Onko 25 vuotias mielestäsi tyttö vai nainen?
Kommentit (56)
Toki aikuisuuden aste vaihtelee. Olin 25-vuotiaana olut jo kolme vuotta naimisissa ja minulla oli 1-vuotias tytär. Nyt 15 vuotta myöhemmin en ole juurikaan sen kypsempi kuin 25-vuotiaana tms.
Toki aikuinen, mutta iällisesti kuitenkin vielä nuori.
Toki aikuinen, mutta iällisesti kuitenkin vielä nuori.
Tässä näyttää monella menevän sanojen merkitys ja ymmärrys sekaisin. Jos 28-vuotias sanoo _tuntevansa_ itsensä enemmän pojaksi kuin mieheksi, se ei ole sama asia, että kuvittelisi olevansa poika. Puheenaiheet, mielenkiinnon kohteet, fyysinen habitus, elämäntilanne ovat kaikki sellaisia tekijöitä, jotka muovaavat paitsi minäkuvaa niin myös sitä, miltä näyttää toisten silmiin. Minä olen 28-vuotias, jolla ei ole raamikkaan miehekästä habitusta eikä partakaan kasva. Ei ole ajokorttia. En puhu aikuisten kesken politiikasta kahvikupin äärellä. En käy äijien kesken saunassa, tuijota jääkiekkoa tai tee muutenkaan mitään "miesten juttuja". Pukeudun ehkä hieman nuorekkaasti, koska nuorille aikuisille suunnitellut vaatteet nyt vain ovat mukavampia. Vähemmän yllättäen minua pojitellaan tuon tuosta. Mistä mahtaa johtua...
Kukaan ei ole koskaan tullut oikean elämän puolella sanomaan "yök" tai että minun pitäisi muuttua. Poikamaisella habituksella ei ole koskaan ollut mitään negatiivista vaikutusta mihinkään. Mutta tämä on Vauva.fi. Täällä olet joko alfamies tai yök-mies.
Aikuisuus on sellainen asia, jonka pitäisi antaa vain tapahtua omalla painollaan. Surullisimpia tapauksia lienevät sellaiset epäaikuiset, jotka pelkäävät kuollakseen vaikuttavansa lapsellisilta, joten he asettavat tiukat rajat elämässään sille, mitä aikuinen saa ja ei saa tehdä. Harrastus X saa nyt loppua, koska kunnon aikuinen ei sellaista harrasta. Ihan sama vaikka harrastus olisi kovin mieleinen, pelokas mieli ei uskalla tätä itselleen sallia. Samalla hukataan osa omasta identiteetistä ja siitä, mitä todella halutaan ja mistä nautitaan. Todistelun tarve vei voiton.
Kukaan ei ole koskaan tullut oikean elämän puolella sanomaan "yök" tai että minun pitäisi muuttua. Poikamaisella habituksella ei ole koskaan ollut mitään negatiivista vaikutusta mihinkään. Mutta tämä on Vauva.fi. Täällä olet joko alfamies tai yök-mies.
Ensimmäiset kirjoittelijat yököttelivät minusta enemmän sille, että ensimmäisesti viestistäsi sai sellaisen kadonnut poika -tunteen. Tiedäthän: ei halua koskaan kasvaa aikuiseksi. Sanoit 25-vuotiaan xx-kromosomisen olevan tyttö eikä nainen, kerroit kokevasi itsesi pojaksi ja kokevasi vieraaksi sen, että sinua kutsutaan mieheksi eikä pojaksi. Lisäksi halusit rinnallesi "tyttömäisen tytön". Useimmilla aikuisilla ihmisillä, etenkin naisilla, tuollainen puhe luo mielikuvan lähinnä vastuuta ja aikuisuutta välttelevästä ikiteinistä, jonka minäkuva ei vastaa todellisuutta.
Toki seivailit ja selvensit hyvin seuraavissa viesteissäsi, mutta yökkääjät kommentoivat avaustasi, eivät tarkennuksia. Jos oikeassa elämässäsi introaisit itseäsi samalla tavalla kuin täällä, yökkäilyä olisi varmasti enemmän.
Se, että sulle "mies" tarkoittaa alfaurosta, joka katsoo lätkää ja puhuu politiikkaa aina, kun makkaransyönniltään, muuttoriajoneuvolla huristelultaan ja parrankasvatukseltaan ehtii, ei tarkoita sitä, että myös kaikille muille "mies" yleisenä kategoriana tarkoittaisi vain ja ainoastaan tuota miestyyppiä. Joillekin - väittäisin jopa, että useimmille - mies on ylipäätään aikuinen xy.
Täällä ei ole kukaan väittänyt, että ei-alfamies olisi yök-mies. KUkaan muu kuin sinä ei ole edes väittänyt, että nuo olisivat ainoat mahdolliset kategoriat. Enemmän on kyse siitä, että mies, joka kieltää olevansa mies, koska haluaa olla poika, on yök-mies.
