Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako ketään muuta asiantuntijahommassa olevaa työajat?

Vierailija
29.01.2012 |

Vai teettekö mukisematta pitkää päivää ilman ylityökorvauksia?

Ensi viikolla taas "kevyt" viikko edessä: lähtö työmatkalle aamulla klo5, perillä koko päivä hommia ja hotellilla hyvällä tuurilla klo20 tai 21. Seuraavana aamuna aloitus klo6:30 ja lopetus varmaan aikaisintaan klo20. Keskiviikkona aloitus ehkä vasta klo9 mutta suoraan lentokentälle ja kotona joskus klo23. Ja noina päivinä siis laskennallisesti työaika on 7,5h eikä yhtään enempää.

Ainakaan 3-4kuukauteen ei ole mitään mahdollisuutta pitää yhtään vapaapäivää viikolla :( Työ sinänsä on mielenkiintoista ja "vie mukanaan" mutta väsymys iskee aina välillä. Reissuja ei ole joka viikko mutta toimistoviikoillakin työpäivä on yleensä 9-17 + iltaisin 2-4h puheluita + rästihommien kiinni saamista.

Toisaalta pitää olla tyytyväinen kun on työpaikka ja monella taitaa olla vielä rankempaa; mutta silti minua väsyttää.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alanvaihto Suomessa on lähes mahdotonta

Vierailija
2/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisiin työaikoihin, ainakaan pikkulapsiaikana. Kyse ei ole rahasta, vaan vapaa-ajasta. Vaikka ymmärrän kyllä, että mielenkiintoinen työkin vie helposti mennessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä täältä valtion virkamieheltä, joka tuli työnteon lomassa äkkiä piipahtamassa älyvapaalla... Kuppi kahvia kouraan ja takaisin tekemään laskelmia, että veronmaksajien rahat säästyisivät.

Vierailija
4/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla tollasta ole. Riittää normaali 8-16 päivä. Joskus harvoin ylitöitä ja jos teen pitkiä päiviä saldoa kertyy, jonka sitten pidän vastaavasti vapaana.

Mutta tunnen kyllä muita, joilla on tuollaista.

t asiantuntijana jo 20v

Vierailija
5/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niille, jotka kommentoi että eivät suostuisi, pitää sanoa että kyllä siihen pitää suostua jos urallaan tahtoo edetä. Valitettavasti.

Jos ei halua menestyä niin voi "sanella ehtonsa" ja istua assarina lopun elämää. Mutta tietyissä tehtävissä tuo on valintakysymys: ota tai jätä.

Tein itse tuota touhua noin 3-4 vuotta ja se oli rankkaa. Matka-aika ei ole työaikaa, joten kun tekee tuollaisia päiviä, maksetaan sen 7,5 tunnin mukaan. Ja niitä ei voi periaatteessa edes ylitöinä pitää. Aivan syvältä koko systeemi ja olin yhteydessä Akavaan useita kertoja, että eikö sille tosiaan voi mitään tehdä. Ei voinut. En tiedä mikä on tämän päivän lainasäädäntö.

Jäin toiselle äippärille tuon rupeaman jälkeen ja olin ihan piipussa. Kun palasin, hakeuduin talon sisällä toisentyyppiseen työhön. Samantasoiseen asiantuntijatehtävään ilman matkustusvelvollisuutta. Videoneuvottelut pelastivat paljon ja nyt voin päättää itse kuinka usein matkustan.

Itse olen kompensoinut noita valtavia ylityömääriä (joita ei siis kirjata mihinkään) sillä että käyn työajalla hoitamassa joskus omia asioita. Ja saatan roikkua netissä silloin kun työt sen sallii. Muuten ei pää kestä.

Vierailija
6/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi se että ylitöitä ei saa vapaana, lomarajoja ei voi muuttaa lomaksi, palkatonta ei saa ikinä. Joustt ei auta kun ne ovat yksisuuntaiset eli työntekijä joustaa. Markustaa on pakko, ja toaan vaikka olis 12h päivä niin oikeesti se on sen 7,5h ja vaikka joutuu viikonloppuna matkustamaan sitä ei korvata mitenkään.

Joku vastasi että älä suostu. Ei ole kyse suostumisesta, sillä jos on ylempi toimihenkilö niin työaika ja työehtosopimus on erilaiset. Eli matkustus kuuluu palkkaan jne. Ihan sama homma kaikissa koulutusta vastaavissa töisä.

