**KESKENMENON JÄLKEEN-HELMIKUU**
Kommentit (72)
Helene: No ainahan sitä pääsee synnyttämään vaikka ambulanssilla, jos ei oo autoa. Meillä myös pitkä matka lähimpään sairaalaan eli n. 75 km + miehen työmatka 50 km päälle, jos siis töissä sattuu olemaan h-hetkellä...
Anir: Joo tuo laittamasi humoristiseen tapaan raskaudesta juttu on niin kuin aika faktaa jo vois sanoo... ;) Tsemppiä raskauteen ja ei oo enää pitkä aika siihen alkuraskauden ultraan sulla! Ja toivottavasti siellä on hyviä uutisia! En oo kamalasti uskaltanu miettiä vielä kuinka tuplien kanssa pärjätään, jotenkin varmasti. Vaikka varmasti rankkaa tulee olemaan...
Tänään tajusin, että näytän jo mahani kanssa aivan norsulle! Siis mistä tuo maha kerralla on tullut?? Mutta ei sen väliä...
Nippe. Itse mahan kasvua ei niin huomaakaan, kun se tulee niin vähitellen :) Muistan itsekin esikoista odottaessa, kuljin omissa housuissani vielä raskauden puolivälissä, ja neuvolan täti sitten huomautti, että ehkä kannattaisi jo siirtyä mammahousuihin... Minusta omat housut ei ahdistaneet vielä juurikaan :)
Täällä eletään pelossa edelleen. Isompia vuotoja ei ole näkynyt, vähäisen valkovuodon seassa tulee välillä vanhaa verta. Joka vessareissulla kyllä pelottaa...
Toivottavasti saan ensi viikolle ultra-ajan, että mahdollinen syke näkyisi. Odottavan aika on pitkä...
anir 6+1
ja varasin ultra-ajan. Sain sen ensi viikon tiistaille, silloin olisi rv 7+2. Ihan hyvä juttu, tuolloin pitäisi sykkeen näkyä jos on näkyäkseen...
Neuvolan täti oli vähän tökerön oloinen. En ole tuossa neuvolassa aiemmin asioinut, mutta tädillä ei ollut yhtään sympatiaa keskenmenopelkoiselle. En varannut neuvola-aikaa vielä, ajattelin tehdä sen vasta ultran jälkeen, jos on tarvetta...
Tänään on väsyttänyt ihan kympillä, koko ajan on nälkä ja mahaa turvottaa.... Toivottavasti ei ole toiveajattelua vaan mahassa oikeasti tapahtuisi jotain...
Simona: Mitä kuuluu ja mikä on vointi? Tällä palstalla taitaa melkein jokainen toivoa, että mitä huonompi vointi olisikin näin alkuun, niin sen varmempi olo ;) Toivottavasti pääsette nyt Anirin kanssa samaa kyytiä maaliin saakka!
Anir: Jee jännäilen tuota sinun ultraa! Vielä viikko siis aikaa siihen. Ja nuo oireethan sulla on lupaavia! Onko siinä kunnassa muita neuvolatätejä? Koska saman kunnan sisällä voi vaihtaa neuvolaa, jos tuntuu ettei oikein ole samalla aaltopituudella... Itse olisin vaihtanut neuvolatätiä, mutta ainoo koko kunnassa niin ei mahiksia. Mutta onneksi nyt on ottanut todesta nää mun keskenmenopelot ja on melkeimpä kysymättä tullu aikoja/ehdotellu neuvolalääkärille ultria ;)
Tänään taas tuntui, että eihän mun maha oo kasvanu, vaan kutistunu ;) No huomenna neuvolassa pitäs sykkeet kuulua, toivottavasti! Jos kaikki hyvin huomenna, laitetaan hakemukset vauvojen vakuutuksista menemään, tosin ei olla varmoja että saatais, mutta kannattaa aina yrittää.