Täällä ei ole kukaan väittänyt, että ei-alfamies olisi yök-mies. KUkaan muu kuin sinä ei ole edes väittänyt, että nuo olisivat ainoat mahdolliset kategoriat. Enemmän on kyse siitä, että mies, joka kieltää olevansa mies, koska haluaa olla poika, on yök-mies.
ja alkaa olla ohi tuo nuori nainen myös. Siltikin on ok puhua tyttöjen illoista vaikkapa minkä ikäisten naisten kesken. Vanhempien miesten suusta kuultu tytöttely sen sijaan ei ole ok enää yli parikymppisistä puhuttaessa mutta sekin voi toki riippua siitä sanomisen tyylistä. Itse liitän mies-poika-vertailun ihan fyysisyyteen ja olemukseen eli kehittymättömän oloinen saattaa olla mielestäni poika kauemmin. Epätasa-arvoisesti poika muuttuu mieheksi myöhemmin kuin tyttö naiseksi. Lukioikäinen voi olla nainen mutta ei mies. Olipa sekavaa.
Tytöttely on ärsyttävää. Harva sanoo 25-v. miestä pojaksi. Toki mies voi kutsua itse itseään pojaksi tyyliin: "Pojat on aina poikia" jopa tuota vanhempanakin, mutta yleensä aikuista miestä ei pojitella esim. työelämässä. Sen sijaan aikuisia naisia aina tytötellään. Se on eräänlainen vähättelyn muoto.
Jos oikeassa elämässäsi introaisit itseäsi samalla tavalla kuin täällä, yökkäilyä olisi varmasti enemmän.
Ei olisi. Mukana olisi äänensävy ynnä kehonkieli. Eleetön, kirjoitettu teksti internetissä tulkitaan keskimäärin aina johonkin suuntaan kärjistäen. Niin kävi nytkin, kun en lisännyt tekstiin heti tarpeeksi nyansseja ja rautalankaa. Jouduin jälkikäteen tarkentelemaan.
Se, että sulle "mies" tarkoittaa alfaurosta, joka katsoo lätkää ja puhuu politiikkaa aina, kun makkaransyönniltään, muuttoriajoneuvolla huristelultaan ja parrankasvatukseltaan ehtii, ei tarkoita sitä, että myös kaikille muille "mies" yleisenä kategoriana tarkoittaisi vain ja ainoastaan tuota miestyyppiä. Joillekin - väittäisin jopa, että useimmille - mies on ylipäätään aikuinen xy.
En tykkää käyttää hymiöitä, mutta olisi varmaankin pitänyt sellainen laittaa tuon rimpsun perään, vaikka mielestäni tuosta onkin kohtuu helposti tulkittavissa hienovaraisen kärjistävä ja humoristinen sävy. Pointti on lähinnä siinä, etten tee "miesten juttuja". En minä ihan niin höpö ole, että kuvittelisin jokaisen miehen olevan kärjistetty stereotyyppi.
Täällä ei ole kukaan väittänyt, että ei-alfamies olisi yök-mies. KUkaan muu kuin sinä ei ole edes väittänyt, että nuo olisivat ainoat mahdolliset kategoriat.
Täällä as in Vauva.fissä. Toki täällä on 50% peikkoja, mutta mukaan mahtuu reilusti niitäkin reppanoita, jotka lajittelevat miehet kahteen kategoriaan.
alle 18: tyttö
18-30: nuori nainen
30-45: aikuinen nainen
45-60: keski-ikäinen nainen
60-70: vanhahko nainen
yli 70: vanha nainen
Nuori nainen on vaan mielestäni tuonne 25 v asti, ja sitten puhutaan aikuisista naisista. Samoin miesten kohdalla.
alle 18: tyttö
18-30: nuori nainen
30-45: aikuinen nainen
45-60: keski-ikäinen nainen
60-70: vanhahko nainen
yli 70: vanha nainen
Todellakaan ei oo mun asia ulkopuolelta määrittää jonkun sukupuolta. Se kun on eräänlainen vähättelyn muoto, mitä ihmiset kyllä sit päivittäin tuntuu harjoittavan ihan kenen tahansa kohdalla vain sen perusteella miltä joku muka näyttää niiden mielestä.
Mä olin tyttö kaks viitosena. Mä olen tyttö vieläkin ja oon 42-v. Oon sitä varmaan 6-kymppisenäkin. Ja edellytän kaikilta että käytetään sitä termiä mieluummin kuin naista. :)
sitten puhut ja mitä sinä sitten teet?
