Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko lihavat lapset mielestäsi vanhempiensa virheellisen toiminnan uhreja?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tulee mieleen että johtuuko jostain ympäristövahingosta tai ydinturmasta josta ei kerrota. Jotain outoa on ilmassa kun tavikset saa yhtäkkiä siellä täällä lihavia lapsia. Jotain meiltä nyt salataan taas.

Vierailija
2/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä,mielestäni lihavan lapsen liika syöttäminen on täysin rinnastettavissa pahoinpitelyyn.lasten syömistä voi ja kuuluu rajottaa jos siihen on aihetta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pienessä koulussa on kaksi todella ylipainoista lasta, muut on suurinpiirtein normaalipoinossa. Molemmilla lapsilla on tosi, tosi lihavat äidit.

Vierailija
4/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei vanhemmat sitä tahallaan tee. Mutta vain vanhempia valistamalla asiaan voidaan puuttua

Vierailija
5/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täysin syyllinen lapsen lihavuuteen. Herkkuja , karkkia, vanukkaita, suklaata, sipsejä, limua...näillä lapsi elää. Ja äiti täysin sokea, koulsta on terkkari pyytänyt usein ottamaan yhteyttä että puhuisivat tytön ylipainosta, mutta eihän äiti siitä halua puhua.

Vierailija
6/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muu siihen lihavuuteen olisi syyllinen kuin sen lapsen vanhemmat? Lapsi itse? Minä? Poliisi? Koulu? Palokunta?

Vierailija
7/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se oli minusta puhtaasti äidin syytä. Joka kauppareissulta kotiin kiikutettiin patukka, ruokana oli aina esim. makaronia, kalapuikkoja, kermakastiketta - kaikki pussi- ja muutoin valmisruokia totta kai. Hedelmiä ja kasviksia ei suosittu, banaaneja lukuun ottamatta. Liikuntaan ei kannustettu yms. Ja ylipainoa siis yllätten oli... Tosin mulla paljastui sitten myös kilpirauhasen vajaatoiminta, sen lääkitseminen + varhaisteini-ikä sitten venyttivät kilot pois, mitä kyllä hieman ihmettelen, koska ruokavalio ei siitä parantunut enkä lisännyt liikuntaa, mutta teininä hoikistuin kuitenkin onneksi.

Harmittaa silti millaiset vaikutukset tuolla oli lapsuuteeni - koulukiusaamista oli jossain määrin ja minusta kasvoi kömpelö, liikunnasta nauttimaton ihminen.

Nyt yritän kannustaa omaa lasta ihan toiseen suuntaan; hän onneksi tykkää kasvisruoistani ja harrastaa monenlaista liikuntaa, kun olen häntä kuskannut harrastuksiin.

Vierailija
8/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa varmaan ymmärtää, että on erittäin hankalaa perheessä, jossa pääosin syödään fiksusti ja terveellisesti, silti yksi lapsista on pulska.

Miten toimia yhden kanssa? Aina kieltää ottamasta lisää, ei ikinä hänelle jälkkäriä, herkkuja tms?

Vierailija
9/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuuden syyt tulee selvittää (ellei ne sitten on selviä, esim. kodin ruokavalio), ja homma hoitaa.

Vanhemmat valitsee, mitä lapset syö, ja kuinka paljon liikkuu. Aikuisena saa sitten olla halutessaan liikalihava.

Vierailija
10/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä on yksi reilusti ylipainoinen 11 v poika ja äitinsä ei oikein pidä rotia sen syömisten suhteen. Äitinsä puolestaan on todella neuroottinen oman painonsa kanssa. On todella hoikka, mielestäni jopa vähän anorektinen ja aina tekee ongelman ruuista, syömisistään ja kropastaan :(

Vierailija
11/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poislukien lasten sairaudet, tietenkin.

t. läski äiti jolla on hoikat ja terveet lapset

Vierailija
12/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meilläkin sen aiheuttivat vanhemmat. Söivät itse aivan järjettömiä määriä, ruokaa ostettiin kaapit täyteen ja karkkia isoissa tukkupakkauksissa..aina tuputettiin kaikkea lisää ja ruuan kanssa ei ikinä ollut kasviksia, hedelmiä kyllä oli kipossa pöydällä ja niitä onneksi edes syötiin. Iloisia asioita juhlistettiin syömällä, samoin surullisia juttuja lohduteltiin herkkujen kanssa. Annokset oli meillä niin isoja että saatoin jo ala-asteikäisenä syödä aamupalaksi kokonaisen reikäleivän, ihan oikeasti.

