Miten itse kukaisellakin oireillut Endometrioosi?
Mulla kohtu aristaa sisätutkimuksessa, ultraäänessä ei näy mitään. Mulla ei ole mitään pahoja kuukautiskipuja, vaan alavatsa on kipeä aina muulloin paitsi kuukautisten aikaan. Lääkäri ei ollut oikein varma voiko mulla nyt olla endometrioosi vai ei. Pillereitä en mielelläni kokeilisi, sillä ne aiheuttavat mulle mielialanvaihteluja. Tulehdukset ja s-p taudit poissuljettu. Papassa vähän muutosta, mutta ei kuulemma selitä vatsakipuja. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Olisin superkiitollinen etenkin endokokemuksista.
Kommentit (53)
-kovat kuukautiskivut (luomusynnytykset olleet lastenleikkiä niiden rinnalla kun supistusten välissä on edes pieni tauko)
-tärinäkipu, yhdyntäkipu, ikävä jomotus/särky alaselässä ja -vatsassa läpi kuukautiskierron, ulostamiskivut (tuntui, että taju lähtee kakalla käydessä)
-hartiapistos kuukautisten aikaan
-runsaat kuukautiset
-jatkuva pissahätä ovulaation jälkeen + muita rakkovaivoja (rakon pinnalla endoa)
Mulla endo oireili yhdyntäkipuina, kun vehje osu syvälle, sattui. Tietyt asennot sattuivat.
Kuukautiset olivat kipeät ja kuukautiskipujen kaltaisia kipuja oli vaikkei ollut kuukautisia, ei yhtä kovia tosin. Ultrassa näkyi jotain aluetta epämääräistä aluetta joka kuitenkin hävisi. Leikattiin kun haluttiin nähdä onko jotain ja olihan siellä, vaikkei ultrassa edes sisäkautta näkynyt, niinkuin ei endo yleensäkkään. Oireet hävisi tähystysleikkauksen jälkeen.
Mulle lääkäri sanoi että e-pillereiden syönti on ainut keino estää endometrioosin leviäminen. Siksi syön 6 listaa putkeen, pidän tauon ja taas 6 listaa. Jos en söisi niitä, voisin olla 3 v päästä lapseton koska endo voi tunkeutua esim munanjohtimiin..
Jännä että lääkäri ei ole teille suositellu noita pillereitä enemmän koska ilman niitä endo voi vapaasti rellestää, kuroa esim kohdun kiinni virtsarakkoon tai tukkeuttaa munanjohtimet tai mitä vain. Monestihan raskauden yrittäminenkin on aika riskiä koska toisaalta taas ilman pillereitä ei voi yrittää raskausta ja toisaalta taas jos raskautuminen kestää, endo saattaa kasvaa ja vaikeuttaa entisestään.
Oireiden kanssa kanttii olla tiukkana. Mulla ei sisätutkumukset koskaan oo sattunu, mut yhdyntä just ja se endolaatta mulla olikin kohdun siinä kohti mikä on lähellä emätintä. Jos endo taas on esim kohdun ihan toisella puolella yhdyntä ei välttis satu ollenkaan mutta juuri kuukautisten aikaan sattuu karmeesti.
Ja kivunhan voi kuvitella niin että aattelee et kun menkois kohdun limakalvo yrittää ulos ja endo on kohdun limakalvoa ja jos sitä on vaikka virtsarakon päällä niin se pyrkii ulos myös sieltä eikä tietenkään pääse.. Tämä voi aiheuttaa vrtsakipuja joita itelläni oli myös menkkojen aikaan ennen leikkausta. Oli vaikeaa pissata. Samoin ulostaminen tuotti tuskaa ja tuottaa vieälkin koska en ole antanut tehdä suolen tähystystä, epäilys on että endoa on sielläkin ja siksi on ripulia ja ulostamisvaikeuksia menkkojen aikaan.
toivottavasti jotain autto, kysy lisää jos on kysyttävää :)
-endon kanssa vuosia taistellut
ja tihentynyttä virtsaamisen tarvetta ennen menkkoja. En ole vaan tajunnut ajatella, että nämäkin oireet voivat liittyä asiaan.
Alan olla vähän vakuuttuneempi, että endosta voi olla kyse. Mutta minula ei siis ole varsinaisia kuukautiskipuja, ainakaan kovia sellaisia, vaan vatsakipu alkaa pari päivää kuukautisten päättymisen jälkeen ja kestää aina kuukautisten ensimmäiseen päivään saakka. Sitten kivuissa on taas about viikon tauko. Onko endossa aina oireena nämä kovat kuukautiskivut?
