Miten Vihreät voi asua kaupungissa?
Mikä ideologia siinä on ,että puhutaan luonnonsuojelun ja luonnon puolesta ja asutaan kaupungissa. Mahdollisesti omistetaan auto tai kaksi ja matkataan ulkomaillakin saastuttamalla ilmakehää.
Onnistuuko moneltakaan Vihreältä marjojen tai sienien keruu omaehtoisesti tai kalastus tai halonhakkuu?
Otetaanko helposti antibiootteja, nehän ovat luonnonvastaisia.
Millä tavalla Vihreä aate näkyy käytännössä vai onko kyse kuitenkin oman mukavuuden ylläpidosta ja liberalismista, jossa lopultakin luonto on hyvin etäisellä sijalla?
Kommentit (51)
mutta kaupungissa asuminen kerrostalossa on paljon energiatehokkaampaa, ollaan lähellä työ- ja harrastuspaikkoja, jolloin siirtymiin ei kulu resursseja. Vaikka omistaisikin auton tai 2, niin pääasiallinen liikkkuminen tapahtuu julkisilla. Joissain ammateissa vaan joutuu lentämään ympäri maailmaa, sille ei vaan voi mitään. Tätä koitetaan kompensoida maksamalla vapaaehtoisia maksuja.
Kaupungissakin on lähimetsiä, johon pääsee vaikka bussilla poimimaan marjoja tai sieniä. Tosin tämä ja kalastus ja halonhakkuu on varmasti ihan persoonakohtaisia asioita. Joitain varmasti kiinnostaa, joitain ei. Sitä paitsi, eikös puiden polttaminen ole vähän huono juttu?
Kaupungissa asuminen on paljon ekologisempaa kuin maaseudulla asuminen! Syitä mm. ei autoilla joka paikkaan, esim. minä 37v en ole koskaan omistanut autoa (asun Hki;n keskustassa), ei energiasyöppöjä sähkölämmityksiä, maataloutta harjoittavat pilaavat vesistöt ja maaperän erilaisilla lannoitteilla, roskat/jätteet kierrätetään kaupungissa ihan eri volyymilla ja tehokkuudella kuin maaseudulla (kyllä olen nähnyt miten "kierrätys" on järjestetty syrjäkylillä - ei mitenkään.Tai jos onkin ihmiset eivät jaksa lähteä roudaamaan jätteitään kauas kierrätyspaikkoihin ja jos jaksavatkin sinne huristellaan jälleen autolla).
Ja kyllä, marjan ja sienien poiminta sujuu hyvin! Esim. Nuuksioon pääsee kätevästi bussilla ja sieni ja marjapaikat ovat mahtavat!
lentää ympäri maailmaa.
Mikä on sitten ihmisten, etenkin lasten, hyvinvoinninosuus kaupunki kontra maaseutu, mikäli hengitysiman puhtautta mietitään.
lentää ympäri maailmaa. Mikä on sitten ihmisten, etenkin lasten, hyvinvoinninosuus kaupunki kontra maaseutu, mikäli hengitysiman puhtautta mietitään.
tuon hengitysilman perusteella muutta maalle asumaan. Joku oikeasti suurkaupunki (esim. Peking) on asia erikseen.
Ja kuten joku aiempi jo mietti, niin puulämmitys aiheuttaa paljon pienhiukkasia ilmaan ja on maaseudulla aika yleinen lämmitysmuoto.
Kaupungissa on kaikki lähellä ja energiatehokasta.
Vihreiden arvojen kannalta miinus on se, että ei voi itse kasvattaa omaa ruokaansa niin kuin maalla. Korkeintaan ruukkusalaattia keittiön pöydällä ja muuta pientä, mutta parvekkeelle ei mahdu kasvimaa eikä kylpyhuoneeseen kanahäkki. Eikä ne varmaan syö lemmikkikanejaan.
että vihreys on sellainen aate, että tahtoo omassa elämässään valita pääsääntöisesti vihreyttä parantavia asioita. Itse koitan tehdä pieniä valintoja päivittäin. Tällä hetkellä asumme kaupungissa, mutta pian muutamme kauemmas kehyskuntaan ja omakotitaloon. Se ei varmasti ole ekologinen ratkaisu, vaikka siellä voinkin sitten itse kasvattaa osan ruoistamme. Ja ostaa lähiseudun viljelijöiltä loput.
