"Haukkuva" yskä 10kk ikäisellä, mistä kertoo?
Kun esim. itkee, ja vetää happea sisään huudon jälkeen, kuulostaa ihan koiran (vaimealta) haukahdukselta. Vaikea selittää... Lämpöä ollut 38, nenä vuotaa. Kertooko toi suoraan esim. keuhkoputkentulehduksesta tai kurkunpääntulehduksesta tai jostain? Kokemuksia? Kiitos!
Kommentit (29)
pihisee, niin kannattaa kyllä lähteä lääkäriin, eikä jäädä kokeilemaan auttaako ulkoilma...
Meillä on ollu myös kurkunpääntulehdusta lapsilla. Lievään tilanteeseen (haukkuva yskä, itkuäänen vinkuminen) auttaa hyvin ulkoilma. Jos hengitys vinkuu/pihisee myös ihan normaalin hengityksen aikana niin silloin täytyy lähteä lääkäriin viimeistään jos muutama minuutti ulkona ei helpota tilannetta... matkalta voi tietenkin kääntyä takaisin jos hengitys helpottaa autossa.
Ihan ensikis ventoline ei todellakaan auta kurkunpääntulehdukseen! Se on Astma lääke ja laajentaa keuhkoja, kurkunpääntulehduksessa kurkunpää turpoaa ja siihen ei ole ventolinestä yhtään mitään apua.
Meillä esikoisella oli myös ensimmäisen 4 ikävuotensa aikana parisenkymmentä kertaa kurkunpääntulehdus. Ekoilla kerroilla sitä kyllä säikähti,mutta sitten siihen jo "tottui".
Lääkärit meille aina toitotti sitä miten se kuulostaa pahalta,mutta ei ole vaarallinen.
Ja yleensähän tuo menee ohi itsekseen eikä vaadi kortisonia tai adrealiniä.
kuopuksella tuo on ollut kahdesti, eka kerralla meni ohi yhdessä yössä viileällä ja pystyasennolla.
Mutta toisella kerralla oli viikon sairaalassa, sai 3h välein adrealiinia spiralla eikä meinannut miillää laueta. Tuolloin yskän lisäksi sisään hengittäminen vaikutui, eli kun veti sisään henkeä kuului hengityksetä ääni, siis sellainen ettei saanut vedettyä henkeä kunnolla, kaulalle myös painui kuoppa.
Yleensähän tuo kestää vain sen yhden yön ja viileä on paras hoito. Näillä ilmoilla parasratkaisu aukaista se ikkuna ihan pienelle raolle jo nyt illalla, laitat vaiin lapselle paljon päälle. sitten sängystä pääty mahdollisimman pystyyn asentoon. Kylmää juomista myös valmiiksi.
mehujäätelö tai jääpalat myös hyvä konsti,mutta eivät oikein toimi noin pienelle,ainakaan ne jääpalat kun ei osaa niitä imeskellä.
Eli älä nyt turhaan panikoi. Yskä kuulostaa pahalta, mutta kohtauksen pitäisi mennä kuitenkin suht helposti ohi.
Jos tilanne ei millää laukea niin sitten lääkäriin. Voit toki ssoittaa vaikka ambulanssin joss muute on hankala päästä.
Ja ensiavussa eivät kyllä ensimmäisenä anna ventolineä vaan adrealiinia ja kortisoonia yleensä spiralla. Omani saanut myös piikillä ja tablettina tuota kortisonia.
Mä oon nukuttanu lapsen partsilla (lasit - ei tuule) tuon laryngiitin aikanakin. Lääkäri sanoi että on hyväkin se. Oon topannu ton tyttösen ja lämpösenä on sieltä herännykin iloisena 2 päikkäreiltä.
Mä annoin kans Ventolineä babyhalerilla. Lastenlääkäri sanoi että ens yks puffi ja 2 minsan päästä toinen. Sairaalassa annetaan adrenaliiniä spiralla jos on muuten tiukka se hengitys.
Jos menee pahaks se haukkuminen, otat lapsen syliin ja käärit peittoihin ja viet ulos hengittämään kylmää. Jos ei riitä niin sit soitat vaikka hätärin jos tuntuu pahalta.
Pääosa noista haukkumisista laukee kohoasennossa kylmässä ilmassa.
Rauhaisaa yötä toivotan!
eikä lähdetä päivystykseen itse?