Nippe + tuplat 16+0
Hölmöä, mutta olin onnellinen kun taas oksensin ma-aamuna. Se on jotenkin konkreettinen merkki, kun tuulimunassa en oksentanut lainkaan, eikä keskenmenneessä ollut yhtään pahoinvointia. Lisäksi rinnat turvonneet ja tosi arat. Töissä rintoihin sattui portaissa kulkiessa, aika hassua. Mahakin on tosi turvonnut. Enää muutamat löysät housut mahtuu jalkaan, normihousuissa edes vetskari ei mee kiinni. En ymmärrä, miten Anir oot voinut puolivälissä kulkea tavallisissa housuissa, mun on pakko siirtyä mammahousuihin lähiviikkojen aikana. Jos siis tää raskaus kestää. Inhottavasti keskenmenot vie ilon odotuksesta. Koko ajan pelkää onnellisia ajatuksia, ettei taas pettyisi. Välillä kuvittelen itseni syksyllä vaunuja työntämässä, mutta heti tulee karmea olo, jos ei tuo masuasukki olekaan enää hengissä tai jos se on taas olematon tuulimuna.
Kiva Anir, kun ultra on jo lähellä. Toivottavasti saat sieltä rauhoittavia uutisia.
Nippe, milloinkas niitä potkuja alkaakaan tuntea, olen jo unohtanut. Se on ihanaa, ihan kuin perhosen siivet lepattaisi masussa. Ei kai sulla enää kauan siihen mene.
Simona 6+4
Simona: Joo todella hassulta varmasti monesta ei keskenmenoja kokeneista, että me nautitaan jokaisesta ikävästäkin oireesta, kuten oksentamisesta ;) Ja kyllä mullakin alkoi normihousut ahdistaa jo alkumetreillä, mutta en tarkalleen muista milloin, kun oli nää pakkaset ja toppahousuissa tuli pääasiassa kuljettua (jotka oli normaalia väljemmät). Mutta nekin toppahousut ei enää mahdu päälle, tai mahtuu, mutten mahdu niissä istumaan ;) Seuraava ongelma onkin tarpeeksi suuren toppatakin löytäminen... Ja potkuja en vielä tunne tai sitten en vaan älyä niitä... Mutta eikös ne pitäs tuntua joskus 16-20 viikolla. Mulla toinen istukka etuseinämässä ja toinen takaseinämässä, en tiedä miten sitten vaikuttaa...
Helene: Mites siellä jaksellaan? Joko alkaa olla "kypsä" olo synnytykseen?
Maha on ihan kuralla ja äsken vessassa käydessä tuli paperiin tuhrua :( Heti tuli mieleen että nyt tää menee kesken, monestihan ennen synnytystäkin maha on kuralla. Just kun pari päivää ennätin olla vähän levollisemmin mielin.
Anir: Oisko vatsatauti? Tai jännitys ennemmin? Mulla ainakin tässä raskaudessa vatsa ollut aivan kuralla joka kerta ennen ultraa, joten pistän jännityksen piikkiin... ainakin niissä alku-ultrissa kun tuli sitä tuhrua ja verta... Ei auta kun toivoa, mutta pitkä viikko sulla on edessä ultraa odotellessa!
ensi viikon ultraan on ikuisuus.... eikä se senkään jälkeen helpota, vaikka syke näkyisikin. Olen ihan hermorauniona koko ajan. Ei se vuoto tuosta lisääntynyt ainakaan vielä.
Tällä viikolla minusta oireet on vähän lisääntyneet, rinnat aristaa ja tosiaan tuntuu esim. portaita kävellessä :) Väsyttää, janottaa ja nälättää. Ja mahaa turvottaa. Eilen illalla mahallaan maatessa aattelin, että ihan kuin alavatsa tuntuisi turvonneelta. En tiedä kuvittelinko vaan... Housut vyön kanssa ahdistaa...
Jotenkin sitten tuntuu nuo tuhrut ja keskenmenon pelko, että tää on jotain ilkeää kiusaa, kun oireita kuitenkin on. Menis sit kunnolla kesken jos on mennäkseen, ei tarvitsisi miettiä tätäkään asiaa.
Onko sulla Simona valkovuoto runsastunut? Mulla kun sitä ei juuri tule, ja joka lääkäri ja neuvolan täti on sen perään kysellyt...
