Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysneuvolassa oltiin järkyttyneitä kun kävin

Vierailija
10.02.2012 |

ja sanoin että ihan minimiin sitten nämä käynnit, en halua ravata siellä.

Kysyivät mihin perustan päätökseni ja sanoin että ihan siihen, että kyseessä on neljäs lapsi ja että osaan taatusti soittaa ja varata aikaa jos olen jostakin huolissani, tiedän kuitenkin peruskuviot vallan hyvin.

Kieltäydyin lisäksi suurimmasta osasta paperihuttua mitä olisivat tarjonneet ja etenkin jokin "neuvokasperhe-kortti" oli kova pala laittaa takaisin laatikkoon kun en sitä huolinut. "Tää olis kyllä pakollinen täyttää..", eihän oo, ei mitkään käynnitkään täällä ole pakollisia.

Vielä suurempi järkytys oli se, etten ole nuorinta lastakaan käyttänyt kuin viimeksi 2v sitten neuvolassa, ja nyt vasta mietin että olisi aiheellista tehdä terveystarkastusta, kun hän täyttää viisi.

En varmasti voi olla ainoa joka ei koe tarpeelliseksi kuormittaa neuvolajärjestelmää, jollei koe käynneistä olevan suurempaa hyötyä?

Sitä paitsi käymme tarpeen vaatiessa yksityisellä melko paljon, siellä ehtivät kyllä tutkia lasta hieman tarkemminkin jos jotakin poikkeavaa huomaavat.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyse ei ole ylimielisyydestä. En vain koe tarpeelliseksi olla hyppäämässä neuvolassa varmuuden vuoksi.

Lisään vielä jollekulle pissatesteistä maininneelle että täällä päin pissatestit tutkitaan aivan todella itse, siihen ei neuvola-aikaa tarvitse jos testeissä kaikki ok.

Vierailija
22/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiysrahan/paketin haluat. Mutta jos rahaakin on jo liikaa, niin ihan miten haluat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meilläkin useampi lapsi ja ihan th itse on kysynyt, haluanko käydä kaikki käynnit. Ja en ole, eli harvennetusti olen käynyt. Nyt olen raskaana ja olen käynyt eka nlassa viikolla 9, sen jälkeen eka ultra, lääkäri viikolla 14, rakenneultra vko 21 ja seur. neuvola vasta viikko 23 ja senkin jälkeen selvästi harvemmin kuin ensimmäisiltä.

Mutta th on korostanut, että soittaa saa ja pitää, jos joku asia askarruttaa ja verenpainetta voi käydä vaikka itsekin terv.asemalla mittaamassa. Uskon, että jos jotain muutoksia voinnissa ilmenee, sen uudelleensynnyttäjä huomaa (mm. verenpaineen ja sokerin nousun kyllä huomaa olossa) ja kun käynnit vähenee, vähenee myös yhteiskunnan (ja työnantajankin) kustannukset :)

Vierailija
24/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit kyllä järkyttää terkkarisi pahanpäiväisesti. Jännä kyllä, ettei terkkarisi kommenttien perusteella tainnut tietää mikä on pakollista ja mikä ei.

Minulle omasta terkkaristani ei ole suurempaa iloa ollut. Jos olen joskus kysynyt, niin aina olen väärän vastauksen saanut, oli kysymys koskenut sitten listeriaa, toksoplasmaa, synnytyssairaalan valintaa tai ihan mitä tahansa.

Onneksi olen kuitenkin itse osannut väittämät tarkistaa kun on jotenkin ollut sellainen tunne aina, että kyseinen terkkari on aika pihalla.

Hyvä kysymys kyllä on, miksi siellä edes käyn. Ehkä opettelemassa suvaitsevaisuutta erilaisia ihmisiä kohtaan?

Vierailija
25/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sama systeemi nyt neuvolassa mutta neuvolalääkärin jätän väliin, kun käyn yksityisellä tutkituttamassa itseni joka tapauksessa.

