Yllättävä uutinen tänään ultrassa
Kävin tänään varhaisraskauden ultrassa, kun alavatsaa särki kovasti lähes päivittäin. Selvisihän siellä syy koviin vatsakipuihin, nimittäin kohdun nopea kasvu, joka johtaa kaksoisraskaudesta. Olin ihan ällikällä lyöty, kun en osannut odottaa yhtään (en ole iäkäs, suvusta ei löydy yhtään kaksosia enkä ole käynyt hedelmällisyyshoidoissa). Lääkärin mukaan olen vain hedelmällinen. Ihmeen nopeesti tottuu ajatukseen, että saadaankin kaksoset yhden lapsen sijaan, mutta kyllä nyt pelottaa. Olen hyvin pienikokoinen (157cm, 52 kg) joten miten vauvat edes mahtuu kasvamaan mahassa? Netissä on hirveesti juttuja kaksoisraskauden riskeistä sekä äidille että vauvoille. Ja miten selviän synnytyksen jälkeen kun lapset ovat esikoisiamme?
Nyt kaipaisin teijän tukea.
Kommentit (35)
Onnea! kahden äitinä kehotan huomioimaan, että tarvitset varmasti lisäkäsiä avuksesi ekana vuonna :)
Kaksosille kehittyy yleensä erityisen läheinen sisarrussuhde :)
Kaikkea HYVÄÄ RASKAUTEESI!!!
Saat varmasti ihanat kullanmurut, joissa voi olla työtäkin paljon. Kun yhdessäkin vauvassa on kiinni 24h/ vrk .ssa
Eräällä ystävällä oli "helpot kaksoset" .Söivät öisin samaan aikaan, mies hoiti tytöt vuoronperään äidin rinnoille ja vaihtoi vaipat samalla. sitten taas koko perhe jatkoi uniaan :)
Vaikeampi tilanne voisi olla että eka valvottaa alkuyön ja toka loppuyön.
Laita alotus kaksosten vanhemmille. Heiltä saat varmasti parhaat vinkit :)
Minulla on 5 kk vanhat kaksoset ja kaikki on mennyt paremmin kuin hyvin. Raskaudessa ei ollut mitään ongelmaa, synnytys oli helppo ja nopea. Arki vauvojen kanssa on sujunut hyvin, vaikka tietenkin kahdessa on enemmän työtä kuin yhdessä.
Kuten joku jo sanoikin, kannattaa jäädä hyvissä ajoin töistä pois ja ottaa levon kannalta. Tukiverkot on hyvä olla olemassa, mutta toisaalta me ollaan pärjätty hyvin ilmankin. Pari ekaa kuukautta avusta olisi tietenkin ollut hyötyä, mutta se aika meni lopulta nopeasti. Ja isähän pystyy ottamaan vanhempainvapaata yhtä aikaa äidin äitiysloman kanssa monikkoraskauksissa, joten tarvittaessa voitte olla molemmat kotona. Pärjäätte kyllä.
Liity Monikko-onnea -keskustelupalstalle jo raskausaikana, sieltä saat parhaat vinkit!
Äitini oli 156cm ja 47 kg ja alkuraskauden pahoinvoinnin vuoksi laihtui 42-kiloiseksi! Pääsi seurantaan sairaalaan rv 10, koska yllättävä verenvuoto alkoi ja näin pääsi ultraan (tai röntgen?!), jota ei muille yleensä ollut tarjolla. Silloin sai tietää odottavansa kaksosia ja pääsi kaksostutkijan vastaanotollekin ja vielä toiseenkin ultraan (ja röntgeniin, äiti ei enää muista muuta kuin että molempia oli eli olen säteilytetty lapsi. Muistelee, että ultria olisi ollut kaksi ja päälle röntgenit). Meillä oli yhteinen istukka ja olemme identtisiä (kai) sen ajan käsityksen mukaan.
Äitini joutui myös toisen kerran sairaalaan rv 28 kieppeillä ja joutui siellä makoilemaan kuukauden verran ihan vain varmuuden vuoksi. Ei siis omien oireiden vuoksi. On hassua katsella valokuvia äidistä tuolta ajalta, kun on kaksi langanlaihaa käsivartta ja aivan mielettömän kokoinen vatsa!
