen lupaa. En käydä vauvakahvilassa, en käydä äiti-lapsi-kerhoissa. Kaikki päivät pitäisi olla kotona. Hän on jäänyt kiinni pettämisestä ja kerta toisensa jälkeen valehtelusta. En jaksa ees kaikkea kirjoittaa. Joten voinko mä mennä turvakotiin? MÄ en enää jaksa. Eläminen tän miehen kanssa on käynyt sietämättömäksi. JOka päivä mua haukutaan tai mulle hudetaan. Usein ilman mitään syytä. Viimeiset rahat voi juoda surutta, vaikka tietää, ettei kaapissa ole lapselle edes vaippoja. Nyt on joo vakituisessa työssä, mutta enhän mä pysty millään äp-rahalla maksamaan kaikkea elämisen kustannuksia. Mä olen siis taloudellisesti riippuvainen ja tätäkö hän käyttää. Kaikkeen pitää pyytää lupa. Ihan kaikkeen. ei saa lapselle edes vaippoja ostaa ilman lupaa. Tää tilanne vaikuttaa jo kielteisesti mun mielialaankin. Tuntuu, että mut on lyöty henkisesti maanrakoon. MÄ haluaisin olla hyvä äiti lapselleni, mutta mä en enää jaksa. Parempi olis vaan jos mä katoaisin. Ei mua kukaan ees kaipaisi. Kavereita ei enää ole tämän miehen takia. Äitini ei suostu mua hakemaan, koska mulla on kuulemma taas kuukautiset ja kiukuttelen turhaan. Mieshän ei ole tehnyt mitään. Niin ja mulla ei ole kuukautisia... Mihin mä voin mennä? Ei saisi maksaa mitään, koska mies vei myös mun rahat, etten voi mennä käymään edes kaupassa.
Kommentit (53)
ohje, että lähteä pitää silloin, kun väkivaltainen puoliso ei ole paikalla
Hirveitä asioita tapahtuu juuri sellaisissa tilanteissa, kun (yleensä) nainen yrittää lähteä turvakotiin ja mies ei päästä.
nyt menet turvakotiin,kerrot kaiken...
Itse soitin sos.työntekijälle mieheltä salaa,kun oli yhtä helvettiä ja mies uhkasi jauhaa paskaa soskuun minusta jos otan avioeron.
Kerroin nämä kaikki sossuun ennenkuin täytin avioeropaperit...
Sossussa sanottiin että miehellä ei ole mitään oikeutta lapsia viedä ja kyllä minä saan lapset pitää.
Neuvoivat kaikin tavoin ja sain avioeron hoidettua.
Mies toki riehaantui omia tavaroita muuttaessaan,mutta olin hyvin neutraali ja hiljaa siinä. Ei sattunut mitään pahaa sitten.
JOS joku ilmoittaa teidän tilanteesta lastensuojeluun, niin se katsotaan sinulle eduksi että olet osannut suojella lastasi hankalalta tilanteelta ja paennut uhkaavasti käyttäytyvää miestäsi.
kiireen vilkkaa turvakotiin. Jos et nyt lähde, pahimmassa tapauksessa jotain kamalaa voi sattua kun miehesi tulee kotiin ja sitten sinua kaduttaa, ettet lähtenyt. Nyt kun miehesi on poissa, pakkaa kaikki tärkeimmät tavarat ja lähde pois. Mieti miten traumaattista lapselle herätä unesta tilanteeseen, jossa isä huutaa ja äiti on kauhusta kankeana. Älä ajattele nyt tunteilla vaan JÄRJELLÄ ! Tässä kohtaa ajattele VAIN ja AINOASTAAN lapsesi parasta. Hänellä on koko elämä edessään ja sinulla on vastuu siitä. Et varmasti halua elää loppuelämääsi tuollaisessa tilanteessa. Mieti näitä monia perhesurmia. Niissä varmasti käyty samoja asioita läpi ja nainen miettinyt samoja ajatuksia kuin sinä nyt. Lähde NYT !!!! Soita vaikka poliisit hakemaan.
Katsoin, että junia menee kerran tunnissa. Olen nyt pakkaamassa tärkeimpiä tavaroita, että voimme lähteä. Onkohan lähijunat kalliita?
voit mennä vaikka pummilla jos ei nyt ole rahaa. Pääasia, että lähdet NYT HETI pois !! Jos et nyt lähde, et todennäköisesti koskaan lähde. Tilaa mieluummin taksi, turvakodista kyllä hoitavat maksu puolen. Tiedän sen. Nyt kiireen vilkkaa ennenkuin miehesi palaa. Kerran lyö - aina lyö. Se on vain ajan kysymys. Mieti jos lyö lastanne ?!
etkä enää takaisin mene. Ei ihme että olet masentunut jos sinulla on tuollainen mies. Tuo ei ole normaali parisuhde! Manipulointi, kontrollointi, alistaminen saati uhkailu eivät kuulu rakkauteen eikä terveeseen parisuhteeseen. Ota nyt nainen hyvä itseäsi niskasta kiinni ja lähde. Pärjäätte varmasti lapsen kanssa kahdestaankin ja sossu auttaa teidät uuden elämän alkuun. Miksi ihmeessä jäisit tuollaiseen parisuhteeseen jossa sinulla ei ole vapautta, arvoa eikä turvaa? Aiheutat samalla lapselle traumat.
että olet jo pakkaamassa. Tosiaan mene vaikka pummille, tai tilaa se taksi! Kyllä maksu hoidetaan.
tulehan kertomaan kuinka tilanne ratkesi.
