Miten toimeentulotukiasiakas voi säästää ja ostaa säästöillään esim. matkan?
Tämä ei sitten ole mikään provo eikä tarkoitus ole antaa toimeentulotuen saajista vääränlaista kuvaa. Mutta itse yritän säätää 50-100 eur/kk matkaa varten. Lisäksi saan kirpputorimyynnistä sekä lähisukulaiselta rahaa käteisenä, nämäkin menevät saman matkan säästökassaan. En vaan tykkää säilyttää isoja summia käteistä kotona, mutta onko mitään muuta keinoa?
Ja toinen kysymys aiheeseen liittyen - en myöskään tykkää matkalla kuljettaa mukana isoa summaa käteistä. Onko vielä olemassa jotain sellaisia luottokortin tapaisia, joita muistaakseni ainakin joskus oli Western Unionilla? Siihen saattoi siis tallettaa/nostaa rahaa ja käyttää luottokortin tavoin.
Jos tällaista korttia ei ole tai ei hanki, niin miten matkat ja majoitukset voi maksaa, jos ei rahoja voi laittaa omalle tilille? Voiko yleensä myös netissä tilatut matkat (esim. lennot) käydä maksamassa kyseisen yhtiön toimistossa? Pieni lisämaksuhan siihen toki tulee, mutta muistaakseni olivat vaan jotain 5-10 euron luokkaa.
Kommentit (43)
Ihmiset eivät halua ymmärtää sosiaalituen asiakkaita.? Työtä tehtäisiin, jos sitä vain saisi. Itselläni on kaksi tutkintoa, joka toinen hankittu korkealla iällä, AMK. Ei ole auttanut ei ja jollakin on elettävä. Yleisesti ottaen tuen saaja ei voi matkustella. Mutta jos omasta ruoastasi suolivyötä kiristät ja pääset matkalle niin hyvä on. Se on kovaa työtä. Yleisesti tuen saaja ei pääse minnekään. Itse on ole käynyt missään yli viiteen vuoteen. Elän kotona yksin 24/7, viikot aamusta iltaan, illasta aamuun. Viikonloput, juhlapyhät: joulu, pääsiäinen, vappu, juhannus jne... Ihminen erkaantuu muusta yhteiskunnasta kun ei ole rahaa. Lenkillä tosin voisi käydä, se ei maksa mitään. Esimerkiksi vaatteisiin joudun pakosta säästämään rahan etukäteen. Lapsiani en pääse katsomaan kuin VR:n 10 €:n lipulla. Siihenkin pitää katsoa ajanjakso, miten aikataulut perheiden kanssa sopii. Tähän sinulla varmaan on vastaus olemassa, mutta vastauksesi ei välttämättä tue sitä miten se omassa tapauksessamme sopii kuvioon. Ei aina kannata ottaa negatiivista kantaa tällaisiin asioihin. Ihmiset vain edellä mainitussakin tapauksessa yrittää jotenkin päästä eteenpäin tässä elämässä. Matka on pieni valopilkku meille tuen saajille. Itse todennäköisesti joudun elämään loppuelämäni tämmöisellä tuella. On kovaa venyttää vuosia-vuosikymmäniä rahaa. Se passivoi ihmistä jo muutenkin. On myös ihmisä, jotka eivät näen syytä jatkaa elämää tästä syystä. Mielestä sinulla olisi enemmänkin syytä arvostella suuryritysten johtajia ja osakesalkkujen omistajia, jotka kustannuksellamme vetävät suuria palkkioita kustannuksellamme. Fortumikin keräsi yhteisöverohelpotuksella joilla piti investoidea yritykseen ja luoda uusia työpaikkoja itselleen rahaa 100 miljardia euroa, jotka jakavatkin sitten keskenään ja kierrättävät paratiisisaarten kautta ja jättävät verot niistä meidän maksettavaksi. Tässä sinulle vain pieni esimerkki kuka niitä meidän rahoja käyttää. Meidän tukien saajilla on erilaiset lähtökohdat käyttää yhteiskunnan varoja, elämiseen hyvin pienellä liekillä. Suurituloisille ei riitä mikään. Rupeeppa seuraamaan niin kiinnität varmasti huomioon oikeisiin asioihin eikä siinä suhteessä aika mene pilkun viilaamiseen. Ystävällisesti Tuen saaja.:))
Rahaa matkusteluun voi saada monella tavalla.
