Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla laktoosi-intoleranssi, niin voitteko juoda luomumaitoa?

Vierailija
29.01.2012 |

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ongelmana onkin maitotauti, joka on virheellisesti diagnosoitu intoleranssiksi, pystyy. Maitotautia sairastava ei siedä maidon pilkottua eli homogenoitua rasvaa.

Vierailija
2/38 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta seurauksena kauheat ilmavaivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn juomaan ilman mitään ongelmia. Olenkin tullut siihen tulokseen, että vuonna 2000 tehty laktoosirastustesti ei ole antanut luotettavaa tulosta. Käytin vuosia hyla-tuotteita, kunnes vuonna 2005 siirryin luomuihin (ei aiheuta ongelmia, kuten ei nykyisin pienet määrät "tavallista" maitoakaan).

Vierailija
4/38 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin myös juoda maitoa ulkomailla (no, parista maasta kokemusta niin, että olen asunut ja silloin juonut ongelmitta). En sitten tiedä, oliko testini aikanaan luotettava, tehtiin -80-luvun puolivälissä.

Vierailija
5/38 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Olen viisitoista vuotias tyttö ja pohdin voisko mulla olla toi laktoosi-intoleranssi. Kun olin pieni join ja söin kyllä paljon maitotuotteita, mutta sitten niiden käyttö väheni ja nyt kun aloin uudelleen käyttää niitä yhtä paljon kuin ennenkin vatsani ilmeisesti tykännyt. Vatsa mölisee ja kurisee kokoajan, ilmavaivojakin on jonkun verran samoin vatsa on myös löysällä. Ei vesassa kovin usein käydä tarvitse, mutta aina silloin kun käy tulee löysää ulostetta... Äiti kehotti aloittamaan sen parin viikon koeviikon eli yritän siis jättää laktoosin pois. Mutta sanokaahan te nyt kuullostaisiko/voisiko todellakin olla laktoosi-intoleranssi? Avut ja vinkit olis ihan jees ^^

Vierailija
6/38 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pastörointi tuhoaa nämä pöpöt ja kaikki laktoosi joutuu sinun entsyymiesi armoille. Jos on lievä intoleranssi, niin ero voi olla ratkaiseva. Ja homogenointi sitten pahentaa ongelmaa pilkkomalla rasvan, joka hidastaa maidon läpikulkua, pienemmäksi.

Vierailija
7/38 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla tavalla vatsa kipeytyy kuin tavallisestakin lehmänmaidosta.

Vierailija
8/38 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomumaitotuotteita juustoa lukuunottamatta.

Ulkomaillakin minulle sopii vain UHT-maito mikä on tietenkin aina vähälaktoosista. Ulkomailla käytetäänkin aika paljon UHT-maitoa verrattuna Suomeen säilyvyytensä vuoksi (etenkin lämpimissä maissa) mikä on laktoosi-intolerantikolle ihan kiva juttu.

Samaten pehmojäätelö (pehmis) on aina vähälaktoosista ulkomaillakin. ;)

Kokeilkaapa vaikka seuraavan kerran kun matkustatte. Ja ostakaa Lidlin UHT-maitoa itse kerran ja maistakaa. Ainakaan mulla ei mene vatsa sekaisin vaikka olen ollut laktoosi-intolerantikko jo 20 vuotta.

Vierailija
9/38 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ongelmana onkin maitotauti, joka on virheellisesti diagnosoitu intoleranssiksi, pystyy. Maitotautia sairastava ei siedä maidon pilkottua eli homogenoitua rasvaa.

Lääketiede ei tunne "maitotautia"...

Vierailija
10/38 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi luomumaitoa ja tämä vaiva on tullut jo 1960-luvulla, kun maito saatiin oman navetan lehmistä.

Hapanmaitotuotteita kestää, myös leivonnaisissa, mutta ei tuoreena. Jäätelöstä tulee joskus oireita, joskus ei.

Vierailija
11/38 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä Lidlin saksalaisia jugurtteja.