Voimia sinulle, nyt nopeasti pakkaat kaiken tärkeän ja lähdet. Älä rahasta huoli, tärkeintä on että suojelet nyt lastasi ja itseäsi.
Ja koita pysyä vahvana äläkä palaa takaisin miehen luo!
tule jossain vaiheessa kertomaan, pääsithän perille. Huolettaa aina nämä tilanteet kun on lapsesta kyse. Menet taksilla ja turvakoti maksaa. Kunhan pääsette lapsen kanssa ehjinä perille. Ja nyt välillä saattaa tulla tunne, että tämä onkin turhaa, en lähdekään tai että liioittelenkohan minä: unohda se tunne! ja mieti sitä pahan olon tunnetta mikä sulla on ollut miehesi nyrkin alla. Se ei lopu ennen kuin lähdet.
onnea ja Jumalan siunausta sinulle AP. Tärkeintä että olet nyt vahva sinun ja lapsesi takia. Vaikka mies mitä lepertelisi, älä lankea. Pahempaa on vain edessä mikäli vielä palaat / jäät. Olet rukouksissani. Ja turvakodissa saatte kaiken tarvitsemanne avun myös käytännönasioissa. Onneksi meillä Suomessa on näin hienosti asiat myös tällaisissa tilanteissa. Nyt kiireesti junaan tai taksiin ettei vaan mies ehdi takaisin, silloin on helvetti irti. Anna paljon läheisyyttä pienellesi joka varmasti myös aistii äidin pelon. Joskus tulevaisuudessa sitten varmasti saat kunnon parisuhteen jollaisen sinä sekä lapsesi ansaitsette.
paljon enemmän rohkeutta ja voimia lähteä kuin jäädä. Ole ylpeä itsestäsi ap ja siitä, että olet havahtunut tilanteeseen ennenkuin mitään kamalaa on ehtinyt tapahtua (tai on kamalia jo tapahtunut mutta kuitekin, tiedätte mitä tarkoitan). Nyt äkkiä turvaan lapsesi kanssa, KIIREHDI !
ap meni jo, ihan sydän lyö tyhjää täällä. Kamala tilanne olisi, jos mies vaikka tulisi ovella vastaan kun ap olisi lähdössä kassien kanssa. Hui, äkkiä nyt turvaan!! Kaikkea hyvää, toivottavasti pääsette pienen kanssa perille pian ja turvallisesti.
mutta parin aseman väli ei paljoa maksa missään päin.
Katsoin, että junia menee kerran tunnissa. Olen nyt pakkaamassa tärkeimpiä tavaroita, että voimme lähteä. Onkohan lähijunat kalliita?
Jos jaksat, kerro kun olet turvassa?
Jos sulla on turvakodin numero niin voit soittaa tulostasi.
Jos sulla on turvakodin numero niin voit soittaa tulostasi.
uusi vaikka se sinusta tietenkin tuntuu nyt siltä. Lähde heti menemään ja taksilla. Jos sinulla on mahdollisuus, niin soita jo valmiiksi turvakotiin. Voimia, kyllä asiat järjestyy, vaikka ne nyt tuntuu epätoivoisilta.
Mies sai raivarin pikkujoulujen jälkeen. Soitin poliisit paikalle, veivät hänet putkaan. Minä ja lapset lähdimme aamusta turvakotiin, en halunnut olla paikalla, kun mies tulee kotiin. Turvakodissa näki kaikenlaisia surullisia kohtaloita.. mutta myös toivoa. Entinen elämä oli taaksejäänyttä ja nyt rakennettiin uutta alkua itselle ja lapselle. Eihän se helppoa ole kenellekään, mutta ai kuinka ihanaa on, kun ei tarvitse pelätä!
on muuten sellainen asia, mitä kannattaa ajatella. Minkälainen on se tunne, kun saa elää sitä omaa elämää ja arkea, ettei tarvitse pelätä koko ajan ja varoa omia tekemisiään, ettei suututa toista? Eihän sen parempaa tunnetta ole!!!
Jos mies on joskus lyönyt, olet kokenut jo väkivaltaa. Jos pelkäät että mies lyö uudestaan, elät väkivallan pelossa. Lisäksi henkinen väkivalta ja taloudellinen alistaminen. Paljon syitä hakeutua turvakotiin, lähde heti. Tärkeimmät tavarat mukaan, teidän paperit, valokuvia, puhelin jne, jos ei ole omaa autoa käytössä.