Miten toimeentulotukiasiakas voi säästää ja ostaa säästöillään esim. matkan?
Tämä ei sitten ole mikään provo eikä tarkoitus ole antaa toimeentulotuen saajista vääränlaista kuvaa. Mutta itse yritän säätää 50-100 eur/kk matkaa varten. Lisäksi saan kirpputorimyynnistä sekä lähisukulaiselta rahaa käteisenä, nämäkin menevät saman matkan säästökassaan. En vaan tykkää säilyttää isoja summia käteistä kotona, mutta onko mitään muuta keinoa?
Ja toinen kysymys aiheeseen liittyen - en myöskään tykkää matkalla kuljettaa mukana isoa summaa käteistä. Onko vielä olemassa jotain sellaisia luottokortin tapaisia, joita muistaakseni ainakin joskus oli Western Unionilla? Siihen saattoi siis tallettaa/nostaa rahaa ja käyttää luottokortin tavoin.
Jos tällaista korttia ei ole tai ei hanki, niin miten matkat ja majoitukset voi maksaa, jos ei rahoja voi laittaa omalle tilille? Voiko yleensä myös netissä tilatut matkat (esim. lennot) käydä maksamassa kyseisen yhtiön toimistossa? Pieni lisämaksuhan siihen toki tulee, mutta muistaakseni olivat vaan jotain 5-10 euron luokkaa.
Kommentit (43)
Toimeentulotuki on tarkoitettu OIKEASTI tarpeeseen, eikä matkusteluun. Inhottaa maksaa veroja kun tietää että sossu elättää tuollaisia siipeilijöitä, ei tässä ole työssäkäyvälläkään varaa matkustella, hyvä että rahat riittää ruokaan. Lasten hankintaakin on pakko lykätä vaikka ikää alkaa jo olla, edes äitiyspäiväraha ei riittäisi kattamaan menoja. Voisin laittaa tuon 50-100 euroa OMASTA PALKASTANI säästöön sen sijaan että lahjoitan sinulle, joka et selvästikään sitä tarvitse! Ja muut täällä neuvovat parhaita tapoja huijata sossua, hävetkää! Tajuatteko että maksatte omissa veroissanne tuon ap:n lomailun?
Veikkaan, että kyllä suurin osa työssäkäyvistä saisi säästettyä rahaa ainakin johonkin pieneen matkaan. Lentoja saa Eurooppaan todella halvalla, Itä-Euroopassa ja esim. Saksassa on majoituskin edullista, samoin syöminen, yms. Baltian maihin pääsee tosi helposti ja halvalla, Tukholman ja Tallinnan risteilyjä voi saada laivayhtiöltä jopa ilmaiseksi...
Ehkä et ole vain perehtynyt vaihtoehtoihin, tai sitten olet jäänyt rypemään surkeuteesi. Ei kaikkien matkojen tarvitse olla parin viikon pakettimatkoja kaukomaihin.
Selkeesti sen taso on liian hyvä jos siitä voi matkoja säästellä. Hyi helvetti teitä loisia jotak minunKIN selkänahasta toimeentulonne kuppaatte! Hävetkää! Ja menkää töihin, ennenkuin allekirjoitan lähetteen työleirille...
Sinun allekirjoituksellasi tuskin on paskankaan merkitystä tässä maailmassa :D
toimeentulotukeen niin miten se on keneltäkään pois, että joku säästää siitä matkaan? Outoahan se olisi, jos säästäväisyydestä rangaistaisiin, mutta ne, jotka käyttävät tuen holtittomasti, saisivat rellestää mielin määrin. En näe mitään väärää siinä, että ap säästää toimeentulotuesta lomamatkaan.
t. työssäkäyvä, joka ei ole koskaan nostanut toimeentulotukea
toimeentulotukeen niin miten se on keneltäkään pois, että joku säästää siitä matkaan? Outoahan se olisi, jos säästäväisyydestä rangaistaisiin, mutta ne, jotka käyttävät tuen holtittomasti, saisivat rellestää mielin määrin. En näe mitään väärää siinä, että ap säästää toimeentulotuesta lomamatkaan.
t. työssäkäyvä, joka ei ole koskaan nostanut toimeentulotukea
Näin juuri!Jos joku syö halvinta ruokaa ja ostaa "ylijääneillä" kaljaa, sekö on ok? Toinen taas ostaa laadukkaampaa ruokaa (ei sillä ttt:llä koko kassia luomuruokaakaan kyllä osteta!), siinä tuskin nokan koputtamista? Kolmas syö vaikka kaaliruokia ja puuroja viikkokausia ja menee matkalle. Mitä se keltään on pois?
mätkyjä lasketa menoksi mutta palautukset tuloksi. Muuten ihmiset alkaisivat kikkailla noilla: vero% laitettaisiin todella isoksi =pienet tulot=paljon tt-tukea, ja sitten joulukuussa iso potti "ilmaiseksi" veronpalautuksista. Tai toisinpäin: minimaalinen vero% ja sitten sossu kuittaisi mätkyt pois, ei kovin reilua...