Olisin halunnut harrastaa mm. Ratsastusta, koripalloa jne. Mutta en saanut vanhemmilta lupaa harrastuksiin. Onneksi aloin teini-iässä tajuta itse terveellisiä ruokatapoja ja olin jo parikymppisenä normaalipainoinen, paino nousee kuitenkin edelleen hyvin herkästi ja vatsa esimerkiksi oli nuoruusajan lihavuuden taia ihan löllöä jo ennen lapsia tein mitä.

Silti olen onnellinen että vanhemmat eivät toimineet yhtä radikaalisti kuin yhden lapsuusaikana lihavan ystäväni vanhemmat jotka mm. Kielsivät tältä ystävältäni kaikki herkut omilla syntymäpäivilläänkin ja arkisinkin muu perhe herkutteli mutta tämä lihava lapsi ei saanut mitään, hänen lahjaksi saamansa karkitkin sai syödä hoikka sisarus..no nyt aikuisena ystäväni kärsii syömishäiriöistä, on masentunut ja lihoo vuosi vuodelta enemmän.

Vierailija
13/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei tarvitse joka päivä jälkiruokia tai muutakaan makeaa. Yksi karkkipäivä viikossa, silloinkin karkkia rajoitettu määrä (pienelle lapselle vain pikkuisen, isommalle koululaiselle vaikkapa n. 100 g). Herkut kuten jäätelöt, vanukkaat, keksit, pullat ym. kuuluvat erikoistilanteisiin, ei päivittäiseen ruokavalioon.

Lämmin ruoka kaksi kertaa päivässä. Kasviksia joka ruoan kanssa, kypsennettyinä tai raakoina. Aamupala esim. puuro, ei makeita jogurtteja tms. Välipala ja iltapala täysjyväleipää tai hedelmää. Pähkinöitä vähän vaikka joka päivä. D-vitamiinilisä.

Ruokajuomana maito tai vesi, janojuomana vesi. Tuoremehua korkeintaan aamupalan kanssa. Sokerimehuja ei tarvita ollenkaan.

Tällä tavalla lapset (ja aikuiset) pysyy normaalipainoisina ja terveinä.

t. kolmen lapsen äiti

Vierailija
14/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei tarvitse joka päivä jälkiruokia tai muutakaan makeaa. Yksi karkkipäivä viikossa, silloinkin karkkia rajoitettu määrä (pienelle lapselle vain pikkuisen, isommalle koululaiselle vaikkapa n. 100 g). Herkut kuten jäätelöt, vanukkaat, keksit, pullat ym. kuuluvat erikoistilanteisiin, ei päivittäiseen ruokavalioon.

Lämmin ruoka kaksi kertaa päivässä. Kasviksia joka ruoan kanssa, kypsennettyinä tai raakoina. Aamupala esim. puuro, ei makeita jogurtteja tms. Välipala ja iltapala täysjyväleipää tai hedelmää. Pähkinöitä vähän vaikka joka päivä. D-vitamiinilisä.

Ruokajuomana maito tai vesi, janojuomana vesi. Tuoremehua korkeintaan aamupalan kanssa. Sokerimehuja ei tarvita ollenkaan.

Tällä tavalla lapset (ja aikuiset) pysyy normaalipainoisina ja terveinä.

t. kolmen lapsen äiti

tällä rungolla syödään, silti neljästä lapsesta yksi on pulska, mutta joo, mun vikahan se on.

