Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikävästi välikädessä (sisko veti kilarit isälle)

Vierailija
01.02.2012 |

Tilanne tämä. Miten te suhtautuisitte minuna? Onko isäni ajattelematon vai onko siskoni kohtuuton?

Minä 29v. Sisko 25v. Meidän isä lähes 50v (täyttää tämän vuoden aikana). Meidän vanhemmat on eronneet ja isällä uusi vaimo ja meillä on velipuoli 8v. Tullaan kaikki hyvin toimeen tai ollaan ainakin tultu tähän asti eli ei mitään perinteisiä uusperheongelmia.

Isä kun täyttää 50v niin ovat lähtemässä vaimonsa ja meidän velipuolen kanssa kaukomatkalle ja isämme nyt kertoi että haluaa maksaa myös minun & siskon matkan jos halutaan tulla mukaan.

Ongelma on nyt pikkusiskoni joka veti kilarit siitä ettei maksajaa löydy myös meidän kumppaneille ja lapsille. Eli me kummatkin ollaan naimisissa ja meillä on kummallakin yksi lapsi.

Minulla on miehen kanssa varmaan parempi taloudellinen tilanne kuin siskolla ja ei ole ongelmia kustantaa koko omaa perhettä mukaan matkalle. Siskolla tilanne on ehkä erilainen kun on ollut 3v kotona lapsen kanssa.

Mutta siis. Sisko mököttää ja on raivoissaan koska isän tarjous on kuulemma yhtä tyhjän kanssa kun ei kustanneta myös hänen miestään ja lastaan. Itse tunnen olevani ikävässä välikädessä kun asia ei ole minulle ongelmallinen mutta sisko odottaa minulta tukea omille ajatuksilleen.

Joten onko isäni ajattelematon kun ei tarjoudu kustantamaan koko poppoota vai onko siskoni kohtuuton?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on pikkuisen ajattelematonta ap:n isältä (vaikka varmasti tarkoitus on hyvä). Koska on aika ymmärrettävää että monet eivät halua olla kahta viikkoa erossa 3-4 -vuotiaastaan (itse en varmaan haluaisi kahta viikkoa olla erossa edes 10-vuotiaasta). Oma 65v isäni ei ole hirveän "sisällä" pikkulasten maailmassa, mutta en voi kuvitella että hän ei tajuaisi tuota.

Mutta siskonkaan ei olisi tarvinnut kilahtaa, tietenkään. Mutta onko hän raivonnut isällesi, vai vain selän takana sinulle? Ymmärrän kyllä hänen harmistumisensa.

Minusta siskosi voisi itse kustantaa lapsensa matkalle tai, jos isälläsi varaa niin hän voisi kustantaa siskosi lapsen sinne. Tai sitten sisko kieltäytyy kohteliaasti.

Mutta aina ei voi voittaa ja monesti ei koskaan. :/ Ymmärrän sun siskon harmistuksen mutta ymmärrän sun isää enemmän kuin hyvin. Jos on kahden viikon matka kyseessä niin se matka maksaa per nuppi ainakin 1500e ihan noin hihasta heitettynä. Sun isä maksaa jo (jos te siskon kanssa meette mukaan) 6000e aikuisista ja sitten päälle se 8v joka maksaa suurinpiirtein 2/3 aikuisten matkasta eli yhteensä jo 7000e. Siihenkö päälle pitäis jonkun mielestä vielä maksaa lisää? Ei musta. Toi voi olla jo sun isälle maksimisumma.

Eli en tosiaan ymmärrä sun siskoa.

Vierailija
22/27 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matka ei todennäköisesti ihan hirveitä maksa ja tuon verran ap:n siskon perhe voisi itsekin maksaa, jos lapsi mukaan halutaan. Tai voivat olla esim. vain viikon. Perheen isä voi jäädä kotiin ja töihin, jos rahaa ei ole riittävästi, eiköhän aikuinen ihminen itsensä osaa hoitaa sen aikaa. Jos taas ei tämä järjestely onnistu, täytyisi kiittää kohteliaasti tarjouksesta ja jättää lähtemättä. Ei lahjan antajalta voi vaatia lisää kustannuksia vaikka ratkaisu ei lahjan saajalle kävisikään! Ihan omituinen ajattelumalli tuollainen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli että isä maksaisi siskon lapsen matkan, ja siskokset joille on jo luvannut matkan, ei muita. Mutta sehän ei ky, tärkeintä olla täysin tasapuolinen ja jättää vähävaraisempi sisko mieluummin kokonaan matkalta pois kuin maksaa yhtään enempää (eli lapsen matka) kuin toisellekaan siskolle.

av-mammat ei ole kovin sukurakkaita :/ Kyllä minua harmittaisi siskon tilanteessa, jos vaihtoehdot on lähteä yksin tai jättää perhe kotiin. Ei mulle olisi ongelma, vaikka isä avustaisi siskoa hänen lapsensa matkakuluissa, niin meidän perheessä tehtäisi ilman muuta! Ja se mieskin maksettaisi mukaan jos ei jollain sisarusperheellä olisi varaa itse osallistua matkaan.

