Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko KAIKKI mustat oliivit VÄRJÄTTYJÄ?

Vierailija
08.02.2012 |

Mustat oliivit eivät oikeasti ole mustia oliiveja vaan vihreitä, jotka on kemiallisin keinoin menettäneet makunsa

ja muuttuneet mustiksi. Nimenomaan silloin kun ne ovat siistin mustia, on syytä epäillä petosta. Huijausalalla ei ole aikaa antaa oliivien kypsyä, vaan ne poimitaan, kun ne ovat vielä vihreitä.

Ensin ne pannaan lipeäkylpyyn. Sen jälkeen ne käsitellään hapolla, joka muuttaa värin. Seuraavassa vaiheessa musta väri tasoitetaan rautaglukonaatilla E579. Eikä tämä riitä: Myös vihreät oliivit voivat olla värjättyjä!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistat oikeat mustat oliivit siitä, että väri ei ole pikimusta eikä tasainen. Samoin tuoteselosteessa ei ole tuota lisäainetta.

Vierailija
2/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä eron huomaa tuoteselosteesta, kun siinä lukee "musta oliivi" ja ei noita säilöntäaineita. Mutta tarkkana pitää olla silloinkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kotona Mats-Eric Nilssonin kirja "Aitoa ruokaa" ja tässä siitä oliiveja koskeva osuus. Olen korostanut joitain keskeisiä kohtia isoin kirjaimin.

"Oletko koskaan miettinyt, miksi mustat oliivit maistuvat puisevilta. Miten tämä ikivanha välimerellinen herkku voi olla niin pliisua siinä vaiheessa kun se päätyy meidän pastasalaatteihimme ja pizzoihimme?

Vastaus on yksinkertainen. Ne EIVÄT OLE OIKEITA MUSTIA OLIIVEJA vaan vihreitä jotka ovat kemiallisin keinoin menettäneet makunsa ja muuttuneet mustikis. Meidät pitäisi herättää sen, että HUONOLAATUISET OLIIVIT OVAT NIIN TASAISEN MUSTIA, kuin kengänkiillokkeella värjättyjä.

Oliivit ovat ensin vihreitä, ja jos ne saavat olla puussa riittävän kauan, ne saavat erilaisia kauniita tummia sävyjä. Mutta huijausalalla ei ole aikaa antaa oliivien kypsyä vaan ne npoimitaan kun ne ovat vielä vihreitä. ENSIN NE PANNAAN LIPEÄKYLPYYN. Sen jälkeen ne KÄSITELLÄÄN HAPOLLA, joka muuttaa värin. Seuraavassa vaiheessa musta väri tasoitetaan RAUTAGLUKONAATILLA E579.

Kovin suuri yllätys ei ole, että RAINBOW'n, X-TRAn ja EURO SHOPPERIN oliivit on valmistettu tällä tavoin, mutta sama pätee arvostettuihinkin tuotemerkkeihin. Pirkan mustat kreikkalaiset Kalamata-oliivit ja Pirkan luomu vihreitä ja mustia oliiveja eivät sisällä rautaglukonaattia. Oliiveja ostaessa pitää siis tutkia tuoteselosteesta, onko siellä tämän väriaineen nimi. KREIKKALAISILLA KALAMATA-OLIIVEILLA on EU:n suojattu alkuperänimitys joten NE OVAT OIKEASTI KYPSIÄ.

MYÖS VIHREÄT OLIIVIT VOIVAT OLLA VÄRJÄTTYJÄ, tavallisesti klorofyllillä E140. Useimmat oliivit, nekin joita ei vilpillisesti värjätä MARINOIDAAN LIPEÄSSÄ. Suoraan puusta poimittuna ne ovat nimittäin kitkeriä ja syömäkelvottomia. Perinteisesti ne siksi ovat olleet liossa suolassa jopa 10 kuukautta. Useimmat suuret oliivintuottajat ovat prosessin lyhentämiseksi jo aikoja sitten siirtyneet voimakkaampiin aineisiin. Lipeäkylpy kestää vain 5-16 tuntia, mutta samalla se VIE OSAN OLIIVIN LUONNOLLISISTA AROMEISTA.

Jos ei pidä kemikaaleista, pitää VÄLTTÄÄ OLIIVEJA, JOISTA KIVI ON POISTETTU. Kiven poistamiseen käytetyt koneet tekevät oliiveista pehmeitä, ja sen estämiseksi suolaliuokseen lisätään STABILOINTIAINETTA. Tässäkin vaiheessa häviää makua ja syntyy sivumakuja.

