Te jotka ette imettäneet/imetä lastanne, niin
ajatelkaapa omalle kohdallenee se syy, miksi imetys ei onnistunut. Asiantuntija sanovat, että kaikkien pitäisi fyysisiltä osin pystyä imettämään (tietenkin jos on esim rintasyövän takia leikattu rinta tms.) mutta usein se "vika" on jossain muussa. Oletteko ajatelleen, että se voisi aika pitkälle liittyä siihen ettei jaksa olla tarpeeksi sinnikäs tai että ei ole oman kehonsa kanssa tarpeeksi sinut? Tai ettei pidä imetystä tarpeeksi tärkeänä eikä sen takia jaksa yrittää tarpeeksi kauan. Sinnikkyydellä tarkoitan sitä, että jaksaa yrittää imettämisen käynnistymistä vaikka viikkotolkulla siitä huolimatta, että se tuntuu epätoivoiselta ja hankalalta.
Eihän ennen vanhaankaan ollut mitään korvikkeita ja imetyksen oli pakko onnistua. Lapsihan kuoli jos sitä ei imetetty. Nykyään on paljon niitä äitejä, jotka haluavat imettää mutta se ei jostain syystä onnistu, miksi?
Kommentit (77)
Kaksossiskoani imetettiin 1-vuotiaaksi, joten äidistäni se ei todellakaan ollut kiinni vaan minusta. Rintaa en oppinut imemään ikinä, vaikka äitini sitä säännöllisesti yrittikin kuukausi toisensa jälkeen.
onkin mielenkiintoinen juttu, minkä 16 kirjoitti. Mullakin tuntui pariin otteeseen imetyksien aikana, että maidontulo lakkasi tai väheni radikaalisti yhtäkkiä. Kysyin tätä neuvolassakin ja parilta kätilöltä että miten voi olla mahdollista, jotka vastasivat: maidontulo ei voi yhtäkkiä loppua tai vähentyä niin että lapsi näkee nälkää. Vaikka lypsämällä maitoa ei tulisi, sitä tulee vauvan imiessä, tai vaikka rinnat tuntuisi ihan tyhjiltä, siellä on sitä maitoa, eli siitä ei voi päätellä mitään. (näin kävi mullakin, että en saanut kummankaan kohdalla pumpattua, mutta vauva sai maitonsa ja saunassakin sitä tihkui.) Vauvalla on monia tiheän imun kausia, jolloin imee tiheämmin ja saattaa tuntua nälkäiseltä, koska tarve on hetkellisesti suurempi kuin tarjonta. Tiheillä imuilla vauva varmistelee itselleen suurempaa maitomäärää jatkoa ajatellen, kun kasvaa. Maitoa siis tulee.
Meilläkin pidettiin aika ajoin illalla neljän tunnin imetyssessioita sängyllä, kun tilailtiin lisää maitoa. Ensimmäisen kohdalla ajattelin tämän olevan sitä ettei maito riittänyt, mutta toisen kohdalla minulle sanottiin että kyllä se maito riittää, anna vaan vauvan imeä jos haluat jatkaa imetystä. Vauva välillä torkahteli ja imi taas. Ja maitohan riitti.
ap
selitä miks mun vauva kuoli? Odottelen innolla.. kun juu kyllähän ne aina saa sitä maitoa... t. se jonka vauva kuollut.
sulle vastaisin, että älä tunne syyllisyyttä lapsesi allergioista. Mulla toinen lapsi imetetty ja toinen ei, kummallakaan ei ole allergioita. Kaverini imetti lasta 8kk, ensimmäiset 6kk täysimetyksellä ja lapsi on niin allerginen, ettei saa syödä kuin neljää ruokalajia. Myös toinen tuttavani imetti lastaan pitkään ja lapsi saa syödä muutamia ruokia, iho on koko ajan ihan järkyttävän näköinen ja lapsi tuntuu olevan kaikelle muullekin kuin ruoalle allerginen. Että se siitä. Imettää jos imettää, jos ei niin ei. Jokaisen oma asia. Ja miksi ei asiasta saisi kysyä jos sitä miettii? Ei siitä tarvitse kenenkään loukkaantua. Ap:llä ihan asiallinen aloitus. Te jotka loukkaannutte siitä niin miettikääpä miksi loukkaannutte?