Jos on töissä ollessaan säästänyt Patjan alle.
Rikollisella toiminnalla.
Vanhemmiltaan.
Myymällä jotain omaisuuttaan.
Perimällä.
Voittamalla Arpajaisista.
Keräyspullorahoilla. Kirpparilta. Pimeillä töillä....
Anteeksi nyt, mutta toimeentulotuki ei ole tarkoitettu lomailuihin. Lomamatkoilla käydään vasta sitten kun siihen on varaa.
Jos toimeentulotuesta pystyy säästelemään lomamatkoihin, niin ko. tukea maksetaan aivan liikaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2012 klo 19:01"]
Selkeesti sen taso on liian hyvä jos siitä voi matkoja säästellä. Hyi helvetti teitä loisia jotak minunKIN selkänahasta toimeentulonne kuppaatte! Hävetkää! Ja menkää töihin, ennenkuin allekirjoitan lähetteen työleirille...
Toivon, että pikapuolin joudut itse syystä tai toisesta tt asiakkaaksi ja sitten voit itse jättää leffat, jälkiruuat, hodarin urheilukisoissa ja taidenäyttelyt töissä käyville.
Pää on syvällä perseessä, kun noin ajatellaan, ettei ttt-asiakas saisi itse säästää mihin haluaa. Jos on valmis sylmään kaurapuuroa muutaman päivän kuussa halvimman lenkkimakkaran sijaan ja sillä saa 50e säästettyä kuukaudessa, niin voi voi!
Pitäisikö ttt-asiakkaat laittaa koppihoitoon? Ei muualle kuin kirjastoon ja kelaan asiaa! Siellä kun aikansa mätänee ilman virikkeitä, niin eipä sieltä enää työelämään pian päästä, kun mielenterveys menee. Saa sitten pää perseessä elävä maksaa vuosikymmenien sairaspvrahat tai eläkkeet tälle ihmisrauniolle.
Ttt on hyvin pieni ja jos joku onnistuu siitäkin säästämään, niin se vasta taitolaji on ja matkustelu hänelle suotakoon!
Ei ole tarkoitettu, että ihminen kiikkuisi soisiaalietuuksien varassa pitkiä aikoja, vaan ensisijainen tarkoitus olisi työllistyä ja ansaita itse elantonsa. Joten siltä pohjalta kyllä; toimeentulotuesta ei ole tarkoitus kuin saada peruselämä kustannettua ilman taidenäyttelyitä, leffoja ja urheilukisojen hodareita.
Toimeentulotuki on tarkoitettu OIKEASTI tarpeeseen, eikä matkusteluun. Inhottaa maksaa veroja kun tietää että sossu elättää tuollaisia siipeilijöitä, ei tässä ole työssäkäyvälläkään varaa matkustella, hyvä että rahat riittää ruokaan. Lasten hankintaakin on pakko lykätä vaikka ikää alkaa jo olla, edes äitiyspäiväraha ei riittäisi kattamaan menoja. Voisin laittaa tuon 50-100 euroa OMASTA PALKASTANI säästöön sen sijaan että lahjoitan sinulle, joka et selvästikään sitä tarvitse! Ja muut täällä neuvovat parhaita tapoja huijata sossua, hävetkää! Tajuatteko että maksatte omissa veroissanne tuon ap:n lomailun?
Sossu saa kysyä pankista onko siellä sulla tiliä. Pankki vastaa vain on tai ei. Siksi parempi avata toinen tili samaan pankkiin missä sulla jo on tili.
