Äitiysneuvolassa oltiin järkyttyneitä kun kävin
ja sanoin että ihan minimiin sitten nämä käynnit, en halua ravata siellä.
Kysyivät mihin perustan päätökseni ja sanoin että ihan siihen, että kyseessä on neljäs lapsi ja että osaan taatusti soittaa ja varata aikaa jos olen jostakin huolissani, tiedän kuitenkin peruskuviot vallan hyvin.
Kieltäydyin lisäksi suurimmasta osasta paperihuttua mitä olisivat tarjonneet ja etenkin jokin "neuvokasperhe-kortti" oli kova pala laittaa takaisin laatikkoon kun en sitä huolinut. "Tää olis kyllä pakollinen täyttää..", eihän oo, ei mitkään käynnitkään täällä ole pakollisia.
Vielä suurempi järkytys oli se, etten ole nuorinta lastakaan käyttänyt kuin viimeksi 2v sitten neuvolassa, ja nyt vasta mietin että olisi aiheellista tehdä terveystarkastusta, kun hän täyttää viisi.
En varmasti voi olla ainoa joka ei koe tarpeelliseksi kuormittaa neuvolajärjestelmää, jollei koe käynneistä olevan suurempaa hyötyä?
Sitä paitsi käymme tarpeen vaatiessa yksityisellä melko paljon, siellä ehtivät kyllä tutkia lasta hieman tarkemminkin jos jotakin poikkeavaa huomaavat.
Kommentit (79)
Muuten on ollut hyvää palvelua mutta itselläkin on kieltämättä ärsyttänyt kaikki ne saakutin lippulappuset mitä siellä pitää täyttää.
Esikoisen kohdalla muistan kun heti ensimmäisellä käynnillä terkkari kyseli ruokavaliosta, tupakasta, alkoholista. Tupakkaa en polta mutta alkoholin käytöstä ennen raskautta sanoin joo. Muistan vieläkin sen terkkarin kauhistuneen pitkän henkäyksen ja järkyttyneet silmät kun katsoi minua. Kuinka usein ja kuinka paljon kerrallaan, kysyi multa. Sanoin ettär ehkä kerran parissa kuukaudessa ja ehkä 4-5 annosta kerrallaan. Terkkari kuulosti oikein helpottuneelta kun sanoi että: ai noin vähän. Itse olin ihan ihmeissäni että sanooko KAIKKI äidit olevansa absolutisteja, eivät myönnä ottaneensa edes saunasiideriä ennen raskautta??? Jos sanovat, niin kuinka pöljää sakkia neuvolan terkkarit on kun tuollainen menee läpi? Lisään vielä että raskauden aikana en itsekään tietenkään ota mitään.
Toisen lapsen kohdalla raskauden loppupuolen käynnillä eteeni työnnettiin joku perheväkivaltalomake tms. Vilkaisin pikaisesti läpi ja ruksaisin kaikkiin kohtiin Ei, mieheni ei pahoinpitele minua fyysisesti, ei käytä henkistä väkivaltaa jne. Terkkari kuulosti siltä ettei usko minua, koska minä tosiaan vauhdilla raksin kohdat enkä jäänyt miettimään vastauksia. Piti sitten alkaa selventämään että minulla ja miehellä ei ole sellaisia ongelmia, mulla on oikeasti tosi hyvä mies. On elättänyt minut kiltisti kotihoidontukien aikana, antanut rahaa kysymättä mihin ne käytän. Kun esikoisella oli uniongelmia astman ja allergioiden takia, ollaan viikonloppuaamuisin noustu vuorotellen lasta hoitamaan että ollaan edes kerran viikossa saatu nukkua pitkään. Muutkin perusasiat on kunnossa miehen kanssa. Kai se terkkari sitten uskoi.
Ap:lle kotisynnytystä ettet turhaa kuormita sairaalaa, sähän osaat jo synnyttää niin mihin sä sitä enää tarvit. Samoten sauositan elämään omavaraistaloudessa ja kasvattamaan lihakarjaa pihalla ja itse kasvattamaan perunasi, kelan tukia et näin ollen tarvitse kun pärjäät omillasikin.