Haista sinä #%&¤&% ja mene takaisin sinne haavemaailmaasi, jossa kaikki on täydellistä ja juuri niin kuin sinä haluat. Paitsi ethän sä siellä viihdykään, kun et pääse pätemään niille, jotka joutuvat tekemään erilaisia päätöksiä vanhemmuudessaan. Voisit muuten käyttää aikasi paljon tehokkaammin kuin miettimällä imettämistä, jos se kerran sulta on sujunut. Mitä -tun hyötyä siitä on, että väännät puukkoa meidän (joiden imetys ei onnistunut) haavoissa?
ihmettä tuo 24 vouhkaa, onkohan sillä kaikki ihan ok... tarviitsä apua?
tuota nelosen avautumista? Tietenkin vauvalle annetaan korviketta jos ei imetys onnistu. Mikä kohta sulla on menny ohi? Koeta rauhoittua siltä raivoltasi ja keskity olennaiseen
AP on itse imettänyt? Kysyisin, että miksi kiinnostaa muiden ihmisten vauvojen imetykset? Jos sun imettäminen on onnistunut niin tuskin olet oikea ihminen ymmärtämään niiden äitien kokemuksia ja tunteita, joiden imettäminen syystä tai toisesta ei ole onnistunut.
onkin mielenkiintoinen juttu, minkä 16 kirjoitti. Mullakin tuntui pariin otteeseen imetyksien aikana, että maidontulo lakkasi tai väheni radikaalisti yhtäkkiä. Kysyin tätä neuvolassakin ja parilta kätilöltä että miten voi olla mahdollista, jotka vastasivat: maidontulo ei voi yhtäkkiä loppua tai vähentyä niin että lapsi näkee nälkää. Vaikka lypsämällä maitoa ei tulisi, sitä tulee vauvan imiessä, tai vaikka rinnat tuntuisi ihan tyhjiltä, siellä on sitä maitoa, eli siitä ei voi päätellä mitään. (näin kävi mullakin, että en saanut kummankaan kohdalla pumpattua, mutta vauva sai maitonsa ja saunassakin sitä tihkui.) Vauvalla on monia tiheän imun kausia, jolloin imee tiheämmin ja saattaa tuntua nälkäiseltä, koska tarve on hetkellisesti suurempi kuin tarjonta. Tiheillä imuilla vauva varmistelee itselleen suurempaa maitomäärää jatkoa ajatellen, kun kasvaa. Maitoa siis tulee.
Meilläkin pidettiin aika ajoin illalla neljän tunnin imetyssessioita sängyllä, kun tilailtiin lisää maitoa. Ensimmäisen kohdalla ajattelin tämän olevan sitä ettei maito riittänyt, mutta toisen kohdalla minulle sanottiin että kyllä se maito riittää, anna vaan vauvan imeä jos haluat jatkaa imetystä. Vauva välillä torkahteli ja imi taas. Ja maitohan riitti.
ap
että miksi mun hyvin alkanutta maidontuloa ei saatu käynnistettyä uudelleen edes siihen tarkoitetulla lääkityksellä!?
Lapsi oli kuukauden ikäinen, kun maidon tulo loppui kokonaan. Lapsi joutui sairaalahoitoon 10 päivän ikäisenä, jolloin maidon määrä alkoi hiipua. Pumppasin tuon ajan kahden tunnin välein yötä päivää, kunnes lapsi pääsi taas imemään. Lapsi imi "kuivaa" rintaa lähes viikon putkeen, eikä rinnasta tullut ikinä 2ml tippaa enempää. Kävin kolmen eri lääkärin luona asian tiimoilta ja sain kaiken olemassa olevan avun.
26 ei ilmeisesti lukenut aloitusta kunnolla vai ilmaisinko asiani huonosti, eli ensimmäisen kanssa imetys ei onnistunut (joo yritin imettää joka päivä ainakin jonkun kerran, mutta oli yhtä helvettiä ja annoin korviketta joka kerta) Nännit oli ihan vitun kipeenä ja tarkistin neuvolakortista imetysajan ja se olikin vain 3kk, hyvin huonolla menestyksellä. Tulinko siis kehumaan tänne omaa onnistunutta imetystäni? No mielestäni ensimmäisen kanssa EN ONNISTUNUT! Hohhoijaa.. Miksi olette niin katkeria ja sokeita, ihmiset? Asiasta josta ei tarvitsisi olla! ap
ihmettä tuo 24 vouhkaa, onkohan sillä kaikki ihan ok... tarviitsä apua?
ja imetykset että tiedetään että epäonnistuneet imetykset ovat joko keksittyjä tai paskapuhetta. Eipä näemmä sitten osata kuitenkaan kertoa missä vika oli kun kävi ilmi että imetys oikeasti voi epäonnistua.
vauvani kuoli nälkään. Mikä meni vikaan? Maitoa oli mutta vauva ei saanut rinnasta otetta. Selviääkö teidän vauvat hengissä 3-4 viikkoa ilman ruokaa?
Mielestäni ap:n aloitus oli asiallinen ja olen samoilal linjoilla. TIETENKIN jos maidontulossa on ongelmaa, annetaamn lisämaitoa mutta kun sen antaminenkaan ei estä jatkamasta imetystä jos siihen hakee apua ja neuvoja ajoissa. Siis jos haluaa.
