Ikävästi välikädessä (sisko veti kilarit isälle)
Tilanne tämä. Miten te suhtautuisitte minuna? Onko isäni ajattelematon vai onko siskoni kohtuuton?
Minä 29v. Sisko 25v. Meidän isä lähes 50v (täyttää tämän vuoden aikana). Meidän vanhemmat on eronneet ja isällä uusi vaimo ja meillä on velipuoli 8v. Tullaan kaikki hyvin toimeen tai ollaan ainakin tultu tähän asti eli ei mitään perinteisiä uusperheongelmia.
Isä kun täyttää 50v niin ovat lähtemässä vaimonsa ja meidän velipuolen kanssa kaukomatkalle ja isämme nyt kertoi että haluaa maksaa myös minun & siskon matkan jos halutaan tulla mukaan.
Ongelma on nyt pikkusiskoni joka veti kilarit siitä ettei maksajaa löydy myös meidän kumppaneille ja lapsille. Eli me kummatkin ollaan naimisissa ja meillä on kummallakin yksi lapsi.
Minulla on miehen kanssa varmaan parempi taloudellinen tilanne kuin siskolla ja ei ole ongelmia kustantaa koko omaa perhettä mukaan matkalle. Siskolla tilanne on ehkä erilainen kun on ollut 3v kotona lapsen kanssa.
Mutta siis. Sisko mököttää ja on raivoissaan koska isän tarjous on kuulemma yhtä tyhjän kanssa kun ei kustanneta myös hänen miestään ja lastaan. Itse tunnen olevani ikävässä välikädessä kun asia ei ole minulle ongelmallinen mutta sisko odottaa minulta tukea omille ajatuksilleen.
Joten onko isäni ajattelematon kun ei tarjoudu kustantamaan koko poppoota vai onko siskoni kohtuuton?
Kommentit (27)
myös puolisot.
Jos tarjottu matka ei kelpaa, siskosi ei ole mikään pakko lähteä.
Onko lapsen hoito siskollesi ongelma matkan aikana? Jos hän on kotona ja mies töissä, niin kuka hoitaisi hänen lastaan? Ehkä se on se, mikä hiertää.
Ei hänellä ole oikeutta murjottaa isäsi lahjasta tai päättää, mikä sen pitäisi olla. Voihan hän jäädä matkasta, jos se aiheuttaa hänelle pahan mielen. Ehkä isänne halusi mukaansa juuri omat lapsensa; siitä kannattaisi olla iloinen.
Onko lapsen hoito siskollesi ongelma matkan aikana? Jos hän on kotona ja mies töissä, niin kuka hoitaisi hänen lastaan? Ehkä se on se, mikä hiertää.
En ollut ollenkaan ajatellut asiaa. Kyseessä on kuitenkin 2 viikon matka eli jos sisko on poissa ja siskon mies töissä niin kuka tosiaan hoitaa lasta? Siskon miehen vanhemmat on kyllä jo eläkkeellä eli voisivat periaatteessa hoitaa mutta toinen asia on haluaako sisko jättää alta 4v ikäistä kahdeksi viikoksi hoitoon. En varmaan itsekään haluaisi.
ap
Ehkä isänne halusi mukaansa juuri omat lapsensa; siitä kannattaisi olla iloinen.
Vaikea tilanne tietenkin on jos siskolla on ongelmana se lastenhoito mutta ei silti minusta voi olettaa että isämme tosiaan joutuisi maksamaan koko perheen matkan.
ap
joten yhtä tyhjän kanssa koko tarjous.
Tietämättä kuinka paljon ap:n isän matka maksaa niin oletetaan nyt huvikseen, että se maksaisi 1000e/nuppi. Se tarkoittaa sitä, että jos ap:n sisko haluaa lähteä perheensä kanssa niin saavat 3000e matkan 2000e:lla koska siskon isä maksaa siitä siskon osuuden.
Eikö siskon lapsi ole päivähoidossa?
En kyllä tiedä olisiko menossa tämän vuoden aikana hoitoon. Matka on vasta myöhemmin.
ap
Eihän noin pientä voi erottaa kahdeksi viikoksi äidistä, jos isäkin on töissä.
Eikö siskon lapsi ole päivähoidossa?
En kyllä tiedä olisiko menossa tämän vuoden aikana hoitoon. Matka on vasta myöhemmin. ap
ap
hän ei halua olla erossa lapsesta niin kauan, vaikka hoitaja löytyisikin. Silloin tietysti pitää jättää lähtemättä, mutta ehkä hänen tekisi mieli lähteä, mutta ei sitten toisaalta halua jättää lasta.
Voisiko hän itse maksaa lapsen mukaan, se ei liene iso kustannus. Mies jäisi Suomeen töihin.
Olisi kohtuullista että siskon lapsi pääsisi myös matkalle. Eihän noin pientä voi erottaa kahdeksi viikoksi äidistä, jos isäkin on töissä.
1. ei noin pientä voi erottaa munkaan mielestä äidistään 2 viikoksi jos isä on töissä
2. eli kaksi vaihtoehtoa:
a) sisko sanoo kiitos mutta ei kiitos ilman kilareita
b) sisko maksaa itse lapsensa mukaan tai menevät koko perheen voimin
Sinä ja sisko lähdette ilman perhettä, ei tarvitse kiukutella.