Hyvin agressiivinen aloitus ja joku härkäpäinen tarve sanoa kärkkäästi oma mielipiteensä ääneen ennen kuin sitä edes kysytään. Oletko koulukiusattu tai onko sinulla muusta syystä huono itsetunto? -Kuulostat sellaiselta. Onneksi en ole lastesi opettaja, tällaiset taipumukset opitaan monesti vanhemmilta.
Mulla ollut tässä raskaudessa tähän loppusuoraan mennessä tasan 2 "kuponkia", toinen koskien mielialaa ja toinen alkoholinkäyttöä. Niiden täyttämiseen mennyt yhteensä varmaan 5min. En koe että se olis ollut tosi vaivalloista tai jotenkin niin hermostuttavaa et jaksaisin siitä nostaa kauheen älämölön!
Mulla kans kolme raskautta ja jokaisessa olen sen kaksi taikka kolme lomaketta täyttänyt. Ei ole paljoa aikaa siis elämästäni vienyt.
mutta kai tiedät, että neuvolan seuranta on ehtona äitiysavustuksen saamiselle. Toinen juttu, jos et kotona seuraa verenpainettasi, sokereitasi, valkuista pissassasi jne voit altistaa lapsesi vakaville riskeille, koska kaikki ongelmat eivät tosiaan tunnu olossasi. Ja niitä ongelmia voi tulla neljännellä kerralla, vaikka ei ennen mitään olisikaan ollut.
Mutta joo, seurantaa kannattaa harrastaa.
Muuten on ollut hyvää palvelua mutta itselläkin on kieltämättä ärsyttänyt kaikki ne saakutin lippulappuset mitä siellä pitää täyttää.
Esikoisen kohdalla muistan kun heti ensimmäisellä käynnillä terkkari kyseli ruokavaliosta, tupakasta, alkoholista. Tupakkaa en polta mutta alkoholin käytöstä ennen raskautta sanoin joo. Muistan vieläkin sen terkkarin kauhistuneen pitkän henkäyksen ja järkyttyneet silmät kun katsoi minua. Kuinka usein ja kuinka paljon kerrallaan, kysyi multa. Sanoin ettär ehkä kerran parissa kuukaudessa ja ehkä 4-5 annosta kerrallaan. Terkkari kuulosti oikein helpottuneelta kun sanoi että: ai noin vähän. Itse olin ihan ihmeissäni että sanooko KAIKKI äidit olevansa absolutisteja, eivät myönnä ottaneensa edes saunasiideriä ennen raskautta??? Jos sanovat, niin kuinka pöljää sakkia neuvolan terkkarit on kun tuollainen menee läpi? Lisään vielä että raskauden aikana en itsekään tietenkään ota mitään.
Toisen lapsen kohdalla raskauden loppupuolen käynnillä eteeni työnnettiin joku perheväkivaltalomake tms. Vilkaisin pikaisesti läpi ja ruksaisin kaikkiin kohtiin Ei, mieheni ei pahoinpitele minua fyysisesti, ei käytä henkistä väkivaltaa jne. Terkkari kuulosti siltä ettei usko minua, koska minä tosiaan vauhdilla raksin kohdat enkä jäänyt miettimään vastauksia. Piti sitten alkaa selventämään että minulla ja miehellä ei ole sellaisia ongelmia, mulla on oikeasti tosi hyvä mies. On elättänyt minut kiltisti kotihoidontukien aikana, antanut rahaa kysymättä mihin ne käytän. Kun esikoisella oli uniongelmia astman ja allergioiden takia, ollaan viikonloppuaamuisin noustu vuorotellen lasta hoitamaan että ollaan edes kerran viikossa saatu nukkua pitkään. Muutkin perusasiat on kunnossa miehen kanssa. Kai se terkkari sitten uskoi.