Eikä tämä lapsi ole sairauden vuoksi pulska, ihan terve on. Mutta isänsä puolella on jonkun verran ylipainoisia, että eiköhän se voi johtua siitäkin kuin vain minusta?

Vierailija
15/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä rungolla syödään, silti neljästä lapsesta yksi on pulska, mutta joo, mun vikahan se on.

Eikä tämä lapsi ole sairauden vuoksi pulska, ihan terve on. Mutta isänsä puolella on jonkun verran ylipainoisia, että eiköhän se voi johtua siitäkin kuin vain minusta?

Kyseinen lapsi ei sitten syystä tai toisesta kuluta yhtä paljon kuin sisaruksensa ja/tai syö vaivihkaa enemmän. Juo vaikka kaloripitoisia juomia (maitoa, mehua) enemmän, syö toisten jugurttien loput, ottaa banaanin sieltä, viinirypäleitä täältä, enemmän kuin sisaruksensa.

Ei kukaan pyhästä hengestä liho.

t. se läski äiti ylempää (joka mielellään uskoisi, etteivät nämä läskit ole omaa syytä...)

Vierailija
16/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen lapsi ei sitten syystä tai toisesta kuluta yhtä paljon kuin sisaruksensa ja/tai syö vaivihkaa enemmän. Juo vaikka kaloripitoisia juomia (maitoa, mehua) enemmän, syö toisten jugurttien loput, ottaa banaanin sieltä, viinirypäleitä täältä, enemmän kuin sisaruksensa.

Ei kukaan pyhästä hengestä liho.

t. se läski äiti ylempää (joka mielellään uskoisi, etteivät nämä läskit ole omaa syytä...)

Vierailija
17/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin lihava lapsi, normaalipainoinen aikuinen, toinen lapseni on lihava, toinen ei. poika saanut mun geenit ja tyttö isänsä. vaikka tyttö syö enemmän kuin pullea veljensä.

toki jos ruoka on pelkkää herkkua aina vaan, on vanhempien vika, mutta jos ruoka terveellistä ja urheilua on, ei se ole vanhempien vika.paitsi tietysti että ovat geeninsä lapselle antaneet.

Vierailija
18/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

, jotka tuputtaa läskeille lapsilleen "ostetaanko vielä donitsit/pullat/jäätelöt" kun juuri vedettty pizzaa/hampurilaista ect. Usein nämä vanhemmat ovat itsekin lihavia. Jos aikuinen ei välitä omasta terveydestään, niin lapsen terveydestä vähintäänkin pitää pitää huolta. Todella törkeää verrattavissa pahoinpitelyyn.

Vierailija
19/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että jos alakouluikäinen lapsi on lihava, on syy lähes poikkeuksetta vanhemmissa ja usein jopa koko perheen ruokailutottumuksista. Poislukien tietenkin sairaudet.

Mutta toki lähes samoilla ruokailuilla saman perheen lapsista joku voi olla todella hoikka ja toinen tanakampi. Meillä oli juuri noin, enkä oikein vieläkään ymmärrä mistä tuo johtui, koska syötiin terveellisesti, ei herkkuja juurikaan vain vähän, joskus toinen söi yhden leivän, toinen kaksi jne., mutta mitään merkittäviä eroja syömisissä ei kuitenkaan ollut. Pikkuhiljaa pituuskasvu korjasi asian, ja nyt on toinenkin hoikka, mutta silti ruumiinrakenteeltaan jykevämpi kuin toinen. Molemmat tyttöjä.

Eli varmasti lapsilla on erilaisia ruumiinrakenteita, mutta jos lapsi on oikesti lihava, niin kyllä se on vanhempien vika. Mua säälittää kovasti nuo lihavat lapset ja ihmetyttää vanhempien toiminta.

Vierailija
20/30 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ruoka terveellistä ja urheilua on, ei se ole vanhempien vika.paitsi tietysti että ovat geeninsä lapselle antaneet.

Energiaa tulee liikaa verrattuna kulutukseen tuossa tapauksessa, ja myös tuolloin se on vanhempien tehtävä saada asiat tasapainoon ja lapsen paino kuriin!!!