Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitiysneuvolassa oltiin järkyttyneitä kun kävin

Vierailija
10.02.2012 |

ja sanoin että ihan minimiin sitten nämä käynnit, en halua ravata siellä.

Kysyivät mihin perustan päätökseni ja sanoin että ihan siihen, että kyseessä on neljäs lapsi ja että osaan taatusti soittaa ja varata aikaa jos olen jostakin huolissani, tiedän kuitenkin peruskuviot vallan hyvin.

Kieltäydyin lisäksi suurimmasta osasta paperihuttua mitä olisivat tarjonneet ja etenkin jokin "neuvokasperhe-kortti" oli kova pala laittaa takaisin laatikkoon kun en sitä huolinut. "Tää olis kyllä pakollinen täyttää..", eihän oo, ei mitkään käynnitkään täällä ole pakollisia.

Vielä suurempi järkytys oli se, etten ole nuorinta lastakaan käyttänyt kuin viimeksi 2v sitten neuvolassa, ja nyt vasta mietin että olisi aiheellista tehdä terveystarkastusta, kun hän täyttää viisi.

En varmasti voi olla ainoa joka ei koe tarpeelliseksi kuormittaa neuvolajärjestelmää, jollei koe käynneistä olevan suurempaa hyötyä?

Sitä paitsi käymme tarpeen vaatiessa yksityisellä melko paljon, siellä ehtivät kyllä tutkia lasta hieman tarkemminkin jos jotakin poikkeavaa huomaavat.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sellainen kiinnostaa, että kun lapsesi ei 3 vuoteen käy neuvolassa niin miten seuraat hänen pituuskasvuaan ja taittuuko se? Yksityisellä tätä ei seurata, en usko, että heillä on sellaisia tietokoneohjelmia edes käytössä. Vai piirrätkö käyrästöt kotona?

Käyttekö siis yksityisellä ihan normaalia, tervettä lasta näyttämässä ja tutkituttamassa näön, kuulon, motoriikan jne?

Neuvolajärjestelmä on luotu aikanaan juuri kasvun ja kehityksen seurantaan.

"Vielä suurempi järkytys oli se, etten ole nuorinta lastakaan käyttänyt kuin viimeksi 2v sitten neuvolassa, ja nyt vasta mietin että olisi aiheellista tehdä terveystarkastusta, kun hän täyttää viisi.

jollei koe käynneistä olevan suurempaa hyötyä?"

Vierailija
2/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien vasenkätisyys on ollut joku vaiva tai oire jostakin? Tiedän montakin vasenkätistä jotka ovat selvinneet aikuisiksi ja hyviin ammatteihin ilman terapiaa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan niissä kolmessa pakollisessa valmennuksessa, että isä pääsi mukaan synnytykseen.

Mutta mielestäni taaperoa ja leikki-ikäistä tulisi käyttää säännöllisesti neuvolassa, jotta mahdolliset kehitysvirheet huomattaisiin ajoissa.

Vierailija
4/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olisi se varmaan pituuskasvu ja painonkehitys ainakin käydä tsekkaamassa kerran vuodessa. Niitä ei yskityinen lääkäri seuraa, on monia tauteja joissa taudin saa "kiinni" esimerkiksi tuosta pituuskavun pysähtymisestä. Eikä sitä voi silmämääräisesti itse huomata, että lapsi on kasvanut liian vähän. Tietysti jos mittailee sitten itse ja ostaa opukset joista voi seurata pituuskasvua, mutta suuremmalta vaivalta kuulostaa kuin kerran vuodessa neuvolaan vieminen.

Entä rokotukset? Onko ap niin kutsuttu vapaamatkustaja niissäkin?

Minusta on hyvä, että suomessa on neuvolat, voidaan edes vähän seurata lapsia ja puuttua siihen jos nähdään heissä jotain huolestuttavaa, esim pahoinpitelyn jälkiä. Muutenhan pahoinpitelijät voisivat hyvinkin olla käymättä misään lastensa kanssa, niin mustelmat ei näy. Ja kaikki näkötestit ja kuulotestit on lapsen oikeuksia, että ei reppana ole huononäköinen useita vuosia turhaan sen takia kun äiti ei jaksanut persettään kerran vuodess neuvolaan hilata.

Vierailija
5/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen terkkariksi ja meillä on juuri kurssi neuvolatyöstä. Opettaja vouhottaa kaikenmaailman voimavaralomakkeiden kanssa, eikä oikein tykännyt kun minä viittasin ja sanoin että iso osa ei halua neuvolasta mitään muuta kuin sikiön/lapsen terveyden seurantaa, ja se on ihan ok. Minulla on siis lapsia, ja kauhistuin ajatellessani että tuon kurssin jälkeen lapsettomat opiskelutoverini taatusti pitävät kaikkia lomakkeista ja kaikenmaailman henkisestä tuesta kieltäytyviä vanhempia epäilyttävinä. Toki neuvolan tarjoamalla tuella on paikkansa, mutta kaikki eivät sitä tarvitse.