Sossu saa kysyä pankista onko siellä sulla tiliä. Pankki vastaa vain on tai ei. Siksi parempi avata toinen tili samaan pankkiin missä sulla jo on tili.
lähteen tälle?
Toimeentulotuki on tarkoitettu OIKEASTI tarpeeseen, eikä matkusteluun. Inhottaa maksaa veroja kun tietää että sossu elättää tuollaisia siipeilijöitä, ei tässä ole työssäkäyvälläkään varaa matkustella, hyvä että rahat riittää ruokaan. Lasten hankintaakin on pakko lykätä vaikka ikää alkaa jo olla, edes äitiyspäiväraha ei riittäisi kattamaan menoja. Voisin laittaa tuon 50-100 euroa OMASTA PALKASTANI säästöön sen sijaan että lahjoitan sinulle, joka et selvästikään sitä tarvitse! Ja muut täällä neuvovat parhaita tapoja huijata sossua, hävetkää! Tajuatteko että maksatte omissa veroissanne tuon ap:n lomailun?
Kyllä sullakin olis varaa matkustaa jos karsisit niitä menojasi.
Itsekin aikoinaan säästin muutaman kympin kuukaudessa, kun sain tttukea.
Ostin kaikki ruuat tarjouksesta,vaatteet kirppareilta,karsin kaikki ylimääräiset laskut(tv-lupa,lehdet,nettimaksu minimiin,puhelin minimiin)
Mä jouduin kerran opiskelijana käymään sossusta pyytään apua sairaalalaskun maksamiseen.
Kyllä multa vaadittiin todistukset neljästä eri pankista että onko mulla tiliä siellä ja olemassa olevista tileistä tiliotteet. Ja samat avopuolison tileistä.
Mä jouduin kerran opiskelijana käymään sossusta pyytään apua sairaalalaskun maksamiseen. Kyllä multa vaadittiin todistukset neljästä eri pankista että onko mulla tiliä siellä ja olemassa olevista tileistä tiliotteet. Ja samat avopuolison tileistä.
mutta harvemmin niitä enään "vanhoilta" asiakkailta kysellään,ellei ole suuri epäilys toisesta tilistä.
Selkeesti sen taso on liian hyvä jos siitä voi matkoja säästellä. Hyi helvetti teitä loisia jotak minunKIN selkänahasta toimeentulonne kuppaatte! Hävetkää! Ja menkää töihin, ennenkuin allekirjoitan lähetteen työleirille...
ja lomamatka tekemättä. Minä en halua verorahoillani kustantaa muiden huvittelua. Ttt on tarkoitettu viimesijaiseksi tueksi ja sen kuuluu kattaa vain välttämättömät kulut. Matkustelu vain huvin vuoksi ei ole välttämätöntä, ei ulkomaanmatka eikä kotimaanmatka, ei edes se ratikkamatka Lintsille.
ja lomamatka tekemättä. Minä en halua verorahoillani kustantaa muiden huvittelua. Ttt on tarkoitettu viimesijaiseksi tueksi ja sen kuuluu kattaa vain välttämättömät kulut. Matkustelu vain huvin vuoksi ei ole välttämätöntä, ei ulkomaanmatka eikä kotimaanmatka, ei edes se ratikkamatka Lintsille.
esim. lehtitilaukset ja tv-lupa, jättää nuo pois niin saa sen muutaman kympin säästää vaikka siihen matkaan.
Toivon, että pikapuolin joudut itse syystä tai toisesta tt asiakkaaksi ja sitten voit itse jättää leffat, jälkiruuat, hodarin urheilukisoissa ja taidenäyttelyt töissä käyville.
Pää on syvällä perseessä, kun noin ajatellaan, ettei ttt-asiakas saisi itse säästää mihin haluaa. Jos on valmis sylmään kaurapuuroa muutaman päivän kuussa halvimman lenkkimakkaran sijaan ja sillä saa 50e säästettyä kuukaudessa, niin voi voi!
