Kirpputorilla todistettua...
Äiti viiden lapsen kanssa vaateostoksilla. Lapset alle puolivuotias, reilun vuoden (ei vielä kävellyt), n. 5v ja kaksi kouluikäistä. Isoimmat (ehkä eka-tokaluokkalaisia) pitivät huolta pienimmästä, kantelivat pitkin poikin, laittoivat välillä hyllylle makaamaan, välillä kylmälle betonilattialle. Minä katsoin ja pelkäsin, että joku astuu pian päälle tai että vaihtoehtoisesti putoaa hyllyltä. Ei kyllä näyttänyt vielä kääntyvän, mutta kertahan se on ensimmäinenkin. Äiti kierteli rauhassa ja teki ostoksia. Muuten en tohtinut puuttua, mutta poislähtiessä oli pakko sanoa, että veisivät vauvan edes sisälle, kun roikottivat pikkuista -20 pakkasessa ja viimassa ulkona, päässään pelkkä ohut kypärälakki. Toiseksi pienin ryömi/konttasi lattialla, äitinsä voivotteli tämän itkua ja komensi yhden isommista viemään mehupulloa. Syliin kai se reppana olisi halunnut.
Tuli TOSI paha mieli lasten puolesta, mutta en tohtinut puuttua enempää. Olisiko pitänyt?
Kommentit (31)
ei tuossa juuri muuta pahaa ole kuin että noin nuoret sisarukset ovat joutuneet katsomaan vauvan perään?
vähän ohis mutta tuo pukeutumisen kyttääminen kyllä ottaa mua kaaliin :D oma lapseni on todellinen kuumakalle, näillä -25-35 pakkasillakin jos päällä on: body, housut, sukat, toppahaalari, ne äitiyspakkauksen toppatossut ja käsineet ja kypärämyssy+toppahattu niin vaunuissa kuumenee ihan kuumaksi ja hikiseksi. ikää 8kk. vaunut ovat siis vielä "vauva-asennossa" että ei varmaan viima käy niin paljon. alle -15 pakkasilla en kauppareissulle yksinkertaisesti VOI laittaa toppapukua (jos käydään autolla), niin hiestä märkä ja punanen ja huutava vauva on.
vaan juuri teidänlaisten kyttääjien takia olen koko talven pukenut vauvalle liikaa päälle että ei niitä merkitseviä katseita tulisi niin paljon :D
En ymmärrä, miksi pitää tehdä 5 lasta, jos tarkoitus on se, että vanhimmat ovat jo sen ikäisiä, että voivat hoitaa näitä nuorimpia. Pelottavinta on vielä se, että kyseessä oli n.3 kk ikäinen vauva, jota vanhemmat lapset hoitivat. En usko, että sen ikäinen tajuaa tukea vauvan niskaa tarpeeksi tai ylipäätään on ns.tarpeeksi pätevä hoitamaan sen ikäistä vauvaa.
Ymmärrän kyllä, jos sen ikäinen katsoo kotona vauvaa esim. sitterissä sen aikaa, kun äiti tekee vaikka ruokaa.
Perheitä on erilaisia ja tavat on erilaiset, mutta kyllä mielestäni asiasta voi huomauttaa asiallisesti, edes jollain tasolla.
Käytännössä lastensuojeluun voi tehdä ilmoituksen, jos kokee, että lapsi ei saa sitä turvaa ja hoivaa, mitä hän tarvii. Mutta, tässä tilanteessa ilmoituksen tekeminen olisi vaikeaa, koska et tiedä perhettä (nimi jne) ja näin ollen lastensuojelunkin on hankala asiaan puuttua.
monet monilapsiset perheet ovat juuri tuollaisia. Läskipersemutsi vääntää kakaraa maailmaan, minkä kerkee, että ei töihin tarvitse mennä koskaan, ja isommat lapset sitten hoitaa pienempiään.
Ja samat pellet ovat juuri niitä, jotka mollaavat yhden lapsen äitejä hysteerisiksi yms. Mutta totuus on ihan muuta. Läskipersemutseilla menee vain hermot, kun eivät itse jaksa pitää huolta lapsistaan niin hyvin kuin yhden lapsen äidit. Ja tästä päästäänkin taas siihen, että älkää hyvät ihmiset tehkö niitä lapsia sen enempää kuin hoitaa jaksatte.
Kyseessä oli siis n.3kk ikäinen vauva. Tänään pakkasta on ollut koko päivän -20 ja jopa -26. Itse en veisi välttämättä sen ikäistä lasta edes pihalle näillä pakkasilla. En ainakaan, jos ainut päätä suojaava asia olisi kypärämyssy.
Kypärämyssy suojaa yhtä paljon, kuin t-paita talvipakkasella. Ei todellakaan riitä ulkona, vaikka olisi vain lyhyen aikaa.
Eihän tässä ole suurperheiden äitejä arvosteltu. Kyseenalaistettu vain se, että olisiko asiaan pitänyt puuttua tai huomauttaa edes hieman enemmän asiasta? Enkä sanoisi, että tässä tapauksessa kyseessä olisi ainakaan minkäänlainen arjen sankari, jos isommat lapset hoitavat pienimmän. Tiedän sen, että jotkut äidit, joilla on se yksi lapsi, pitävät lastansa pumpulissa ja haluavat lapselleen parasta ja vaativat enemmän, jotta lapsella olisi riittävän hyvä olla. MUTTA, kyllä niin tekevät äidit, joilla on lapsi enemmän, kuin yksi. Mielestäni ap ei tehnyt mitään väärää nostaessaan asiaa esille. Uskon, että tästä saa moni mietittävää. Kaikilla ei tuo lasten kasvatus onnistu luonnostaan, ei, vaikka olisi kasvattanut viisi lasta.
