Te joilla laktoosi-intoleranssi, niin voitteko juoda luomumaitoa?
Kommentit (38)
En, enkä käsittelemätöntä tilamaitoa.
Jos on laktoosi-intolerantti, niin "oikea" lehmänmaito ei vaikuta. Mutta jos olet allerginen maidolle, niin asia on eri.
eli OIKEA laktoosi-intolerantikko ei voi käytää lehmänmaitoa, josta laktoosia ei ole pilkottu tai poistettu.
työterv.huollossa todettiin monien vaivaisien vuosien jälkeen n. 5 v sitten erittäin paha laktoosi-intoleranssi, sitten olin ehdottoman laktoosittomalla ruokavaliolla usemman vuoden, mutta nyt olen käyttänyt luomua/tilamaitoa jo n. vuoden ilman ongelmia! minulle siis sopii näin. en silti käytä muutenkaan enää rasvattomia tuotteita, rasvaisemmat pilkkoutuvat ja imeytyvätkin hitaammin..
työterv.huollossa todettiin monien vaivaisien vuosien jälkeen n. 5 v sitten erittäin paha laktoosi-intoleranssi, sitten olin ehdottoman laktoosittomalla ruokavaliolla usemman vuoden, mutta nyt olen käyttänyt luomua/tilamaitoa jo n. vuoden ilman ongelmia! minulle siis sopii näin. en silti käytä muutenkaan enää rasvattomia tuotteita, rasvaisemmat pilkkoutuvat ja imeytyvätkin hitaammin..
Minäkään en enää osta rasvatonta maitoa enkä muita kevytjogurtteja (uusien asuinmaideni tuulia..), ja oireet hävisivät - siitäkö johtuukin? Ensin ajattelin, että suomalainen (muu kuin luomu-)maito olisi jotenkin niin prosessoitua kaikkine homogenoimisineen, ettei se siksi sopisi.
8
mutta fetaa ja jogurttia voin jonkin verran syödä tavallisena. Niissähän onkin vähemmän laktoosia kuin maidossa.
Mulle ei kyllä sovi ulkomaillakaan maito paitsi tietenkin UHT.
Mulla on ollut laktoosi-intoleranssi jo 1980-luvulta saakka.
Sanotaanko UHT iskukuumennetuksi vai miten? Säilyy pitkään.
Mulle ei kyllä sovi ulkomaillakaan maito paitsi tietenkin UHT.
Mulla on ollut laktoosi-intoleranssi jo 1980-luvulta saakka.
juomaan ei suussani tai kurkussani ole mitään vikaa. Sain tänään juotua myös kossuakin.
Käsitellyt elintarvikkeet aiheuttavat paljon oireita, sitä kannattaa kyllä kokeilla silloin kun oireet ilmaantuvat, mutta ei kannatta ihmetellä jos ei onnaa.
Suomessa laktoosia sietää vain 4/5. Itä-Suomessa "sietämättömiä" on paikoin jopa yli 70 %!
t. eräs puoliksi savolainen
Luomumaidossa on tasan yhtä paljon laktoosia kuin tavismaidossa. Jos pystyy luomumaitoa juomaan ei ole laktoosi-intolerantikko.
ja pystyn juomaan ja syömään luomu maitotuotteita. Lähipiirissäni on 3 vastaavaa tapausta.
Luomu maito eroaa tavallisesta maidosta siinä, että sitä ei homogenisoida. Suomalainen maidon homogenointi on jotenkin erilaista kuin esim Ruotsissa. Ruotsissa pystyn juomaan tavallista maitoa - Suomessa en.
poista maidon laktoosia. Olet näitä luulosairaita, jotka oireilee milloin mistäkin. Sano nyt vielä että Lidlin maito käy sulle myös.
ovat eri asioita. Tilamaitoa saa nykyään joistain luomukaupoista, esim. Eat & Joy (Kluuvi ja Lasipalatsi).
että luomumaidon rasvoja ei ole pilkottu (homogenoitu). Jos henkilön intoleranssi ei ole kovin pahaa laatua (sehän vaihtelee ihan persoonakohtaisesti, mistä määrästä saa oireita), niin se maidon rasva auttaa myös sen laktoosin pilkkoutumisessa. Siksi homogenoimaton luomumaito käy joillekin.
Myös jonkun edellisen mainitsema maitotauti on yksi vaihtoehto.
Lääketiede ei sellaista tunne, mutta luomuhörhö av-mammat kylläkin. Mistä se johtuu, mille maidon ainesosalle siinä reagoidaan.
Luomu, tila, uht- yms maidot aiheuttavat kaikille aidosti laktoosi-intoleranteille oireita ja maitoallergisille aiheuttavat oireita kaikki elintarvikkeet joissa on maitoproteiinia. Itsetehostuksesta ja prinsessataudista kärsivät voivat toki juoda luomu, tila yms maitoja saamatta oireita, mutta purkki ja pakkauseloste pitää nähdä jotta tietää oireillako vaiko eikö.
Ainakin se mitä suomalaisissa l-i - testeissä testataan. Voihan olla että testi antaakin viitteitä siitä sietääkö homogenoitua maitoa vai ei.
Lidlin maito ei käy minulle. Eikä mikään kotimaisista mitä olen kokeillut. Sen sijaan Lildin jäätelöä voin syödä (??) (sitä vaniljajädeä)
Tiedän että homogenisointi ei poista laktoosia ja siten tämä sotii tieteellisiä "faktoja" vastaan, mutta näin nyt on. Yllättävän moni muuten ainakin nettikeskusteluissa kertoo että pystyy juomaan luomumaitoa vaikka on lääkärin toteama laktoosi-intoleranssi.
ja pystyn juomaan ja syömään luomu maitotuotteita. Lähipiirissäni on 3 vastaavaa tapausta.
Luomu maito eroaa tavallisesta maidosta siinä, että sitä ei homogenisoida. Suomalainen maidon homogenointi on jotenkin erilaista kuin esim Ruotsissa. Ruotsissa pystyn juomaan tavallista maitoa - Suomessa en.
poista maidon laktoosia. Olet näitä luulosairaita, jotka oireilee milloin mistäkin. Sano nyt vielä että Lidlin maito käy sulle myös.
mutta saan oireita kaikista maitotuotteista, myös hylasta ja laktoosittomasta.
Jostain syystä oireita ei kuitenkaan tule pelkästä maitoproteiinista (jos sitä on esim. valmiskastikkeessa).
Tilamaitoa en ole kokeillut, toistaiseksi käytän vain soija-, kaura- tai riisimaitoa.
Mulla on laktoosi-intoleranssi.
Enkä pysty käyttämään ollenkaan laktoosittomia tuotteita enkä hyla tuotteita. Se on minusta todella omituista. Miksi ihmeessä laktoositon maitotuote siis vaikka jogurtti ei sovi mulle ollenkaan mutta sen sijaan pystyn kyllä hiukan juomaan luomumaitoa? Outoa.
En voi,pipix tulen.