Helsingin kaupunginosien nimet?
Muutin tänne vasta, ja kaikki käyttää aina lempinimiä, joista en päättelemälläkään ymmärrä kuin puolet! Auttakaa:D Ei tule nyt mieleen muita kuin Skatta (Katajanokkako?). Heitelkää kaikkia!
Kommentit (101)
kruununhaka on krunikka
kannelmäki -kantsu
lauttasaari -laru
munkkiniemi tai -vuori - munkka
ullanlinna - ullis
hakaniemi - hakis
jokerina vielä:
espoon leppävaara -lepuski
Herttoniemi= hertsikka
Sörnäinen= sörkkä
Vuosaari= vuokkis
sanoo usein Hertsika ja Sörkka
Kruna on Kruununhaka (jotkut muualta muuttaneet saattaa sanoa Krunikka).
Rööperi on tietysti Punavuori, mutta aika harvat sitä käyttää.
Kallio on Bärika tai Bärtsi (näitäkään ei nykyään enää juuri kuule käytettävän).
Hakaniemi on Hagis/Hakis.
Kulosaari on Kulis.
Töölö on Töölöö.
Meilahti on Meikku.
Ullanlinna on Ullis.
Kasarmitori on Kassu.
Kaisaniemi on Kaisu/Kaisis.
Hietalahti on Sandis.
Ruoholahti on Gräsa.
Herttoniemi= hertsikka
Sörnäinen= sörkkä
Vuosaari= vuokkis
sanoo usein Hertsika ja Sörkka
Kruna on Kruununhaka (jotkut muualta muuttaneet saattaa sanoa Krunikka).
Rööperi on tietysti Punavuori, mutta aika harvat sitä käyttää.
Kallio on Bärika tai Bärtsi (näitäkään ei nykyään enää juuri kuule käytettävän).
Hakaniemi on Hagis/Hakis.
Kulosaari on Kulis.
Töölö on Töölöö.
Meilahti on Meikku.
Ullanlinna on Ullis.
Kasarmitori on Kassu.
Kaisaniemi on Kaisu/Kaisis.
Hietalahti on Sandis.
Ruoholahti on Gräsa.
enkä kyllä käytä yhtään näistä. Kyllä mä puhun ihan oikeilla nimillä paikoista.
Ehkä joskus 10 vuotiaana tuli puhuttua Sörkka ja Hakis.
Käyttääkö aikuiset tosiaan tommosia lyhenteitä kaupunginosista vielä? Ei kukaan mun tuttu.
Käyttääkö aikuiset tosiaan tommosia lyhenteitä
kaupunginosista vielä? Ei kukaan mun tuttu.
millon sä oot ollu 10 v? 1940-luvulla?
ei oo kaupunginosa mut Länsiväylä on sitten Länäri, ei Länkkäri.
enkä ole noita kaikkia tässä ketjussa listattuja nimityksiä edes koskaan kuullut enkä itse käytä kaikkia. Olen esim. asunut Vallilassa, mutta en koskaan sanonut sitä muuksi kuin Vallilaksi. Varsinkin nuo ruotsista peräisin olevat nimitykset kuulostavat enemmän jonkun viiskymppisen ikänsä Helsingissä asuneen henkilön ilmaisuilta, kuin jonkun nuoren junantuoman.:)
Älä siis ap ota paineita, että sinun pitäisi osata käyttää noita nimityksiä, saatat lähinnä kuulostaa hassulta, jos yrität muotoilla puheeseesi jotain Gräsaa.:)
Tietysti tulee mieleen muita tietämisen arvoisia paikkoja:
-Brahen kenttä (jossa nyt voi luistella) = Brahis
-Piritori (joskus jopa Ikuisen vapun aukio)= Vaasanaukio
Kesäiset paikat:
-Koffari=Koffin puisto
-Ruttis/Ruttopuisto=Vanha kirkkopuistikko
-Kaivari=Kaivopuisto
-Suokki=Suomenlinna
enkä ole noita kaikkia tässä ketjussa listattuja nimityksiä edes koskaan kuullut enkä itse käytä kaikkia. Olen esim. asunut Vallilassa, mutta en koskaan sanonut sitä muuksi kuin Vallilaksi. Varsinkin nuo ruotsista peräisin olevat nimitykset kuulostavat enemmän jonkun viiskymppisen ikänsä Helsingissä asuneen henkilön ilmaisuilta, kuin jonkun nuoren junantuoman.:)
Älä siis ap ota paineita, että sinun pitäisi osata käyttää noita nimityksiä, saatat lähinnä kuulostaa hassulta, jos yrität muotoilla puheeseesi jotain Gräsaa.:)
Tietysti tulee mieleen muita tietämisen arvoisia paikkoja:
-Brahen kenttä (jossa nyt voi luistella) = Brahis
-Piritori (joskus jopa Ikuisen vapun aukio)= VaasanaukioKesäiset paikat:
-Koffari=Koffin puisto
-Ruttis/Ruttopuisto=Vanha kirkkopuistikko
-Kaivari=Kaivopuisto
-Suokki=Suomenlinna
enkä ikinä ole kuullut sanottavan "Vuokkis", mutta ehkäpä se on joku uusi nimityus nuorisolla? Meri-Rastila on Mogadishu, Kaivopuisto on Kaivari, no Espat varmaan tiedätkin? Santahamina on Santis, Laajasalo Laajuski, Tammisalo Tammari, Roihuvuori Roihika, Herrtoniemi Hertsika, Pihlajamäki Pihlis (koskee myös Pihlajistoa siinä vieressä), Pukinmäki Puksu, Pasila on joskus Bööle, Munkkiniemi (ja -vuori) on Munkka. Stadikka on on uimastadion, Olympiastadion on stadion.
Käyttääkö aikuiset tosiaan tommosia lyhenteitä kaupunginosista vielä? Ei kukaan mun tuttu.
tapana muutenkaan väännellä nimiä esim. lapsilla ei ole lempinimiä. Kirjakieltä käytetään. Miten miellyttävää.
ei Krunikka vaan Krunika, samalla lailla kuin Tölika. Kyllä Rööperikin on ihan käyttökieltä ja mäkin asun Espoon puolella! Lauttasaari on Laru, ei kukaan stadilainen sano Lauttis!! Ja Sörnäinen on Sörkka, ei Sörkkä.
40 vuotta mittarissa ja käytän aina kutsumanimiä. Kuten myös kaikki tuttavamme.
Käy asiayhteydestä ilmi, kummasta puhutaan.
Vähän sama, kuin tuo aiemmin mainittu Munkka.
Ja Hietaniemi on Hietsu. En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan Sandiksesta.
Oulunkylä - Ogeli
Tapanila - Mosa
Käy asiayhteydestä ilmi, kummasta puhutaan.
Vähän sama, kuin tuo aiemmin mainittu Munkka.Ja Hietaniemi on Hietsu. En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan Sandiksesta.
Kaksi eri asiaa, my darling!
Myyrmäki= Myrtsi, on kylläkin Vantaan puolella :D
miten kieli elää. Tiedän monta nuorta stadilaista, jotka puhuvat koko ajan Tölikasta ja Rööperistä, vaikka tässä joku sanoo sen olevan vanhahtavaa kieltä! Myös Kruna Kruununhaasta on yhtä käytetty kuin Krunikka.