Aina avusta ja neuvoista ei vaan ole apua. Ja jokainen joka osaa ajatella vähänkään muidenkaan tunteita, niin ymmärtää pitää päänsä kiinni näin herkistä asioista, joilla voi loukata niin monia. Siis jos haluaa.
tuota nelosen avautumista? Tietenkin vauvalle annetaan korviketta jos ei imetys onnistu. Mikä kohta sulla on menny ohi? Koeta rauhoittua siltä raivoltasi ja keskity olennaiseen
sieltä se tulikin se suuri korvike saatana on sittenkin sallittua... mä luulin jo että kassalla sanotaan merkin nimi ja sitten kassa kertoo mitä numeroa pitää painaa.
kun ei ole saanut maitoa? Ja hänelle siis ei annettu ollenkaan korvikette, miksei??? En minä ainakaan ole läheskään kaikkea tehnyt niinkuin neuvolassa on käsketty, vaan ihan oman tuntemukseni mukaan.
Mihin sinun vauvasi siis kuoli, nälkäänkö? Oletko ihan varma/tosissasi? Kuulosta aivan kauhealta ja käsittämättömältä.
Milloin tämä tapahtui, siis vaikka vuosikymmen. Ja miten asia selvitettiin? Miksei äidinvaisto sanonut, että kauppaan hakemaan korviketta? En vaan jotenkin voi uskoa tätä, anteeksi!
Ja ootko oikeasti niin tyhmä, ettet tajua satuttavasi aloituksellasi imetyksessä oikeasti(!) epäonnistuneita väittämällä, että se on tahdosta kiinni!? Ei aina se ole.
t.ei 26, mutta toinen loukkaantunut, joka ei myöskään lukenut koko ketjua läpi
26 ei ilmeisesti lukenut aloitusta kunnolla vai ilmaisinko asiani huonosti, eli ensimmäisen kanssa imetys ei onnistunut (joo yritin imettää joka päivä ainakin jonkun kerran, mutta oli yhtä helvettiä ja annoin korviketta joka kerta) Nännit oli ihan vitun kipeenä ja tarkistin neuvolakortista imetysajan ja se olikin vain 3kk, hyvin huonolla menestyksellä. Tulinko siis kehumaan tänne omaa onnistunutta imetystäni? No mielestäni ensimmäisen kanssa EN ONNISTUNUT! Hohhoijaa.. Miksi olette niin katkeria ja sokeita, ihmiset? Asiasta josta ei tarvitsisi olla! ap
onnistuneen imetyksen esteenä/hidasteena oli sektio sekä tiedon ja kärsivällisyyden puute. Jos olisi ollut nämä tiedot ja tämä kärsivällisyys, mitä minulla nyt on niin olen lähes varma, että olisin onnistunut imetyksessä.
Vauvani on reilun kuukauden ikäinen ja maitoa tulee jotenkin ja vauva kasvaa, mutta se edellyttää että imetän häntä jatkuvasti, ihan jatkuvasti.
Nukkuu korkeintaan tunnin pätkiä, eli senkin tunnin istun yleensä vauva sylissä ettei heräisi siihen että siirrän rinnalta sänkyyn. Eli en tee mitään muuta kuin 24/7 istun sängyssä tai sohvalla ja imetän. Vaikka jonkun mielestä voi olla että olen laiska ja piittaamaton kun en jaksaisi jatkaa näin, niin totuus on vain niin että en jaksa enää kauaa.
En tiedä millaista on normaali maidon tuotanto, mutta vauvan paino ollu ok neuvolassa ja pissaa ja kakkaa ohjeiden mukaisesti. Mutta on helvetin rankkaa. Ulos ei olla päästy kertaakaan eikä käydä missään muualla kuin neuvolassa. Kun vieraita käy niin istun vauva tissillä koko ajan ja vieraat keittää kahvinsa itse.
OOn väsyny ja siksi aion luovuttaa imetyksen kanssa.
Te jotka loukkaannutte siitä niin miettikääpä miksi loukkaannutte?
miksi imetys ei onnistunut. Kaupungilla pitää mennä vessaan antamaan pulloa, ettei kukaan imetysnatsi hyökkää kimppuun syyttämään liian vähästä yrityksestä. Mua ei oikeasti kiinnosta selittää tuntemattomille omia syitäni, mutta paheksuvilta katseilta ei voi välttyä. Ei ap mitään syitä mieti, vaan sanoo, että kaikki tahtovat voivat imettää!
olen antanut molemmille lapsilleni korviketta, ensimmäiselle lapselle pääsääntöisesti, toiselle imetyksen tukena vähän aikaa. Missä vaiheessa olen sanonut että korviketta ei saa antaa tai se on pahasta? :D Ei voi muuta kuin nauraa teidän hysterisoinnille :D Enkä edelleenkään ajattele, että kaikkien pitäisi imettää tai että ei-imettävä äiti olisi yhtään sen huonompi tai parempi kuin imettävä. ap
Ja omiani imetin muutaman kuukauden, sen jälkeen saivat korviketta ja pikkuhiljaa oikeata ruokaa. Elämässäni lasten kanssa on paljon tärkeämpiä juttuja kuin näpertely koko päivän jonkun ruokinnan tai nukkumisen kanssa.
mikä syyllistäminen? Kuka syyllistää? Ollaanpas sitä herkkiä, kun ei ihmetellä ja kysyä saa. :D Voi teidän kanssanne...