MIltä Nippe sydänäänet kuulostivat?
anir 6+3
Nyt on kuunneltu ekaa kertaa sydänääniä. No eihän sekään saanut minua vakuuttuneeksi tästä raskaudesta ;) Pitäs nähdä jotta uskois, en luota pelkkään kuuloaistiin ;)
NIPPE onnittelut sydänäänistä!! Muistan kun kuuli ne ensimmäisen kerran neuvolassa:)
ANIR tsemppiä!!
Omassa olossa alkaa olla aika selkeää että loppusuoraa kuljetaan. Iltapäivisin alkaa supistella kipeästikin ja joka ilta tällä viikolla ollut parikin tuntia kipeitä ja tiuhojakin suppareita parin minuutin välein. Loppuvat sitten aina kun alan nukkumaan, eli ei ne sitä itseään vielä onneksi ole:) Alavatsaa viiltelee kuin silloin kun menkat oli alkamaisillaan ja kohdunsuulla tuntuu jänskää kihelmöintiä. Viikon päästä viimeinen lääkärineuvola, tarkistavat tarjonnan ainakin. Minulla on välillä ollut epäily että tämä on väärinpäin masussa kun tuntuu että monottaa jompaankumpaan lonkkaani päin eikä ylös kylkiluihin kuten kuuluisi. Toivottavasti olisi kuitenkin pää alaspäin ettei tarttisi mitään käännytysyrityksiä lähteä tekemään. NÄLKÄ on aivan hirveä, laskujeni mukaan syön joka päivä noin 3000kilokaloria eikä paino juuri silläkään nouse. Taitaa ottaa vauva kasvuspurtin tähän loppuun ja viedä nuo kalorit. Närästys on helpottanut kuten muutkin vatsavaivat, lienee hiukan tullut masu jo alaspäin. Eipä tässä kuin odottelua, toivottavasti ei yllätyslähtöä tule ja pysyisi vielä pari viikkoa jotta päästäisiin jälleen polikliinisen synnytyksen jälkeen heti kotiin:)
Helene+Batman 35+5
Tällä viikolla plussattu, tänään n. rv4+5 ja mahdollinen LA lokakuun lopussa.
Esikoista kovasti toivotaan, minä 25 ja mies 31. Takana meillä kaksi keskeytynyttä keskenmenoa viime vuoden puolella, ensimmäinen toukokuun lopussa rv 6+0 ja toinen lokakuun lopussa rv 7+3. Toisella kertaa ehdin nähdä ja kuulla sydänäänet varhaisultrassa rv7, mutta nt-ultrassa tiputtiinkin sitten kovaa ja korkealta. Siinä mentiin sitten kaavintaan ja vielä kahdesti, kun mokasivat sairaalassa sen ensimmäisen ja tuli tulehdus kaupan päälle.
Nyt siis kolmannen kerran raskaana vuoden sisään ja pelottaa ihan kauheasti! Tällä kerralla minulla on luget alkuraskauden tukena, jos niistä nyt jotain apua olisi... Varhaisultra odottaa 15.3. Hyvä kun hengittää uskallan, päivät matelee tuskaisen hitaasti. Niin kovasti toivon, että kolmas kerta toden sanoisi ja saisimme pienen nyytin syliin.
terkuin Elmu
ELMU, tervetuloa!! Kyllä se tällä kertaa onneksi osoittautuu!! Tuttua tuo peräkkäiset keskenmenot, itselläni oli puolen vuoden aikana kolme raskautta joista kaksi meni kesken (eka jo rv.5+, toinen todettiin tuulimunaksi 10+5 ja kolmannesta meni kesken toinen kaksosista). Mutta sentään yhden ihanan vauvan sain syliin saakka silloin. Laittelehan tietojasi niin lisäilen listaan!!
Oma olo ei ole niin hääppöinen, supistuksia on ja paljon. Toivon välillä öisin että tulisi jo maailmaan tämä pieni:) Vaikka sitten perään toivonkin että jospa pari viikkoa vielä pysyisi jotta ei niin ruipelona syntyisi. Eipä tuohon silti itse voi vaikuttaa.
Onko täällä teissä alkupuolen odottajissa halukasta jatkamaan tätä odotuspuolen pinoa keväällä? Itse en varmaan hirveästi ehdi listailemaan kun vauva syntyy, mutta maaliskuun ainakin voin vielä ylläpitää pinoa itse. Tsemppejä jokaiselle!!