Jos hengitys enää juuri ja juuri pihisee, niin kannattaa kyllä lähteä lääkäriin, eikä jäädä kokeilemaan auttaako ulkoilma...
Toivottavasti ette joutuneet lähtemään minnekään yöllä! Kommentoin eilen ketjuun kertomalla, että me joudumme lääkäriin joka hemmetin kerta, kun tulehdus tulee, en nyt muista, mikä numero ketjussa olin. Tarkoitukseni ei ollut pelotella ja olen kyllä luullutkin, että kaikki joutuvat aina lääkäriin, kun tulehdus iskee, koska meidän ystäväpiirissä on näin ollut poikkeuksetta. No, yhdellä 6-vuotiaalla jo helpottaa niin, ettei tarvi joka kerta lähteä. TSemppiä ja toivotaan, että olisi ollut väärä hälyytys, jospa hänelle ei olisikaan taipumusta kurkunpääntulehdukseen. Ja jos onkin, niin toisin kuin joku kirjoitti, se ei välttämättä iske joka flunssassa, meidän pojalla esim. tuli ekan kerran juuri 10kk:n ikäisenä ja sitten meni monta flunssaaa ilman, sitten tuli taas reilu 2-vuotiaana kahdessa flunssassa peräkkäin ja sitten taas oli taukoa.
Oho, ketju täällä pyörii edelleen! :)
Hengissä ollaan ja nyt vauva nukkuu päikkäreitä tuulikaapissa vaunuissa (pakkasta 27!)
Yö meni ihan hyvin. 23.30 tuli jonkin sortin "kohtaus", ei kovin paha onneksi. Itki, yski ja sylki limaa. Rauhoittelin ja nostin pystyyn, en ehtinyt edes avata ikkunaa kun alkoi jo mennä ohi. Vauva ei suostu juomaan mitään yöllä, mutta tissille oon saanut sen rauhoitettua, ja sainkin sitten siihen imetykseen nukutettua uudelleen. Yöllä oli levoton mutta ei kuumeinen. Kuudelta aamulla samanlainen pieni yskäkohtaus, tai oikeastaan se ei ei edes yksinyt noissa paljoa, vaan kurkku tuntui olevan hetken tukossa enemmän itkun takia.
Tänään se on ollut virkeämpi, eikä yski paljon yhtään. Hengitys kuitenkin rohisee, nuha on kova, ja ihan veto pois kuitenkin. Silmät seisoo päässä reppanalla. Ei kuumetta. Nyt mietinkin pitäiskö kuitenkin viedä huomenna lääkäriin, jos sillä oliskin esim. keuhkoputkentulehdus? Tai korvissa jotain, kun oli yöllä=makuulla levoton??
Huh, onneks ei oo tarvinu ainakaan vielä lähtee mihinkään ensiapuun!
Saa antaa vinkkejä ja mielipiteitä edelleen! :)
-ap
Olin omien lasteni kanssa aikanaan useampia kertoja Lastensairaalan päivystyksessä laryngiitin vuoksi, ja kerran yksi päivystävä lääkäri kertoi että on omalle lapselleen joskus antanut ensiavuksi kotona kyytabletin (puolikkaan tai neljänneksen, en nyt muista) ja kerran sitten kokeilin omalle 4-vuotiaalleni kun tuli paha kohtaus yöllä, murskasin kyytabletin puolikkaan ja annoin lusikalla veden kera ja kyllä se auttoi sillä kertaa, ei tarvinnut lääkäriin lähteä keskellä yötä. Lisäksi nukutin lapsia puoli-istuvassa asennossa. t. Viiden äiti
Mielummin turha lääkärissä käynti kuin hoitamaton tulehdus.
Tänään se on ollut virkeämpi, eikä yski paljon yhtään. Hengitys kuitenkin rohisee, nuha on kova, ja ihan veto pois kuitenkin. Silmät seisoo päässä reppanalla. Ei kuumetta. Nyt mietinkin pitäiskö kuitenkin viedä huomenna lääkäriin, jos sillä oliskin esim. keuhkoputkentulehdus? Tai korvissa jotain, kun oli yöllä=makuulla levoton??
-ap
Meille lääkäri sanoi ettei larygniittiin auta vantoline,koska avaa vain keuhkoputket,muttei kurkunpäätä. Sairaanhoitaja taas oli sitä mieltä että ventolinea annetaan ensiavussa ensimmäisenä.