Oikeasti kelaa nyt itsekin: sen sijaan, että maksaa matkalle neljä aikuista ja yhden lapsen, sisko nyt vaatiikin matkalle kuusi aikuista ja kolme lasta.

Jos lähdetään oletuksesta, että kyse todella on kaukomatkasta, se on aika iso hintaero. Aikuselle maksaa kevyesti tonnin per naama, lapset voivat päästä puoleen hintaan - ero olisi silti 4500 e vs. 7500 euroa!

Eli siskonplikka kiukuttelee, kun isillä ei olekaan repiä kupeestaan yhtäkkiä ylimääräistä kolmea tuhatta euroa.

Sisko maksakoot itse, onhan tuossa monta kuukautta aikaa säästää tai vaikka lainata - jos se muka on vaan järjestely- ja sukurakkauskysymys... ai mutta kun se ONKIN RAHAKYSYMYS, KUN PUHUTAAN SISKOSTA, MUTTA PELKKÄ SUKURAKKAUS- JA VALINTAKYSYMYS, KUN PUHUTAAN ISÄN KUKKAROSTA.

Vierailija
24/27 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun sisko on pienituloinen yh-opiskelija, ja vastaavassa tilanteessa todella toivoisin, että isäni maksaisi siskoni ja hänen lapsensa matkalle, vaikka ei maksaisi minun lastani (pystyisin itse kustantamaan hänet). Tasapuolisuus sisarusten välillä on tärkeää, mutta eikö ideana ole kiva perheen yhdessäolo, jota ei nyt oikein voi muuten järjestää.

Vierailija
25/27 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei tarvitsisi miettiä epäreiluuksia. Sinä jätät miehen ja lapsen kotiin ja siskosi oman perheensä.

Vierailija
26/27 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden lapsenlapsen matkan, mutta ei toisen.

Vierailija
27/27 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli että isä maksaisi siskon lapsen matkan, ja siskokset joille on jo luvannut matkan, ei muita. Mutta sehän ei ky, tärkeintä olla täysin tasapuolinen ja jättää vähävaraisempi sisko mieluummin kokonaan matkalta pois kuin maksaa yhtään enempää (eli lapsen matka) kuin toisellekaan siskolle.

av-mammat ei ole kovin sukurakkaita :/ Kyllä minua harmittaisi siskon tilanteessa, jos vaihtoehdot on lähteä yksin tai jättää perhe kotiin. Ei mulle olisi ongelma, vaikka isä avustaisi siskoa hänen lapsensa matkakuluissa, niin meidän perheessä tehtäisi ilman muuta! Ja se mieskin maksettaisi mukaan jos ei jollain sisarusperheellä olisi varaa itse osallistua matkaan.

Oikeasti kelaa nyt itsekin: sen sijaan, että maksaa matkalle neljä aikuista ja yhden lapsen, sisko nyt vaatiikin matkalle kuusi aikuista ja kolme lasta. Jos lähdetään oletuksesta, että kyse todella on kaukomatkasta, se on aika iso hintaero. Aikuselle maksaa kevyesti tonnin per naama, lapset voivat päästä puoleen hintaan - ero olisi silti 4500 e vs. 7500 euroa! Eli siskonplikka kiukuttelee, kun isillä ei olekaan repiä kupeestaan yhtäkkiä ylimääräistä kolmea tuhatta euroa. Sisko maksakoot itse, onhan tuossa monta kuukautta aikaa säästää tai vaikka lainata - jos se muka on vaan järjestely- ja sukurakkauskysymys... ai mutta kun se ONKIN RAHAKYSYMYS, KUN PUHUTAAN SISKOSTA, MUTTA PELKKÄ SUKURAKKAUS- JA VALINTAKYSYMYS, KUN PUHUTAAN ISÄN KUKKAROSTA.

Jos muut ovat valmiita siihen, että tasapuolisuudesta tingitään ja isällä on rahaa lisäkustannuksiin, siitä voidaan aina muiden taholta sopia.

Mutta katsos, kun tässä ei tuo sisko edes TAJUA pyytävänsä erityiskohtelua, vaan kiukuttelemalla raivoaa, kun ei ilman muuta sitä ole hänelle tarjottu.

On kaksi täysin eri asiaa, päättävätkö muut mahdollistaa yhden mukaanpääsyn olemalla joustavia ja maksamalla enemmän.

Ja se, että yksi kiukuttelee kuin tikkaria kinuava hemmoteltu kakara kaupan kassalla.