Palkka on todella rupu tunteihin näjden, eli 50h viikosa, ylitöistä ei makseta kun on kokonaispalkkalainen, matkustusta vapa-ajalla. Tehdasduunari tienaa enemmän jos asaa tarkastellaan tuntien mukaan: )

Mutta tämä on ammatinvalintakysymys, tykkään vaativasta työstä, vastuusta ja siitä että saa vaivata älyään.

Ps. Osittainen työaika ei toimi, ihan sama määrä,piti tehdä töitä vain pienemmällä palkalla, kun kukaan ei ottanut työkuormasta pois mitään, sijaisia ei ole saatavilla. Töitä on tehty myös äiiyslomilla.... :)

Vierailija
7/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla tollasta ole. Riittää normaali 8-16 päivä. Joskus harvoin ylitöitä ja jos teen pitkiä päiviä saldoa kertyy, jonka sitten pidän vastaavasti vapaana.

Mutta tunnen kyllä muita, joilla on tuollaista.

t asiantuntijana jo 20v

Se matkustaminen tuon katastrofin aiheuttaa. Tuhannet tunnit lentokentillä, illat töissä ja myöhään yöllä hotelliin nukkumaan.

Konttorityössä ei olekaan tuota ongelmaa, koska silloin mahdolliset ylityöt kirjaantuvat. Et ole samassa veneessä.

Vierailija
8/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokikaan raha ei korvaa menetettyä vapaa-aikaa, mutta kyllähän veroton päivärahakorvaus pitäisi edes vähän lämmittää?

Vierailija
9/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä et ilmeisesti joudu matkustamaan?

Ei minulla tollasta ole. Riittää normaali 8-16 päivä. Joskus harvoin ylitöitä ja jos teen pitkiä päiviä saldoa kertyy, jonka sitten pidän vastaavasti vapaana. Mutta tunnen kyllä muita, joilla on tuollaista. t asiantuntijana jo 20v

Se matkustaminen tuon katastrofin aiheuttaa. Tuhannet tunnit lentokentillä, illat töissä ja myöhään yöllä hotelliin nukkumaan. Konttorityössä ei olekaan tuota ongelmaa, koska silloin mahdolliset ylityöt kirjaantuvat. Et ole samassa veneessä.

totta, en joudu matkustamaan. Myönnän, en ole samassa veneessä. Vastasin tähän, koska kuitenkin olen asiantuntija. Anteeksi.

Vierailija
10/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokikaan raha ei korvaa menetettyä vapaa-aikaa, mutta kyllähän veroton päivärahakorvaus pitäisi edes vähän lämmittää?

Väsymyksestä tässä oli enemmän kyse kuin rahasta... Ja ne matkapäivärahat menee lentokentän sämpylään+kahviin 9€ ja lisälastenvahdinpalkkaan ( 8,5€/h) aika nopeasti

Vierailija
11/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos päivärahan pitäisi lämmittää. Hah!

Jos tulee ylimääräistä työtä vuorokaudessa vaikka 7 tuntia (matkat + työt) niin ei siinä palkoille pääse. Päiväraha vaikka 40 e, jaettuna 7:llä on 6 €/tunti.

Ja sitä paitsi, päiväraha ei ole palkkaa vaan korvaus siitä mitä matkoilla kuluu. Lentokentän sämpylä ja kahvi tosiaan sen kympin verran, lounas maasta riippuen 5-20 e, päivällinen / iltapala vielä enemmän. Pikaisella matematiikalla ei aina edes riitä kuluihin.

Vierailija
12/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain euroopassa päiväraha jotain 60 e ja menee äkkiä siihen että lounas, päivällinen ja iltapla, tai lentokentältä kahvit, hyvä jos edes riittää...päivärahasta ei jää mitään käteen

Vierailija
13/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymyksestä tässä oli enemmän kyse kuin rahasta... Ja ne matkapäivärahat menee lentokentän sämpylään+kahviin 9€ ja lisälastenvahdinpalkkaan ( 8,5€/h) aika nopeasti

Väsymystä ei tosiaan rahalla korvata.