Ei kaikkialla ole samanlaista järjestelmää kuin Suomessa ja jostakin syystä tollanen vaan on luotu Suomessa. Oman päätöksen teet ja jos ei tunnu siltä, että tarttet noita seurantoja, se on sun asiasi.
Jos sitte tulee jotain ongelmia ja et ole ollut seurannassa, elä vaan ala vaahtoomaan siitä, kun ei huomattu ajoissa :(
Maksat noista palveluista verorahoillasi, eli ei se säästöä ole kuitenkaan.
meidän asuinmaassa on semmoinen systeemi, että jos haluaa äitiysavustusta yms. avustuksia saada, joutuu käymään yksityisellä seurannassa kuukauden välein paitsi viimeisellä kuukaudella viikon välein. Ihan perheiden ja lasten paras on tässä taustalla, mahdollisten ongelmien varhainen havaitseminen, lapsikuolleisuuden vähentäminen ja sen nollassa pitäminen ja sen sellainen.
Saahan sitä toki kaikesta kieltäytyä ei siinä mitään.
MInusta niin neuvolajärjestelmä kuin myös mahdolliset terapiat ovat oikeus, ihana ilmainen tapa varmistaa, että kaikki on ok, saada lapsesta myös ulkopuolisen käsitys ja mahdollista tukea omiin epäilyihin.
Tiedän, että molemmat lapseni ovat normaaleja, mutta opettajana näen näitä normaaleja lapsia koulussa, ja usein mietin, olisiko jokin tukitoimi jo ennen koulunaloitusta helpottanut heidän taakkaansa. Ovat näitä keskivertoja, jotka eivät opi helposti, joutuvat puurtamaan saadakseen keskinkertaisia numeroita ja pitkästyvät helposti tunneilla. Jos olisivat saaneet toimintaterapeutin arvion ennen koulun alkua, olisiko löytynyt pieniä tukitoimia, joilla ymmärtää juuri tämän lapsen keinoja oppia?
Meidän perusterve lapsemme on kahlannut jokaisen neuvolakäynnin läpi, ja hyvä näin. Löytyi vesikives ja päästiin jatkotutkimuksiin (itse en sitä havainnut). Kun havaittiin vasenkätisyys, päästiin toimintaterapiaan. Kun 4-vuotias oli vilkas eikä jaksanut keskittyä, kuulin ilokseni, miten hienosti jaksoi tehdä tehtäviä th:n kanssa. Minusta nuo käynnit antavat toisen aikuisen näkökulman lapseeni, ja vaikka itse olen hyötynyt joka kerrasta, en todellakaan laittaisi pahaksi, vaikka en hyötyisikään. Kivahan sitä on ilmaiseksi saada mitat, lapsen päästä tekemään tehtäviä ja saada rokotukset kuntoon. En ennen neuvolaa olisi osannut millään tavalla tarkkailla lapseni taitoja esim. keskiviivan ylittämisessä tms. Ylipäätään en osannut vaatia/odottaa monenlaisia taitoja, mitä lapsella jo oli hallussa.
Toisen lapsen odotusaikana neuvolakäynnit harvenivat ja olin siitä pahoillani. En ymmärtänyt, miksi piti harvoilla käynneillä sitten pihdata tutkimuksissa (ei otettu hemppaa kuin kahdesti). Ihaninta oli kuitenkin kuulla ne sydänäänet, kun niitä ekoja liikkeitäkin sai aina odottaa rv 16 saakka ja niitä tunsin kummankin kohdalla ehkä keskimääräistä vähemmän. Kävin kaikki käynnit, ja niitä oli ehkä kuusi. Eka käynti rv 10, toinen käynti rv 14, kolmas käynti rv 22, kolmas käynti rv 30, neljäs rv 34, viides rv 38, kuudes rv40. Rv 14 oli samalla lääkärikäynti. Lisäksi kävin rv 12, rv 20, rv 26 ja rv 36 ultrassa.
pelkän vasenkätisyyden perusteella??? SEHÄN ON IHAN NORMAALIA!! Eli mihin siinä tarvittiin terapiaa? Minun lapsella terapiaa tarvittiin siihen ettei kätisyys ollut vakiintunut vielä 5-vuotiaana. Tosin muutakin häikkää oli, mutta kyssä sine trapian pääsylle oli aika tiukat ehdot. Että ei sinne kukan normi lapsi pääse vain siksi että joku tukitoimi olis lapselle kiva.