Ap
Sitten aivan yllättäin minulle oli kasvanut munasarjan sisään valtava endometriooma, verikysta, joka paukahti eräänä sunnuntaina ja tulehdutti koko alavatsani. Kivut olivat suuremmat kuin koskaan olen kokenut. Jouduin pariksi viikoksi sairaalaan ja endometrioosi todettiin hiukan myöhemmin. Kuulin siis tästä endometrioosistani vasta kun endometrioomakysta oli puhjennut ja jouduin tuskissani sairaalaan.
Myöhemmin kysta kasvoi uudelleen munasarjaani ja vuoden kuluttua puhkeamisesta kysta leikattiin pois tähystyksellä. Löydöksenä oli myös joitain kiinnikkeitä. Arpia jäi alavatsaan pari ja napaan yksi lyhyt arpi. Kipuja on yhä menkkojen aikaan parina ensimmäisenä päivänä aivan hulluna, mutta sitten helpottaa.
Kannabis auttaa kipuun parhaiten. En halua käyttää e-pillereitä, joita lääkärit aina tyrkyttävät. Pillerit eivät sovi minulle mielialasyistä, enkä halua käyttää voimakkaita särkylääkkeitä, sillä ne eivät sovi vatsalleni.
mutta kylläkin lähellä kuukautisia. KIpuilusi voivat liittyä endoon, mutta myös esim. suolistollisiin vaivoihin. Onko näitä poissuljettu?
6
Edelliselle: Kannabis voi aiheutta psykoosin.. alko vaa huvittaa ku et mielialasyistä ota pillereit mut huumeita kyllä.. SIis eihän pillerit VAIN lievitä oireita vaan ESTÄVÄT sen leviämistä! En käsitä miksi joku haluaisi että se vaan kasvaa ja kasvaa ja on kohta keuhkoissakin vain koska pillereistä tulee sivuoireita. Musta pillerit sivuoireineen on pieni paha siihen että kasvaisin heinää sisältä päin.
Noihin kuukautiskipuihin: Kukin kokee kivut tavallaan, en usko että menkkakivut on ainut oire. Mulla ne oli kipeet mutta ei mitään suurta tuskaa, burana on riittänyt aina. Ikävempänä pidin sitä ei menkkojen aikaankin olevaa inhottavaa kipuva muttei mitään rajuja nekään vaan sellaista kokoaikaista jomotusta joka ei sinällään estänyt elämästä. Ja ne pissa ja ulostamiskivut olivat menkkojen aikaan tosi inhottavia.
En ole koskaan huutanut tuskissani tai itkenyt tms. Ja silti sitä endoa oli. Ja joillekkin se tekee just noita kystia, verenvuotoa ja semmoista.
Endo vaikuttaa niin eri tavoin eri ihmisille ja se on sinällään vaaraton paitsi että aiheuttaa lapsettomuutta ja jos olet siinä iässä että lapsia vielä tulevaisuudessa haluat niin kannattaa oikeesti painostaa lääkärit leikkaamaan ja ainakin ruiskuttaa munanjohtimet ettei siel oo mitään että saat lääkityksen joka hillitsee kasvua JOS sitä siellä on. Koska jos sulla ei oo törkeitä oireita ja silti sitä siellä on niin se kasvaa ja voi olla aika kurjaa sitten kun lapsia haluaa ja sitä sitten on jokapuolella.
-oisinko ollu kolmonen
Ja siis lisään vielä noihin ulostejuttuihin että nimenomaan kun sitä ongelmaa on menkkojen aikaan ulostamisessa niin se voi hyvinkin liittyä endoon. Jos sitä on muutenkin, se voi silti liittyä mutta siinä tapauksessa joku muu on todennäkösempi, esim toiminnalliset jutut ja helicot ja semmoset.
Mulla ainakin menkkojen aikaan kun yritti ulostaa, sattui emättimeen, sattui kohtuun, paska ei tullu eikä pystyny työntää sitä kun sattu alapäähän. Siis ihan selvästi gynekologiseen juttuun liitty se ulostamiskipu. Pissan kans sama asia, pissa ei meinannu tulla ku ihan hitaana liruna ja kun yritti saada enemmän niin taas kohtuun ja emättimeen vihloi niin hemmetisti.
ja niitä suositellaan syötävän usein useampi lätkä putkeen ja sitten pitämään vuototauko. Merkkejä on tullut vuosikymmenten varrella kokeiltua kahdeksaa, kaikissa niin kovat sivuoireet, että elämänlaatu laski merkittävästi. Mielialaoireet olivat minulla eräs merkittävin sivuoire, mutta ei suinkaan ainoa. Kivut eivät helpottaneet lainkaan. Olen käynyt ultrissa ja gynellä säännöllisesti ja nyt kolmenkympin paremmalla puolella kivut ovat alkaneet hiipua ja typistyä näihin pariin ensimmäiseen vuotopäivään. Mitään uutta kystaa tms. oireilua ei ole löytynyt.