Synnyimme rv 38 alatiesynnytyksellä ja kaikki meni hyvin. Olimme kumpikin 2-kiloisia eli periaatteessa ihan normaalin vauvan mitoissa. Siihen aikaan tosin nelikiloiset olivat harvinaisuuksia! Synnytys käynnistyi spontaanisti lapsivesien menolla ja synnytyksessä läsnä oli kätilö, joka ei suostunut uskomaan, että vauvat syntyvät (liian nopea synnytys ensisynnyttäjälle kun kesti vain reilut 6 tuntia) eikä kutsunut lääkäriä paikalle ennen kuin minä olin syntynyt (eli A-vauva). Sisko sai sitten syntyä lääkärin käsivarsille. :)
Hyvin meni sen ajan välineistölläkin, joten positiivisuutta vaan. Arki oli rankkaa mutta onneksi äiti osasi nukkua aina, kun me nukuimme eli joka kolmas tunti. Joutui syöttämään meitä aina tunnin kerrallaan joka kolmas tunti eli siis A-vauva yksi tunti, B-vauva yksi tunti ja yksi tunti nukkumiseen ja rumba alusta. :D Sen ajan imetysneuvontaa... Äidiltä tuli maitoa muuten ihan luovuttamiseen asti.
Minä olin viikon sairaalassa, kun sisko ja äiti pääsi kotiin. Olin vähän keltainen ja sain valohoitoa. Pääsivät sitten kokeilemaan siskolla lastenhoitoa ja isä toi äidin pumppaamat maidot sairaalaan työmatkallaan.
Äiti oli aika yksin lastenhoidon kanssa, kun isä oli töissä eikä muutenkaan osallistunut lastenhoitoon juurikaan. Minäkin suosittelen hankkimaan jo raskausaikana sellaisen turvaverkon. Kaikkien sen jäsenten ei tarvitse olla ihan tolkuttoman läheisiä, mutta jos vaikka nyt talvella kolaatte naapurinmummon pihan, niin ehkä se mummo vaunuttelee vauvojen kanssa sitten ensi talvena ja sinä saat tunnin lepotauon. Ei kannata olla liian urhea ja kuvitella, että on vain jaksettava. Tsemppiä ja onnea!
Miten hedelmällisyys liittyy kaksosraskauteen?
Ja tottahan tuo on: kyseessä on iso riski etenkin jos kovn alkuvaiheessa on tuollaisia ongelmia.
Vaikka valtaosa pääsee hyville viikoille, eikä lapsilla hätää. Mutta syntymän jälkeen pärjäät varmaan hyvin. Parempihan, että ovat esikoiset, ei tarvitse jakaa aikaa vielä isommille lapsille ja voitte itse sitten rauhassa tehdä päätöksiä perheen mahdollisesta kasvattamisesta. Monilla voi olla yllättäen kolme tai enemmän pientä hoidettavana. Sen olen myös huomannut, että kaksosten isät ovat usein heti alussa hienosti mukana vauvanhoidossa, ovat joutuneet miettimään rooliaan jo vahvasti raskauden aikana. Yhden esikoisen isät olettavat herkemmin, että nainen kyllä pärjää yksinkin. Tää nyt tietty vähän kärjistettynä.
Mutta onnea odotukseen!
Mun toinen mummo on saanut kolmoset ja toinen kaksoset, ja molemmat sua pienempiä. Kaksi kaveriani myös saanut kaksoset ja kooltaan myös alle 160 ja hoikkiakin ovat. Nyt ihan rauhassa vaan.
Selviät varmasti hyvin ja jaksat paremmin kun kysessä on ainoat lapset! Paljon helpompaa kuin jos jaloissa pyörisi vielä isompi sisarus. Kysy rohkeasti apua ja neuvoja kun siltä tuntuu.
Ota yhteyttä kaupunkisi/paikkakuntasi monikkoperheyhdistykseen jos läheltä sellainen löytyy, sieltä ainakin löytyy kokemusta ja juttuseuraa! :)
Tsemppiä tulevaan!
LA on vasta 20.9 eli nyt menossa rv 7+3 siis pitkä aika vielä odottelua. Toistaiseksi olo on mainio vatsakivuista huolimatta, pientä pahoinvointia on, ei sitten muita ongelmia olekaan ollut, vaikka ymmärtääkseni monikkoraskauksissa raskausoireet saattaa olla todella rajut. Toivotaan että jatkuu samalla lailla :)
Miten hedelmällisyys liittyy kaksosraskauteen? .
t. lääkäri
Ja tottahan tuo on: kyseessä on iso riski etenkin jos kovn alkuvaiheessa on tuollaisia ongelmia.
Ap:n kivuthan johtuivat kohdun kasvamisesta, ei mistään epänormaalista tai ongelmasta.