Osa ihmisistä ei halua lähteä matkalle ilman puolisoaan tai perhettään.
vetäisitkö sinä kilarit, jos isäsi maksaisi siskon lapsen matkalle, mutta ei sinun lastasi ja miestäsi, koska teillä on siihen itsellä varaa? Minusta on kyllä todella outoa, jos ei edes siskon lasta haluta mukaan. Ehdota isällesi, että maksaisi myös siskon lapsen matkan ja jos mies haluaa mukaan niin sitten he maksavat sen itse.
Kaiken kaikkiaan outo ajatus, että lasten puolisot ja lapset eivät olisi perhettä
Totta kai hän voi jäädä pois matkalta ja olla siitä pahoillaan, mutta ihan outoa suorastaan on SUUTTUA ISÄLLEEN siitä, että tällä ei ole pohjaton lompakko.
Jos tosiaan on kyse KAUKOmatkasta, se ei liene vallan halpa. Isänne maksaa jo nyt sinne reissuun neljä aikuista ja yhden lapsen, olisi aika kohtuutonta vaatia, että pitää kustantaa vielä NELJÄ muutakin ihmistä (sun ja siskon miehet ja teidän lapset, ilmeisesti siis kaksi kappaletta).
Vai ajatteliko siskosi niinkin röyhkeästi, että isipapan pitäisi maksaa VAIN hänet ja hänen miehensä ja lapsensa?
Perkele, melkein suutun jo itsekin, uskomaton tyyppi tuo siskosi. Ei ole ahneudella mitään rajaa.
Ok, ymmärrän sen, että on harmissaan, jos ei saa lapsensa hoitoa järjestymään, mutta jos tosiaan lapsi on jo kolmevuotias ja reissu on loppuvuodesta, niin onhan tuossa nyt aikaa järjestää asia jotenkin. Paikka tarhasta, välikaikainen hoitaja Mll.sta tai lapsi mukaan matkalle - siskosi ehtii kyllä lapsen matkalipun säästää jos aikaa on monta kuukautta.
av-mammat ei ole kovin sukurakkaita :/ Kyllä minua harmittaisi siskon tilanteessa, jos vaihtoehdot on lähteä yksin tai jättää perhe kotiin. Ei mulle olisi ongelma, vaikka isä avustaisi siskoa hänen lapsensa matkakuluissa, niin meidän perheessä tehtäisi ilman muuta! Ja se mieskin maksettaisi mukaan jos ei jollain sisarusperheellä olisi varaa itse osallistua matkaan.
Mutta aina ei voi voittaa ja monesti ei koskaan. :/ Ymmärrän sun siskon harmistuksen mutta ymmärrän sun isää enemmän kuin hyvin. Jos on kahden viikon matka kyseessä niin se matka maksaa per nuppi ainakin 1500e ihan noin hihasta heitettynä. Sun isä maksaa jo (jos te siskon kanssa meette mukaan) 6000e aikuisista ja sitten päälle se 8v joka maksaa suurinpiirtein 2/3 aikuisten matkasta eli yhteensä jo 7000e. Siihenkö päälle pitäis jonkun mielestä vielä maksaa lisää? Ei musta. Toi voi olla jo sun isälle maksimisumma.
Eli en tosiaan ymmärrä sun siskoa.
av-mammat ei ole kovin sukurakkaita :/ Kyllä minua harmittaisi siskon tilanteessa, jos vaihtoehdot on lähteä yksin tai jättää perhe kotiin. Ei mulle olisi ongelma, vaikka isä avustaisi siskoa hänen lapsensa matkakuluissa, niin meidän perheessä tehtäisi ilman muuta! Ja se mieskin maksettaisi mukaan jos ei jollain sisarusperheellä olisi varaa itse osallistua matkaan.
Oikeasti kelaa nyt itsekin: sen sijaan, että maksaa matkalle neljä aikuista ja yhden lapsen, sisko nyt vaatiikin matkalle kuusi aikuista ja kolme lasta.
Jos lähdetään oletuksesta, että kyse todella on kaukomatkasta, se on aika iso hintaero. Aikuselle maksaa kevyesti tonnin per naama, lapset voivat päästä puoleen hintaan - ero olisi silti 4500 e vs. 7500 euroa!
Eli siskonplikka kiukuttelee, kun isillä ei olekaan repiä kupeestaan yhtäkkiä ylimääräistä kolmea tuhatta euroa.
Sisko maksakoot itse, onhan tuossa monta kuukautta aikaa säästää tai vaikka lainata - jos se muka on vaan järjestely- ja sukurakkauskysymys... ai mutta kun se ONKIN RAHAKYSYMYS, KUN PUHUTAAN SISKOSTA, MUTTA PELKKÄ SUKURAKKAUS- JA VALINTAKYSYMYS, KUN PUHUTAAN ISÄN KUKKAROSTA.
Ja on oppinut että tasapuolinen pitää olla eli toista lasta ei saa hyysätä enempää kuin toista ettei tule sittä pahaa verta?
Sinä ja sisko lähdette ilman perhettä, ei tarvitse kiukutella.