Mitä mieltä? Pakollinen loma päiväkodista!
Minun kohdalla se tarkoittaa sitä että pitää hankkia vara hoitaja siksi ajaksi kun ei saa päiväkotiin mennä
Kommentit (59)
vaan lapsen oikeudesta saada olla kymmenen arkipäivääkin vuodesta nousematta tiettyyn kellon aikaan, ja menemättä päiväkodissa rutiinista toiseen.
Uskokaa pois, tämä on ihan lasten parasta ajatellen suunnitteilla.
On lomalla aina, kun sinulla ei ole töitä.
Tähän saakka on puhuttu vanhempien oikeudesta subjektiiviseen päivähoitoon. Vihdoin ajatellaan myös lasta, kun ajetaan lapsen subjektiivista oikeutta lomaan!
Moni pätkätyöläinen tekee pätkän toisensa perään ilman pitkiiä välejä, puhutaan päivistä ei edes viikoista. Et taida olla ihan kärryillä siitä, millaista pätkäarki on. Ja lomat toki kertyvät, mutta harvoin niitä työsuhteen aikana voi pitää ja sitten onkin jo seuraavan työsuhteen aika. Ja ne työsuhteet siis eivät ole parin päivän sijaisuuksia siellä täällä, vaan esim. vuoden mittaisia projekteja, 10 kuukauden vanhempainvapaasijaisuuksia jne. Onhan se kiva saada lomiaa rahana, mutta ei se siinä lohduta, kun haluaisi omalle lapselleen pidemmän loman.
Oikeasti kannatan lomia lapsille, olen ollut itsekin töissä päiväkodeissa ja nähnyt näitä lapsia, jotka tuodaan hoitoon, vaikka vanhemmat ovat lomalla. Mutta pointtini on se, ettei lakeja voi säätää niin, ettei huomioida kaikkia tekijöitä. Ja yksi tärkeä tekijä on tuo, ettei kaikilla vanhemmilla ole joka vuosi lomia. Ja toinen on yh-perheet, joiden tilannetta olisi ehdottomasti tarkasteltava erikseen mahdollista lakia valmisteltaessa.
ja joissakin kodeissa noustaan joka päivä samaan kellonaikaan, syodään ateriat samaan kellonaikaan jne
Lasten parasta ajatellen olin kellonaikafriikki kun lapseni olivat pieniä.
Se auttoi paljon
jos se loma kerran on järjestettävissä.
Kyllä joka työpaikasta saa palkallista lomaa, eikä opiskelijankaan tarvitse ihan jokaista päivää viettää kesätöissä. Voi tehdä valintoja. Lapsen saaminenkin on yleensä valinta, ja kun sen on tehnyt, pitää vähän tehdä uhrauksiakin. Niinkuin vaikka viettää kaksi viikkoa vuodessa sen oman lapsensa kanssa.
Juu, mutta miten päiväkoti saa päättää koska se kaksi viikkoa on? Olin siis lapseni kanssa 3v kotona, eli enköhän aikaa hälle antanut?;) Ja sille joka niistä päiväkotien aukioloista sanoi, niin kyseinen päiväkoti sattui sinä vuonna olemaan päivystää, eli oli koko kesän auki. Ja kaikki lomat mitä mulla on ollut, on lapsikin ollut kotona. Että että... Ei tosiaan ole kyse siitä etten haluaisi hänen kanssaan olla, vaan siitä että mulle ei oltu vielä töistä uskallettu luvata saako lomaa järkättyä vai ei. Ja päiväkodista ilmoitettiin että pakko, käskin kyllä ottamaan yhteyttä mun pomoon, kun en mä toki kesälomasta kieltäydy jos he saa sen mulle puhuttua;)
Itse olen opiskelija, joten kesät painan töitä. Lapset kyllä lomailevat kanssani syysloman, joululoman ja hiihtoloman, joista tulee vähintään 5 viikkoa.
Mieheni loma voi olla vaikka toukokuussa tai syyskuussa tänä ja ensi vuonna, mutta sillähän ei varmaan ole väliä jos lapset lomailevat toisen 5 viikkoa isänsä kanssa, vaikkei varsinaisesti kesällä olisikaan. Harvoin saadaan lomat samaan aikaan, joten päällekkäisyyksiä meidän lomissa harvoin on.
tai muu pystyy kyllä järjestämään asiansa niin, että lapsi saa kahden viikon loman. Se on omasta valinnasta kiinni ihan täysin. Ja jos ei itse pääse jäämään kotiin muka jostain syystä, niin sitten voi palkata jonkun lukiolaisen vaikka lastenpiiaksi kotiin.
Miten sille lapselle on parempi, että joku lukioteini tule "hoitamaan", kuin että on normaali ja turvallinen arki tutussa päiväkodissa?
Itse olen opiskelija, joten kesät painan töitä. Lapset kyllä lomailevat kanssani syysloman, joululoman ja hiihtoloman, joista tulee vähintään 5 viikkoa.
Mieheni loma voi olla vaikka toukokuussa tai syyskuussa tänä ja ensi vuonna, mutta sillähän ei varmaan ole väliä jos lapset lomailevat toisen 5 viikkoa isänsä kanssa, vaikkei varsinaisesti kesällä olisikaan. Harvoin saadaan lomat samaan aikaan, joten päällekkäisyyksiä meidän lomissa harvoin on.
kesällä pääsevät/ joutuvat päivystävään hoitopaikkan.
tai muu pystyy kyllä järjestämään asiansa niin, että lapsi saa kahden viikon loman. Se on omasta valinnasta kiinni ihan täysin. Ja jos ei itse pääse jäämään kotiin muka jostain syystä, niin sitten voi palkata jonkun lukiolaisen vaikka lastenpiiaksi kotiin.
pätkätöitä tekevä tai opiskelija pystyy kyllä pitämään viikon kaksi lomaa, se on vain omasta halusta kiinni ja järjestelykysymys.
Ja kyllä, olen opiskellut perheellisenä (vieläpä ihan yh:na), tehnyt vuosia pätkätöitä (edelleen yh:na).
Aloituksessa puhutaan lapsen oikeudesta 10 arkipäivän lomaan KOKO vuoden hoitosuhteesta.
Jos vanhemmat pätkätöissä niin uusi sopimus voidaan hyvin aloittaa kerran vuodessa niin, että väliin jää kaksi viikkoa.
Jos sopimus on koko vuoden, niin työpaikan kanssa voidaan varmaan sopia vapaa-jakso.
Jos joku muuta väittää, niin laittakoon tänne työnantajan nimen.
Jos perheen koko vuoden tuloista jää kaksi viikkoa ilman palkaa niin voisiko perhe yrittää säästää sitä varten rahaa tai yrittää elää vähemmän kuluttavasti, niin ettei niitä lukemattomia laskuja (?) siltä kahdelta viikolta jää maksamatta.
Päivähoitotoimiston kanssa asioidessa on kyllä tullut huomattua, että siellä on vain yksi todellisuus perheistä: kaikissa perheissä vanhemmat tekevät työtä klo 8-16 vakituisissa työsuhteissa.
Omituista, samaan aikaan kun pätkätyöläisyys on jo ihan normaalia. Välillä tuntuu, että päivähoidossa on kokonaan unohdettu sen varsinainen ja tärkein rooli: mahdollistaa vanhempien työssäkäynti. "Varhaiskasvatus" on ihan toissijaista tämän rinnalla.
kun työssäkäynnin tavoitteena on nimenomaan päinvastainen? En ymmärrä, miksi päivähoidon pitäisi vaikeuttaa ihmisten toimeentuloa tällä tavalla.
Jos perheen koko vuoden tuloista jää kaksi viikkoa ilman palkaa niin voisiko perhe yrittää säästää sitä varten rahaa tai yrittää elää vähemmän kuluttavasti, niin ettei niitä lukemattomia laskuja (?) siltä kahdelta viikolta jää maksamatta.
kun työssäkäynnin tavoitteena on nimenomaan päinvastainen? En ymmärrä, miksi päivähoidon pitäisi vaikeuttaa ihmisten toimeentuloa tällä tavalla.
niistä päivistä, kun lapsi ei ole hoidossa. Joten jokainen voi sitten laittaa ne säästetyt rovot sitten varahoitajaan.
omiin tilanteisiin, itsellä ja miehellä molemmilla vuodessa ainakin 45 päivää pekkasia ja lomia. Ei ole vaikea järjestää menoja tai lapsen vapaita. Kesälomatkin saa yleensä siihen ajankohtaan kuin toivoo. Tällein se pitäs kaikilla työssäkäyvillä olla, loppus ressi ihmisiltä.
Nämä perheet jotka säilyttävät lastaan hoidossa koko vuoden joutuvat toivottavasti silmätikuiksi ja syynin alle; mitkä kasvumahdollisuudet sillä lapsella on kotonaan. Jos vanhemmat ei voi pitää lasta sen vertaa kotona niin ei sinne voi lasta laittaa illoiksi tai viikonlopuiksikaan.
Jos perheen koko vuoden tuloista jää kaksi viikkoa ilman palkaa niin voisiko perhe yrittää säästää sitä varten rahaa tai yrittää elää vähemmän kuluttavasti, niin ettei niitä lukemattomia laskuja (?) siltä kahdelta viikolta jää maksamatta.niistä päivistä, kun lapsi ei ole hoidossa. Joten jokainen voi sitten laittaa ne säästetyt rovot sitten varahoitajaan.
Tämähän ei olisi muuta kuin työssäkäyvien vanhempien kiusaamista taholta, jonka pitäisi päinvastoin tukea työssäkäyntiä. Ja jos vanhemmat saisivatkin palkattua varahoitajan, niin eihän se lapsi olisi yhtään sen enempää lomalla kuin muutenkaan. Olisipa vaan uusi ja epävarmempi hoitopaikka.
En vaan näe tässä mitään järkeä. Mielestäni tällainen ei ole päivähoidon tehtävä.
jos se loma kerran on järjestettävissä.
Kyllä joka työpaikasta saa palkallista lomaa, eikä opiskelijankaan tarvitse ihan jokaista päivää viettää kesätöissä. Voi tehdä valintoja. Lapsen saaminenkin on yleensä valinta, ja kun sen on tehnyt, pitää vähän tehdä uhrauksiakin. Niinkuin vaikka viettää kaksi viikkoa vuodessa sen oman lapsensa kanssa.