Helene+Batman 36+2
Ikää 27v, esikoista odotellaan, sairaala TYKS, la 29.10.
Takana kaksi keskenmenoa, ensimmäinen 9/10 huomattiin vko 12 ultrassa, ei ollut sikiötä ollenkaan, vain istukka, joka näytti epänormaalilta ja raskaus osoittautuikin molaksi eli rypäleraskaudeksi. Tuli yli puolen vuoden karenssi, jonka seurauksena ravasin verikokeissa sen ajan seuraamassa hcg:n laskua.
Raskauduin onneksi pian uudelleen kun saimme taas luvan yrittää viime syksynä. Pääsimme tuon aiemman molan vuoksi varhaisultraan, jossa kaikki oli mainiosti ja sikiö vastasi silloin viikkoja 7 + 4. Nt-ultrassa viikolla 11 + 5 sikiö ei sitten ollutkaan enää elossa, koko vastasi noin viikkoa 9 Tämä oli viime marraskuussa, raskaus oli muuten ollut normaali.
Nyt on jälleen uusi yritys, toivottavasti paremmalla menestyksellä tällä kertaa! Tunteet vaihtelevat hyvästä olosta ja onnesta välillä totaaliseen paniikkiin, koska nuo aiemmat kokemukset pyörivät väkisinkin mielessä. Olen silti positiivinen ja uskon, että enemmin tai myöhemmin se kuitenkin onnistuu, huonoa tuuria ollut matkassa.
minbebis 5 + 0
Kiitos Helene, toivotaan todella että menisi hyvin :) Sinulla ei olekaan pitkään jäljellä, tsemppiä viimesiin viikkoihin!
Minbebis: meillä näyttää olevan lähes samat viikot menossa :) Toivon meille kovasti tarrasukkia ja onnea matkaan.
Tässä tiedot listaa varten
30.10 Elmu 25v, esikoinen toiveissa, kkm 5/2011 ja 10/2011
Meikäläiseen sit iski kunnon lentsu. Aivan karmea olo :( Tämänpäiväinen ultrakin piti siirtää, kun en jaksa lähteä mihinkään roudautumaan, ja siellä sanoivat kun soitin, että kuumeista ei mielellään ultrata.
Ja voi minua onnetonta. Kun kävin vajaa 2 viikkoa sitten lääkärillä, minulta otettiin pissanäyte. En ole muistanut kysellä tuloksia, kun pikatestissä ei näkynyt mitään. Ja nyt neuvolantäti sanoi, että siellä kasvaa streptokokki. Tänään pitää viedä uusi näyte, ja jos vielä kasvaa, antibioottikuuri on edessä. Miten se tulos jäikin kysymättä... :(
Raskausoireita ei edelleenkään ole kovin paljon. Mielessä pyörii, olenko raskaana ollenkaan...
Tervetuloa uusille, kiva saada vähän eloa tähänkin pinoon
anir rv 7+2
Keskusneuvolan ultraajatäti on kyllä mahtava tyyppi. Hän otti oikein asiakseen tämän streptokokkiasian. Oli kysynyt lääkäriltä, nyt ei uutta näytettä tarvitsekaan lähteä kiikuttamaan, vaan saan suoraan reseptin lähiapteekkiin. Antibioottikuuri siis tuli, ja jos raskaus jatkuu normaalisti, pissanäyte pitää kiikuttaa kerran kuussa labraan...
Nyt vasta 7+4, tuntuu ettei se 12 vkoa tule ikinä täyteen. Maha on jo aika turvonnut, pelkään, että joku kohta kysyy raskaudestani. Se ois aika noloa, kun en ole ultrassa edes nähnyt, onko tuolla kukaan elossa. Ei olla kerrottu raskaudessta kellekään, paitsi lähimmille työkavereilleni, jotta ymmärtäisivät vajaan työpanokseni.
Anir, kyselit jossain vaiheessa valkovuodostani. Mulla on koko ajan ollut aika runsasta valkovuotoa, en vaan ole osannnut pitää sitä positiivisena merkkinä raskaudesta. Verta mulla ei ole tullut yhtään, silti joka vessareissulla tulee tarkistettua vuodon väri. Mulle on ehkä tulossa myös flunssa, päätä särkee ja on tukkoinen olo. Toivottavasti Anir pääset pian ultraan. Onko se antibiootti jonkinlainen riski vauvalle?