Ja jos kerran olet opettaja, niin keskiviivan ylittäminen pitäisi olla sulle ihan tuttu juttu.
niillä kupongeilla ja käynneillä pyritään? Kai niillä jokin tarkoitus on.
Ehkä ajatellaan, että asiakkaan on helpompi ottaa puheeksi jokin vaikea asia, kun sitä kysytään paperissa. Aina tulee jokin tutkimus ja sitten ruvetaan kartoittamaan taas jotain uutta juttua ja vanhat unohtuu, kun huomataan ettei se oikein toiminut.
niillä kupongeilla ja käynneillä pyritään? Kai niillä jokin tarkoitus on.
Mulla on kolme lasta ja en mä nyt niin innolla ole aina neuvolaan mennyt, mutta olen kuitenkin mennyt.
Mä olin aina ajatellut että aika turhaa juttua kun aina on sitä samaa ja asiat on hyvin.
Kunnes viimeistä odottaessa ihan rutiini pissakokeessa huomattiin sokereita. Mulla oli tosi korkeella sokerit ja tilanne oli aika huono.
Mä luulin vaan että olen väsynyt raskaudesta ja että kaikki mun oireet oli raskausoireita, ne johtuikin korkeista sokereista.
Ensimmäistä kertaa ajattelin että onneksi on suomessa neuvolasysteemi ja ei se tosiaan mikään turha ole vaikka välillä oli siltä tuntunut.
Mä ainakin kehotan kaikkia siellä käymään, ei niitä käyntejä nyt lopulta niin hirveesti edes ole.
Minulle sattui aivan ihana "neuvolantäti" kun kolmatta (iltatähteä) odotin ja vaikka tilanne oli vähän erikoislaatuinen (miesystävä häipyi kuvasta eikä aikonut kantaa vastuuta pettäneestä ehkäisystä)niin sain todella hienoa kohtelua, maalaisjärjellä ajattelevan ihmisen joka ei kertaakaan hössöttänyt turhaan eikä tuijottanut orjallisesti käyriä tai muutakaan edes lapsen synnyttyä - saati että olisi tilannettani kauhistellut. Mielelläni siellä käyn ja oli kiva kuulla sydänäänet odotusaikana vaikka "konkari" jo olin. Ei sinne tosiaan pakko ole mennä mutta en kehtaisi valittaa siitä että meillä on ILMAINEN äitiyshuolto ja lasten neuvola; sitä ei todellakaan kaikkialla maailmassa ole. Neuvolasta voi ottaa ns. vaarin niistä neuvoista mistä haluaa ja vaikka itse en vauva-aikana ole rokotuksiakaan ottanut lapsille niin rauhassa olen saanut lapseni hoitaa ja kasvattaa omalla tavallani ja positiivista palautetta kuullut siitä kuinka meillä on "hommat hanskassa". Vähemmälläkin melodraamalla voi lapsensa osata hyvin hoitaa kuin mitä ap.