Pitäisikö ttt-asiakkaat laittaa koppihoitoon? Ei muualle kuin kirjastoon ja kelaan asiaa! Siellä kun aikansa mätänee ilman virikkeitä, niin eipä sieltä enää työelämään pian päästä, kun mielenterveys menee. Saa sitten pää perseessä elävä maksaa vuosikymmenien sairaspvrahat tai eläkkeet tälle ihmisrauniolle.
Ttt on hyvin pieni ja jos joku onnistuu siitäkin säästämään, niin se vasta taitolaji on ja matkustelu hänelle suotakoon!
Kiva että toivot syrjäytymisuhassa olevalle noin kivoja asioita hei sinä aurinkoinen veronmaksaja! Toivon, että sinut lomautetaan, talostasi löytyy hometta, sinulla todetaan vakava sairasus ja sitten olet ttt-asikas, jotta saat hiukan perspektiiviä asioihin.
on todella pieni esim perheelle, jolla auto välttämätön. tai jos tulee ostettavaksi juuri talvirenkaat, lapselle turvaistuin, ulkoiluvaatteet tai muuta ylimääräistä menoa. se kyllä kattaa "normaalit menot" niinkuin ruuan, normaalit netti ja puhelinlaskut, kohtuulliset vakuutukset, pienet päivähoitomaksut jos tuloja on kuitenkin sen verran että niitä tulee vähän maksettavaksi yms..
itse olen nostanut nyt kahtena kuukautena tt-tukea kun jäin yh:ksi hoitovapaalla (1 lapsi), en saa sitä kun noin 100 euroa kuussa kun muut tuet kattavat minulle lasketut menot, ja molempina kuukausina olen onnistunut säästämään noista rahoista n.200e/kk.
minulla ei ole autoa, ostan vähän mutta laadukasta (vaatteet, ruoka jne), tv-lupaa en maksa (..vaikka tv on..). olisiko minun pitänyt jättää hakematta tuo tuki? mielestäni ei, jos on todettu että hyvinvointivaltiossa jokaisen tulee saada edes tuon verran rahaa. syksyllä lähden korkeakouluun, näin sitä kotirouvan elämä menikin uusiksi :-)
Kyllä sullakin olis varaa matkustaa jos karsisit niitä menojasi. Itsekin aikoinaan säästin muutaman kympin kuukaudessa, kun sain tttukea. Ostin kaikki ruuat tarjouksesta,vaatteet kirppareilta,karsin kaikki ylimääräiset laskut(tv-lupa,lehdet,nettimaksu minimiin,puhelin minimiin)
En ole edes matkustelusta kiinnostunut, mutta ihan vaan tiedoksi että teen jo nyt nuo mitä mainitsit, paitsi etten omista telkkaria (=ei tv-lupaa) enkä nettiliittymää, en osta vaatteita enkä lehtiä. Asumiseen menee yli puolet tuloista ja autoon 25%, mutta on pakollinen koska muuten ei töissä voi käydä. Joten lopeta noiden sosiaalipummien puolustelu, menisivät töihin eivätkä loisisi (ja lomailisi) meidän työssäkäyvien maksamilla verorahoilla.
Ei todellakaan saa säästää. Sosiaalitoimisto ei tajua edes sitä, jos meinaat ostaa vaikka uuden talvitakin, sen kuukauden tuloilla et sitä osta, vaan joudut säästämään sen rahan. Sekin tuntuu jo olevan sosiaalivirkailijalle liikaa tajuta. Olisin sitä mieltä, että MATKAN TARJOAJAT VOISIVAT KEHITTÄÄ OMA MATKARAHASTOKORTIN, jonne asiakas voisi säästää rahaa matkaa ja matkakassaa varten. Ei tietäis sosiaalivirkailija ei. Kun olette yhteydessä matkavirkailijoihin, asiakaspalaute asiasta voisi poikia.??