Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysneuvolassa oltiin järkyttyneitä kun kävin

Vierailija
10.02.2012 |

ja sanoin että ihan minimiin sitten nämä käynnit, en halua ravata siellä.

Kysyivät mihin perustan päätökseni ja sanoin että ihan siihen, että kyseessä on neljäs lapsi ja että osaan taatusti soittaa ja varata aikaa jos olen jostakin huolissani, tiedän kuitenkin peruskuviot vallan hyvin.

Kieltäydyin lisäksi suurimmasta osasta paperihuttua mitä olisivat tarjonneet ja etenkin jokin "neuvokasperhe-kortti" oli kova pala laittaa takaisin laatikkoon kun en sitä huolinut. "Tää olis kyllä pakollinen täyttää..", eihän oo, ei mitkään käynnitkään täällä ole pakollisia.

Vielä suurempi järkytys oli se, etten ole nuorinta lastakaan käyttänyt kuin viimeksi 2v sitten neuvolassa, ja nyt vasta mietin että olisi aiheellista tehdä terveystarkastusta, kun hän täyttää viisi.

En varmasti voi olla ainoa joka ei koe tarpeelliseksi kuormittaa neuvolajärjestelmää, jollei koe käynneistä olevan suurempaa hyötyä?

Sitä paitsi käymme tarpeen vaatiessa yksityisellä melko paljon, siellä ehtivät kyllä tutkia lasta hieman tarkemminkin jos jotakin poikkeavaa huomaavat.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokalla monet äidit kuvasivat innoissaan avointen ovien päivänä lapsiensa ekaa kouluvuotta kameroillaan.

Yksi ei kuvannut eikä tuntunut muutenkaan piittaavan. Kysyin, miksei. Hän vastasi: " Tämä on jo mun neljä poikani. Niitä kuvia aiemmista lapsista on jo albumit täynnä". "En jaksa enää kuvailla tätä viimeistä."

Olin puulla päähän lyöty. Miltähän tästä neljännestä pojasta tämä kommentti tuntui.

Vierailija
42/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme toiselle pakkakunnalle kun odotin kolmatta. Entinen terkkari oli ollut aivan ihana ja järkytyin kun tutustuin tähän uuteen.

Apua siis juuri näitä lappuja ja voimavarakyselyjä ja hakkaako mies ja mitä mies ajattelee kun MINÄ OLEN TAAS HALUNNUT RASKAAKSI. Hänen mielestään siis miehet eivät voi haluta kolmatta lasta vaan nainen väkisin pukkaa itsensä paksuksi.

Kun vauva oli syntynyt, meidän piti kontata lattilalla opettelemassa terkan kanssa, kuinka otan nenäliinan eteeni ja kurkkaan takaa ja sanon silmät pyöreinä vauvalle, että PÖÖ. Vauva kuulemma ilahtuu siitä ja tykkää leikkiä tällaisia leikkejä.

Neljättä kun aloin odottaa, siirryin yksityiselle terveydenhoitajalle ;)

Opiskelen terkkariksi ja meillä on juuri kurssi neuvolatyöstä. Opettaja vouhottaa kaikenmaailman voimavaralomakkeiden kanssa, eikä oikein tykännyt kun minä viittasin ja sanoin että iso osa ei halua neuvolasta mitään muuta kuin sikiön/lapsen terveyden seurantaa, ja se on ihan ok. Minulla on siis lapsia, ja kauhistuin ajatellessani että tuon kurssin jälkeen lapsettomat opiskelutoverini taatusti pitävät kaikkia lomakkeista ja kaikenmaailman henkisestä tuesta kieltäytyviä vanhempia epäilyttävinä. Toki neuvolan tarjoamalla tuella on paikkansa, mutta kaikki eivät sitä tarvitse.

Voi kun muutkin terkkarit olisivat yhtä viisaita :)

Haluaisin sinut omaterkkarikseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokalla monet äidit kuvasivat innoissaan avointen ovien päivänä lapsiensa ekaa kouluvuotta kameroillaan.