Kirjan kirjoittaja suosittelee kreikkalaisia kalamata-oliiveja punaviinietikassa, sekä ranskalaista nicoisea ja italialaista taggiascaa.

"

Vierailija
4/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä paskaa meille syötetään :(

Vierailija
5/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikoille tehdään samoin: ensin valkaistaan ja sitten värjätään punaisiksi tai vihreiksi.

Kerran elämässäni olen löytänyt oikeanvärisiä kirsikoita sen jälkeen, kun ne peltipurkkiin säilötyty marashinokirsikat loppuivat.

Tarkistakaapa muuten juustoistakin väriaineet ja yllättykää.

Vierailija
6/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kakkonen sanoikin, niin Kalamata-nimikkeellä kulkevat oliivit on niitä aitoja mustia oliiveja. Eivät ole tasaisen mustia, vaan väri lähempänä (tumman)punertavaa.

Ovat ainakin meidän herkkuoliiveja, ei läheskään niin kirpakoita kuin perusoliivit!

Vierailija
7/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.rainbow.fi/tuotteet/elintarvikkeet/muut-vihannessailykkeet/r…

Rainbow mustat kivettömät oliivit sopivat pizzoihin ja salaatteihin sekä muuhun ruoanvalmistukseen. Mustan värinsä ansiosta ne sopivat hyvin myös ruokien koristeeksi.

EAN: 6415712500825

Ainesosat:

oliivit, vesi, suola, värin stabilointiaine (E 579).

Vierailija
8/22 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainesosat:

Ainekset: oliivi, vesi anjovistahna 11 % [vesi, anjovis, arominvahvenne(E621), stabilointiaineet (E401, E412, E509), säliöntäaine (E202)],suola, arominvahvenne (E621), happo (E330)

http://www.pirkka.fi/tuotteet/70542-pirkka-vihreat-oliivit-anjovistaytt…

Vierailija
9/22 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat oliivit saa itse tekemällä. Omistin Espanjasta aikoinaan pienen maatilan jossa valmistin oliivit itse. Tuo jonkun mainitsema lipeäkylpykään ei ole mikään huono menetelmä eikä lipeä ole sen kummallisenpi myrkky kun ruokasuolakaan, siis puhdas luonnontuote. Lipeäkylpyoliiveihin pitääkin tulla oma makunsa aivan samalla tavalla kun savustetulla, paistetulla tai saunapalvilihallakin. Lipeäkylpyoliivit valmistettiin siten että vesi-lipeäseos kaadetaan vihreiden oliivien päälle ja joka tunnin kuluttua otetaan liuoksesta yksi oliivi ja kokeillaan pahmeyttä terävällä puisella koktailtikulla. Noin 6 tunnin kuluessa tikulla koittamalla oliivit ovat pehmentyneet niin syvälle että lähestytään oliivin kiveä. Tässä vaiheessa homma keskeytetään siten että lipeävesi kaadetaan pois ja oliivit huuhdellaan useaan kertaan puihtaalla vedellä ja lopuksi muutaman kerran vahvalla merisuolalla suolatulla vedellä. Lopuksi ne laitetaan saviruukkuun suolavettä ja mausteita maun mukaan ( timjami,anis, ynm.). Suomessa vaan on ongelmana ettei kukaan tuo tuoreita käsittelemättömiä oliiveja Suomeen. Makuasia on makuasia mutta omasta mielestäni parhaat oliivit ja ilman muuta kemikalioa kuin suola onat ns. aseitunas partidas. Jokaista vesilitraa kohden löaitetaan yksi iso ruokalusikallinen merisuolaa ja anista 1rkl. timjamia 1tl.  sitruunanviipale, sekaan heitetaään oliivit jotka ovat ensin halkaistu kivellä varovasti napauttamalla (alle vaikka tiilikivi) sen verran että oliivi halkeaa vähän mutta sen kivi ei putoa pois oliivin sisältä. Oliivit saa seisoa viileässä paikassa ruukussa 4 viikkoa jonka jälkeen voit kuoria pinnalle kertyneen kuoren pois ja alkaa käyttämään herkullisia tuotteita. Kivettömät oliivit ovat täysin pilattu tuote ja kreikkalaiset lyövät oliiveihinsa suolaa niin paljon että esin hieno kalamataoliivin maku on täysin pilattu. Erpanjasta löytyy maailman parhaat oliivit mutta ainoastaan paikan päältä kun niitä ei jostain syystä kukaan tänne kotisuomeen tuo ? Itse tuon aina lomalta tullessa matkalaukussa raakoja vihreitä oliiveja pienen määrän muovikassissa ja poimin vuoristosta yrtit mukaan.