Ei tällä palstalla saa arvostella monilapsisten perheiden äitejä. He ovat arjen sankareita, ja me yhden lapsen äidit säälittäviä kaikesta valittajia ja kyllä - aina yhtä hysteerisiä. Katso vaikka ketju yksilapsisten perheiden älyttömistä vaatimuksista perhepäivähoitajalle. Suurperheiden äidit eivät koskaan sortusi moiseen. Isompien perheiden alakouluikäiset ovat vähintään yhtä hyviä lapsenvahteja kuin sinä, ap ;)
Mä jo aattelin, että ehkä mun arvostelukyky petti ja olen niin hysteerinen kuin jotkut teistä ajattelevat. No, tunteilleni en mahda mitään, huolestuin ja sydäntä särki pienimpien puolesta. Ja silti en tehnyt oikein mitään, nössö kun olen.
-ap
..puuttuisin asiaan, jos kaikki lapset eivät edes olisi hänen. Mitä jos hän oli lastenhoitaja? Haluaisiko joku todellakin antaa pienen vauvansa hoitoon naiselle, joka käytännössä ei hoidakkaan vauvaasi, vaan vauvasi hoitaja onkin ekaluokkalainen? Itse en ainakaan antaisi. Suomessa ei enää uskalleta puuttua toisten kasvatus menetelmiin, kuin vasta sitten, kun lapsessa näkyy fyysisiä vammoja tai kun naapurista kuuluu liian pitkään lapsen itkua. Miksi puuttua asioihin vasta sitten, kun lapsella on jo asiat huonosti? Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa, että huomauttaa jostain asiasta? Sen voi kuitenkin tehdä asiallisesti.
Tarkoitus ei ollut arvostella suurperheiden äitejä. Mistäs minä tiedän, olivatko kaikki lapset edes hänen omiaan. Tarkoitukseni oli herättää keskustelua siitä, huolestuinko turhasta ja olisiko minun tai jonkun muun pitänyt puuttua tilanteeseen jotenkin. Joku kirjoitti, ettei Suomessa enää uskalla puuttua toisten lastenkasvatukseen, mikä taitaa olla taivahan tosi näiden vastausten perusteella. Itse kaipaisin vähän sitä koko kylä kasvattaa -ajattelua ja yhteisvastuuta...
..että äiti tunteen parhaiten lapsensa. Mutta se, että tässäkin tapauksessa lapsella on ollut pelkkä kypärämyssy, ei paljoa lohduta. Se, että pakkasta on paljon ja mentäisiinkin autolla, ei mielestäni vaikuta siihen, mitä lapsella on päällä silloin, kun mennään autosta esim. kauppaan. Kaupassa haalaria voi avata ja hattua ottaa pois päästä. Samoin autossa. Lisäksi tässä tapauksessa vauva oli n.3kk. Sen ikäisellä ei välttämättä verenkierto ole näillä pakkasilla niin hyvä, että hänelle riittäisi päälle saman verran, kuin aikuiselle. Kuten aiemmin on todettu, en minäkään veisi lastani ulos pitkiksi ajoiksi näillä pakkasilla. En edes nukkumaan vaunuihin.
ei tuossa juuri muuta pahaa ole kuin että noin nuoret sisarukset ovat joutuneet katsomaan vauvan perään?
vähän ohis mutta tuo pukeutumisen kyttääminen kyllä ottaa mua kaaliin :D oma lapseni on todellinen kuumakalle, näillä -25-35 pakkasillakin jos päällä on: body, housut, sukat, toppahaalari, ne äitiyspakkauksen toppatossut ja käsineet ja kypärämyssy+toppahattu niin vaunuissa kuumenee ihan kuumaksi ja hikiseksi. ikää 8kk. vaunut ovat siis vielä "vauva-asennossa" että ei varmaan viima käy niin paljon. alle -15 pakkasilla en kauppareissulle yksinkertaisesti VOI laittaa toppapukua (jos käydään autolla), niin hiestä märkä ja punanen ja huutava vauva on.
vaan juuri teidänlaisten kyttääjien takia olen koko talven pukenut vauvalle liikaa päälle että ei niitä merkitseviä katseita tulisi niin paljon :D
...mutta aina todellisesta (helposti huomattavissa) asiasta voi sanoa ja kyllä ihminen sen kestää. Ja mitä sitten, vaikka hän vähän ottaisikin siitä hernettä nokkaan? Et mahdollisesti tule näkemään ko. perhettä/äitiä koskaan? Päiväkodissa joillekkin vanhemmille joutuu huomauttamaan siitä, että lapsella ei ole kumisaappaita vesikelillä tai lapsella ei ole ollut sukkia ollenkaan jne. Se, että asioihin ei puututa, on merkki siitä, että yhteiskunnalle nämä asiat ovat ok.
Tietenkin asiasta voi huomauttaa niinkin, että tokaisee esim. kaverilleen, että "näitkö, tuolla pienellä vauvalla ei ollut, kuin kypärämyssy päässä ja ulkona on kuitenkin -25 astetta!". Tämän kun sanoo hieman lujempaa äidin ohittaessa, kuulee äiti sen vahingossakin.
mutta siinä vaiheessa, kun itse lähdin, kouluikäiset kanniskelivat vauvaa pihalla. Äiti oli silloin siis sisällä kiertelemässä. Siinä sanoin tytöille, että veisivät vauvan edes sisälle, ettei paleltuisi.
-ap