Sossun asiakkaan kuuluukin olla vähän holhouksen alaisena, se on se hinta siitä ettei pysty itse itseään elättämään. Jos tienaa rahansa itse, niin ei ole tlivelvollinen kenellekkään. Jos taas käsi ojossa imee yhteiskunnan rahoja, niin silloin avaa koko elämänsä sossulle.
Ja ap:lle sanoisin, että säästä luotettavan sukulaisen tilille.
käy sinne tallettamassa pankin kassalla säästämäsi rahat(ei missään nimessä tilisiirrolla omalta tililtä).
Itselläni oli käytössä 2 tiliä,kun sain tttukea ja sinne toiselle tilille meni kaikki ylimääräinen,kuten huuttismyynnit yms.
Ja sossu ei muuten huomioi kokonaan veronpalautuksia,en tiedä onko kuntakohtaista, mutta meidän kunnassa jätettiin 3 henkiseltä perheeltä huomioimatta 160e palautuksia, joskus hieman kikkailinkin tämän kanssa,nostin veroprosenttia sen verran että sai n. 100e palautuksia,liikaa sitä ei voi nostaa,koska silloin sossukin puuttuu asiaan.
mätkyjä lasketa menoksi mutta palautukset tuloksi. Muuten ihmiset alkaisivat kikkailla noilla: vero% laitettaisiin todella isoksi =pienet tulot=paljon tt-tukea, ja sitten joulukuussa iso potti "ilmaiseksi" veronpalautuksista. Tai toisinpäin: minimaalinen vero% ja sitten sossu kuittaisi mätkyt pois, ei kovin reilua...
Sossun asiakkaan kuuluukin olla vähän holhouksen alaisena, se on se hinta siitä ettei pysty itse itseään elättämään. Jos tienaa rahansa itse, niin ei ole tlivelvollinen kenellekkään. Jos taas käsi ojossa imee yhteiskunnan rahoja, niin silloin avaa koko elämänsä sossulle.
Ja ap:lle sanoisin, että säästä luotettavan sukulaisen tilille.
pieni veroprosentti=enemmän rahaa,vähemmän tt-tukea.Sitäpaitsi mun on joskus käsketty pienentämään veroprossaa varmaan juuri tuon takia,joten kikkailun mahdollisuutta toiseen suuntaan ei ole.Muistaakseni tuo veroprossan muutos oli ehtona tt-tuelle.
toimeentulotukiasiakas omistaan saa säästää, eli ei sen tilin varmaan nollilla tarvitse olla aina kuun lopussa? Sen tiedän että muilta tulleita rahasiirtoja karsastetaan (tosin en sitäkään tajua että miksi, on se kumma jos ei läheiset saa tarvitsevalle ihmiselle rahaa laittaa), mutta kai sentään omat saa tilillä lojua?
Lisäksi saan kirpputorimyynnistä sekä lähisukulaiselta rahaa käteisenä, nämäkin menevät saman matkan säästökassaan.
miten matkat ja majoitukset voi maksaa, jos ei rahoja voi laittaa omalle tilille? Voiko yleensä myös netissä tilatut matkat (esim. lennot) käydä maksamassa kyseisen yhtiön toimistossa? Pieni lisämaksuhan siihen toki tulee, mutta muistaakseni olivat vaan jotain 5-10 euron luokkaa.
Jos todella luotat tähän sukulaiseen, niin rahat hänen tililleen ja maksu hänen tililtään? Matkakassa sitten käteisenä, mutta älä ainakaan alkulomasta pidä kaikkea samassa paikassa.
Mukavaa lomanodotusta!
Se kelpaa kaikkialla. Suomessa voi matkat yleensä maksaa myös suoraan tililtä.
Puolaan lentää edestakaisin kympillä tai parilla, ei ole iso homma säästää.
Kyllä sossu näkee jos et oo saanut tilille ulkopuolisilta tahoilta rahaa, että on jäänyt edellisen kuukauden toimeentulotuesta. Mikäli toimeentulotukea jää käyttämättä sitä ei vähennetä seuraavana kuukautena.