Minä tunnen yhden erittäin pienikokoisen ja hoikan naisen, joka on pyöräyttänyt kahdet (luomuna alkunsa saaneet) kaksoset. Hyvin hänelläkin kaikki meni molemmilla kerroilla.
olet töissäkäyvä, niin jää pois jo rv 28 viimeistään. Minulla myös kaksoset ja samoissa mitoissa suurinpiirtein. Jäin töistä pois vasta rv 31, synnytin jo rv 34. Lepo on tärkeää, tila on ahdas joten sun tehtävä olisi pitää ne lapset mahdollisimman pitkään sisällä! Paljon onnea! Minulla terveet lapset kaikesta huolimatta :)!
Miten hedelmällisyys liittyy kaksosraskauteen? .
t. lääkäri
Entä jos ap saa identtiset kaksoset?
Ja normaalisti hedelmällisyys tarkoittaa lisääntymiskykyä, ei yhdellä kertaa syntyvien jälkeläisten määrää. Hedelmällinen on siis henkilö, joka tulee usein ja helposti raskaaksi, ei se, joka saa kaksoset.
Että elä nuolase ennen kuin tipahtaa
Kuulin samanlaisia uutisia syyskuussa, raskaus oli kyllä jo sinuun verrattuna tuplaten pidemmällä tuolloin. Suuret onnittelut sinulle! Ainakin itse olen pitänyt muilta monikko-odottajilta saamaani vertaistukea kullanarvoisena tässä odotuksessa, ja riskeistä huolimatta kaksi komean kokoista vauvaa kasvaa yhä valtavaksi venyneessä vatsassani. Raskaus on ollut sen verran rankka, että olen ollut onnellinen, että olen voinut lepäillä rauhassa ja keskittyä vain itseeni ja vauvoihin.
Olen sinua vähän pidempi, mutta tunnen myös pieniä ja hyvinkin siroja kaksosodottajia: Omassa odotuksessa hyvästä lihaskunnosta on ollut apua, eikä esim. selkäkipuja ole ollut ollenkaan. Liikuntaharrastukset piti lopettaa lääkärin määräyksestä 20. raskausviikolla, ja sairaslomalle jäin 27. raskausviikolla.
Nyt jännitetään vauva-arjen alkamista ja opettelua kahden vauvan kanssa!
Onnittelut vielä ihanista kaksosuutisista!
Joku jo pelotteli toisen vauvelin kuolemalla. Yhtä hyvin voisi pelätä koko ajan kolari tai tappavaa tautia. ikäviä ihmisiä..
TOdennäköisesti kaikki menee hyvin. Hyvää raskautta sinulle!'
Ap:n kivuthan johtuivat kohdun kasvamisesta, ei mistään epänormaalista tai ongelmasta. Minä tunnen yhden erittäin pienikokoisen ja hoikan naisen, joka on pyöräyttänyt kahdet (luomuna alkunsa saaneet) kaksoset. Hyvin hänelläkin kaikki meni molemmilla kerroilla.
kahden alkion takia ole ennättänyt kasvaa vielä mitenkään erityisesti, jos menossa alle 8 rv, niin se sikiö/alkio painaa 1 g. Normaalikokoinen kohtu ei vielä tuossa vaiheessa kivuliaasti kasva.
Joku jo pelotteli toisen vauvelin kuolemalla. Yhtä hyvin voisi pelätä koko ajan kolari tai tappavaa tautia. ikäviä ihmisiä.. TOdennäköisesti kaikki menee hyvin. Hyvää raskautta sinulle!'
Joku jo pelotteli toisen vauvelin kuolemalla. Yhtä hyvin voisi pelätä koko ajan kolari tai tappavaa tautia. ikäviä ihmisiä.. TOdennäköisesti kaikki menee hyvin. Hyvää raskautta sinulle!'
kohdun kasvun kipuna, ja kaikki meni hyvin alusta loppuun. Ihmiset ovat yksilöllisiä. Onhan joillakin kuukautiskipujakin. Minulla ei niitä ole koskaan ollut.
" toinen lapseni kuoli kohtuun, älä nuolaise ennenkuin tipahtaa". ? millaisia ihmisiä tällä palstalla oikein on - katkeria, kateellisia ja sellaisia, jotka saavat hyvän mielen toisen loukkaamisesta. oksettava palsta.
Kiitos ihanista kommenteista. Tulee hyvä mieli, kun kuulee, että monilla muilla yhtä pienillä on sujunut hyvin raskaus ja oikeestaan tällä hetkellä jo tuntuu, että näin sen pitääkin mennä :)
Tietenkin mukaan mahtuu muutamia vähemmän kannustavia kommentteja, mutta kai se kuuluu tähän nettikeskustelun arkeen. Kai joillekin tulee hyvä mieli siitä että voi pahoittaa toisen mielen :/ en kyllä ymmärrä..