Neuvolaseuranta ei onneksi ole este vanhempainrahoille, olenhan siellä neuvolassa joka tapauksessa käynyt ja varmasti vielä raskausaikanakin käyn.

Ap

Vierailija
26/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistaa niin voimakkaasti läpi viestistäsi. Anteeksi nyt vain, mutta neljä lasta ei vastaa neuvolan terkan läpikäymää neljääTUHATTA tjsp lasta.

jos joku tulisi vastaanotolle "En sitten halua käydä täällä turhaa monta kertaa" "Joo EN TODELLAKAAN halua noita papereita" jne. Joutuisi kyllä heti "mahdollinen mt-potilas" -listalle ;)

Toivottavasti et kuitenkaan ole terkkari. Aika ammattitaidotonta meininkiä muuten sinulta olisi....

Vierailija
27/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkialla ole samanlaista järjestelmää kuin Suomessa ja jostakin syystä tollanen vaan on luotu Suomessa. Oman päätöksen teet ja jos ei tunnu siltä, että tarttet noita seurantoja, se on sun asiasi.

Jos sitte tulee jotain ongelmia ja et ole ollut seurannassa, elä vaan ala vaahtoomaan siitä, kun ei huomattu ajoissa :(

Maksat noista palveluista verorahoillasi, eli ei se säästöä ole kuitenkaan.

Vierailija
28/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko olis mahdollista. Mutta ei se th siitä niin kummissaan ollut, sanoi vain, että eihän nämä pakollisia ole. Minä voin käydä neuvolassa, mutta rasitukseen en mene "varmuuden vuoksi".

Vierailija
29/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään edes menit sinne neuvolaan? Miksi et hoida raskauden seurantaa yksityisellä sen verran mitä haluat käydä? Jos neuvolajärjestelmä on mielestäsi turhaa, niin ei sinne olisi ollut pakko vääntätytyä ollenkaan.

Olet aika huvittava tapaus.

Vierailija
30/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene sinne sitten! Pysy pois! Ei kukaan sua siellä kaipaa!

Vierailija
31/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitajalle tuli susta sellainen mielikuva, että sen mielestä sun pitäs käydä siellä neuvolassa. Siksi kauhistui. Et varmaan sen mielestä oo riittävän tasapainoinen, järkevä tai mitä tahansa, joten siks sille tuli kauhistus.

Vierailija
32/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiväthän ne pakollisia ole. Mä en käynyt neuvolassa kuopuksen raskaudessa kuin alussa, mutta riskiraskauden vuoksi äitipolilla päivittäin.

Tiedän pari lasta, joka on saatu elämään pelastettua neuvolan dopplerilla. Joko syke ollut liian monotoninen tai liian korkea. Toki voihan sen dopplerin hommata kotiin.

Lisäksi yhden lapsen tiedän, joka käsikopelolla arvioi lapsen pienikokoiseksi vaikka sf-mitta oli hyvin kasvanut, äitipolille ultraan ja synnytyksen käynnistys koska kasvu oli pysähtynyt.

Kysehän on ihan millaisten riskien kanssa haluaa elää.

Vierailija
33/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen terkkariksi ja meillä on juuri kurssi neuvolatyöstä. Opettaja vouhottaa kaikenmaailman voimavaralomakkeiden kanssa, eikä oikein tykännyt kun minä viittasin ja sanoin että iso osa ei halua neuvolasta mitään muuta kuin sikiön/lapsen terveyden seurantaa, ja se on ihan ok. Minulla on siis lapsia, ja kauhistuin ajatellessani että tuon kurssin jälkeen lapsettomat opiskelutoverini taatusti pitävät kaikkia lomakkeista ja kaikenmaailman henkisestä tuesta kieltäytyviä vanhempia epäilyttävinä. Toki neuvolan tarjoamalla tuella on paikkansa, mutta kaikki eivät sitä tarvitse.

Vierailija
34/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen ja kokenut äitee. Varmasti osaa mennä sinne jos jotain ihmettelee.

