naimisiin ilman kirkkoa? miten?
Kommentit (12)
Googlaa tai soita maistraattiin. Viikkoa ennen esteiden tutkinta ja sit voi vihkiä. Voit pyytää vihkijän myös muualle.
aattelin tossa, et toi karkauspäivä vois olla meille passeli :) mut ei tosiaan hajuukaan, et miten tää homma tästä etenee..
mä haluis juhlistaa laisinkaan, mut toi mies haluis jonkinlaisen kahvittelun järkätä jossain vaiheessa.
Kannattaa pyytää välittömästi, jos noinkin nopeasti suunnittelette naimisiinmenoa. Ettei ruuhkan takia jää häät pitämättä.
Molempien kannattaa olla sitä lomaketta täyttämässä, vaaditaan molempien pankkitunnukset (siis varmennus molemmilta).
Tutkinta on voimassa 4 kuukautta, jos nyt sitten päätättekin mennä vihille vasta myöhemmin keväällä.
varaat maistraatin ja he neuvovat kyllä siellä miten toimia.
Kutsutte sen jälkeen vaikka läheisimpiä syömään kanssanne.. ei tarvitse esim kertoa kenellekkään jos ette halua tms.
Pari oli vihitty maistraatissa vain todistajien läsnäollessa
Häätilaisuudessa "vihkiseremonia" jossa morsiuspari piti toisilleen "lupauspuheen" (Lupaan rakastaa ja kunnioittaa sinua jne. Lupaan etten pakota sinua enää ikinä syömään mustaamakkaraajne.)
"Vihkiseremoina" oli ulkona lisäksi soittoa ja yksinlaulua.
Mitään kirkollista ei tilaisuudessa ollut, vihkipari oli pukeutunut tyylilleen sopivalla tavalla, morsiammella ei ollut valkoista hääpukua.
Häätilaisuus oli perinteinen ruokailuineen, tansseineen, ym.
Taitaapa olla vähän myöhäistä, jos karkauspäivänä tahtoo naimisiin. Itse varasin ajan karkauspäiväksi tammikuun alussa ja sain silloin viimeisen vapaan ajan.
Kannattaa kuitenkin heti soittaa maistraattiin ja kysyä asiasta!
Mistä näin typeriä ihmsiiä sikiää, kun ei osata mitään asiaa itse hoitaa. Oisit samassa ajassa kerennyt googlaamaan tiedon, kuin mitä nyt täällä kyttäilet (laiskana) valmiita vastauksia.
Tapansa kullakin, tietty..
Tunnukset liittyvät siis siihen, että jos pyytää netin kautta esteiden tutkintaa, niin maistraatin sähköinen lomake täytyy varmentaa molempien - siis että yhdessä, ja juuri te itse, haette tutkintaa.
Voi sen varmasti siellä maistraatissakin käydä hoitamassa, jos jaksaa ravata.
Ei niihin esteiden tutkimiseen mene kuin viikko, joten soita maistraattiin, kerro asiasi ja varaa aika. Neuvovat, mitkä paperit pitää täyttää.
Tai jos haluat papin vihkimään vaikka kotiin ruokatunnilla, soita seurakuntaan, kerro asiasi niin neuvovat eteenpäin. Papit vihkivät vaikka aamulla parkkihallissa, jos se sinulle sopii.
käräjätuomari, henkikirjoittaja tai laamanni. Vihkijää ei ole pakko hankkia oman maistraatin kautta. Hyvinkään maistraatti on saanut paljon kiitosta joustavasta palvelustaan. Jos vihkijälle sopii, hän voi toimittaa vihkimisen myös maistraatin ulkopuolella, kannattaa kuitenkin kysyä ajoissa. Matkakorvaukset pitää maksaa peruspalkkion lisäksi.
Suosittelen siviilihäitä suunnitteleville kirjaa Anneli Aurejärvi-Karjalainen: Perheen omat juhlat. Se on kirja siviilijuhlien järjestämisestä.
Pappi voi vihkiä vaikka kotona, jos niin sovitaan.
Tai sitten käväisette maistraatissa.