viisaudenhampaan poisto ja raskaus
Mulla olis edessä huomenna viisauden hampaan poisto, iik. Aiheuttaako ongelmia että olen raskaana? Toivottavasti ei, kauhistuttaa jo muutenkin...ei ole aiemmin poisteltu. onneks on ylähammas
Kommentit (12)
Ehkä siinä on lähinnä se puudutusaineet ja särkylääkkeet jotka tekee ongelman. Esim. Panadolilla et varmasti sitä särkyä saa pois.
mut mitä jos tämä alkaa enemmänkin vaivata? raskausviikkoja on 14. Viime viikolla tuntui ikävää painetta mut nyt ollu ok. hammas on jo tullut osi läpikin
niin se on parempi sitten hoidattaa kuntoon. Ei ole hyvä pitää jatkuvaa infektiopesäkettä elimistössään. Minulla hammas vaivasi noilla samoilla viikoilla mutta sain infektion kuriin suuhygienialla. Kun pöpö ei palannut, peruin hammaslääkäriajan ja toivon ettei se ala vaivata ennen ensi vuotta.
T. se joka hoidattaa homman synnytyksen ja imetyksen jälkeen.
Se joka hoidattaa homman synnytyksen tai imetyksen jälkeen, eikö sun hammas oo sitten kipeä? Mulla tuntuu hirveä paine jo nyt päässä välillä vaik hammas vaan osittain ikenen läpi... jos se ei mahdu kunnolla tulemaan... mäkin haluisin sen kyllä pois joskus muulloin kuin humenna
sama tilanne kuin sulla, eli hammas ei ole tullut kokonaan ikenestä läpi, vain osittain ja siksi se tietysti tulehtuukin aina välillä kun sitä ei kertakaikkiaan saa kunnolla puhdistettua. Sinulla on varmaan joko se hammas tai sitten ien tulehtunut, sen vuoksi painetta.
Hammaslääkäri voi ensin katsoa sitä ja todeta onko kyse ien- vai hammastulehduksesta, hän voi myös vaan puhdistaa hampaan/ikenen, laittaa jotain ainettaan sinne ja kirjoittaa sinulle vaikkapa penisilliini kuurin, jospa homma hoituisi nyt sillä? Ja sitten kun olet synnyttänyt menisit operaatioon?
Onhan hampaasi kuvattu myös? Minä en ainakaan uskaltaisi mennä viisaudenhampaan poistooon ilman että hampaat on kuvattu röntgenissä. Ilman röntenkuvia lääkäri ei voi esim tietää miten hampaan juuret menevät ja miten se olisi parasta poistaa, voi tulla vahinkoa (esim hermovaurioita yms) .
En halua pelotella, kyllähän ihmiset käyvät noissa operaatioissa jos on pakko raskaudenkin aikana ja kyllähän hammaslääkärit on ammattitaitoisia, mutta suosittelisin kyllä silti että jos vain asian voi hoitaa muutoin kuin leikkaamalla nyt, niin se voisi kannattaa. Älä kuitenkaan ala pitämään infeltoitunutta ientä/hammasta.
Minun hampaat kuvattiin vuosi sitten...toivottavasti noista kuvista on edes jotain apua jos hammas täytyy poistaa... sen tiedänkin, ettää nyt kuvia ei voi ottaa. Kiitos vastauksista, ehkäpä minäkin sinnittelen kevääseen asti!
tai se aloitetaan leikkauksen yhteydessä.
Muuten meni ihan normaalin kaavan mukaan paitsi yleensä aluksi annettavaa buranaa en saanut ja kivut piti kestää (olisi panadolia voinut ottaa). Ylähammas ei ollut edes juuri kipeä, mutta alahampaat jomottivat useita päiviä. Kannatti kuitenkin hoitaa asia alta pois.
Ylahampaan juuret on lyhyet ja hermot vahaisemmat ylaleuassa, joten poisto voi olla tosi helppo tai helpohko. Mun hammas oli osittain puhjennut ei oli viela ikenen sisalla. Menin ensiapuun ja kaiken kaikkiaan puudutuksineen olin 15 minuutin paasta ulkona hammaslaakarin ovesta. Sita kipua en olis kestanyt odotella vuotta tai edes kuukautta. Alaviisuri voi olla vaikeempi.
Ei tullut tulehduksia tms. Nyt masukkikin jo kaksi vuotias :)
ei ekalla, koska toisella voidaan jo käyttää tarvittaessa laajempaa lääkekirjoa (kipulääkkeet, antibiootit tarv jne)
itse en mennyt vaikka hammaslääkäri olisi homman tehnyt. En halunnut ottaa itä riskiä että saan tulehduksen ja joudun ab kuurilla tai että suu on tosi kipeä ja joudun käyttämään jotain semmoisia kipulääkkeitä mistä saan huonon omantunnon vaikka lääkäri niitä määräisikin tietäen että olen raskaana.
Jos siis ei ole aivan pakko tehdä hammasoperaatiota raskauden aikana, niin en suosittelisi eikä suositellut neuvolanikaan. Jos taas tilanne on pakottva niin siitä vaan sitten. Minä hoidan homman sitten kun olen vauvani synnytänyt ja imettänyt :)