Hyvin yksilöllisiä ovat hormonaalisten lääketuotteiden sivuvaikutukset ja kukin voi punnita itse, mitä sisäänsä syytää ja mitä seurauksia vastuulleen ottaa.
6
Oma endoni räjähti valloilleen kun niitä aloin syömään. Sattumaa kenties, mutta ei enää niitä minulle kiitos. Parhaimman avun olen saanut raskauksista ja pitkistä imetyksistä, jolloin kuukautiset on pysyneet pitkään poissa ja endo kuin itsestään samalla "kuivunut".
Kai mun pitää kokeilla niitä pillereitä, sillä alan olla ihan väsyksissä näiden kipujen kanssa.
Ps. Suolistoperäisiä syitä ei ole selvitetty, sillä en ole tullut maininneeksi niitä oireita lääkärissä, yhtäältä, koska en ole tajunnut oireiden voivan liittyä toisiinsa, toisaalta koska en halua mitään persetutkimuksia :)
Ap
Kannabista saa myös lääkärin reseptillä lääkekannabiksena, joka ei aiheuta psykoosia. Ei ole samanlaista kuin huumauskäytössä oleva kannabis, joka on jalostettu parhaiten huumauskäyttöön sopivaksi. Lääkekannabis ei sekoita päätä, ja on useissa maissa jo käytössä suusuihkeenakin. Erinäisten tutkimusten mukaan erittäin tehokas kivunhoidossa, ja esim. ms-taudin hoidossa kipujen lievityksen lisäksi on hidastanut taudin kulkua, sekä helpottanut taudin muita oireita. Yleensä tämä vain on sellainen lääke jota harvemmin lääkäri itse ehdottaa, vaan siitä on itse puhuttava lääkärille että reseptin saa.
- todella kivuliaat, hieman epäsäännölliset, pitkät kuukautiset ilman pillereitä
- kuukautisten aikana myös ulostaminen oli tuskaista
- ei välivuotoja
- hartiapistos silloin tällöin
- yhdyntäkipuja
- vaikeuksia tulla raskaaksi(?)
Mulla pillerit piti oireet kurissa, mutta toivat mukanaan muita sivuvaikutuksia, joten lopulta luovuin pillereistä ja aloitimme vauvan yrityksen. Aktiivinen yritys kesti 7 kk, mikä on kai periaatteessa vielä ihan normaalia, mutta toisaalta keskivertoa selvästi pitempi aika, joten endolla saattoi olla asiaan vaikutusta.
Synnytyksestä on nyt aikaa puolitoista vuotta ja luojan kiitos endo on pysynyt kurissa! En aio syödä pillereitä enää koskaan, joten toivottavasti pystyn jatkossakin elämään endon kanssa.
Hartiapistos on hartiapistos. Näin pyöreästi sanottuna siis kun kohdun limakalvo kuukautisina vuotaakin vatsaonteloon, niin silloin se vatsaontelossa aiheutuva paine ärsyttää palleahermoa ja palleahermoärsytys tuntuu hartiahermossa pistoksena.
En oo saanut diagnoosia mutta aivan varmasti mulla on endo, siksi pidänkin menkat 2-4 kertaa vuodessa..
Oireina normaalit pms oireet ennen menkkoja.
Tunnen kuukautisten alun jo pari tuntia etukäteen ja osaan yhden kivun perusteella sanoa että nyt lirahtaa housuun. Se kipu on SAMANTIEN ihan helvettiä. En pysty ulostaa kunnolla koska suoli kramppaa eikä pysty puskemaan mitään ulos. Jos on pakko mennä paskalle, joudun koko ajan huutamaan koska koko perse kramppaa ihan kunnolla ja se kipu on niiiin viiltävä.
Yhdyntäkipuja myös, seksi sattuu.
Usein tulee kohtauksia että en vaan voi olla missään asennossa, maha on ihan sekaisin ja meinaa oksennus vaan tulla..