Tässä näyttää monella menevän sanojen merkitys ja ymmärrys sekaisin. Jos 28-vuotias sanoo _tuntevansa_ itsensä enemmän pojaksi kuin mieheksi, se ei ole sama asia, että kuvittelisi olevansa poika. Puheenaiheet, mielenkiinnon kohteet, fyysinen habitus, elämäntilanne ovat kaikki sellaisia tekijöitä, jotka muovaavat paitsi minäkuvaa niin myös sitä, miltä näyttää toisten silmiin. Minä olen 28-vuotias, jolla ei ole raamikkaan miehekästä habitusta eikä partakaan kasva. Ei ole ajokorttia. En puhu aikuisten kesken politiikasta kahvikupin äärellä. En käy äijien kesken saunassa, tuijota jääkiekkoa tai tee muutenkaan mitään "miesten juttuja". Pukeudun ehkä hieman nuorekkaasti, koska nuorille aikuisille suunnitellut vaatteet nyt vain ovat mukavampia. Vähemmän yllättäen minua pojitellaan tuon tuosta. Mistä mahtaa johtua...
Jos oikeassa elämässäsi introaisit itseäsi samalla tavalla kuin täällä, yökkäilyä olisi varmasti enemmän.
Ei olisi. Mukana olisi äänensävy ynnä kehonkieli. Eleetön, kirjoitettu teksti internetissä tulkitaan keskimäärin aina johonkin suuntaan kärjistäen. Niin kävi nytkin, kun en lisännyt tekstiin heti tarpeeksi nyansseja ja rautalankaa. Jouduin jälkikäteen tarkentelemaan.
Oho! Oletin, että esittelet itsesi lapulla, johon on kirjoitettu avausviestisi teksti. My bad.
En tykkää käyttää hymiöitä, mutta olisi varmaankin pitänyt sellainen laittaa tuon rimpsun perään, vaikka mielestäni tuosta onkin kohtuu helposti tulkittavissa hienovaraisen kärjistävä ja humoristinen sävy. Pointti on lähinnä siinä, etten tee "miesten juttuja". En minä ihan niin höpö ole, että kuvittelisin jokaisen miehen olevan kärjistetty stereotyyppi.
Lisään edelliseen kappaleeseeni hymiön, koska hienovaraisen kärjistävä ja humoristinen sävy saattaa muuten mennä ohi.
Aluperäistä tekstiä olisi tietysti myös auttanut nyanssien lisäksi se, että olisit eksplisiittisesti maininnut kokevasi itsesi mieheksi, etkä kertonut tuntevasi itseäsi pojaksi. Jatkoväittelyä olisi helpottanut myös se, että kun joku vauvaisasti kritisoi aikuisia, jotka eivät tunne itseään aikuisiksi, olisit tarkentanut näkemystäsi kertomalla, että et kuulu kyseiseen ryhmään, ennen ollkiaskartelua ja huomannut, että kas! Poika-mies ja yök-nainen ovat tismalleen samaa mieltä kaikesta.
Täällä as in Vauva.fissä. Toki täällä on 50% peikkoja, mutta mukaan mahtuu reilusti niitäkin reppanoita, jotka lajittelevat miehet kahteen kategoriaan.
Edelleenkin, toistaiseksi olet itse ainoa "reppana", joka tässä keskustelussa on tuon jaon tehnyt. Ainoa yököttelijä kertoi, että miehet, jotka luulevat olevanasa poikia =yök, mutta poikamaiset miehet =hot. Vailla ilmaisuvoimaista kehonkieltäsi ja hymiöitäsi solahdit eleettömästi ensimmäiseen ryhmään.
Koko aavella on varmasti tietty muitakin jaottelijoita kuin hienovaraisesti kärjistävä mielikuvituksesi - syövereistä kun nousee aina ties mitä tursaita - mutta ketjuun nähden olet puolustautunut tuolta jaolta ihailtavan pontevasti:
"Olet ainut ihminen, joka on yökötellyt asiaa. Ketään normaalia, stabiilia ihmistä ei tosielämässä yökötä tai säälitä miehet, jotka ovat jotain muuta kuin niitä perinteisiä miehekkään miehekkäitä tosiäijiä."
Ja oi! Poikamaisen tarmokkaasti olet taklannut tuulimyllyn, ihan ilman apuria!
Osaan arvostaa, koska kaadan niitä tyttöisäksi harrastuksekseni.
Tarkoitus ei ollut liittää äitiyttä ikään,vain se tunne kun tytötellään alentuvasti vaikka on aikuinen nainen.100v. muori voi vapaasti tytötellä,mutta muutamaa vuotta tai kymmentä vanhemmalta töissä se tuntuu jotenkin alentavalta.
tosin meinaan ittenikin vielä tytöksi..
n40v
miehen paljain nyrkein että kyllä parikymppinen voi olla mies.
Ei kai tuon ikäinen ole vielä keski-ikää lähelläkään. Minusta varhaiskeski-ikäinen on n. nelikymppinen.