Mutta verottomat päivärahat on mielestäni kyllä ihan ok, esimerkiksi Lontoosta saa päivässä 74 euroa. Kyllä sillä jo lentokentältä pullakahveet ostaa. Lisälastenvahtipalkkaa en osannut edes laskea, kun olin ajatellut että paljon matkustavalla vanhemmalla yleensä on puoliso, joka ottaa enemmän vastuuta kodista. Onhan yh:n todella vaikea tehdä reissuhommaa, etenkin jos ei ole hyvää tukiverkostoa. Silloin kannattaa kyllä suosiolla siirtyä tehtäviin, jotka eivät vaadi matkustelua. Niin itsensä kuin lapsensakin vuoksi.

Vierailija
14/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain euroopassa päiväraha jotain 60 e ja menee äkkiä siihen että lounas, päivällinen ja iltapla, tai lentokentältä kahvit, hyvä jos edes riittää...päivärahasta ei jää mitään käteen

Vierailija
15/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeesti voi olla noin :/ Omassa työssäni (asiantuntijana) joudun matkustelemaan aika harvakseltaan, mutta kyllä matkustusaika on työaikaa ja sen saa pitää tunti tunnista vapaana. Tosin en ole erityisen kiinnostunut etenemään urallani, kunhan saan kohtuullisen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta ja viihdyn työssäni.

Vierailija
16/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi tajuta miten niin matkustusaika ei muka ole työaikaa. Ei oikeesti voi olla noin :/

Jossain TES:sseissä matkustusaikaa korvataan, ylempien toimihenkilöiden sopimuksissa harvemmin.

Laki on joko vanhanaikainen tai tarkoituksella sekoittaa matkan kotoa/majapaikasta työpaikalle ja työnantajan määrämän matkustamisen.

Työaika

Työajaksi luetaan työhön käytetty aika sekä aika, jonka työntekijä on velvollinen olemaan työpaikalla työnantajan käytettävissä.

Jäljempänä 28 §:ssä tarkoitettuja tai sopimukseen perustuvia päivittäisiä lepoaikoja ei lueta työaikaan, jos työntekijä saa näinä aikoina esteettömästi poistua työpaikalta.

Matkaan käytettyä aikaa ei lueta työaikaan, ellei sitä samalla ole pidettävä työsuorituksena

Vierailija
17/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymystä ei tosiaan rahalla korvata.

Mutta verottomat päivärahat on mielestäni kyllä ihan ok, esimerkiksi Lontoosta saa päivässä 74 euroa. Kyllä sillä jo lentokentältä pullakahveet ostaa. Lisälastenvahtipalkkaa en osannut edes laskea, kun olin ajatellut että paljon matkustavalla vanhemmalla yleensä on puoliso, joka ottaa enemmän vastuuta kodista. Onhan yh:n todella vaikea tehdä reissuhommaa, etenkin jos ei ole hyvää tukiverkostoa. Silloin kannattaa kyllä suosiolla siirtyä tehtäviin, jotka eivät vaadi matkustelua. Niin itsensä kuin lapsensakin vuoksi.

Mutta pärjääkö sillä koko päivän? Kenties tarvitsee vettä välillä? Kenties pitäisi syödä ruokaakin pitkän päivän aikana?

Ja joo, kyllä Suomessakin menee rahaa ruokiin, mutta hieman eri mittakaavassa. Lounasruokalassa lounas 5,50 € ja ilmaiset kahvit pitkin päivää. Illalla kotiruokaa halvalla. MAtkoilla ei paljon makaronilaatikkoa hotellihuoneessa paistella.

Vierailija
18/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilallesi löytyy varmasti sellainen, joka jaksaa

Vierailija
19/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omalla alallani IT on kyllä yritykselläkin väliä, toisissa on ihan hullu kulttuuri. Mä olen esimies enkä juuri tee ylitöitä. Toki kovin paljon pidemmälle ei nyt etene, mutta mulla on kolme pientä lasta.

Asiakaskunnalla on merkitystä, olen voinut valita niitä.

Vierailija
20/53 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omalla alallani IT on kyllä yritykselläkin väliä, toisissa on ihan hullu kulttuuri.

Todellakin näin. Meidän pienessä softafirmassa tehdään töitä 7,5h (liukumien kanssa) ja se riittää. Liikaa töitä tekevä koodari tekee vain huonoa jälkeä.