Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teki mieli huutaa neuvolalääkärille, argh!

Vierailija
25.01.2012 |

Lapsemme on ollut huono uninen koko ikänsä. Nyt 8kk neuvolassa kerroin miten meillä menee tällä hetkellä. Ja edelleenkin heräillään vähintäänkin se 4 kertaa yössä.

En ollut tätä lääkäriä aikaisemmin nähnyt ja kyllä rupesi kiehuttamaan kun tämä nainen alkaa ihan pokkana pitämään minulle luentoa rutiinien merkityksestä! Että onhan aina samalla tavalla nukkumaanmeno ja syömiset ja olethan yhdessä lapsesi kanssa. Ja toisti näitä lauseita sen viisi kertaa lässyttämällä ärsyttävästi.

Voi jumalauta meinasin huutaa. Niinkuin emme olisi jo kaikkea kokeilleet ja todellakin koko elämämme pyörii lapsen rutiineissa ja hoidamme niin hyvin kuin osaamme. Onneksi neuvolaterkkari katsoi ymmärtävästi minua lääkärin puhuessa ja sain koottua itseni.

Eikä mitään apua ollut kyllä tästä, mutta enpä kyllä odottanutkaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on samassa huoneessa kun neuovolalekurilla käydään?

Vierailija
2/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä oikein mitään rutiineja.Herää itse samaan aikaan aamuisin ja päikkärit sinnepäin,sitten kun väsyttää.Yöt nukkuu rutiinien puutteesta huolimatta.Ei kaikki vauvat nuku öitä putkeen vielä tossa iässä.Olisko ollut valelääkäri?:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ivallisesti, että koetko imettämisen jotenkin raskaaksi kun puhin 1v vieroituksesta. Moniko viitsisi avata suunsa masennuksesta tms kun saa osakseen ivallisia kommentteja? Ok, terkkarit ei ole tuollaisia kylläkään.

Vierailija
4/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on aika normaalia, että 8 kk vauva herää neljä kertaa yössä.

Tää unikouluajatus on vaan saanut vallalle sen mielikuvan, että lapset alkavat nukkumaan täysiä öitä 6 kk, kun tosiasia on, että hyvin harvat niin tekevät. Pääsääntööisesti kaikki lapset nukkuvat hyvin yönsä 3-4 vuoden iässä viimeistään.

Jos kyseessä on esikoinen, niin minusta rutiinien korostus on ihan paikallaan. Mutta ei niistäkään nyt kannata valtavasti stressata. Kyllä monet lapset mukautuvat perheen elämään aika hyvin. Esikoisen kanssa tuppaa menemään kaikki kellontarkasti, seuraavat lapset sitten mukautuvat esikoisen rytmeihin.

Rutiineilla mä nyt tarkoitan, että esimerkiksi on hyvä mennä nukkumaan vaikka kaavalla: iltaruokailu, iltapesu, sylittely ja tuutulaulu ja vaikka sitten rinnalle nukahtaminen. Se on sitten aika samantekevää tapahtuuko tuo kaikki tänään 19 vai 19.15.

Vierailija
5/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei rutiineilla tai niitten puuttumisella oo mitään merkitystä. Meillä 9 kk on aina nukkunu tosi huonosti niin päivällä kuin yöllä, edelleen herää öisinkin monta kertaa. Mutta minkäs sille mahtaa! Toiset vauvat vaan nukkuu huonosti.

Vierailija
6/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähtee vuodattamaan asioitaan ventovieraalle???

Vierailija
7/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä kesustellaan usein ja aina kun tulee puhe rutiineista niin äiti sanoo kuinka niitä on ja niitä noudtetaan.

Kuitenkin viikonloput on kaikkea muuta kuin rutiinia. Illat kukutaan ja aamulla nukutaan. Päiväunet joskus ohimennen autossa. Ja sitten se äiti tuskailee niitä arki-iltoja.

Tilanne on tietysti toinen kuin ap:n tilanne. Lapsi on 2v. Tylsät rutiinit on hyväksi.

Omat lapseni alkoivat nukkumaan yöt vasta kun tissi, tutti tai tuttipullo oli hävitetty. (2v-3v)

Vierailija
8/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa kysyttiin kuinka meillä nukutaan ja kerroin. Olen hyväksynyt lapseni huonounisuuden ja pystyn elämään sen kanssa siinä toivossa, että jo parin vuoden päästä meilläkin toivon mukaan taas nukutaan. Sympatia olisi riittänyt minulle.

