Lääkkeet lentokoneeseen???
Aloin oikein tavaamaan noita sääntöjä... "matkustamoon voit ottaa mukaasi lennon aikana tarvittavat lääkkeet, kuljeta lääkkeet alkuperäispakkauksessa, jossa mukana on apteekista saatu resepti"
Apteekista saatu resepti tarkoittaa kaiketi sitä tarraa pakkauksessa?
Ajattelin ottaa e-pillereitä käsimatkatavaroihin ja ruumaan. Mulla on vain yksi tarrallinen paketti. Otanko sen käsikamoihin vai ruumaan?
Pitääks oikeesti e-pillereistäkin olla se pakkaus mukana? Entäs särkylääkkeet, jotka eivät ole reseptillä? Miten mä niitä voin kuljettaa?
Kommentit (33)
mulla on usein ne dosetissa valmiina, eikä alkuperäispakkauksissa.
Riippuu sitten millaisia lääkkeitä sulla on, jos on sellaisia mitkä narkkeja kiinnostaa, niin sit ehkä tarkempaa.
silloinhan tietenkin myös matkalaukkuun pakattaviin lääkkeisiin pitäisi panna mukaan resepti. Yhtä lailla ne voisivat joutua kuljetuksen aikana vääriin käsiin tai matkustaja voisi niitä jossain vaiheessa diilata (siis ennen lähtöä tai määränpäässä).
No, en ehkä stressaa mun pillereiden ja buranan takia. Tosin joa mun e-pillerit takavarikoidaan sekä käsimatkakamoista ja ruumatavaroista, mun elämäni menee pilalle.
Mä lupaan! Miksi ihmeessä ne takavarikoitaisiin?
Reseptit mukaan jos vaan mahdollista. Joskus tulli voi niitä kysellä. Kolmeksi kuukaudeksi saa olla lääkkeet mukana.
Mut aina käsipakaasiin lääkkeet, ruumaan menevä laukkus voi olla timbuktussa ja sä matkakohteessas... Eikä aina oo samoja lääkkeitä saatavilla joka maailman kolkassa. :)
Farmaseutti
Tarkoitin että tuskinpa tullia kiinnosta perusburana, mutta se voi olla kiinnostunut jostain vahvemmasta lääkkeestä. Eikö jossain maissa ole mahdollista joutua satunnaisotannalla tullin tarkastukseen. En ainakaan haluaisi olla selittämässä yhtään reseptilääkettä tullivirkailijalle ilman sitä reseptiä ja ilman yhteistä kieltä. Mutta ehkä olenkin turhan tarkka ja noudatan ohjeita pilkulleen.
Tai jotain tujumpaa kuin perusburana
Vahva särkylääke, sydänlääke jne jne.
Luulisin, että toi määräys koskee lähinnä nestemäisiä/geelimäisiä lääkkeitä, jotka kuuluu nesterajoitusten piiriin.
jos se on ns. sallittu aine eli ei esim. huumausaineeksi luokiteltu. Miksi esim. vahvaa sydänlääkettä ei saisi tablettina viedä käsimatkassa ilman reseptiä? Sano yksikin hyvä syy? Itsellä ainakin ollut aina verenpainelääkkeet käsimatkassa eikä mitään apteekin reseptejä.
ja voin ihan kertoa että reseptien perään ei ole yksikään virkailija kysellyt. Läpipainopakkauksia on käännelty ja väännelty ja vaikuttavien aineiden nimiä & kauppanimiä etsitty omista listoista. Ja on löytynyt. Olen ollut aistivinani tilanteissa tiettyä baksheesien kalastelua: jos vaikka turisti hermostuisi ja antaisi vähän tippiä, että pääsisi etenemään.
Farmaseutin neuvo yllä ei siis käytännössä ole relevantti.
Eikö jossain maissa ole mahdollista joutua satunnaisotannalla tullin tarkastukseen. En ainakaan haluaisi olla selittämässä yhtään reseptilääkettä tullivirkailijalle ilman sitä reseptiä ja ilman yhteistä kieltä.
