Mitä mieltä? Pakollinen loma päiväkodista!
Minun kohdalla se tarkoittaa sitä että pitää hankkia vara hoitaja siksi ajaksi kun ei saa päiväkotiin mennä
Kommentit (59)
ollaan ajamassa lakiteitse. On se kumma, jos ihmisillä ei ole kahta viikkoa aikaa olla vuodessa lapsensa kanssa lomalla! SIihen luulisi jokaisen pystyvän.
silloin kun se meille sopii, tyhmää viedä lapsi aina vaan hoitoon ja ei antaa koskaan olla vaan tai lähteä reissulle niiden kanssa.
jos vanhemmilla ei oikeesti ole yhtään päivää lomaa, niin sitten lapsi voisi olla hoidossa. En vain ymmärrä, miten voi olla mahdollista, ettei vuodessa ole muka yhtään loma-/vapaapäivää?
Onhan sekin lomaa, jos lapsi saa olla kotona päivällä, vaikka hoitajan kanssa.
Lomaa voi olla sekin, että saa herätä ja nousta rauhassa ja ajallaan, leikkiä ja touhuta omilla tavaroilla jakamatta kaikke, leluja, aikaa, huomiota muiden lasten kanssa.
joka käy töissä oli ala mikä hyvänsä joten kenenkään on turha väittää ettei ole aikaa olla lasten kans kotona päivääkään.Miten joku kehtaa väitää muuta?
torstaista maantaihin aina töitä ja sopimus uusitaan säännöllisesti vuoden jälkeen, siis vuokravälitysfirmojen työntekijät. Niillähän ei ole vakituista duunipaikkaa vaan voi heittää useammallakin kilometrillä.
onkin se ajatus, että ne lomat on oltava KESÄLLÄ. Sama vaikka olisit keväällä aloittanut työt ja lapsi ollut siihen saakka kotona, tai vaikka pitäisit sen loman vasta syyskuussa, lapsen on OLTAVA kesällä lomalla. Mutta mitäs sitten jos et voi olla itse, etkä hoitajaa saa..?
loma on oltava kesällä
mutta kun pääsin toihin juuri toukokuussa ja en saa lomaa
joka käy töissä oli ala mikä hyvänsä joten kenenkään on turha väittää ettei ole aikaa olla lasten kans kotona päivääkään.Miten joku kehtaa väitää muuta?
Oletkos joskus kuullut pätkätyöstä, tuosta nykyaikamme vitsauksesta? Jatkuvasti pätkissä duunia painava ihminen ei saa lomia kuin erityistapauksissa, ainakaan palkallisia.
Toinen tilanne saattaisi olla se, että on juuri vaihtanut työpaikkaa. Taas menee hyvä aikaa, että saa muuta kuin palkatonta (ja sitäkin vain, jos työnantajja sattuu olemaan suopea).
Sitten tietty opiskelijat, jotka kesän aikana tienaavat koko vuoden palkkansa. Ei siinäkään kauheasti lomailla.
Nämä vain esimerkkeinä, lisääkin vastaavia mahdollisisa tapauksia taatusti löytyy. Kaikissa näissä ihmisryhmissä on myös vanhempia. Tietenkin yleensä tilanne on tämä enintään yhdellä vanhemmalla kerrallaan (paitsi opiskelijapariskunnilla), mutta onhan vielä yksinhuoltajiakin, oletkos sellaisista koskaan kuullut?
Ja mä en ymmärrä, miten muka kummallakaan vanhemmalla ei koskaan ole lomaa. Hoitovapaalta palattua toisella ehkä ei ole, mutta entäs se toinen vanhempi?
Ottaen huomioon, kuinka paljon lapsia on päivähoidossa vuodesta toiseen ilman lomaa, on mielestäni täysin käsittämätöntä, ettei vanhemmilla koskaan ole vapaata. Ei niitä sosiaalisista syistä (lapsi hoidossa tukitoimena vanhempien jaksamisen takia) ihan niin paljon kuitenkaan ole. Tai niitäkään, jotka opiskelevat ja ovat muulloin töissä.
Alalla olen ollut vuodesta 95, joten
jonkun aikaa on tullut nähtyä toimintaa. Onneksi on sitten niitäkin perheitä (ja onneksi heitä on kuitenkin aika paljon) joiden lapsilla lomaa on.
vaikka vanhemmalla ei olisi lomaa, niin saa sitä lapsella kuitenkin olla:)
onkin se ajatus, että ne lomat on oltava KESÄLLÄ. Sama vaikka olisit keväällä aloittanut työt ja lapsi ollut siihen saakka kotona, tai vaikka pitäisit sen loman vasta syyskuussa, lapsen on OLTAVA kesällä lomalla. Mutta mitäs sitten jos et voi olla itse, etkä hoitajaa saa..?
Kuvittelet vaan! Kyllä päiväkodin väki ymmärtää, kun kerrot syyn, miksei ole lomaa!
torstaista maantaihin aina töitä ja sopimus uusitaan säännöllisesti vuoden jälkeen, siis vuokravälitysfirmojen työntekijät. Niillähän ei ole vakituista duunipaikkaa vaan voi heittää useammallakin kilometrillä.
Jos olet vuokravälitysfirmassa, se firma on työnantajasi ja sen kanssa teet työsopimuksen. Sitten teet niitä eripituisia pätkätöitä sen vuokravälitysfirman asiakasyrityksille. vuosilomat kertyy niinkuin muissakin firmoissa ja lomarahat maksaa työnantaja, ei asiakas.
Huonoimmassa asemassa ovat ne, jotka ovat määräaikaisessa työsuhteessa suoraan, ilman välitysfirmaa. Silloinkin lomat tietysti kertyy, mutta miten niitä saa pitää, onkin eri juttu.
ei ole vielä lomia. Jos aloittaa työt vaikka huhtikuussa, ei ekaan vuoteen ole yhtään ainutta lakisääteistä lomapäivää.
Pätkätyöntekijöitäkään eivät lait auta, heille ei ehdi kertymään lomia. Opiskelijat joutuvat usein käymään kesän töissä (tai harjoitteluissa), jotta saavat joten kuten perheensä elätettyä. Ja kun kesätöitä hakee, voi niitä olla ihan mahdoton saada, jos ei vielä aikoo lomailla sieltä monta viikkoa.
Vaikka itse olenkin siinä onnellisessa asemassa, että itselläni on normaalit vuosilomat, en pysty ymmärtämään miten jotkut eivät tajua, että lomia ei välttämättä oikeasti saa tai saa unohtaa työt paljon pidemmäksikin aikaa kuin muutamaksi viikoksi.
tai muu pystyy kyllä järjestämään asiansa niin, että lapsi saa kahden viikon loman. Se on omasta valinnasta kiinni ihan täysin. Ja jos ei itse pääse jäämään kotiin muka jostain syystä, niin sitten voi palkata jonkun lukiolaisen vaikka lastenpiiaksi kotiin.
On lomalla aina, kun sinulla ei ole töitä.
Tähän saakka on puhuttu vanhempien oikeudesta subjektiiviseen päivähoitoon. Vihdoin ajatellaan myös lasta, kun ajetaan lapsen subjektiivista oikeutta lomaan!
Päivähoidon metelissä on tosi raskasta olla. Se on lapsen työtä. Säälittää lapset, jotka tuodaan päiväkotiin pahimmassa tapauksessa joka päivä vaikka äiti kotona esim. vauvan kanssa.
Tänään juuri ihmettelin päiväkodissa, miten äiti raskii antaa ihanan 3v tytön olla päiväkodissa meidän kanssa joka päivä klo 8-16. Kyllä minä haluan kasvattaa omat lapseni ja nauttia heidän seurastaan, jos se vaan on suinkin mahdollista!
Kuvittelet vaan! Kyllä päiväkodin väki ymmärtää, kun kerrot syyn, miksei ole lomaa!
joskus tilanne, että kerroin päiväkodissa, etten ole varma onko mulla sitä heidän vaatimaansa kahta viikkoa mahdollista järjestää, kun en ollut edes puolta vuotta työpaikassani (ja muksu tarhassa) ollut. Olen yh, lapsen isä oli tuolloin opiskelija ja koko kesän töissä. Ja ei, eivät ymmärtäneet. Ilmoittivat että pakko järjestää, lapsi ansaitsee lomansa. Samaa mieltä, mutta kun varaa palkattomaan ei ollut, ei varaa palkata yksityistä hoitajaa, enkä oikein muita ihmisiä voinut velvoittaa lasta pariksi viikoksi hoitoonsa ottamaan. Sain loman järjestettyä, mutta eivät siis olisi ymmärtäneet ellen olisi saanut. Ja tämän ilmoitti päiväkodin johtaja...
joskus tilanne, että kerroin päiväkodissa, etten ole varma onko mulla sitä heidän vaatimaansa kahta viikkoa mahdollista järjestää, kun en ollut edes puolta vuotta työpaikassani (ja muksu tarhassa) ollut. Olen yh, lapsen isä oli tuolloin opiskelija ja koko kesän töissä. Ja ei, eivät ymmärtäneet. Ilmoittivat että pakko järjestää, lapsi ansaitsee lomansa. Samaa mieltä, mutta kun varaa palkattomaan ei ollut, ei varaa palkata yksityistä hoitajaa, enkä oikein muita ihmisiä voinut velvoittaa lasta pariksi viikoksi hoitoonsa ottamaan. Sain loman järjestettyä, mutta eivät siis olisi ymmärtäneet ellen olisi saanut. Ja tämän ilmoitti päiväkodin johtaja...
jossa saa hyvityksen poissaolopäivistä, niin sillä rahalla voi kustantaa hoidon lapselle kotiin. Opiskelijoita esim. saa edullisesti ja yksityisen kodinhoidontuen päälle.
Sain loman järjestettyä, mutta eivät siis olisi ymmärtäneet ellen olisi saanut. Ja tämän ilmoitti päiväkodin johtaja...
mutta heidän pitää kertoa kaikille vanhemmille se etukäteen
Jos olet juuri muuttanut paikkakunnalle ja et tiedä, niin se on vastuuttomuutta heidän kohdallaan.
Mielestäni päiväkodin tehtävä ei ole vanhempien tuomitseminen. Ei kukaan meistä toihin mene sen takia että haluamme tehdä päiväkodin henkilokunnan päivät hankaliksi
Tuskin he edes tietävät minkälaista se tyoelämä on muissa ammateissa
toimiva idea, heti kun joku määräisi myös kaikille vanhemmille lakisääteisen loman. Ei ole lapsenkaan etu, jos vanhemmalla ei ole lomaa, mutta päiväkotiin ei pääse. Muutenkin raskasta olla jatkuvasti hoidossa, saati sitten, jos joutuu olemaan ties kenen tutun, sukulaisen ja vieraan hoidettavana tuon aikaa.
Jos vanhemmilla on lomaa ja ovat kunnossa hoitamaan lastaan, niin silloin toki lapsenkin pitäisi saada lomansa. (Eli ymmärrän, jos vanhempi on esim. sairas, pahasti uupunut tai jotain muita suurempia ongelmia, että ei jaksa lastaan hoitaa kunnolla muuten kuin saamalla hoitoapua vaikka päivähoidon muodossa.)