AUTTAKAA oikeasti, hyvät ihmiset!!! :( :(hammasasiaa)
Minulta poistettiin hammaslääkärikäynnillä odottamatta hammas kaksi vuotta sitten. Poistokohta tulehtui, ja jouduin menemään päivystystapauksena uudestaan hammaslääkäriin, kuoppa ruopattiin uudestaan tyhjäksi, ja särky oli sanoin kuvaamaton monta vuorokautta (en nukkunut viikkoon). Nuo kokemukset olivat aidosti todella traumaattiset.
En kyennyt menemään tuon jälkeen enää hammaslääkäriin (vaikka kaiketi olisi pitänyt), enkä siis saanut implanttia.
Poistetun hampaan kohdalta ien on 2 vuodessa nyt kuitenkin vetäytynyt niin paljon, että viereisen hampaan kaula (?) on tullut pitkältä matkalta näkyviin. Hampaassa (ja leukaluussa?) jomottaa, ja kauhuni on mielipuolinen. Pelkään että minulta viedään taas hampaita, jos menen hammaslääkäriin.
En myöskään toisaalta tiedä, missä on hyvä, ymmärtäväinen ja ammattitaitoinen hammaslääkäri. Asun Helsingissä eikä hinnalla ole mitään merkitystä, mutta pelkään todella hammaslääkäriin menoa.
Kommentit (24)
Kipusi aiheutuivat siita etta hampaanpoiston jalkeen kuoppaa suojellut verihyytyma ei pysynyt paikoillaan. Se aiheuttaa jumalattomat kivut joita ei voi verrata mihinkaan muihin hammaskipuihin. Et kai vain ronkkinut poistokohtaa tai huuhdellut suutasi pian hampaan poiston jalkeen?
Mene rohkeasti hammaslaakarille. Et tule kokemaan moisia kipuja tavallisessa hammashoidossa. On hammaslaakareita jotka suorittavat hoitoa sedaatiolla eri rauhoituslaakkeita kayttaen. Et nuku mutta et paljon tajua mita tapahtuu. Itselleni on tehty vatsalaukun tahystys sedaatiolla ja vaikka se kuulostaa kamalalta niin menisin tutkimukseen uudelleen jos pitaisi. Oli todella tehokkaat aineet.
Minulla on myös huono kokemus Sisko Isometsästä. Paikatessaan alahammasta hän sorvasi samalla varoittamatta yläpuolella olleesta täysin terveestä ja koskemattomasta hampaasta merkittävän palan pois. Tämä sen takia, että halusi tehdä alahampaan paikasta mahdollisimman korkean, jotta se kestäisi kauemmin. Ei mitään keskustelua kanssani ennen tätä operaatiota. Minulta vietiin siis vasten tahtoani pois tervettä hammaskudosta. Ei annettu itse valita haluanko matalamman alahampaan paikan, joka ei ehkä kestä yhtä kauan kuin korkea paikka vai haluanko että tehdään mahdollisimman korkea alahampaan paikka sillä seurauksella, että terve ylähammas tuhotaan osittain.
Teki hirveällä kiireellä operaatiota, ei edes puhunut hoitajalle vaan ynähteli. Ei kertonut mitä on tekemässä minulle. Nyt joudun elämään tämän sabotoidun hampaan kanssa loppuelämäni. Hän hioi terveen hampaan reunan sen malliseksi, että se mm. hankaa sisäposkea ja poski jää terävän hampaan reunan takia hampaiden väliin helpommin kuin ennen. Lisäksi hän hioi reunan ohueksi, minkä voisi kuvitella vaikuttavan hampaan kestävyyteen jatkossa. Minulla on myös ollut purentaongelmia operaation jälkeen, eikä hammaslääkäri osannut analysoida, mikä hänen tekemässään operaatiossa on aiheuttanut ko. ongelmat kun kävin uudestaan vastaanotolla. Viittasi ennemminkin siihen, että kuvittelen purentaongelman. Itse tulkitsen, että liian korkea paikka ja terveen hampaan hiomisen yhdistelmä aiheuttivat purentaongelman. Hampaat eivät asetu luontevasti kohdilleen syödessä.
Jos kirurgi leikkaisi potilaalta esim. sormesta kärjen pois ilman varoitusta, asia ei olisi ok vaan lääkäri joutuisi jonkinlaiseen edesvastuuseen (näin ainakin kuvittelen). Minulle tällainen terveen hampaan pilkkominen on täysin analoginen sormen pään leikkaamisen kanssa. Hammaslääkäri voi näköjään hyvällä omalla tunnolla mellastaa ihmisen suussa miten huvittaa.
Juha Paatsama , huippu spesialisti suu ja leukakirurgi paras kaikista
tutki purukalustosi silloin, kun olet hereillä ja tekee hoitosuunnitelman. Näin ainakin ennen on toimittu. Mikäli hampaan poiston jälkeen on särkyjä pidempään, tarvitaan siihen antibiootti. Usein hampaan poiston jälkeen fiksu hammaslääkäri kirjoittakin jo penisilliinirespetin valmiiksi.
Jos pelköö tnoin paljon kaikenlaista kipua, niin pahin vaihtoehto kyllä on jättää hampaasi nyt hoitamatta. Sen arvaa mikä remontti on sen jälkeen edessä, kun hampaasi mätänevät suuhun.