Yhteistä kieltä ei varsinaisesti tarvitse, kyllä tullivirkailijat kaikkialla maailmassa tuntevat (kymmenet) yleisimmät peruslääkkeet (ja/tai heillä on jokin referenssilista), JOS nyt käy niin harvinainen säkä, että sattuu joutumaan tullin haaviin. Kyllä ne perusturistin tunnistaa jo kaukaa ja tajuaa, millaiset jauhot on pussissa (jos sallitte vertauksen).
ja voin ihan kertoa että reseptien perään ei ole yksikään virkailija kysellyt. Läpipainopakkauksia on käännelty ja väännelty ja vaikuttavien aineiden nimiä & kauppanimiä etsitty omista listoista. Ja on löytynyt. Olen ollut aistivinani tilanteissa tiettyä baksheesien kalastelua: jos vaikka turisti hermostuisi ja antaisi vähän tippiä, että pääsisi etenemään.
Farmaseutin neuvo yllä ei siis käytännössä ole relevantti.
Tuskin kenellekään seuraamuksia tulee jos ei oo e-pilleriresepti mukana.
Jos on epäselvyyksiä mitä dokumentaatiota pitää olla mukana ni lakikirjaa vaan käteen. Helpommalla pääsee jos on omat reseptit mukana, apteekin tarra ei ole minkäänlainen resepti suomalaisessa mittapuussa, mutta Euroopassa se jo voi olla ( maasta riippuen ). Tarrasta nyt ainakin näkyy nimi.
Se epärelevantti farmaseutti
Eikä sitä reseptiä tartte olla mukana e-pillereille :)
Silloin kannattaa pitää resepti mukana, jos kyseessä on nesteeksi luokiteltava lääke, jos käyttää ruiskuja tai lääkettä voidaan käyttää väärin (esim. opiaatteja sisältävät lääkkeet).
Lääkkeitä ei saa kantaa mukanaan purkkitolkulla vaan mukaan se matkalla tarvittava annostus/määrä. Eikä koske pelkästään lentokonetta vaan kaikkia matkustustapoja, koska lääkkeistä on kiinnostunut mm. tulli.
t, lentokenttätyöläinen
Silloin kannattaa pitää resepti mukana, jos kyseessä on nesteeksi luokiteltava lääke, jos käyttää ruiskuja tai lääkettä voidaan käyttää väärin (esim. opiaatteja sisältävät lääkkeet).t, lentokenttätyöläinen
Terveiset vaan farmaseutille, et taida kovin usein matkustella? Ei ne normiverenpaine- tai sydänlääkkeet kiinnosta ketään missään.
Jos on epäselvyyksiä mitä dokumentaatiota pitää olla mukana ni lakikirjaa vaan käteen.
määrätään lääkkeisiin liittyvästä dokumentaatiosta, joka pitää ottaa lentomatkalle mukaan?
Käytännössä e-pillereitä ja perussärkylääkkeitä voit ottaa huoletta mukaan (tietysti joku tolkku siinä määrässä). Ongelmana saattaa olla se maa, johon olet matkalla. Kannattaa selvittää suurlähetystöstä tms. mitä määräyksiä heillä on lääkkeiden tuonnista.
Epäselvyyksien välttämiseksi kannattaa lääkkeet säilyttää alkuperäisessä pakkauksessa ja tosiaan resepti niissä lääkkeissä, joihin sellainen on.
Mutta esim. EU:n sisällä matkustettaessa ei mitään ongelmia suurella todennäköisyydellä tule.
http://www.fimea.fi/vaesto/matkailijan_laakkeet
Vierailija kirjoitti:
vai mihin sä lennolla tarttet e-pillereitä :D
Hohhoijaa... Joko et tiedä pillereiden käytöstä mitään tai sitten et taida juuri matkustella. Helposti lennot kestää sen yli vuorokauden, jolloin ois ihan kiva olla pillerit käden ulottuvilla.
Ja siis reseptilääkkeillä pitäis periaatteessa reseptit olla mukana ja e-pillerit niihin kuuluu. Ei niistä nyt varmaan kauheasti välitetäkään, niin kuin on moni täällä sanonut, mutta eipä se reseptin mukaan ottaminen nyt niin suuri vaiva ole, ettei sitä voisi tehdä. Mielummin sitten on se näytillä, kuin alkaa tuolla jossain maailmalla siitä vänkäämään tullin kanssa. Jos on sähköinen resepti, niin apteekista vaan hakemaan - ei sen vaikeempaa.
kun ohje on että "apteekista saatu resepti"... Ja mä oon saanut ainakin tähän mennessä reseptit lääkäriltä. Eikä mulla ole tallella niitä lääkärin kirjoittamia reseptejä pillereihin.
-ap-
No, en ehkä stressaa mun pillereiden ja buranan takia. Tosin joa mun e-pillerit takavarikoidaan sekä käsimatkakamoista ja ruumatavaroista, mun elämäni menee pilalle.