Voisiko joku tuttusi maksaa sun matkan ja hotellin sun muun ja annat sitten rahan käteisenä? Olisi helpointa näin.
Meillä ei ole luottokortteja eikä matkustella joten en tiedä miten käytännössä menee. Ja mitä sitten jos sulla joku luottokortti olisi, eihän se sossulle kuulu mitä ja missä oot sitä vinguttanut. Senkus maksat laskun vaan normaalisti.
toimeentulotukiasiakas omistaan saa säästää, eli ei sen tilin varmaan nollilla tarvitse olla aina kuun lopussa? Sen tiedän että muilta tulleita rahasiirtoja karsastetaan (tosin en sitäkään tajua että miksi, on se kumma jos ei läheiset saa tarvitsevalle ihmiselle rahaa laittaa), mutta kai sentään omat saa tilillä lojua?
toimeentulotuesta ei saa ns. säästää, vaan jos on liikaa rahaa tilillä niin ne lasketaan tuloksi. Itse nostaisin kyllä käteisenä nuo rahat joka kuukausi. Säästän itsekin toimeentulotuesta huonekaluihin 150-200e/kk mutta nostan ne aina pienissä erissä automaatilta.
on kai aika vaikea saada ihan normiluottokorttia, onhan niissäkin tulorajat.
saa säästää. Tästä on ihan oikeuden päätöskin aikaisemmilta vuosilta, missä oli laskelmassa huomioitu tuloksi 6000mk. oikeus päätti, että niin ei saa toimia ja päätös on korjaattava. Se raha oli siis säästetty ttt:stä ja ihminen pystyi sen todistamaan.
kuten kuka tahansa ihminen
siihen suhtautuisi jos tilillä olisi 2000e säästöjä.. Tuskin saisi toimeentulotukea kun rahaa elämiseen selvästi on!
ei tarvi toimeentulotukea.
Eivät varmasti anna ja keksivät jotain.
Voit unohtaa matkasi, jos laitat tilillesi rahat.
minulla ON luottokortti. Mutta ongelma on juuri se, että en voi laittaa matkaa varten säästämiäni rahoja sinne tilille. Olen itsekin kuullut tuon, että toimeentulotuesta saa lain mukaan säästää ilman, että sitä huomioidaan tuloksi, mutta oman sosiaalityöntekijäni kanssa on saanut vääntää niin monesta ilmeisemmästäkin asiasta - usein olen saanut lain mukaan minulle kuuluvat rahat vasta tehtyäni asiasta valituksen eteenpäin. Siksi en "uskalla" kokeilla tuota säästöjuttua.
jos ttt:sta jää säästöön etelänmatkaa tms. kallista lomamatkaa varten, niin silloin on ttt ylimitoitettu. Ne on hei meidän muiden verorahoja, ei niitä saa käyttää huvitteluun! Matkustele omilla rahoillasi!
itse asiassa MISSÄÄN ei ole määritelty sitä, mitä toimeentulotuella saa ostaa. Ja itse asiassa lain mukaan perusosa sisältää mm. "harrastus- ja virkistysmenot", eli kyllä vain se ihan lain mukaan on tarkoitettu myös "huvitteluun". Jokainen toki päättää itse, mihin tukensa laittaa - joku ostaa sillä vain "tarpeellisia" asioita, joku toinen ostaa jotain muutakin, kuten nyt vaikka rahoittaa jotain huvituksia. Vaikka matkoja.
Mutta ap saikin suurimman osan matkarahoistaan muualta.
En muuten usko, että tuollaisesta edes voisi jäädä kiinni. Koska mistä siinä tarkalleen ottaen jäisi kiinni? Siitäkö, että oli matkalla? Ei matkustaminen ole laissa mitenkään kiellettyä. Jos matka on esim. maksettu matkatoimistossa, ei kukaan voi tietää, onko se maksettu omalla rahalla vai onko esim. joku sukulainen ollut mukana maksamassa sen.
Ja pelkän "olettaman" perusteella ei voi jäädä kiinni - sossu ei siis voi keksiä tai päätellä, että asiakkaalla on varmasti pimeitä tuloja käteisenä. Jos ne tulot eivät näy tiliotteella, niitä "ei ole olemassa". Niin se vain on. Ja niin toki pitääkin olla. Sossun päätösten tulee aina perustua todistettuihin faktoihin, ei kummallisiin oletuksiin.