Yksi ei kuvannut eikä tuntunut muutenkaan piittaavan. Kysyin, miksei. Hän vastasi: " Tämä on jo mun neljä poikani. Niitä kuvia aiemmista lapsista on jo albumit täynnä". "En jaksa enää kuvailla tätä viimeistä."

Olin puulla päähän lyöty. Miltähän tästä neljännestä pojasta tämä kommentti tuntui.

Olen ilmeisesti ihan kelvoton äiti!!

Vierailija
44/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole kuvannut esikoisenkaan koulussa enkä tule kuvaamaankaan. Ärsyttää ne jotka kuvaavat tuollaisissa tilanteissa - en halua tulla kenenkään kotivideolle.

Mutta se ei tarkoita, ettenkö välittäisi ihan jokaisesta lapsestani!

Vierailija
45/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun noin arastelee sitä että lapsensa kävisivät säännöllisesti terveydenhuollossa.

Vierailija
46/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos katsovat lasten kasvun/kehityksen/terveyden olevan vaarassa neuvolakäynneistä kieltäytymisten takia. Kokemusta on! (Vaikka ne eivät ole pakollisia, ne "periaatteessa" ovat)

Vierailija
47/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kai tiedät, että neuvolan seuranta on ehtona äitiysavustuksen saamiselle. Toinen juttu, jos et kotona seuraa verenpainettasi, sokereitasi, valkuista pissassasi jne voit altistaa lapsesi vakaville riskeille, koska kaikki ongelmat eivät tosiaan tunnu olossasi. Ja niitä ongelmia voi tulla neljännellä kerralla, vaikka ei ennen mitään olisikaan ollut.

Käynnit voi olla vaikka yksityislääkärillä. Ei mikään laki velvoita hoitamaan asiaa juuri neuvolassa. Itse sain neuvolakortin ja todistuksen kelaan omalta lääkäriltäni ja ihan hyvin tuli kelasta äitiyspäivärahat ja pakkaukset.

Vierailija
48/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen aina saanut nämä käynnit sovittua äitiysneuvolassa ihan asiallisesti. Olen mielestäni tullut ymmärretyksi, kun olen toivonut harvempia käyntejä.

Kaikki raskauteni ovat kuitenkin alun jälkeen kääntyneet riskiraskauksiksi, jolloin seurannasta on tullut tiiviimpää. Ja hyvä niin.

Vierailija
49/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva oli syntynyt, meidän piti kontata lattilalla opettelemassa terkan kanssa, kuinka otan nenäliinan eteeni ja kurkkaan takaa ja sanon silmät pyöreinä vauvalle, että PÖÖ. Vauva kuulemma ilahtuu siitä ja tykkää leikkiä tällaisia leikkejä.

Kiitos hyvistä nauruista :) Minä olen kyllä kiitollinen kun ihana lastenneuvolan terkkarini vinkkasi esikoisen vauva- ja taaperoaikana millaisia leikkejä hänen kanssaan voi leikkiä ja mitä taitoja harjoitella. Mutta tuollaiseen draamaan en kyllä olisi taipunut. En esikoisen, saati sitten kolmannen lapseni kanssa.

t. se terkkariksi opiskeleva, joka on otettu kiittävistä kommenteista :)

Vierailija
50/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kai tiedät, että neuvolan seuranta on ehtona äitiysavustuksen saamiselle. Toinen juttu, jos et kotona seuraa verenpainettasi, sokereitasi, valkuista pissassasi jne voit altistaa lapsesi vakaville riskeille, koska kaikki ongelmat eivät tosiaan tunnu olossasi. Ja niitä ongelmia voi tulla neljännellä kerralla, vaikka ei ennen mitään olisikaan ollut.

Käynnit voi olla vaikka yksityislääkärillä. Ei mikään laki velvoita hoitamaan asiaa juuri neuvolassa. Itse sain neuvolakortin ja todistuksen kelaan omalta lääkäriltäni ja ihan hyvin tuli kelasta äitiyspäivärahat ja pakkaukset.

