Mun mies käännytettiin äänestyspaikalta tänään
koska vaalivirkailijan mukaan ajokortti ei ole riittävä henkilöllisyystodistus. Kyllä mua harmitti kotona, kun mies ei ollut tajunnut nostaa meteliä, oli vaan tyynesti kääntynyt ja ajanut takas kotiin. Siinä menoi yksi ääni hukkaan, montako muuta menee samaa latua? Jääräpäinen mies ei aio toista kertaa autoa lämmittää mokoman takia.
Kommentit (51)
Senhän voi tarkistaa sitten ko. paikan äänestystuloksesta. Äänestysprosentti nimittäin on todella alhainen paikassa, jossa ajokorttia ei hyväksytä henkilöllisyyden todistamiseen.
ja mies on tuossa vetämässä toppiksia jalkaansa ja lähdössä koiran kanssa ulkoilemaan. Näytti myös kaivavan sen äänestyslipukkeen taskuunsa. On ilmeisesti menossa uudestaan paikalle.
ap
ainä ei ole mitään koodeja tai viivoja.
Suurimmassa osassa Suomen äänestyspaikoissa ei ole mitään viivakoodeja. Joten kyllä käy pahvinen kortti.
Vaaleanpunainen pahviajokortti muuten ei kelpaa ainä ei ole mitään koodeja tai viivoja.
virallisessa lomakkeessa erehdytty, kun mun äänestyslipukkeen ohjeissa nimenomaan MAINITAAN AJOKORTTI HENKILÖLLISYYSTODISTUKSENA. Mies meinasi ottaa passit mukaan, mutta luettiin vielä takaa ohjeet ja jätettiin sitten passit kotiin kun ajokortti kerran kelpasi. Ja oli muuten kaikilla äänestäjillä ajokortti mukana, kellään en esim. passia nähnyt. Näin Vaasassa mikäli se lipuke on jotenkin erilainen muissa kaupungeissa (????).
"Paitsi jos miehesi ajokortti ei ole suomalainen niin silloin ei käy."
En asu Suomessa, olen kuitenkin Suomen kansalainen. Ja arvaas mitä, niinpä vaan kävin äänestämässä toisen maan ajokortti taskussa.
vieläpä sitä vanhaa mallia olevaa, vuodelta miekka ja kirves (sellainen pahvinen taitettu kortti).
Tän päivän Aamulehdessäkin nimenomaan mainittiin, että äänestettäessä pitää todistaa henkilöllisyys ja siihen tarvitaan joko ajokortti tai passi. Miehesi olisi kyllä pitänyt valittaa tosta. Mikäli se oli ihan voimassa oleva ajokortti, niin kyllä sen olisi pitänyt käydä.
Molemmilla kerroilla äänestin täysin ongelmitta, vaalivirkailija otti minulta ajokortin, vilautti sitä koodinlukijalle, jolla käyntini kirjattiin tietokoneella suoraan virtuaaliavaruuteen.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_1277_2010_p.shtml
Tuosta saa kylläkin käsityksen, että ajokortti kelpaa äänestettäessä henkilöllisyyden todentamiseen.