Mutta minusta oli tilannetajuttomuutta ja lääkärin puhetapa alentava (nyt puhuu vanhempi kokenut äiti näille nuorille vanhemmille, jotka ei lastenhoidosta tiedä mitään-tyyliin), kun tämä tilanne on ollut syntymästä asti, niin luulisi 8kk ikäisen vauvan vanhemmille puhe rutiineista aika kuultu virsi jo. Ja yötissit lopetettu jo klo 22-05 välillä.

Ja pitää kuulemma alkaa herätä aikaisemmin, se oli lääkärin ratkaisu. klo 7 tai jopa aiemmin nykyisen klo 8 sijasta.

ap

Vierailija
9/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten julkisen terveydenhuollon pallinaamalta voisi odottaa muuta kuin tuollaista?

Vierailija
10/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan ollut mitään rutiineja.

Lapsi on 16 ja hyvin on mennyt.

Jotkut ihmiset nukkuu vähän ja jotkut paljon, toiset heräilee, jotkut ei. Iästäkin riippuu.

Vierailija
11/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on 5 lasta ja ovat onneksi olleet kaikki vauvasta asti hyväunisia. Mitä te teette, kun 8kk-ikäinen vauva herää? Meilläkin vauvat ovat joskus heränneet, pienen vauvan otin syliin ja silittelin, kunnes uni alkoi tulla takaisin ja laskin sänkyyn nukahtamaan, isomman lapsen peittelin uudestaan ja sanoin että "on yö, nyt nukutaan."

Olen kuullut monista ihmisistä, jotka rupeavat yöllä syöttämään vauvaa (maitoa, vettä, velliä..), vaihtamaan vaippoja, kävelevät pitkin asuntoa..tms. Itse suosittelen sitä, että yöllä ei tapahdu mitään, jonka takia kannattaisi herätä.. ei saa ruokaa, ei seuraa, on pimeää, äiti/isä tylsiä, eivät puhu, toimivat hitaasti..

aamulla taas heräävää lasta tervehditään iloisesti, sanotaan huomenet ja sellaista..

Elämä ei saisi pyöriä lapsen rutiineissa.. minä ajattelen että hyviä rutiineja tuon ikäisellä on se, että kun lapsi alkaa näyttämään väsyneeltä hänelle puetaan yöpuku ja yövaippa, toimitaan rauhallisesti hämärässä, lauletaan iltalaulu/silitellään, mitä nyt tehdäänkin.. annetaan joku unilelu/harso/tutti/mikä missäkin perheessä on tapana.. Ja lasketaan rauhallinen, uninen lapsi sänkyyn ja poistutaan huoneesta.

Näin kun on tehty jo 8kk, lapsi nukahtaa useimmiten melko hyvin.

Tosi kurjaa, että olet väsynyt, toivottavasti pian saisit nukkua!

Vierailija
12/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko koskaan miettinyt, että jos huonounisuuden taustalla olisikin jotain fysiologista ongelmaa. Meidän lapsi heräili kyllä vähän enemmän kuin teillä (hyvinä öinä n 10krt). Neuvolan mukaan meillä oli vain huonouninen lapsi ja rutiinit sitä ja rutiinit tätä ja blaa blaa blaa...

Lapsen ollessa 3 olin niin poikki, että varasin ajan yksityiselle lääkärille ja siellä sitten itkin ja kerroin kaiken näistä öistä. Lääkäri kuunteli ja kyseli ja päädyttiin kokeilemaan refluksilääkettä. Siitä ensimmäisestä lääkkeenotosta lapsi on nukkunut yönsä ilman ongelmia.

Jos tämä kuulostaa tutulta, niin alkaisin miettimään refluksia: Huono nukkumaan, vauvasta asti ei ole nukkunut kuin pätkiä sängyssä. Vaikka nukahtaisi syliin/rinnalle, niin sänkyyn siirron jälkeen säpsähtää minuutin-parin päästä hereille ja itkee. Nukahtaa ja nukkuu sylissä pystyasennossa (esim kantoliina, sitterissä pää vähän kohotettuna, vaunussa pää vähän kohotettuna ja liikettä pitää olla)

Refluksiin ei aina liity oksentamista ja sitä kautta huonoa painokehitystä. Silent refluksissa lapsi voi olla todella "hyväpainoinen", kun lohduttaa itseänsä ja pahaa oloaan sillä tavalla minkä osaa, eli syömällä. Eli onko teidän vauva ollut tiheästi syövä (ja saanut mahdollisesti rintaraivareita)?

Vierailija
13/13 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvolan mukaan se on ihan normaalia. Yöllä syö noin tunnin välein ja päivällä ottaa vain lyhyitä torkkuja. Säpsähtelee hereille ja itkee. Ilmeisesti suosittelet lääkärillä käyntiä? T: Ohis