Vierailija
10/22 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2012 klo 19:27"]

Tunnistat oikeat mustat oliivit siitä, että väri ei ole pikimusta eikä tasainen. Samoin tuoteselosteessa ei ole tuota lisäainetta.

[/quote]

Ne on lähinnä ruskeita.

Vierailija
11/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipas informatiivista. Tässä ei missään vaiheessa kerrottu, että onko joku näistä kemikaaleista vaarallinen vai vaikuttaako se vain makuun. Itse pidän mustiksi värjätyistä oliiveista paljon enemmän, koska vihreät ovat usein liian suolaisia. "Jos et pidä kemikaaleista, pitää välttää..." Vesikin koostuu kemikaaleista.

Vierailija
12/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä rautaglukonaatti on hyväksytty elintarvikkeen väriaine. Se on käynyt turvallisuusarvioinnin läpi ja on siis sallittu väriaine, rauhoittelee elintarvikekemian dosentti Velimatti Ollilainen Helsingin yliopistosta.

Oliivipurkin tuoteselosteessa on esillä koodi E 579, jos oliivi on värjätty.

Monelle kuluttajalle rautaglukonaatti saattaa kuulostaa karmealta, mutta todellisuudessa se ei sitä ole. Pidän tätä hyvin turvallisena väriaineena. Sen molemmat ainesosat ovat luontaisia, ja niitä löytyy elintarvikkeista muutenkin.

Ruotsalaisen ruokakirjailijan Mats-Eric Nilssonin kirja Aitoa ruokaa on nostanut Suomessakin suuren lisäainekeskustelun. Dosentti Ollilainen haluaa muistuttaa, että Suomessa moni ruokaan liittyvä asia on paremmin kuin monessa muussa maassa."

Vierailija
13/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat, värjätyt oliivit on mun herkkua. Kalamatat ovat niitä aitoja, mutta en pidä niiden mausta enkä todellakaan jaksa niitä kiviä!

Minä myös juon sen nesteen missä oliivit lilluu :D

Vierailija
14/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipeäkalakin on keksitty, on jopa perinneruoka...konstit on monet kotisäilöjälläkin.

Vierailija
15/22 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat oliivit on värjätty mustekalan musteella.

Vierailija
16/22 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustat oliivit on värjätty mustekalan musteella.

paskat on, lääkehiilellä ne on värjätty 

Vierailija
17/22 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustat, värjätyt oliivit on mun herkkua. Kalamatat ovat niitä aitoja, mutta en pidä niiden mausta enkä todellakaan jaksa niitä kiviä!

Amen.

Minä pidän myös ihan värjätyistä, mahdollisimman kivettömistä oliiveista, joita käytänsalaateissa ja syön suoraan purkista hiukopalaksi.

Kalamatoja :D ostan silloin, kun tulee vieraita ja täytyy esittää hienompaa kuin onkaan.

Tarjoilen oliiveja yleensä aperitiiviksi.

Vierailija
18/22 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidot mustat oliivit ovat lähinnä tummanruskeita, väri tosiaan epätasainen. Syön niitä(kin) aina Kreikassa, kivellisinä ja oliiviöljyssä <3

Vierailija
19/22 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amen.

Minä pidän myös ihan värjätyistä, mahdollisimman kivettömistä oliiveista, joita käytänsalaateissa ja syön suoraan purkista hiukopalaksi.

Kalamatoja :D ostan silloin, kun tulee vieraita ja täytyy esittää hienompaa kuin onkaan.

Tarjoilen oliiveja yleensä aperitiiviksi.

En esitä hienoa. Olen hulluna oliiveihin ja ostan parasta, mitä löydän. Oliivit on vähän sellainen erikoisharrastajan tuote.

Vierailija
20/22 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ovat syntyneet mustiksi Afrikassa. Mekin periydymme alkujaan mustista oliiveista kuulemma?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi