Ahdistaako ketään muuta asiantuntijahommassa olevaa työajat?
Vai teettekö mukisematta pitkää päivää ilman ylityökorvauksia?
Ensi viikolla taas "kevyt" viikko edessä: lähtö työmatkalle aamulla klo5, perillä koko päivä hommia ja hotellilla hyvällä tuurilla klo20 tai 21. Seuraavana aamuna aloitus klo6:30 ja lopetus varmaan aikaisintaan klo20. Keskiviikkona aloitus ehkä vasta klo9 mutta suoraan lentokentälle ja kotona joskus klo23. Ja noina päivinä siis laskennallisesti työaika on 7,5h eikä yhtään enempää.
Ainakaan 3-4kuukauteen ei ole mitään mahdollisuutta pitää yhtään vapaapäivää viikolla :( Työ sinänsä on mielenkiintoista ja "vie mukanaan" mutta väsymys iskee aina välillä. Reissuja ei ole joka viikko mutta toimistoviikoillakin työpäivä on yleensä 9-17 + iltaisin 2-4h puheluita + rästihommien kiinni saamista.
Toisaalta pitää olla tyytyväinen kun on työpaikka ja monella taitaa olla vielä rankempaa; mutta silti minua väsyttää.
Kommentit (53)
En tee sen enempää. Jos en ehdi työaikana, ilmoitan esimiehelle, että töitä on liikaa. En soittele iltaisin enkä vastaa työsoittoihin, en lue työsähköpostia klo 16.15 jälkeen enkä ennen klo 8.00. Tiedän, että osa tekee tavallasi, mutta ei se ura siitä sen paremmaksi aukene. Takaa on tulossa nuorta innokasta väkeä, joten kannattaa huomata koko muu maailma eikä keskittyä vain työhön. Ja jos satun olemaan matkalla, katson päivän ohjelman ja ilmoitan jo etukäteen, että en istu klo 16.15 jälkeen yhdessäkään kokokuksessa tai luennolla. Myös matkapäivinä työaikani on 7 h 15 min ja jos työtunteja on enemmän, ne ovat ylityötä.
Ei hitto, missä näin voi tehdä?! Anna mä arvaan, valtiolla?
En tee sen enempää. Jos en ehdi työaikana, ilmoitan esimiehelle, että töitä on liikaa. En soittele iltaisin enkä vastaa työsoittoihin, en lue työsähköpostia klo 16.15 jälkeen enkä ennen klo 8.00. Tiedän, että osa tekee tavallasi, mutta ei se ura siitä sen paremmaksi aukene. Takaa on tulossa nuorta innokasta väkeä, joten kannattaa huomata koko muu maailma eikä keskittyä vain työhön. Ja jos satun olemaan matkalla, katson päivän ohjelman ja ilmoitan jo etukäteen, että en istu klo 16.15 jälkeen yhdessäkään kokokuksessa tai luennolla. Myös matkapäivinä työaikani on 7 h 15 min ja jos työtunteja on enemmän, ne ovat ylityötä.
Ei hitto, missä näin voi tehdä?! Anna mä arvaan, valtiolla?
En ole ko kirjoittaja. Mä olen ihan isolla yksityisellä ja teen sen, mistä on sovittu ja mistä maksetaan. En ole myynyt itseäni töihin ympärivuorokauden. Silkkaa tyhmyyttä antaa vetää itseään kuin pässiä narussa, töitä yötä myöten ja aina tavoitettavissa. Herätkää pahvit!
Valtiolla tuossa tilanteessa palkka on yli 6000 e/kk eli tuplasti sen, mitä saa rivityöntekijä. Nuo matkat jne. ovat jo siinä palkassa mukana, joten en viitsisi valittaa turhasta.
Ei pidä paikkaansa. Olen itse ollut valtiolla asiantuntijatehtävissä 12 vuotta, osan aikaa matkustamista vaatineissa hommissa, enkä missään vaiheessa saanut lähellekään 6000 euroa. Valtiolla kuitenkin asiantuntijalla on melko hyvät mahdollisuudet pitää kiinni työajoista. Tosin matka-ajan ongelma on sama kuin AP:llä eli sitä ei lasketa työajaksi.
Eikö matka-aika ole työtä, jos silloin tekee töitä?! Esim. junassa tai lentokoneessa vietetty aika on työntekoa, jos luet sähköposteja tai teet muuta työhön liittyvää.
Ei ole työtä, tästä on joku ennakkopäätös olemassa
Mitenkäs yllä olevaan suhteutuu tämä jonkun aiemmin linkkaama:
Matkaan käytettyä aikaa ei lueta työaikaan, ellei sitä samalla ole pidettävä työsuorituksena
Mielestäni tuo kyllä osoittaa, että jos työmatkan aikana tekee töitä, se kuuluu työaikaan. Mutta en ole mikään juristi..
en tollasiin suostuisi. Arvostan itseäni sen verran että haluan pitää aikaani kallisarvoisena pääomana. Joten teen töitä vain vähän ja halvalla.
3750e/kk ja viikossa 25 tuntia. En tarvi enkä viitti enempää, kyllä sen täytyy valtiolle riittää.
http://www.tek.fi/tek-lehti/TEK205/205s12-15.pdf
ja tässäkin todetaan että esim. työpapereihin tutustuminen lennolla ei ole työntekoa.
lasketaan puolet matka-ajoista työajaksi, mutta silti matkustamiseen tuhraantuva aika välillä harmittaa. Miehellä taas IT-alalla kaikki matka-aika lasketaan työajaksi.
Mietin sitä, että niillä, joilla matka-aikaa ei lasketa ollenkaan työajaksi niin sitten ei kai ole velvollisuutta olla työnantajan käytettävissäkään, esim. vastata puhelimeen tms.? Eikä tarvi edustaa firmaa millään tavalla, esim. hyvällä käytöksellä? Vai miten tuo sitten menee?
jos muuten etätyöt on sallittu ja niiden papereiden lukeminen missä tahansa muualla tai mihin tahnsa vuorokaudenaikaan (tyyliin yöllä mummolan vessassa) olisi toimenkuvaan kuuluvaa ja siten tunteihin kirjattavaa työtä.
<a href="http://www.tek.fi/tek-lehti/TEK205/205s12-15.pdf" alt="http://www.tek.fi/tek-lehti/TEK205/205s12-15.pdf">http://www.tek.fi/tek-lehti/TEK205/205s12-15.pdf</a> ja tässäkin todetaan että esim. työpapereihin tutustuminen lennolla ei ole työntekoa.
eli tuplasti sen, mitä saa rivityöntekijä. Nuo matkat jne. ovat jo siinä palkassa mukana, joten en viitsisi valittaa turhasta.
niistä ylitöistä pitäisi ylemmillekin toimihenkilöille maksaa. Olen katsellut sitä sivusta assarina, ja joskus suorastaan säälittää, eikä käy se palkka kateeksi. Progressiivinen verotus kyllä nappaa siitä mukavasti osansa, eikä ne päivärahat (kotimaa 36 euroa) paljon lämmitä, kun kaikki on pois jostain muusta, kuten terveydestä. Paljon meillä lähtee muihin hommiin ja burn-out lomia on ollut johtoa myöten.
Itsekin olen sairaslomalla ylityöputken seurauksena. Verenpaine..
?
[/quote]
En ole ko kirjoittaja. Mä olen ihan isolla yksityisellä ja teen sen, mistä on sovittu ja mistä maksetaan. En ole myynyt itseäni töihin ympärivuorokauden. Silkkaa tyhmyyttä antaa vetää itseään kuin pässiä narussa, töitä yötä myöten ja aina tavoitettavissa. Herätkää pahvit!
[/quote]
Jos "asiantuntija" antaa vedättää itseään eli tekee ilmaista työtä (sama asia kuin tallettaisit rahaa työantajan tilille), ei hänen asiantuntemuksensa ole kyllä kovin hääviä, ainakaan sellainen työntekijä ei itse arvosta omaa asiantuntemustaan kovinkaan paljoa, kun kerran suostuu ilmaiseksi töitä tekemään.
15 vuotta asiantuntijahommissa neljässä eri työpaikassa, eikä missään tuollaista. Kokemusta sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta.