Olen entinen uskovainen.
Nyt olen eheytynyt ateistiksi.. Pitkä matka kroonisesta syyllisyydestä vapauteen.
Kommentit (46)
jos me kaikki oltaisi ateisteja niin eikö silloin koko yhteiskunta muuttuisi? Ja malleja on ollut ympärillämme -eikö?
Oletko edes ajatellut asiaa?
Ei kai tässä nyt ole kukaan vaatinutkaan, että kaikkien pitäisi olla ateisteja. Ateistikin voi kannattaa uskonnonvapautta.
Ihminen on pohjimmiltaan uskonnollinen olento: toiset taleban-muslimeja ja toiset ateisteja.
jos me kaikki oltaisi ateisteja niin eikö silloin koko yhteiskunta muuttuisi? Ja malleja on ollut ympärillämme -eikö?
Väki halusi uskoa, mutta se kiellettiin totalitarismin nimissä.
ne tulokset ateistisesta yhteiskunnasta on tässä tarkasteltavana!! Millaisia ovat nämä ateistiset yhteiskunnat olleet kansalaisilleen? Parempia vaiko vielä parempia?
Nyt olen eheytynyt ateistiksi.. Pitkä matka kroonisesta syyllisyydestä vapauteen.
vai ei ,mutta oma on asias. minä en luopion teitä edes harkitsisi, mutta ymmärrän että elämät ovat erilaisia. se on selvä että ongelmattomia elämiä ei oo olemassa, mutta ne jotka uskovat voivat aina apua Jumalalta.
Jos oot ihmisiin , esim uskoviin loukkaantunut ja siks etääntynyt muista ettei täällä ole yhtään täydellistä ihmistä maan kamaralla, ihmisiin on siis turha tuijottaa. Jumala kuulee kaikkien rukoukset mutta jotenkin oon huomannut että jos ihminen vain hädissään huutaa sitte Jumalaa avuksi on putket enemmän tukos kun ettöä joka päivä rukoilee. Raamatus on paikka avuksesi huudä Minua hädän päivänä Minä tahdon auttaa sinua ja sinun pitää kunnioittaman Minua ,tarkoittaa että muulloinkin muistaa Jumalaa kuin esim,autokolaris. kuten sanoin mä en olis hetkeäkään ilman Jumalaa , koska vaan voi tippua kivi päähän ja ajan kellot soida, uskon tähän ihan konkreettisesti ,sillä jokainen henkäyksemme on Jumalalta.
olen pitkän linjan uskova ja satojen olen kuullut sanovan että voi kun olis aikaisemmin löytänyt Jeesuksen. missään nimes aika ei mee hukkaan uskos päin vastoin ilman Jumalaa se vasta hukkaan meneekin.
ne tulokset ateistisesta yhteiskunnasta on tässä tarkasteltavana!! Millaisia ovat nämä ateistiset yhteiskunnat olleet kansalaisilleen? Parempia vaiko vielä parempia?
eihän se ateismi todennäköisesti ole selittävä tekijä tiettyjen uskonnot kieltäneiden yhteiskuntien jamalle. Päinvastoin, uskontojen kieltäminen oli seurausta pohjalla olevasta huomattavasti ateismia "vinoutuneemmasta" ideologiasta. Sellaisessa jossa pyrittiin puuttumaan jopa ihmisten ajattelun vapauteen jotta heidät saadaan palvelemaan yhteiskuntaa uskoen muka tulevaisuudessa luvassa olevaan suurempaan hyvään.
Minua kummastuttaa tuo ajattelutapa että ihminen tarvitsisi jotain uskontoa tai jumalan käskyjä että haluaa ja osaa toimia moraalisesti. Itse asiassa semmoinen ihminen olisi minusta pahuksen pelottava joka koko ajan sisällään tahtoisi muuta kuin hyvää, ja uskonto vaan jotenkin suitsisi sitä määräyksillään. Minä en usko jumaluuksiin mutta ei minulla ole halua tehdä kovinkaan hirvittäviä tekoja, koska välitän ihmisistä, eläimistä ja luonnosta, niiden itsensä takia, ei koska joku käskyttää miten pitää olla.