Vierailija
12/38 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Olen viisitoista vuotias tyttö ja pohdin voisko mulla olla toi laktoosi-intoleranssi. Kun olin pieni join ja söin kyllä paljon maitotuotteita, mutta sitten niiden käyttö väheni ja nyt kun aloin uudelleen käyttää niitä yhtä paljon kuin ennenkin vatsani ilmeisesti tykännyt. Vatsa mölisee ja kurisee kokoajan, ilmavaivojakin on jonkun verran samoin vatsa on myös löysällä. Ei vesassa kovin usein käydä tarvitse, mutta aina silloin kun käy tulee löysää ulostetta... Äiti kehotti aloittamaan sen parin viikon koeviikon eli yritän siis jättää laktoosin pois. Mutta sanokaahan te nyt kuullostaisiko/voisiko todellakin olla laktoosi-intoleranssi? Avut ja vinkit olis ihan jees ^^

toi on hyvinkin mahdollista. Onnea yritykseen olla testu viikoilla

Vierailija
13/38 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en ihan joka päivä. Välillä on päiviä, että maha tulee heti kipeäksi mutta välillä voin juoda litrankin eikä tunnu missään.

Tavallista maitoa en voi juoda enkä hyla-maitoa. Ja tutkittu laktoosi-intoleranssi on. lapsillani on muuten sama homma. Eivät voi juoda tavallista maitoa eikä hylaa mutta luomumaito sopii paremmin. Mutta ei sitä siltikään voi ihan määrättömästi juoda.

Vierailija
14/38 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mulla, vaan perheenjäsenillä. Ei voineet juoda edes silloin, kun kotinavetasta sai taatusti käsittelemätöntä maitoa, käytännössä luomua.

Hapanmaitotuotteita voivat käyttää.

Vierailija
15/38 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on laktoosi-intoleranssi. Joskus pienestä maitomäärästä (maitosuklaa, voilla leivottu tms.) menee maha sekaisin. Kun vatsa kerran ärtyy, menee aina pahemmaksi, kunnes on muutaman päivän kokonaan ilman laktoosia. Kun vatsa on hyvässä kunnossa, ei välttämättä tule edes ilmavaivoja, vaikka söisi reilusti maitopohjaista ruokaa. Ei se mistään homogenisoinnista riipu, vaikka mystistä onkin.

Vierailija
16/38 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan saksalaiset maitotuotteet aiheuttavat korkeintaan pieruja. Yllätys oli suuri, kun kotimaista rasvatonta maitoa/maitotuotteita en siedä ollenkaan (vartti nauttimisesta varpusparvi lentää), mutta Lidlin rasvatonta rahkaa pistelin poskeeni 500g lyhyen ajan sisällä ilman oireen oiretta!

Vierailija
17/38 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse laktoosi-intolerantti ja puoli sukua sekä omalta että miehen puolelta on intolerantikkoja.

Kukaan ei pysty juomaan luomumaitoa ilman oireita. Laktoosin siedossa toki on eroja.

Joitakin vain pierettää jos saa laktoosia ja sellaisethan pystyvät periaatteessa käyttämään mitä tahansa, kun haitta on "vain sosiaalinen". Hapanmaitotuotteita (jogurttia, viiliä, piimää) pystyy käyttämään vähän enemmän ja rasvaisuudellakin on merkitystä. Rasvattomasta maidosta tulee eniten oireita. Käytännössä esim. voita ym. pystyy käyttämään ihan hyvin.

Sitten on muutamia sellaisia, jotka saavat hankalia oireita (esim. vesiripulin) pienistäkin laktoosimääristä (hyla-tuotteet, voi, suuri määrä laktoositonta maitoa, lääkkeet). Näitä on kuitenkin tosi vähän ja hekin saavat joskus pahempia ja joskus lievempiä oireita.

Ei laktoosi-intoleranssista siis kaikkea tiedetä. Yksi ongelma ovat luulotautiset ja kaikkea välttävät ihmiset, jotka eivät ymmärrä, että laktoosinkin suhteen käyttää saa oireiden mukaan ja liian tiukka laktoosin välttäminen vain pahentaa vaivaa. Itse annan intolerantikkolasten esim. kesälomalla mökillä syödä jäätelöä ym., jos oireena on vain pieremistä - ei se siellä maalla niin haittaa. Kouluaikoina pitää sitten olla tarkempi, ettei tule kiusaamista piereskelystä.

Vierailija
18/38 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pystyn juomaan ja syömään luomu maitotuotteita. Lähipiirissäni on 3 vastaavaa tapausta.

Luomu maito eroaa tavallisesta maidosta siinä, että sitä ei homogenisoida. Suomalainen maidon homogenointi on jotenkin erilaista kuin esim Ruotsissa. Ruotsissa pystyn juomaan tavallista maitoa - Suomessa en.

Vierailija
19/38 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeilin. En voi.

Vierailija
20/38 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin tiedä miten intoleranssi on todettu.