Vai oletko joku suurperheellinen, että voit puhua kymmenien lasten puolesta.

Minun mielestä nuo voimavarajutut ovat ihan tärkeitä. Vaikka niitä ei siellä th:n kanssa kävisikään, niin kyllä niistä olisi hyvä kotona keskustella ja vähintään äidin itse miettiä läpi.

Vierailija
6/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi liikkuu normaalisti, niin mitä hittoa siellä neuvolassa alituiseen ravaamaan. Kahden lapsen kanssa en käynyt sitten senkään vertaa.

Saa olla palkallisesti poissa töistä. Yhdistän neuvolakäyntiin kiva lounaan ja kahvittelun lähikahvilassa.

Vierailija
7/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletko joku suurperheellinen, että voit puhua kymmenien lasten puolesta.

Minun mielestä nuo voimavarajutut ovat ihan tärkeitä. Vaikka niitä ei siellä th:n kanssa kävisikään, niin kyllä niistä olisi hyvä kotona keskustella ja vähintään äidin itse miettiä läpi.

Ja saanut mielikuvan mm. näiltä palstoilta, että kaikki eivät todellakaan ole "voimavarajuttujen" tarpeessa. En minäkään, vaikka esim. tukiverkot meillä on olemattomat. Mitä hyödyttää puhua niistä terkkarilla, kun hän ei kuitenkaan lupaudu meille lastenhoitoavuksi jos lapsi sairastaa ja pakko olisi olla koulussa/töissä. Kunnallista apuakaan ei ole saatavilla. Mieluummin puran huoliani ystäville kuin lähes tuntemattomalle ihmiselle.

Vierailija
8/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluuuuuuuuuuuu!!!!!!!!

Minä en ole kuvannut esikoisenkaan koulussa enkä tule kuvaamaankaan. Ärsyttää ne jotka kuvaavat tuollaisissa tilanteissa - en halua tulla kenenkään kotivideolle. Mutta se ei tarkoita, ettenkö välittäisi ihan jokaisesta lapsestani!

Ekaluokalla monet äidit kuvasivat innoissaan avointen ovien päivänä lapsiensa ekaa kouluvuotta kameroillaan. Yksi ei kuvannut eikä tuntunut muutenkaan piittaavan. Kysyin, miksei. Hän vastasi: " Tämä on jo mun neljä poikani. Niitä kuvia aiemmista lapsista on jo albumit täynnä". "En jaksa enää kuvailla tätä viimeistä." Olin puulla päähän lyöty. Miltähän tästä neljännestä pojasta tämä kommentti tuntui.

Vierailija
9/79 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 34-vuotias, ravitsemusalalla, toista kertaa raskaana ja meni todella hermo kuunnella kun neuvolassa kerrottiin montaka molligrammaa kalsiumia päivässä tulisi odotusaikana saada, ja huokailtiin ja nyökyteltiin perään. Lähes joka "neuvoon" jouduin jankkaamaan tarkenusta eli vaikka alalla olenkin, en tosiaan aina tiedä paljonko nuo milligrammat ovat KÄYTÄNNÖSSÄ (siis montako lasia pitää juoda)! Lisäksi kuuntelin pitkän litanian erilasia lyhenteitä mitä esim. verikokeissa mitataan. Taas jouduin pyytämään selvennystä "mikä on rsg, ptvc, hgb, tds....tai mitä lie". Täti alkoi jo hermostua että ei tässä vaiheessa kannata kaikkea selittää, nimi vaan paperiin!! Vaikka oikeasti osan tiesinkin, haluan kyseenalaistaa tuollaista "saat itse päättää"-asennetta mutta missä äiti ei luultavasti ymmärrä mitä on itse päättämässä. Eli mistä on kyse ja miten se vaikuttaa odotukseen/lapseen. MIkä on oikeasti tärkeää ja mikä lääkefirmojen rahoittamaa tutkimusta. Mietin, että jos siinä paikallani istuisi vaikka 17-vuotias, koulut keskeyttänyt nuori, jonka kotikielikin joku muu kuin suomi, MITEN hän oikeasti itse päättää ja arvioi mikä on itselle hyväksi?? Kyllä siinä on ihan täysin vietävissä jos vielä raskausväsymys ja -pahoinvointi on vienyt ne vähätkin voimat ja koko homma pelottaa! Itselläni verenpaine nousee jo äitiysneuvolaa ajatellessani ja kieltäydyin punnituksesta lähtien kaikesta paitsi ultrista ym. tutkimuksista. Lapsen toki käytän neuvolassa vuosittain. Uskon (ja toivon!) että osaan seurata omaa oloani. Äitiä riivataan, syyllistetään ja sörkitään koko raskaus, miestä ei testata eikä epäillä mistään - vaikka hänellä voi olla esim. joku tauti, jonka tarttuminen äitiin on mahdollista koko raskauden ajan!!

