Vatsakivut alkuraskaudessa?
Tein lauantaina positiivisen raskaustestin (kp 28/28). Testasin lähinnä siksi, että kuukautiskivuilta tuntuva vatsan ja lantioseudun kipu oli jatkunut jo pari päivää ilman kuukautisten alkamista ja halusin vain varmistaa, että entä jos sittenkin olisin raskaana. Edellinen raskaus päättyi keskenmenoon rv13, reilu 3 kuukautta sitten. (Se olikin ensimmäinen raskauteni) Kesken menneen raskauden missään vaiheessa en kipuillut ollenkaan, ei ollut huonovointisuutta tms. Eli nyt en oikein osaa tulkita kehoani. Kysymys kuuluukin: voiko (edelleen jatkuva) vatsakipu olla raskausoire, vai onko kenties tämä jo näin alkuunsa menossa kesken? Koko ajan nyt vaan jännään, että alkaako vuoto seuraavan vessakäynnin yhteydessä.
Kommentit (7)
Minulla oli tänään (rv 6+4) todella kovat kivut kohdun ja munasarjojen alueella. Kipu ilmeni aaltomaisesti, välillä loppuen ja sitten taas kouraisi. Nytkin koko ajan sattuu, joskaan ei menkkoja enempää. :-/
kun kuvittelin odottavani menkkojen alkua ja oli kamalia menkkakipuja. Sitä vuotoa vaan ei alkanut tulla ja testasin sitten.. +
Mulla oli myös munasarjan kohdalla kipua siinä raskaudessa, ja se johtui kystasta joka oli tullut munsarjaan.
Se raskaus ei päättynyt hyvin, mutta noilla asioilla ei ollut pikkuiseni kohtuun menehtymisen kanssa mitään tekemistä.
Olen toitottanut kaikille ystävilleni sitä, että mut ainakin yllätti se, kuinka tajuttoman kipeä alamasu oli raskauden alussa. En ollut osannut itse ollenkaan varautua siihen. Kyseessä on kuitenkin ihan normaalit kohdun kasvukivut, joista ei tarvitse olla huolissaan. Odottakaas vaan: sitten, kun jonain päivänä ei alavatsa olekaan kipeä, on huolissaan siitäkin. :) Kannattaa vain yrittää hengittää syvään ja uskoa siihen, että kaikki menee kuten on tarkoitettu.
Oikein hyvää odotusaikaa!
Mia79 ja touhukaksikko rv 35+3
sellaista ihan tavallista menkkakipua raskauden alussa. Eli jos kivut eivät ihan älyttömiksi muutu, niin sanoisin että normaalia on. Ne menkkakivut jatkuivat aika monta viikkoa.
NapNap rv24+0
Mullakin oli alkuraskaudessa aika ajoin koviakin kipuja, jopa niin kovia, että olin ihan varma kohdunulkoisesta raskaudesta. Kävin alkuraskauden ultrassa n. rv 6. Kaikki oli hyvin ja pieni vaavin alku siellä mahassa aiheutti kipuilua. Nyt rv 14+4 ja maha alkaa pikku hiljaa jo kasvaa.
Tsemppiä vaan kaikille alkuraskauden huolehtijoille ja muillekin!
Minulla oli kamalat alavatsa kivut, juuri samanlaiset kun kuukautiset alkaisi. Testattiin moneen oteeseen negaa ja terkkarissa jopa otettiin verikokeet ja siitä raskaustesti, se oli nega. Sitten heti sen jälkeen ultraan selvittämään syytä kipuun, sieltä kuuluikin sydänäänet ja näkyi sikiö. Sillon oltiin menossa viikolla 8+1. Nyt olen onnellisesti rv11+1. Eilen kävin neuvolassa ja siellä se mellasti massussa. Olo on nyt hyvä, koko aikana ei ole ollut muuta oireita kun tuo vatsa kipu. Jos ei mitään vuotoja tule, niin ei kannata huolestua. =)
Toivottavasti nyt käy hyvin..
Mä olin aluks tosi kipeä. Menkkakivuilta tuntuivat, mutta kätilösiskoni vakuutti et ihan huoletta saa olla. Selvisin niistä kivuista sen onnen varassa et meille tulee vauva. Noh... toisinaan se onni oli aika hakusessa, ku seksin aikana useinkin alko sattua. Siinähän fiilis sit meni, ku alko pelkäämään et jos sattuu taas. Ja et jos siitä on haittaa vauvalle. Nyt ei onneks enää tunnu, mut sillon pelotti, voiko se olla normaalia ja mistähän maihtais johtua et yhtäkkiä kesken parhaiden hetkien saatto kouraista mahanpohjaa sillai, että kroppa pinoon ja naapurit häiriinty.