Tervetuloa uusille! Mitä Nipelle kuuluu? Oletpas Helene jo lähellä maalia. Mulla vielä pitkä matka noille viikoille.
Tervetuloa uudet! Täällä onkin nyt monta lähes samoilla viikoilla olevaa alkuraskauden odottajaa! Toivottavasti tämä pino virkoaa sitä myötä! Koska ehkä täällä ymmärrys toistemme pelkoja ym. kohtaan on ymmärtäväisempää, eikä olla hankkimassa niitä vaunuja ja kaikkia vauvakamoja jo viikolla 7... ;) Niin kuin toiset jotka ovat näiltä keskenmenoilta välttyneet ja kävelevät koko raskauden läpi vaaleenpunaisissa laseissaan... toki se heille suotakoon, mutta samaistua on aika vaikea ainakin itsellä...
Helene: mun taidot ei riitä kyllä palstan päivittämiseen, jos ei halukkaita löydy, niin voishan ensi pinosta tehdä kevät pinon, niin voi sit useamman kuukauden kirjoitella samaan...
Anir: Parantumisia flunssasta ja toivottavasti saat pissatulehduksen kuriin! Ja ei niistä antibioteista oo vaaraa, suurempi riski ois jättää hoitamatta tuo pissatulehdus (siis jos kerkeis olla pidempään) Itse en muistanut kanssa viimeisintä tulosta kysyä, jonka perjantaina labraan kiikutin, mutta huomenna sitten... Toivottavasti pääset ultraan myös pian, niin saat uskoa tähän raskauteen lisää!
Simona: Joo aika matelee vielä näilläkin viikoilla ;) Mutta ehkä oonkin aika hermoheikko? Narahdin sokerirasituksessa tai siis yks arvo oli rajalla, joten eikun huomenna sokerimittaria neuvolasta hakemaan! Ihan kun tähän piikkikammoinen klexanen lisäksi enää mitään piikkejä kaipais... Mitähän vielä??!! Itse selätin onneksi viikonlopun aikana flunssan pahimman kohdan, lauantaina alkoi ja maanantaina oli jo helpompi. Ennätin jo manata että kun ei saa sit mitään lääkkeitä panadolin lisäksi juuri syödä.
Nippe + tuplat 17+0
Kopioin tämän toisaalta... mutta sopii tähän niiiin hyvin.
Pakko yrittää ajatella positiivisesti, tänään olis rv 6+0 ja toivottavasti viikot vaan lisääntyy...
Raskaudesta humoristiseen tapaan a la Frizzante:
1. Vessassa kannattaa käydä tarkistuksella aina, kun mitä tahansa lorahtaa pöksyihin, tai siellä tuntuu jotain märkää, tai edes hiukan kosteaa. Tarkistuksia ei kannata unohtaa myöskään silloin, kun mitään edellä mainituista ei ole havaittavissa.
2. Raskauden ajaksi kannattaa kaikki muut kuin valkoiset alushousut työntää kaapin perukoille. Muut värit häiritsevät ikävästi erilaisten eritteiden tarkastelua. Myös vessapaperin on hyvä olla täysin valkoista.
3. Jos mikä tahansa oire katoaa, kannattaa vaipua epätoivoon. Jos esim. rinnat ovat normaalisti arat ja yhtenä päivänä eivät olekaan, niitä kannattaa tunnustella, tökkiä ja puristella niin, että ne lopulta ovat taas hellänä.
4. Jos ilmaantuu mikä tahansa oire, kannattaa se välittömästi googlettaa. Ei tarvitse käydä läpi montaakaan linkkiä kun jo löytää todisteita siitä, että juuri tämä oire on jollakulla ollut ensimmäinen merkki keskenmenosta tai muusta ikävästä.
5. Jos saavuttaa jonkun rajapyykin (esim. rv 12), kannattaa taas kääntyä netin puoleen. Hyvin helposti löytää kertomuksia, jotka palauttavat sinut maan pinnalle (esim. keskenmenot viikoilla 14, 16 ja 18).