Minulle sattui aivan ihana "neuvolantäti" kun kolmatta (iltatähteä) odotin ja vaikka tilanne oli vähän erikoislaatuinen (miesystävä häipyi kuvasta eikä aikonut kantaa vastuuta pettäneestä ehkäisystä)niin sain todella hienoa kohtelua, maalaisjärjellä ajattelevan ihmisen joka ei kertaakaan hössöttänyt turhaan eikä tuijottanut orjallisesti käyriä tai muutakaan edes lapsen synnyttyä - saati että olisi tilannettani kauhistellut. Mielelläni siellä käyn ja oli kiva kuulla sydänäänet odotusaikana vaikka "konkari" jo olin. Ei sinne tosiaan pakko ole mennä mutta en kehtaisi valittaa siitä että meillä on ILMAINEN äitiyshuolto ja lasten neuvola; sitä ei todellakaan kaikkialla maailmassa ole. Neuvolasta voi ottaa ns. vaarin niistä neuvoista mistä haluaa ja vaikka itse en vauva-aikana ole rokotuksiakaan ottanut lapsille niin rauhassa olen saanut lapseni hoitaa ja kasvattaa omalla tavallani ja positiivista palautetta kuullut siitä kuinka meillä on "hommat hanskassa". Vähemmälläkin melodraamalla voi lapsensa osata hyvin hoitaa kuin mitä ap.
Jokainen raskaus on yksilöllinen. Vaikka olisit vääntänyt jo kymmenen tenavaa, se yhdestoista ei ole samanlainen eikä rutiinia vaan oma raskautensa. Itse sain (yli nelikymppisenä) valita ihan vapaasti menenkö sokerirasitukseen ja seulontoihin ym ym. Mitään ei ole tuputettu eikä udeltu liikaa. Tietenkin terveydenhoitajiakin on monenlaisia mutta neuvolasysteemiä itsessään en lähtisi moittimaan. Olkaamme kiitollisia siitä että meistä pidetään näin hyvää huolta. Eikä juuri mistään tarvitse maksaa.
"Tää olis kyllä pakollinen täyttää..", eihän oo, ei mitkään käynnitkään täällä ole pakollisia.
Miksi sain sinusta hivenen lapsellisen kuvan. Ja siis ainoastaan tämän lainatun pätkän perusteella.
Mulla ollut tässä raskaudessa tähän loppusuoraan mennessä tasan 2 "kuponkia", toinen koskien mielialaa ja toinen alkoholinkäyttöä. Niiden täyttämiseen mennyt yhteensä varmaan 5min. En koe että se olis ollut tosi vaivalloista tai jotenkin niin hermostuttavaa et jaksaisin siitä nostaa kauheen älämölön!
mutta juuri tälläinen..onko sulla oikeutta tietää näistä asioista ja kuka tarvitsee tätä tietoa ja saako sen lähettää sinne ja tänne lisäävät entisestään näitä täytettävien papereiden listaa!
Onko enemmistön mielestä siis neuvola aivan turha paikka? Että tiedätte itse kaiken paremmin kuin koulutetut terveydenhoitoalan ihmiset? Itse en rohkenisi näin väittää, vaikka äiti olenkin. Ei sekään sentään ihan kaikkeen valmista.
Varmuuden vuoksi asioiden tekeminen voi säästää ihmishenkiä. Mammografiaseulontajakin tehdään varmuuden vuoksi. Papakokeessa käydään varmuuden vuoksi. Kuten hammaslääkärin tarkastuksessa jnejne. Ottakaa nyt järki käteen. Lasten pitäisi ainakin päästä tarkastuksiinsa.
normaalisti neuvolassa.
Eniten neuvolassa häiritsee juuri tuo lomaketulva, joista suurin osa vaikuttaa jotenkin ihan turhilta (esimerkiksi ylipainolla ja diabeteksella pelottelu ja kaloreiden laskeminen pizzasta tuntui turhalta hoikasta kasvissyöjä-äidistä, joka liikkuu säännöllisesti ja syö kaikkia mahdollisia vitamiinejakin).
Lisäksi käynneillä on aina kauhea kiire. Terkka on melkein aina myöhässä, ja syytää useimmiten vain eteeni just näitä "Tää olis kyllä pakollinen täyttää"-papereita, että heidän byrokratiansa kannalta menisi kaikki varmasti oikein.
Kotona sitten katson googlesta vastaukset asioihin joita ei neuvolassa ehdi kysyä, tai kysyn joltain lääkäri- tai sairaanhoitajakaverilta.
Mutta neuvolassa on paljon myös hyviä puolia, ja minusta se on hyvä olla olemassa.