Mä en tunne yhtäkään perhettä jossa....
lapset kiikutettais hoitoon kun vanhemmat lomailevat. Tunnetteko te? Miten musta tuntuu että aika paljon liioitellaan tätäkin...varmasti sellaisiakin on mutta harvassa!
Kommentit (47)
tai yksi perhe oli tällainen, mutta he kävivät kaukomailla paikassa, jonne ei saanut viedä pieniä lapsia. Kun lapsi kasvoi, niin se otettiin mukaan.
silti lapsi ja myöhemmin lapset olivat hoidossa kesälläkin, tosin kait ne jotain "yhteistäkin" lomaa pitivät?
Lomailemme lapsen kanssa koko heinäkuun ja kun lapsi menee elokuun alussa pk:iin niin meillä vanhemmilla on vielä n. 3 arkivrk vapaata. Esim. tänä vuonna lapset menevät pk:iin 1.8. (keskiviikko) ja meillä vanhemmilla alkaa työt 6.8. (maanantai).
Lasten on ihan hyvä myös oppia sitä kaupassa asiointia. Meidän muksut käy itse asiassa tosi harvoin missään kaupungilla tai kaupoissa, koska hoidan asiat heidän ollessaan päiväkodissa.
Siis ihan omaa mukavuudenhaluahan se on. On vain niin paljon mukavampaa, helpompaa ja sujuvampaa hoitaa vaikkapa uuden sängyn osto ilman kolmea muksua. Se on vähän näin, että tulee tehtyä virheostoksia esim. vaateostoksilla, jos sen sijaan että saisi rauhassa sovitella vaatteita, tekee hätiköityjä ostopäätöksiä sen takia, että kolmen tenavan paimentaminen sovittamisen ohessa ei ole ihan helppoa. Samaa koskee esim. huonekaluja.
Eli aion ensi viikolla mennä vaateostoksille lasten ollessa hoidossa - ihan vain itsekkyyttäni ja mukavuudenhaluani. Kärsiikö lapset tästä nyt jotenkin?
T. Ope
no onhan se joillekuille hirmu vaikeeta kun pitäs ottaa se lapsi mukaan vaikkapa sinne kauppaan ... paljo kivempaa pitää vaan siellä päiväkodissa vedoten siihen, että lapsellehan se on mukavampi olla siellä päiväkodissa.
Mä en usko että löytyy montaakaan lasta, joka sanoisi että juu äiti kyllä mä mieluummin menen päiväkotiin kun tulen sun kanssa ikeaan ja pankkiin ja yhdessä syömään ravintolaan.. vaan lapset sietävät hyvin ne tylsätkin hetket (sen pankissa odottelun) kun saavat olla vanhempansa seurassa.
Lasten on ihan hyvä myös oppia sitä kaupassa asiointia. Meidän muksut käy itse asiassa tosi harvoin missään kaupungilla tai kaupoissa, koska hoidan asiat heidän ollessaan päiväkodissa. Siis ihan omaa mukavuudenhaluahan se on. On vain niin paljon mukavampaa, helpompaa ja sujuvampaa hoitaa vaikkapa uuden sängyn osto ilman kolmea muksua. Se on vähän näin, että tulee tehtyä virheostoksia esim. vaateostoksilla, jos sen sijaan että saisi rauhassa sovitella vaatteita, tekee hätiköityjä ostopäätöksiä sen takia, että kolmen tenavan paimentaminen sovittamisen ohessa ei ole ihan helppoa. Samaa koskee esim. huonekaluja. Eli aion ensi viikolla mennä vaateostoksille lasten ollessa hoidossa - ihan vain itsekkyyttäni ja mukavuudenhaluani. Kärsiikö lapset tästä nyt jotenkin? T. Ope
Tuskin kärsii, mutta yleinen moraali kärsii. Systeemi on mätä jos yhteiskunnan varoista kustannetaan lasten hoito sinun vapaa-ajan ajaksi. Sinun itsekkyyden ja mukavuudenhalun takia veroni nousevat koko ajan. Missä on lasten isä?
Meillä lapset on kesällä 2 kuukautta kotona, jouluna 2 viikkoa, hiihtolomaviikon kotona ja pääsiäisenä myös lomapäiviä. Siis meillä omassa kodissa vanhempien kanssa, ei hoitajan/isovanhemman. Minusta lapsilla on huisasti lomaa tarhasta, enemmän kuin minulla tai miehellä lomaa. Pidetään siis eri aikaan, jotta lapsilla enempi. Ja tästä kaikesta johtuen en pidä yhtään huonoa omatuntoa siitä, jos joskus otan jonkun asianhoitopäivän, jolloin lapset on päiväkodissa. Mitä järkeä lapsia on raahata mukana joka paikkaan?
Joitakin vuosia sitten olin erityisryhmässä ja niillä lapsilla vasta vähän lomaa oli. Yhdenkin lapsen muu perhe lähti ulkomaanmatkalle viikoksi. Tämä "huonokäytöksinen" lapsi jätettiin kotiin. Se tarkoitti sitä, että mummi toi pojan aamulla klo 6.30 hoitoon ja haki 16.45. Poika puhui koko viikon siitä, miten toiset pääsi lentokoneella.
2 vkoa vanhempiensa lomasta ja vain 2 vkoa kotona. Perustelu oli, että hoitavat parisuhdetta, kun ei ole ketään lastenvahtia olemassa...
