raskaana olija, perehdy imetykseen!
Itseäni on jäänyt kovasti harmittamaan, etten perehtynyt imetykseen ja sen ongelmien ratkaisuun jo raskausaikana. Imetys jäikin sitten 3 kuukauteen, koska käytin rintakumia ja maidon tulo väheni, + kun pääsin siitä eroon vauva sai tiheän imun kauden ja erehdyin antamaan korviketta. Lopuksi vauva ei enää suostunut rinnalle, kun oli tottunut pulloon.
Kannattaa tosiaan tutustua imetykseen jo etukäteen! Itse oli toiveissa imettää pidempään, ja ajattelin että synnärillä neuvovat. Mutta ei se niin mennyt.
Mahdollisen seuraavan kohdalla en suostu rintakumia käyttämään! Ja en erehdy korviketta antamaan, jos vain lapsi kasvaa ilman.
Kommentit (45)
ja siellä keskustelupalsta Maitolaituri. Huippupaikkoja!
t. kahden n. 8 kk imetyksen läpi taistellut
kyllä minulle oli hyötyä että etukäteen jotakin asiasta tiesin.
välttämättä puhuta imetyksestä juuri ollenkaan. Esim. meidän neuvolassa - joka on muuten tosi hyvä - ei puhuttu. Äitiysneuvolan kotikäynnillä sain kyllä todella hyvän infopaketin imettämisestä, mutta ylipäätään tietoa ei tosiaan mitenkään tuputettu.
En kyllä ihan ymmärrä, miten rintakumi voi pilata imetyksen, itse olen imettänyt rinakumilla nyt 5 kk.
jonka ostin ennen vauvan syntymää, mutta tiesin, että en tule sitä käyttämään, kun aivan viime hädässä. Korvikkeeseen ei kannata nojautua, vaan mieluummin kannattaa lypsää vaikka varastoon, jos pullosta pitää jostain syystä juottaa.
Esikoisen kohdalla toimin samoin. Koskaan ei saanut korviketta.
Moni varmasti luulee, että maitoa ei tule, jos pumpatessa ei heru tai heruminen ei tunnu vauvan imiessä ja rinnatkin tuntuu tyhjiltä. Silti sitä maitoa vaan menee vauvan mahaan ja pissaa tulee. Monet äidit varmaan seuraa maidon riittävyyttä ihan vääristä paikoista.
mutta suurin imetystä hankaloittava tekijä on tiedon puute.
Mä en muuten kokenut raskaudessani mitenkään erityisen nautinnollisena, päin vastoin :D