Sitäpaitsi jos siellä on joku nuori, kaikkitietävä kokematon terkkari niin en minäkään siellä usein kävisi enkä käynytkään aikanaan. Lopetin siihen kun kun määräsivät lihottamaan hoikkaa lastani. En tietenkään mitään niin hullua käynyt tekemään, koska lapseni söi hyvin kunnon kotiruokaa. Meillä kun ei sitten makeeta tai maidonlitkua juuri tuputettukaan.

Jossain vaiheessa käytin lastenlääkärillä perustarkastuksessa eikä mitään huomautettavaa. Lääkäri kauhistui sitä lihottamisjuttua. Että silleen!!

Vierailija
35/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmaan käyttäytynyt neuvolassa huonosti. Kohdellut terkkaa kuin halpaa makkaraa. Varmaan vaan terkka hämmästyi moisesta huonosta käytöskestä. On varmastikin salaa iloinen, jos ei tarvitse sinua kovin usein tavata.

Vierailija
36/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen terkkariksi ja meillä on juuri kurssi neuvolatyöstä. Opettaja vouhottaa kaikenmaailman voimavaralomakkeiden kanssa, eikä oikein tykännyt kun minä viittasin ja sanoin että iso osa ei halua neuvolasta mitään muuta kuin sikiön/lapsen terveyden seurantaa, ja se on ihan ok. Minulla on siis lapsia, ja kauhistuin ajatellessani että tuon kurssin jälkeen lapsettomat opiskelutoverini taatusti pitävät kaikkia lomakkeista ja kaikenmaailman henkisestä tuesta kieltäytyviä vanhempia epäilyttävinä. Toki neuvolan tarjoamalla tuella on paikkansa, mutta kaikki eivät sitä tarvitse.

Voi kun muutkin terkkarit olisivat yhtä viisaita :)

Haluaisin sinut omaterkkarikseni.

Vierailija
37/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola pohjaa tietonta lääkefirmoihin ja länsimaiseen lääketieteeseen ,joka hoitaa sairautta, mutta ei paranna sen aiheuttajaa.

kommentti yksin riittää suositukseksi käydä säännöllisesti neuvolassa.

Sen on kirjoittanut varmasti joku rokotusten vastustaja/homopatiaääliö tai muuten vaan turha ihminen.

Vierailija
38/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse hoitoalalla, ja odottaessani 5. lastani totesin että en halua turhan usein neuvolassa käydä.. lääkärissä en käynyt kertaakaan neuvolan puolella, yksityisellä kerran vaivojen vuoksi. Kaikkiaan raskausaikana kävin sitten ehkä 8x neuvolassa+ 2x seulaultrat. Lopussa tuli kolme viimeistä käyntiä viikon sisällä, vaivojen vuoksi. Tuo loppu ei mennyt ihan suunnitellusti, mutta siihen ei olisi voinut vaikuttaa vaikka olisin juossut viikottain neuvolassa koko raskauden ajan.

JOten ihan viisas päätös, mitä siellä jatkuvasti juoksemaan, jos ei kerran ole tarpeen :)

Vähempi on se normaalimäärä. Ehkä noin 6 käyntiä/raskaus

Vierailija
39/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täytin sen. Ei missään mitään ongelmaa, ei myöskään miehellä. Ei tarvinu siitä lapusta sen enempää keskustella.

Vierailija
40/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokalla monet äidit kuvasivat innoissaan avointen ovien päivänä lapsiensa ekaa kouluvuotta kameroillaan.

Yksi ei kuvannut eikä tuntunut muutenkaan piittaavan. Kysyin, miksei. Hän vastasi: " Tämä on jo mun neljä poikani. Niitä kuvia aiemmista lapsista on jo albumit täynnä". "En jaksa enää kuvailla tätä viimeistä."

Olin puulla päähän lyöty. Miltähän tästä neljännestä pojasta tämä kommentti tuntui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän