Onko täällä ihmisiä jotka uskaltavat tunnustaa, etteivät tiedä politiikasta...
- mitä eroa on vasemmistolla ja oikeistolla aatteellisesti
- mitä eroa on eduskunnalla ja hallituksella
- mitä eroa on kansanedustajalla ja ministerillä
- mihin asioihin presidentti voi kotimaassa vaikuttaa?
Kommentit (30)
olen 32 vuotias, todennäköisesti keskimääräistä älykkäämpi nainen enkä tiedä politiikasta yhtään mitään.
Tiedän kenestä on tulossa uusi presidentti, muuta en oikeasti tiedä, eikä kiinnosta tietääkkään!
- mitä eroa on vasemmistolla ja oikeistolla aatteellisesti
- mitä eroa on eduskunnalla ja hallituksella
- mitä eroa on kansanedustajalla ja ministerillä
- mihin asioihin presidentti voi kotimaassa vaikuttaa?
En seuraa aktviivisesti politiikkaa ja olen melkolailla tipahtanut kuvioista.
Joskun kun tarkemmin tutustuin eri aatteisiin, huomasin että kun mennään tarpeeksi pitkälle vasemmalle ja tarpeeksi pitkälle oikealle, ei aatteissa ole mitään eroa.
Nykysuomen vasemmisto-oikeisto-aatteista en oikein tiedä. Lööppejä kun lukee niin välillä vasemmisto kuulostaa perinteiseltä oikeistolta ja päinvastoin ;) Lähinnä kuulostaa tyhjältä jargonilta.
Sitäkään en tiedä mitä nykyään kuuluu presidentin valtaoikeuksiin. Niitähän on leikattu melko rajusti.
noin pihalla ole kuin ap, mutta en silti seuraa aktiivisesti enkä ole kuin ihan vähäisissä määrin kiinnostunut. Lähinnä otsikoiden verran. =D
ymmärrä tuota oikeston ja vasemmiston eroa.. voisko joku selittää niiden aattelliset erot? Ja mitkä puolueet on oikealla, mitkä vasemmalla..? Jotkut toki tiedän..;)
Tahtoo säilyttää ja kehittää julkisia palveluja, korostavat yhteisöllisyyttä ja yhteiskunnan merkitystä tukiverkkona. Pyrkii pienentämään kuilua rikkaiden ja köyhien välillä. Kannattaa verotuksen vahvaa progressiota ja tulonsiirtoja. Vasemmistopuolueita ovat vasemmistoliitto ja sdp. Oikeistopuolueet korostavat yksilönvapauksia ja vastuuta itsestään. He vastustavat tulonsiirtoja ja valtion puuttumista. He tahtoisivat yksityistää palvelut: rahalla saa. Jos sinulla ei ole rahaa... no se on voivoi ja oma vika. Kokoomus on oikeistolaisin puolue suomessa... keskustakin on oikeistopuolue, mutta vähän erilainen, koska se on leimallisesti maaseutupuolue.
että keskustelupalstoilta oppii, mutta yleensä yksipuolista ja yksinkertaistettua asiaa.
Tässäkin jäi näppärästi kertomatta, että kokoomus kyllä tahtoisi yksityistää palvelut, mutta samalla veroprosentti laskisi huomattavasti. Jokainen saisi siis päättää mihin rahansa laittaa. Nyt veroprosentti on demarilaisittain korkea, ja kaikki osallistuvat kaikkien kustannuksiin. Päiväkoteihin, vaikkei olekaan lapsia, ja naapurin joukkoliikenteeseen, vaikka omistaisikin auton eikä käyttäisi bussia jne.
Kyse on tietysti lopulta siitä millaiseen yhteiskuntaan uskoo. Tulonjaossa omasta mieelstäni menee järjetön osa rahasta hukkaan byrokratiassa ja ns. turhiin kohteisiin. Jos jokainen saisi itse päättää mitä palveluita tukee ja käyttäää, oltaisiin paljon tarkempia.
JA kyllä loppujenlopuksi verotuloilla kumminkin perusinfraa pidettäisiin yllä.
"Veroihin nyt menevä raha menisi yksityisiin vakuutuksiin... ] ja kukaan ei pitäisi köyhistä, syrjäytyneistä, mielisairaista, päihderiippuvaisista jne. huolta."
nimenomaan perheet ja sukulaiset. Se olisi enemmän amerikan mallia. En muuten ole mikään amerikkafani, mutta tää sossupollitiikka suomessa on johtanut siihen, että ne vanhukset ja sairaat tyrkätään vaan laitoksiin pois tieltä.
Jos niistä joutuisikin itse maksamaan, se varmasti lähentäisi perheitä ja ystäviä pitämään toisistaan huolta.
Narkkarit ja taparikolliset nyt on asia ihan politiikan ulkopuolella. Pidetän niistä huolta tai ei, niin rikoksia ne jokatapauksessa tekee.
Toki työssäolo korostuisi, kun ihan paskakin työ kannattaisi ennemin kuin mitättömällä aviustuksella eläminen. Toisaalta myös palkat olisivat korkeampia pienempien verojen myötä.
Työpaikka toisi myös sosiaalisen turvan (ne paljon puhutut hammashuollot työpaikan kautta, asunnot yms..)
En oikein kannata myöskään tätä suomalaista ääripäätä, jossa mahdollistetaan myös ihan laiskuuttaan lorvaileminen yhteiskunnan tuilla. Sinänsä ymmärrän, jos tuet on yhtä suuret kuin vaikka mäkkäristä maksettu palkka, niin ei se motivoi nuoria juurikaan työuralle.
"Veroihin nyt menevä raha menisi yksityisiin vakuutuksiin... ] ja kukaan ei pitäisi köyhistä, syrjäytyneistä, mielisairaista, päihderiippuvaisista jne. huolta."
nimenomaan perheet ja sukulaiset. Se olisi enemmän amerikan mallia. En muuten ole mikään amerikkafani, mutta tää sossupollitiikka suomessa on johtanut siihen, että ne vanhukset ja sairaat tyrkätään vaan laitoksiin pois tieltä.
Jos niistä joutuisikin itse maksamaan, se varmasti lähentäisi perheitä ja ystäviä pitämään toisistaan huolta.
Narkkarit ja taparikolliset nyt on asia ihan politiikan ulkopuolella. Pidetän niistä huolta tai ei, niin rikoksia ne jokatapauksessa tekee.Toki työssäolo korostuisi, kun ihan paskakin työ kannattaisi ennemin kuin mitättömällä aviustuksella eläminen. Toisaalta myös palkat olisivat korkeampia pienempien verojen myötä.
Työpaikka toisi myös sosiaalisen turvan (ne paljon puhutut hammashuollot työpaikan kautta, asunnot yms..)En oikein kannata myöskään tätä suomalaista ääripäätä, jossa mahdollistetaan myös ihan laiskuuttaan lorvaileminen yhteiskunnan tuilla. Sinänsä ymmärrän, jos tuet on yhtä suuret kuin vaikka mäkkäristä maksettu palkka, niin ei se motivoi nuoria juurikaan työuralle.
Ja vaikka olisikin, kaikki eivät halua. Usko pois. Minustakin on surkeaa jos työ ei kannata. Siksi kannatankin Soininmäen ehdottamaa kansalaispalkkaa: kaikki tulo olisi plussaa ja kannustaisi yrittämään.
perustulohan nykyään on, vaikka monen luukun takana. Sitä mielestäni pitäisi kyllä selveyttää.
Perustulossa mua eniten hiertää silmään toi ehdotettu tasavero 39-54% (riippuen ehdottajasta).
Myönnän etten ole hirveästi tähän perehtynyt, eikä se varmaan ihan mahdoton malli ole, koska sitä on pidetty niin kauan esillä.
Yleensä täysin hölmöt ajatukset kuopataan nopeasti.
Tähänkin löytyy kyllä poikkeus vihreiden energiapolitiikasta.
Jos tunnustaa täällä anonyymina, niin voisi vaikka toisilta oppia. Minä voin tunnustaa, etten tiedä tarkkaan tuota viimeistä. Tiedän, että presidentti ei päätä Suomen sisällä paljonkaan, mutta olen ihan ulalla siitä mihin asioihin hän voi täällä vaikuttaa. Kertoisko joku?
tietämättömyyttä.
Mutta mietin just eilen että kuka on Suomen ulkoministeri.
Jos tunnustaa täällä anonyymina, niin voisi vaikka toisilta oppia. Minä voin tunnustaa, etten tiedä tarkkaan tuota viimeistä. Tiedän, että presidentti ei päätä Suomen sisällä paljonkaan, mutta olen ihan ulalla siitä mihin asioihin hän voi täällä vaikuttaa. Kertoisko joku?
paljon on oikeuksia, mutta suurin osa ihan seremoniallisia. Mm. lain vahvistamiset ja armahdusoikeus, sekä hallituksen ja päministerin nimittäminen ja eron myöntäminen yms. kumilaimasinjuttua lähinnä. Vaikka halutessaan voikin asioihin vaikuttaa.
Nimitysoikeus on omasta mielestäni vahvin. No ja armahdusoikeus, mutta sitä ei ihan helpolla kannata käyttää.
yhteiskuntaopintunneilla hereillä. enkä ole äänestänytkään, kun se on ihan sama
tyttö-92
olen sen myöntänyt myös ihan todellisessa elämässäkin oikeille ihmisille.
en myöskään ole perehtynyt politiikkaan eikä koulussa juurikaan tullut kuunneltua... :)
Ja jos ei sitten televisiota tai lehdistä sekä vanhemmilta tarpeeksi kuullut, niin pääsykoekirjana lukemani klassikko-opus "Valta, valtio ja kansalainen" ainakin selvitti asioita.
Noista ap:n mainitsemista asioista löytyy kyllä pintapuolista tietoa kolmesta ensimmäisestä asiasta. Mutta en minä politiikkaa ymmärrä, enkä ole siitä missään mielessä kiinnostunut. Enkä siksi oikeastaan äänestäkään, kun en ole ehdokkaitten mielipiteisiin ja puolueisiin perehtynyt. Eikä kiinnosta perehtyäkkään vaikka varmaan pitäisi. Onneksi mieheni on (tässä asiassa) sovinisti, jonka mielestä naisilla ei pitäisi olla äänioikeutta. Ei ainakaan kotona tule painostusta äänestämiseen yms. poliittiseen toimintaan. Tästä olen vaan iloinen siis.
että kokoomusta äänestetään suurimmaksi puolueeksi, se jos joku on oikeistolainen puolue, oikea suurporvarippuolue! Todellisuudessa teidän pitäisi olla kommunisteja elämäntyylinne perusteella, ei kapitalisteja missään nimessä.
ymmärrä tuota oikeston ja vasemmiston eroa.. voisko joku selittää niiden aattelliset erot? Ja mitkä puolueet on oikealla, mitkä vasemmalla..? Jotkut toki tiedän..;)
ei niitä ihan muutamalla lauseella selvitetä kovin objektiivisesti.
ei tarvitse ymmärtää politiikkaa. Riittää kun politiikot ymmärtävät ja kansa äänestää kokoomusta.
Kokoomus on tie tulevaisuuteen.