En ole uskovaisesta kodista, mutta teininä hurahdin seurakuntaan. Lapsuuteni oli aika rankka, joten uskoivaisuus oli vain jatkoa sille. Kukaan seurakunnasta ei kuitenkaan tuntunut ymmärtävän kokemuksiani, jauhettiin vain kuinka jeesus eheyttää.
lopulta sain syömishäiriön ja puoskarointi vain jatkui. Syy kuulemma siihen miksi en parantanut oli, etten luottanut jeesukseen tarpeeksi.
onneksi sain lopulta asiantuntevaa apua ja pääsin terapiaan. Vasta silloin aloin toipua.
nyt tuosta on jo vuosia. Välillä vieläkin puistattaa miten väärin mua kohdeltiin seurakunnassa. Onneksi pääsin pois.
välillä tapaan vanhoja seurakuntalaisia ja moni on edelleen ihan pihalla kaikesta.
Nyt olen onnellisempi kuin koskaan. Tuntuu, että maailmani on avautunut. Nyt tahdon auttaa muita uskontojen uhreja.
se ei ole puhtaas Jeesuksen seurakunnas ollutkaan , vai paholaisen omat ovat tosi uhreja, ovat pahan uhreja . kuvottaa ällöttää oksettaa ja iljettää väittämä että tosi puhtaassa seurakunnas on jotain uhreja . jotain pielessä, hyvä että autat ihmisiä, on niitä todellisia uhreja esim jehovan todistajat, sekä jotku hare khrisnat, mutta eivät ne jotka todella ovat saaneet löytää Jeesuksen.
Oikeasti ateistisia yhteiskuntia ei ole ollut olemassa.
Minä olen uskonnollisen perheen kasvatti ja kärsinyt siitä, etten koskaan ole ymmärtänyt sitä maailmaa. Lapsena piti istua pyhäkoulussa vuodesta toiseen, koska selvästikään sanoma ei mennyt perille eikä se mennyt sen jälkeenkään. Sitten sairastuin psykoosiin, jossa oli päällimmäisenä uskonnolliset harhat ja syyllisyys siitä, että en omaksunut koskaan ulkokultaista uskontoa (mitään todellista ihmistä eheyttävää uskoa en ole nähnytkään, vain käskyjen kokoelman ja syyllisyyden kaikesta). Pitkään meni siinä suossa, nyttemmin vihdoin voin suht neutraalisti asennoitua asioihin, jotka kepillä ja herranpelolla istutettiin mieleeni syyllisyyttä aiheuttamaan. Usko on vain tyhjä kuori ja opinkappale ihmisille, jotka eivät osaa ajatella itse. Harmittaa, että Haavisto hävisi vaalit, koska olisin tykännyt kovasti, että kaikki konservatiiviset uskovat olisivat muuttaneet maasta pois. Suvaitsevia uskovia, jotka eivät oppejaan pakolla tyrkytä, vastaan minulla ei sinänsä ole mitään.
Hyvä lukea, kun ap aloittaa keskustelun, kuinka on päässyt eteenpäin eroon uskonnosta ja heti on uskonnolliset kyseenalaistamassa.
En ymmärrä mikä siinä on joillekin niin vaikea käsittää, ettei kaikkien tarvitse uskoa jonkun mielikuvituksellisiin "ylimpiin voimiin". Itse en ole ikinä uskonutkaan ja erosinkin kirkosta 18-vuotiaana. En ole vielä kertaakaan katunut päätöstä, päin vastoin.
Uskonnollisuus on taas niitä asioita, joiden kuuluisi olla ihmisten oma asia. Asun onneksi seudulla, jossa ei jatkuvasti tarvitse kieltäytyä hihhuleiden "kerhoista" ynms.
Olen ateisti ja kannatan uskonvapautta. Jokainen uskokoon mihin tahtoo, oli se sitten Zeus, Buddha tai vaikka spagettimonsteri.
Ainoa "uskonto" mitä en hyväksy, on skientologia.
Eli voisivatko uskonnolliset lopettaa agnostikoiden ja ateistien ahdistelun aiheesta? Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta aina löytyy niitä muumeja, jotka sanoessani, että pidän suklaajäätelöstä, alkavat väittää, että mansikkajäätelö on se ainoa ja paras jäätelö.
Hyvä lukea, kun ap aloittaa keskustelun, kuinka on päässyt eteenpäin eroon uskonnosta ja heti on uskonnolliset kyseenalaistamassa.
En ymmärrä mikä siinä on joillekin niin vaikea käsittää, ettei kaikkien tarvitse uskoa jonkun mielikuvituksellisiin "ylimpiin voimiin". Itse en ole ikinä uskonutkaan ja erosinkin kirkosta 18-vuotiaana. En ole vielä kertaakaan katunut päätöstä, päin vastoin.