Vierailija
10/79 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytettäväksi? Se tyrkyttäminen kun vaan on pakollista. On laadittu kaiken maailman säännöt ja sertifikaatit joiden mukaan pitää toimia, että "laatu on tasaista". Jälkikäteen voidaan tehdä poimintoja (isoveli valvoo), että onko kaikki mennyt pykälien mukaan. Jos joku ei huoli jotain lappua, niin sekin on kirjattava, ettei tule laatupoikkeamia.

Vierailija
11/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä siis on ongelmanasi? SInulla on napakka mielipide jonka ilmaisit selkeästi ja se meni läpi. Mitä tähän pitäisi vastata? Haluatko neuvoja siitä, että terveydenhoitaja näytti "järkyttyneeltä" vai mitä?

Vierailija
12/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun reaktio oli niin kauhistunut?

Kyllähän varmaan moni muukin isomman perheen kanssa karsii näitä ns. "hyödyttömiä" käyntejä?

Neuvolajärjestelmää itsessään en moiti, emme vain tarvitse normaaliohjelmaista neuvolaseurantaa.

Vierailija
13/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola on siitä hauska paikka, kun kaikki siellä orjallisesti käy, vaikka muutenkin voi ihan hyvin itsekin pitää huolta itsestään kun sen osaa.

Neuvola pohjaa tietonta lääkefirmoihin ja länsimaiseen lääketieteeseen ,joka hoitaa sairautta, mutta ei paranna sen aiheuttajaa.

Vierailija
14/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskinpa nuo kerran vuodessa olevat neuvolakäynnit lapselle ovat pahitteeksi tai kuormittavat neuvolajärjestelmää liiaksi. Kaikillahan sinne on oikeus mennä. Kaikkihan nyt lääkäriin osaa mennä, mutta eipä ne siellä lääkärissä painoa, pituutta tai muuta kehitystä huomioi, hoitavat sen vaivan miksi sinne on menty. Niin sitä usean lapsen äitinä luulisi kaiken huomaavan, mutta en laskisi sen varaan.

Raskausneuvolakäynneistä en sano mitään, mutta tuon lapsen kohdalla kuulostaa ihan silkalta laiskuudelta.

Vierailija
15/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä toisessakaan raskaudessa enää tarvitse käydä kuin noin kerran vuodessa... Jos ei ole ollut raskausmyrkytysvaaraa ekassa niin ei paljon tarvi käydä neuvolantätejä vaivaamassa. Että mahtoikohan se th nyt sitten olla niin järkyttynyt...

Vierailija
16/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse hoitoalalla, ja odottaessani 5. lastani totesin että en halua turhan usein neuvolassa käydä.. lääkärissä en käynyt kertaakaan neuvolan puolella, yksityisellä kerran vaivojen vuoksi. Kaikkiaan raskausaikana kävin sitten ehkä 8x neuvolassa+ 2x seulaultrat. Lopussa tuli kolme viimeistä käyntiä viikon sisällä, vaivojen vuoksi. Tuo loppu ei mennyt ihan suunnitellusti, mutta siihen ei olisi voinut vaikuttaa vaikka olisin juossut viikottain neuvolassa koko raskauden ajan.

JOten ihan viisas päätös, mitä siellä jatkuvasti juoksemaan, jos ei kerran ole tarpeen :)

Vierailija
17/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistaa niin voimakkaasti läpi viestistäsi. Anteeksi nyt vain, mutta neljä lasta ei vastaa neuvolan terkan läpikäymää neljääTUHATTA tjsp lasta.

Vierailija
18/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kai tiedät, että neuvolan seuranta on ehtona äitiysavustuksen saamiselle. Toinen juttu, jos et kotona seuraa verenpainettasi, sokereitasi, valkuista pissassasi jne voit altistaa lapsesi vakaville riskeille, koska kaikki ongelmat eivät tosiaan tunnu olossasi. Ja niitä ongelmia voi tulla neljännellä kerralla, vaikka ei ennen mitään olisikaan ollut.

Vierailija
19/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyntejä, koska kulkeminen neuvolaan on niin vaikeaa loppupuolella. En kieltäytyisi, jos saisin käynnit edes jotenkin järjestymään. Siltä pohjalta on vaikea ymmärtää ap:n ajatuksenjuoksua, mutta kaikin mokomin, helpotatpahan terkan työtaakkaa.

Vierailija
20/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistaa niin voimakkaasti läpi viestistäsi. Anteeksi nyt vain, mutta neljä lasta ei vastaa neuvolan terkan läpikäymää neljääTUHATTA tjsp lasta.

jos joku tulisi vastaanotolle "En sitten halua käydä täällä turhaa monta kertaa" "Joo EN TODELLAKAAN halua noita papereita" jne. Joutuisi kyllä heti "mahdollinen mt-potilas" -listalle ;)