Meillä lapset on kesällä 2 kuukautta kotona, jouluna 2 viikkoa, hiihtolomaviikon kotona ja pääsiäisenä myös lomapäiviä. Siis meillä omassa kodissa vanhempien kanssa, ei hoitajan/isovanhemman. Minusta lapsilla on huisasti lomaa tarhasta, enemmän kuin minulla tai miehellä lomaa. Pidetään siis eri aikaan, jotta lapsilla enempi. Ja tästä kaikesta johtuen en pidä yhtään huonoa omatuntoa siitä, jos joskus otan jonkun asianhoitopäivän, jolloin lapset on päiväkodissa. Mitä järkeä lapsia on raahata mukana joka paikkaan?
noo...joku toinen ratkaisisi asian niin, että menisi niille vaateostoksille silloin kun mies sitten on kotona lasten kanssa....eli ei hoidattaisi vapaalla ollessaan lapsia yhteiskunnan tuella.
2 vkoa vanhempiensa lomasta ja vain 2 vkoa kotona. Perustelu oli, että hoitavat parisuhdetta, kun ei ole ketään lastenvahtia olemassa...
pitäsköhän pistää lapset päivähoitoon ihan vaan sen vuoksi että voisin hoitaa lasten sijaan parisuhdetta ... sä voit kertoa tuolle perheelle, että jos haluavat parisuhdettaan todella hoitaa niin kannattaa hakea kesälomalla esim avioliittoleirille. Siellä kun oikeasti paneudutaan omaan parisuhteeseen ja niiden istuntojen ajaksi lapsille on kivaa ohjelmaa ja toimintaa järjestetty.
itseni. Tosin tilanne oli se, että mies muutti ulkomaille huhtikuun alussa, minun työni loppuivat huhtikuun lopussa ja toukokuun lopussa muutimme lasten kanssa ulkomaille. Tällöin lapset siis olivat toukokuun hoidossa sillä aikaa kun minä pakkasin koko asunnon tavarat (mies muutti mukanaan 1 laatikko työpapereita, 1 laatikko astioita yms., 1 laatikko henkilökohtaisia tavaroita ja omat vaatteensa), hoidin paperiruljanssin, vanhan asuntomme laiton muuttokuntoon yms. Oli kyllä ihan kokopäivähommaa, että sinänsä en lomaillut.
itseni. Tosin tilanne oli se, että mies muutti ulkomaille huhtikuun alussa, minun työni loppuivat huhtikuun lopussa ja toukokuun lopussa muutimme lasten kanssa ulkomaille. Tällöin lapset siis olivat toukokuun hoidossa sillä aikaa kun minä pakkasin koko asunnon tavarat (mies muutti mukanaan 1 laatikko työpapereita, 1 laatikko astioita yms., 1 laatikko henkilökohtaisia tavaroita ja omat vaatteensa), hoidin paperiruljanssin, vanhan asuntomme laiton muuttokuntoon yms. Oli kyllä ihan kokopäivähommaa, että sinänsä en lomaillut.
Ymmärrän jos muutaman päivän käyttää toimistolla juoksemiseen, mutta itsekin kahden pienen lapsen kanssa ja raskaana ollessa olen hoitanut muuton yksin. Olihan se suoraan sanottuna vi*****sta, mutta hengissä selvittiin. Elämän ei ole tarkoitus olla helppoa.
no kuten itse sanoitkin, sä et lomaillut...vaikka kuten jotkut muutkin käytit hyväksi systeemiä, joka sallii sen että hoitoa voi saada muunkin kuin työn, opiskelun tai lastensuojelutarpeen vuoksi. Eli tämän vääryyden tekemisen olisit voinut välttää sillä, että olisit itse palkannut lapsille jonkun hoitamaan heitä pakkauksen ajaksi...siis omilla , ei verorahoilla.
ja lapsi on sillä aikaa hoidossa. Ei nyt jatkuvasti, mutta suunnilleen kerran viikossa ainakin. Muut juoksevat kieli vyön alla hakemaan lasta tarhasta heti kun se on suinkin mahdollista.
Joskus satunnaisesti, myös minä olen tehnyt niin että lapsi on mennyt hoitoon ja itse olen viettänyt vapaapäivän, mutta kyllä nekin kerrat on jokaisella tuntemallani vähissä.
Mä en hirveästi arvosta niitä, jotka vievät lapsensa hoitoon turhaan, mutta en myöskään ymmärrä tätä verorahojen käyttö -argumenttia. Juuri tuossa lainaamassasi tapauksessa kertoja olisi voinut toki irtisanoa hoitopaikan kuukautta aiemmin, mutta muissa tapauksissa on tilanne se, ettei vanhemman vapaapäivän tai viikon loman ajaksi sinne päiväkotiin otettaisin kuitenkaan tilalle ketään, eikä siihen ko. lapsen hoitopaikkaan kohdennettuja resursseja voitaisi oikein mitenkään vähentää.
Eli kyllä mä lähtisin ennemmin perustelemaan tätä lasten edulla.
Ja ajatus siitä että loma olisi minun lomaa ei koko perheen on aika outo. Loma on lomaa töistä, ei perheestä.
Meillä on kyetty kaikki asiat, niin talon rakentamiset, aikuisten lääkärireissut yms. hoitamaan lasten kanssa. Eivät ole häiriötekijä vaan luonteva osa elämää.
Tai perheessä lapset menee vaikka varahoitoon, kun isä lomailee.
Tai sitten isä kiikuttaa lapset äidilleen.
mutta jos itse olen kipeänä, mutta lapsi terve, todellakin vien tarhaan, miksi se olisi mun kanssa kotona??
muuten kaikki mahdolliset vp:t ollaan lapsen kanssa