Uskonnollisuus on taas niitä asioita, joiden kuuluisi olla ihmisten oma asia. Asun onneksi seudulla, jossa ei jatkuvasti tarvitse kieltäytyä hihhuleiden "kerhoista" ynms.
Olen ateisti ja kannatan uskonvapautta. Jokainen uskokoon mihin tahtoo, oli se sitten Zeus, Buddha tai vaikka spagettimonsteri.
Ainoa "uskonto" mitä en hyväksy, on skientologia.Eli voisivatko uskonnolliset lopettaa agnostikoiden ja ateistien ahdistelun aiheesta? Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta aina löytyy niitä muumeja, jotka sanoessani, että pidän suklaajäätelöstä, alkavat väittää, että mansikkajäätelö on se ainoa ja paras jäätelö.
kuin ruoka. mutta pitäkäämme mielipiteemme . ihminen ei voi löytää Jeesusta ellei Pyhä Henki ensin vedä puoleensa, näin sana sanoo kaikella on aikansa. MUTTA SEN SANON ETTÄ OIKEESTI MEILLÄ EI OO KUIN KAKSI VAIHTOEHTOA, TÄMÄ ON TOSI.
ihminen itse muotoilee elämäänsä liian tiukat rajat, pysyy lain alla ja menettää näin elämän ilonsa ja ennenkaikkea kosketuksen Isän Jumalan täydelliseen rakkauteen. Uskovainenkin voi olla aidosti onnellinen ja iloinen kunhan ei yritä pakkovanhurskauttaa itseään. Jumala ei odota meidän pysyvän pyhinä ja synnittöminä, sen sijaan Hän odottaa meiltä nöyryyttä myöntää ja tunnustaa omat virheemme. Meidän ei tarvitse mennä ristille riippumaan syntiemme tähden, sen tehtävän on Jeesus Kristus toteuttanut täydellisesti.
uskonnon!!!
Viisas päätös sinällään tuo eroaminen, koska eihän ap ole mistään mitään tiennytkään jos on ollut jäsenenä uskonnossa, joka ei noudata tai opeta Raamatun periaatteita.
Siis triojumalat ei ole Raamatusta on vain yksi Jumala. Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu sanoi Jeesus. Valehteliko hän? Kaikki Raamatun henkilöt teki uskontekoja mutta nykyään mennään peukalokyydillä taivaaseen tai jonnekin!
Itsekin erosin heti kirkosta kun ymmärsin nämä asiat!
Muuttuiko loppujen lopuksi mikään? Itse luovuin uskosta ja minä en voinut käsittää ateisteja, kun se tuntui yhtä fundamentalistiselta kuin mun ennen niin tiukka usko. Sen olen oppinut, että kavahdan kaikkia äärijuttuja. Nykyään hapuilen rakastavan Jumalan suuntaan, mutta se ei ole sellainen kuin ennen. Kai musta on tullut vähä körtti.
sulla vinkkejä miten käännytän sekopäisen anoppini joka nykyään jo osaa puhua kielillä ja vuosi vuodelta menee vaan pahemmaks touhuks. ite se naureskelee mun ateismille. vaikka mä en koe sen olevaan mikään ongelma.
Miksi tämä on uskovaisille niin uhkaavaa, että pitää ryhtyä hyökkääväksi? Pelkäävät kai että omakin usko hiipuu ja katoaa. Rasittavia ovat.
Olen ollut aina ateisti ja elän hyvin moraalista elämää, en esim. hyväksy pettämistä missään muodossa toisin kuin monet kristityt kaverini. Mutta minusta näillä asioilla ei ole tekemistä sen kanssa onko kristitty, ateisti vai mikä. Jokainen kuitenkin noudattaa omaa moraalikäsitystään. Vaikka väittäisi sen nousevan raamatusta, niin oman selkäytimen mukaan se tunne oikeasta ja väärästä tulee.
Ateismi on vapautta, omaa ajattelua, tietoa. :)
Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jumalaa, johon Jeesuskin uskoi! Moos. 3 luku ja Matteus 22:31,32
Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jumalaa, johon Jeesuskin uskoi! 2 Moos. 3 luku ja Matteus 22:31,32
[quote author="Vierailija" time="09.02.2012 klo 08:47"]
[/quote]