En itsekään käynyt toisen raskauden aikana kuin ekassa ultrassa yksityisellä viikolla 6 ja pari kertaa yksityisellä neuvolassa: tämä eka lääkärikäynti oli se käynti joka merkattiin lappuseen Kelaa varten avustusten saamiseksi. Ja toinen näistä neuvolakäynneistä oli juuri tuon lappusen saamista varten.

Osaan mitata sokrut itse (ei ollut raskausdiabetesta) ja stixata pissan apteekista saatavilla testitikuilla - ei näihin neuvolaa tarvita. Jos lapsi liikkuu normaalisti, niin mitä hittoa siellä neuvolassa alituiseen ravaamaan. Kahden lapsen kanssa en käynyt sitten senkään vertaa.

Vierailija
51/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistaa niin voimakkaasti läpi viestistäsi. Anteeksi nyt vain, mutta neljä lasta ei vastaa neuvolan terkan läpikäymää neljääTUHATTA tjsp lasta.

jos joku tulisi vastaanotolle "En sitten halua käydä täällä turhaa monta kertaa" "Joo EN TODELLAKAAN halua noita papereita" jne. Joutuisi kyllä heti "mahdollinen mt-potilas" -listalle ;)

Toivottavasti et kuitenkaan ole terkkari. Aika ammattitaidotonta meininkiä muuten sinulta olisi....

"mahdollinen mt-potilas" :)

missä teillä on tuo lista? kahvihuoneessako?

"th":na kai tiedät ettet voi kirjata mitä tahansa sillä potilaallahan on oikeus nähdä kirjaamisesi?

Vierailija
52/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 42: Hah! Eihän noi "mahdollinen mt-potilas"-listat ole mitään kirjoitettuja listoja, vaan terkkareiden päässä.

Ja ap:lle: Asiat voi esittää niin monella tavalla. Jos on kovin hyökkäävä, en yhtään ihmettele vastareaktioita th:lta, ihmisiähän nuokin ovat.

Vierailija
53/79 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletko joku suurperheellinen, että voit puhua kymmenien lasten puolesta.

Minun mielestä nuo voimavarajutut ovat ihan tärkeitä. Vaikka niitä ei siellä th:n kanssa kävisikään, niin kyllä niistä olisi hyvä kotona keskustella ja vähintään äidin itse miettiä läpi.

Olen jutellut äitituttujen kanssa

Ja saanut mielikuvan mm. näiltä palstoilta, että kaikki eivät todellakaan ole "voimavarajuttujen" tarpeessa. En minäkään, vaikka esim. tukiverkot meillä on olemattomat. Mitä hyödyttää puhua niistä terkkarilla, kun hän ei kuitenkaan lupaudu meille lastenhoitoavuksi jos lapsi sairastaa ja pakko olisi olla koulussa/töissä. Kunnallista apuakaan ei ole saatavilla. Mieluummin puran huoliani ystäville kuin lähes tuntemattomalle ihmiselle.

Ihan kuin vaikkapa lastenhoito-ongelmaa mitenkään helpottaisi se, että kertoo asiasta terkalle.

Ei helpota! Terkka kuuntelee sujuvasti ymmärtäväinen ilme kasvoillaan ja siinä kaikki.

Sinä olisit voinut käyttää senkin ajan ja energian huomattavasti paremmin.

Vierailija
54/79 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse hoitoalalla, ja odottaessani 5. lastani totesin että en halua turhan usein neuvolassa käydä.. lääkärissä en käynyt kertaakaan neuvolan puolella, yksityisellä kerran vaivojen vuoksi. Kaikkiaan raskausaikana kävin sitten ehkä 8x neuvolassa+ 2x seulaultrat. Lopussa tuli kolme viimeistä käyntiä viikon sisällä, vaivojen vuoksi. Tuo loppu ei mennyt ihan suunnitellusti, mutta siihen ei olisi voinut vaikuttaa vaikka olisin juossut viikottain neuvolassa koko raskauden ajan.

JOten ihan viisas päätös, mitä siellä jatkuvasti juoksemaan, jos ei kerran ole tarpeen :)

itse sain juuri kakkosen, ja kävin neuvolassa koko aikana 6 kertaa + ultrat. Kävin kaikki th:n ehdottamat tapaamiset mutta en tarvinnut mitään ylimääräistä kun ei ollut "vaivoja".

Th tosin unohti laittaa minut sokerirasitukseen vaikka olen jo 40-vuotias -- ekassa ei olleet sokerit koholla enkä rasituksessa käynyt silloinkaan ja nytkin paino nousi maltilla vaikka olen hoikka jo lähtöjänikin. Vauva oli pieni ja siro hänkin...Th vaan kovasti soimasi itseään kun nykyään täällä päin lähetetään kaikki yli 25-vuotiaat sinne rasitukseen...

Vierailija
55/79 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi olemme olleet ihan heittopusseja, hoitaja vaihtuu koko ajan, ei niissä käynneissä ole mitään järkeä. Pitääkö sitä vauvaakin ravata sitten taas näyttämässä joka viikko ja kuuntelemassa ei-mitään-älykästä, jota on sanottavana.

Vierailija
56/79 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa tarjotaan automaattisesti harvennettua seurantaa uudelleensynnyttäjille. Eikä tarvitse lappuja täytellä. Ultratkin ovat vapaaehtoiset ja jos yksityisellä gynellä käy kerrankin, se vähentää heti yhden tarjotun seurantakäynnin julkisella.

Vierailija
57/79 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvakseltaan käynteihin... Tyyliin 1vko, 2vko, 2kk iässä ekat neuvolat...

Vierailija
58/79 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimintaterapiaa! Mulla on melkein 40 vuoden vaje siinä!

Vierailija
59/79 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulle ei ainakaan ole niitä neuvontapapereitakaan tyrkytetty toisen raskauden jälkeen, kun kysyttäessä sanoin etten niitä tarvitse.

Ps. Olen lääkäri jolla neljä lasta, ja silti käytän lapset kaikissa normaaleissa neuvolaseulonnoissa.

Ei siellä toisessakaan raskaudessa enää tarvitse käydä kuin noin kerran vuodessa... Jos ei ole ollut raskausmyrkytysvaaraa ekassa niin ei paljon tarvi käydä neuvolantätejä vaivaamassa. Että mahtoikohan se th nyt sitten olla niin järkyttynyt...

Vierailija
60/79 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistaa niin voimakkaasti läpi viestistäsi. Anteeksi nyt vain, mutta neljä lasta ei vastaa neuvolan terkan läpikäymää neljääTUHATTA tjsp lasta.

Joo mutta se terveydenhoitajan amamttitaito ei silti välttämättä ole hyvä! Minä olen useamman nähnyt/kuullu/kokenut sen että terveyden hoitaja lastenneuvolassa ei ole huomannut/osannut tajuta jotain mitä olisi pitänyt!

Meillä on lapsi jolla on adhd yms,mutta neuvolatäti ei asiaa huomannut,eikä edes uskonut sitten kun me vanhemmat asia tajuttiin, vaan väärässä oli!

Samainen neuvolatäti syytti imetystä siitä kun kaverin vauva heräili usein yöllä! Kaveri vei yksityiselle(toisen tuttunsa vinkistä) ja vauvalle laitettiin sellanen laite mikä mittasi 1vrk happoja ruokatorvessa. Pahimmillaan vatsahapot oli ollut ruokatorvessa 20miinuttia yhtämittaan, siinä oli syys sille kun lapsi heräili usein ja valvoi ja oli itkuinen, lääkitys auttoi kummasti.

Meidän esikoinen oli samanlainen vauvana mutta ei saanut apua vaivaansa koska minä olin tyhmä ja luotin terveydenhoitajan ammattitaitoon, en luota enään! neuvola on paikka missä mittautan lapseni ja rokotutan, eikä mitään muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän