Mitä mieltä? Pakollinen loma päiväkodista!
Minun kohdalla se tarkoittaa sitä että pitää hankkia vara hoitaja siksi ajaksi kun ei saa päiväkotiin mennä
Kommentit (59)
niin ei pitäisi lapsia hankkia. Kyllä pitää olla vanhemmalla joku vastuu lapsensa hyvinvoinnista ja perustarpeiden täyttämisestä. Riittävän hyvä vanhemmuus sitä edellyttää.
Kuten jo moni on sanonut, jos työsuhde alkaa sopivasti keväällä, ei kesälomia ehdi kertyä. Ei tämä ole vanhemman halusta kiinni, vaan työsopimuksesta. Lomat tulee sitten myöhemmin. Ei ole päivähoidon tehtävä määrätä, milloin kukanenkin lomansa pitää.
ja opiskelevien lasten vanhemmille-suosituksia voi antaa kaikille- mutta pakottaa ei voi edes kotiäideille-
koska on subjektiivinen päivähoito-oikeus eli LAJKI takaa lomillakin ph-paikan KUNNALISESSA päivähoidossa oleville lapsille
selvitä ajoissa asia päivähoidon tarkastajalta varahoito päiväkodin sulkemisen ajaksi tai aluehhallinosta ( entinen lääninhallitus9 jos päivähoidon tarkastaja ei osaa asiaa hoitaa
vaan jossain vaiheessa toimintakaudella. Kun oikeasti siellä näkee niitä kahden huoltajan perheitä joissa lapset on hoidossa kaikki arkipäivät, ei siis lomaile koskaan.
Ei kai sen tarvitse olla edes kahtaviikkoa putkeen, mutta kannattaa ehkä miettiä tilanetta jo siinä vaiheessa kun niitä lapsia hankkii. Tuokin pätkätyöläinen joka mainitsi tekevänsä töitä ma-to voi varmasti pitää lapsensa kotona perjantaisin ja näin saada vuoden aikana paljon enemmän kuin 10 päivää vapaata.
Sama vanha kysymys, miksi niitä lapsia pitää hankkia jos ei niiden kanssa halua edes olla?
kyllä lomaa pystyy järjestämään sen 10pv/vuosi jos vaan haluaa. Turha tulla mulle sanomaan että maksa mun laskut ku olen yh.. jne.
Minä myös olen yh ja lapsia on 3. ei todellakaan ole miestä jakamassa arkea, kustannuksia taikka lomia jne.
Ei tulis mieleenkään lomailla niin että lapset olis päiväkodissa.
Jos olen saikulla niin en todellakaan lähde lapsia raahaamaan päiväkotiin, jos pääsen aikaisemmin töistä niin haen lapset samantien kotiin. Jos ei jaksa lapsiaan hoitaa niin pitänee laittaa elämän arvot uusiksi ja kattoo tiukasti peiliin.
Yh:n arki on todella raskasta, mutta lapset on tärkeintä elämässä, ainakin minulla.
Ei kai tässä nyt siitä ollutkaan kyse että nuo kaksi viikkoa täytyisi pitää kesällä. Aika monesti ne opiskelijavanhemmatkin pitävät lomapäiviä joulun aikaan vaikka olisivatkin koko kesän töissä, samahan se lapselle on milloin sen lomansa saa.
Tuota on kyllä vaikea uskoa, että kunnallinen päiväkoti pystysi määräämään milloin vanhempien on lomansa pidettävä. Itse en ainakaan laittaisi mitään arvoa tuollaiselle. Jos minun kesälomani on jonain vuonna syyskuussa niin lapsi tarvitsee hoitopaikan koko kesäksi se se kuuluu sekä lapsen että koko perheen oikeuksiin. En lähtisi edes keskustelemaan päiväkodin kanssa asiasta.
vaan jossain vaiheessa toimintakaudella. Kun oikeasti siellä näkee niitä kahden huoltajan perheitä joissa lapset on hoidossa kaikki arkipäivät, ei siis lomaile koskaan.
Ei kai sen tarvitse olla edes kahtaviikkoa putkeen, mutta kannattaa ehkä miettiä tilanetta jo siinä vaiheessa kun niitä lapsia hankkii. Tuokin pätkätyöläinen joka mainitsi tekevänsä töitä ma-to voi varmasti pitää lapsensa kotona perjantaisin ja näin saada vuoden aikana paljon enemmän kuin 10 päivää vapaata.
Sama vanha kysymys, miksi niitä lapsia pitää hankkia jos ei niiden kanssa halua edes olla?
Suurimmat ongelmat näissä lasten olemattomissa lomapäivissä ei suinkaan tulleet esimerkiksi pätkätyöläisillä yksinhuoltajilla vaan usein sieltä hyvintoimeentulevien yhteishuoltajien perheiltä. Kun kivempi on viettää laatuaikaa aikuisten kesken,kun on vapaata. Näin helsinkiläisessä lähiössä
perheet saa päättää omat asiasa
t. ammattikasvattaja
kun työssäkäynnin tavoitteena on nimenomaan päinvastainen? En ymmärrä, miksi päivähoidon pitäisi vaikeuttaa ihmisten toimeentuloa tällä tavalla.
Jos perheen koko vuoden tuloista jää kaksi viikkoa ilman palkaa niin voisiko perhe yrittää säästää sitä varten rahaa tai yrittää elää vähemmän kuluttavasti, niin ettei niitä lukemattomia laskuja (?) siltä kahdelta viikolta jää maksamatta.niistä päivistä, kun lapsi ei ole hoidossa. Joten jokainen voi sitten laittaa ne säästetyt rovot sitten varahoitajaan.
saa, mistä keksit?
niistä päivistä, kun lapsi ei ole hoidossa. Joten jokainen voi sitten laittaa ne säästetyt rovot sitten varahoitajaan.
olet melkein jäljillä---tai sitten et.
Vantaalla saa säännöllisistä hoitosopimukseen kirjatuista vapaapäivistä muistaakseni 4% per päivä alennusta. Ja hoitoaikasopimusta ei tehdä alle 3 kk ajalle. Eli alennuksen saadakseen, täytyy pystyä järjestämään tietty vapaapäivä kolmen kuukauden ajalle. Eikä sillä parilla kympillä nyt ihan vielä kotiin hoitajaa palkkaa, tiedoksi.
Ei kai tässä nyt siitä ollutkaan kyse että nuo kaksi viikkoa täytyisi pitää kesällä. Aika monesti ne opiskelijavanhemmatkin pitävät lomapäiviä joulun aikaan vaikka olisivatkin koko kesän töissä, samahan se lapselle on milloin sen lomansa saa.
Tuota on kyllä vaikea uskoa, että kunnallinen päiväkoti pystysi määräämään milloin vanhempien on lomansa pidettävä. Itse en ainakaan laittaisi mitään arvoa tuollaiselle. Jos minun kesälomani on jonain vuonna syyskuussa niin lapsi tarvitsee hoitopaikan koko kesäksi se se kuuluu sekä lapsen että koko perheen oikeuksiin. En lähtisi edes keskustelemaan päiväkodin kanssa asiasta.
sen sijaan kyllä sen, että tietyt päiväkodin työntekijät osaavat kivasti vihjailla että mitä sitten jos lapsi ei saa KESÄlomaa... Ei nuoresta yh-äidistä tuntunut kivalta, voinen mainita:/ Ja mikään "keskustelu" se ei ollut, nuhdesaarnalta tuntui. Vaikka siis kerroin että varmasti kun lomaa on, lapsen kotona pidän, mutta että vastahan tuo tarhassa aloitti.
loma on oltava kesällä
mutta kun pääsin toihin juuri toukokuussa ja en saa lomaa
onko lapsella isää?
Kahden viikon vuosittaista "pakkolomaa" ollaan ajamassa lakiteitse. On se kumma, jos ihmisillä ei ole kahta viikkoa aikaa olla vuodessa lapsensa kanssa lomalla! SIihen luulisi jokaisen pystyvän.
Eilen sain käteeni pakkolomalapun. 2 viikkoa tuli pakkolomaa, eikä oikeasti edes harmita. Se vaan helpottaa lastenhoito-ongelmia :)
Vielä kun saisi kesäksi 6 viikkoa pakkolomaa niin ei tarvitsisi miettiä kuinka koululaisen kesäloman järjestää ;)
MINÄ, MINÄ, MINÄ ajattelun.. Lapsella/lapsilla ei mitään väliä. Ne joutaa olemaan hoidossa joka ikisen arkipäivän joka vuosi.
Miks ylipäätään tekee lapsia jos niille si todellakaan ole yhtään aikaa. Ovat vain työnteon haittona.
Hei! Tunnen yli 20 äitiä jotka opiskelevat ja joutuvat kesät työskentelemään, että saavat lapsilleen vaatteet, ruoan ja muut perustarpeet. Olen vain yksi ihminen, joten heitä on varmasti paljon enemmän.
Lisäksi pätkätyöläisillä ei välttämättä ole lomaa, sillä jos työtä ei saa, silloin on loma, eikä sitä useinkaan pysty itse valitsemaan, saatika sovittamaan tarhan kanssa yhteen. Entä jos joutuu viikon varoitusajalla lomalle? Silloin kun työtön viikko tulee, on lapsi kotona, mutta entäs jos sitä ei hyväksytä lomaksi? Silloin maksat päiväkotimaksua lomailusta JA maksat hoitajan pakolliselle lomalle.
Jos lomia aletaan tarkkailemaan että paljonko on lomaa kelläkin lapsella pitää myös tehdä kysely vanhemmilta onko heillä mahdollisuutta pitää lomaa töistä ja jos ei ole niin miksi?
Kuinkakohan monta tapausta jossa luullaan että lapsella ei ole lomaa itsekkäiden vanhempien takia johtuu vain siitä että vanhemmalla ei ihan oikeasti ole lomaa (vaikka uuden työsuhteen takia) tai sitten lomaa ei ole juuri silloin kesä-heinäkuussa vaan joskus aikaisemmin/myöhemmin tai sitä lomaa ei ole juuri sitä neljää viikkoa vaan ehkä 10 päivää jne.
Se on ihan ok se että jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus lomaan mutta vaan silloin jos vanhemmilla oikeasti on sitä lomaa! Ja pitää muistaa myös se että ei se heinäkuu ole ainoa aika jolloin lomaa voi pitää vaan yhtä hyvä se on lapselle olla pois joskus toistekin.
Jos esim. vanhempi on työtön ja pitää lasta lomalla silloin tällöin vuoden aikana niin että lomapäiviä on yhteensä 40 arkipäivää eli kaksi kuukautta ja sitten ennen kesää saa työpaikan ja kesällä lapsella ei ole lomaa ollenkaan, tällainen tapaus taas voidaan tilastoida jonkun innokkaan tarhatädin toimesta "lapsiparka joka ei saa koskaan pitää lomaa" tapauksena vaikka tosiasiassa lapsella on ollut lomaa vuoden aikana enemmän kun niillä lapsille joilla on lomaa vain se heinäkuu.
Mielestäni on käsittämätöntä jos vanhemmilla ei ole missään vaiheessa vuotta edes paria viikkoa lomaa. Pätkätöistä kertyy lomaa ja toisaalta pätkätöissä voi myös pitää itse vähän taukoa töistä. Yleensä alalla, jossa pätkätöitä on vuodesta toiseen, myös työtarjonta on parempaa.
Minulle sanottiin jo viisi vuotta sitten, että vähintään viikko on pidettävä lomaa kesällä ja lapsen oltava pois hoidosta. En sitten osannut kyseenalaistaa koko juttua, vaikka ilmeisesti tuollaista ei olisi saanut vaatia.
Meidän tilanteessa loman pitäminen ei olisi onnistunut ilman isovanhempien apua, koska itse olin opiskelija ja koko kesän töissä hanttihommissa (ei kukaan palkkaa ekan vuoden opiskelijaa jos aletaan vielä lomaakin vaatimaan kesken lomasesongin, mutta työkokemusta olisi kuitenkin kartutettava..) ja mies oli koeajalla uudessa työpaikassaan.
Lapsi oli kuitenkin saanut lomailla useita viikkoja syksyllä ja talvella ja tenttiviikoilla yms eli kyse ei ollut siitä, ettei hän olisi lomaa saanut.
Tilanteita on monia..
Minusta pakollinen loma päiväkodista on ihan ok, mutta vain silloin jos vanhemmatkin ovat lomalla. On paljon tilanteita, joissa lomaa ei ole niillä vanhemmillakaan. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi vanhempi lomallaan veisi lapset päiväkotiin, vaikka kai niitäkin löytyy.
niin ei pitäisi lapsia hankkia. Kyllä pitää olla vanhemmalla joku vastuu lapsensa hyvinvoinnista ja perustarpeiden täyttämisestä. Riittävän hyvä vanhemmuus sitä edellyttää.