Muutamia vuosia tota jaksoin ja nyt sit loppu vähän aika sit, en pidä menkkoja normaalisti koska en voi elää niiden aikana normaalisti/ollenkaan :(
Ja lisäksi kivut ovat alaselästä NILKKOIHIN asti.
Kyllä, mua särkee nilkkoja ja pohkeita reisien lisäksi...
Täällä on monet jutut ihan kuin itselläni ja noista tosiaan kärsinyt olen jo ensimmäisistä menkoista asti. Mulla oli ennen synnytystä oireina niin kovat kivut, että pari kertaa tuli ryömittyä kotiin koulusta 1,5km matka kun ei pystynyt suorassa kävelemään. Usein vuoti läpi myös koulussa. Kipulääkkeet ei kunnolla auttaneet. Menkat kesti sen 6-9 vrk se kova vuoto. Sen jälkeen oli pari päivää tiputtelua. Oviksen aikaan oli kipuja. Koskaan ei tutkittu silloin kun en tajunnut mennä lääkäriin. Esikoista yritettiin luomuna 1v 4kk. Toinen tulikin sitten heti perään.
Nyt on kulunut taas aikaa raskaudesta 4 vuotta ja oireet on tässä kahden vuoden aikana palailleet pikkuhiljaa taas. Hakeuduin gynelle ja sieltä sitten löytyikin 1,5cm halkaisijaltaan oleva endometriooma epäily munasarjasta. Nykyään kuukautiskivut eivät ole niin kovat kuin ennen, mutta niitä on koko ajan päivittäin. Tässä tämän hetken oireet:
- Ulostamiskivut menkkojen aikaan
- Pissattaa useammin oviksen ja menkkojen välissä
- Pari päivää ennen alkaa oik. munasarjan kohdalla (jossa se kysta on) tuntua paisumista kuin vesi-ilma pallo joka täyttyy, kiristää ja turvottaa.
- Pitkin alavatsaa tärinä kipua. Etenkin vasemmalla kämmenen kokoinen alue paksusuolen kohdilla ja siinä oik. munasarjan kohdilla.
- Ovulaatiokivut, jotka on muuten yhtä kovia kuin kuukautiskivut
- Lievää kipua ja tärinä arkuutta pitkin kiertoa (päivittäin) alavatsassa joka aina sitten voimistuu kierron mukaan. Menkkakivut kun loppuu niin oviskivut alkaa.
- Painon tunne alavatsalla oviksen aikaan ja menkkojen aikaan
- Tietää aina koska vuoto alkaa kun pari tuntia ennen tulee semmoinen painostava keräävä tunne alavatsalle, joka helpottaa kun vuoto alkaa.
Varasin uudestaan lääkäriä kun tässä kolmatta yritetään. Aiemmin toisen lapsen kohdalla munasarjat on olleet täysin normaalit. Nyt oli endo vallannut tosiaan niitäkin.
Story of my life - mullakin särkee jalkoja nilkkoihin asti menkkojen aikaan ilmavaivoja on maha myös ihab jumissa ja kuralla, menkat ovat äärettömän epäsäännölliset ja kivut välillä niin kovat että pelkään edes lähteä kotoa sen jälkeen seuraavien menkkojen tullessa, sillä se kipu lamaannuttaa täysin! Nyt mulla on tehty tähy peräsuolen kautta nukutettuna ja suun kautta mutta kaikki ok - tosin sanoi että niin ahtaalla suolet että olis ollut tuskaa hereillä! Oon ultrassa käyny, ei niissä mitään näy mutta jo se ultraaminen tekee kipeää kun liikuttelee alavatsan päällä, myös seksi sattuu tietyissä asennoissa ja aristaa, välilihassa tuntuu ennen menkkoja hirvee paineen tunne ja välillä jotain ihme muljuntaa alamahassa... Alkaa ottaa psyykeeseen toden teolla! Onneksi lähete polille jos pääsis vaikka ohan tähystysleikkaukseen
just tolla kivulla, jatkuvasti pientä kipua, varsinkin tärinäkipua. Kuukautisten aikaan koko ajan kovempaan suuntaan menevää kipua. Välillä niin kovaa, ettei lääkkeet auta ja itkettää, ei pysty liikkumaan. Kuukautiset runsastuneet. Ultrassa näkyy jotain, ilmeisesti endometrioosi ja kiinnikkeitä.
Pillereitä mullekin ehdotettu, en haluaisi kun sekoittavat pään... Raskaus auttaisi, muttei nyt oikein sovi tähän hetkeen ja endon hoitoon :D