Silti tarvitsemme siellä ainakin yhden auton, toivottavasti emme kahta. Nyt meillä on auto ollut lähinnä sunnuntai-ajeluilla. Myös lämmitys on toisenlainen rasite kuin kaupungissa.
Mutta pienet teot ovat mielessä, ostaako omenoita ranskasta vai mexicosta esimerkiksi. Koitan punnita kumpion pienempi paha, kuljettaa kurkut espanjasta jossa niiden tuotanto vie vähemmän energiaa mutta kuljetus enemmän, vai ostaa suomalaista kasvihuonetuotettua. Sensellaista.
eletä kilometrien päässä palveluista. Minulla on puutarha, kasvimaa ja kasvihuone, marjapensaita ja omenapuita. Kauppa on kävelymatkan päässä, samoin muut välttämättömät palvelut.
että vihreät ihannoisi taloutta, jossa tuotetaan itse syötävää ja elettäisiin vaatimattomasti, oltais vähän niin kuin omavaraisia.
Mutta niinhän ei ole. Vihreät eivät asu maalla, eivätkä viljele. Haluavat, että kaikki muuttaa kaupunkiin, käyttävät julkisia ja syövät kaupasta ostettua ruokaa.
Kaupungissa on kaikki lähellä ja energiatehokasta.
Vihreiden arvojen kannalta miinus on se, että ei voi itse kasvattaa omaa ruokaansa niin kuin maalla. Korkeintaan ruukkusalaattia keittiön pöydällä ja muuta pientä, mutta parvekkeelle ei mahdu kasvimaa eikä kylpyhuoneeseen kanahäkki. Eikä ne varmaan syö lemmikkikanejaan.
aika paljon on palstoja ympäri Helsinkiä ainakin, joissa onnistuu viljelykin. Eri asia sitten, jos tälläisen palstan onnistuu joskus saamaan.
Vihreät osallistuu paljon ns ruokapiireihin, joissa ruoka tulee suoraan tuottajilta. Se on jo aika ekologista. Ei tarvii viljellä, mutta voi kuitenkin hankkia suoraan pellosta ruokansa.
On paljon energiatehokkaampaa kuin omakotitalossa asuminen, esim lämmityskustannukset. kaupungissa auto ei ole välttämätön, kun julkisillakin pääsee.
kerrostaloasuminen on energiatehokkainta, eikä maalla ole joukkoliikennettä enää paljonkaan. Toisaalta suhtaudunkin vähän hymyillen monien "vihreyteen", kun puolustetaan jotain susia vaikka, mutta kyllä itketään, jos joku susi sattumalta eksyy kaupungin LÄHELLE. Viis siitä, että maalla lapset kulkevat susien seassa.
olisi kaksi autoa. Itse asiassa yleensä heillä ei ole autoa ollenkaan.
Asutaan maalla, vanhassa puutalossa. Remonttia on pidetty, mutta esim. tiilikatto on alkuperäinen, samoin lattiat, ulkoseinät. Talo lämpiää täysin puulla, puut ovat peräisin omasta metsästä ihan tästä vierestä ja osa on kyläläisten pihoilta kaadettu tai kerätty metsästä tuulenkaatoja. Puut haetaan omalla hepalla. Vesi tulee omasta kaivosta, harmaat vedet kierrätetään ja muut menevät umpisäiliöön.
Ruuantähteet menevät kanoille ja vuohille ja lampaille, ne vähäiset metallit ja lasit mitä tulee, viedään kierrätykseen (matkaa 1 km) ja ihan pyörällä lapset vievät ja samoin paperit. Tosin mitään näistä ei tule paljoa, koska vältämme ko. tuotteiden ostamista ja esim. lasipurnukat käytetään itse uudelleen, metallistakin saa vaikka mitä aikaan. Vähäinen muovimäärämme menee roskiin, josta poltettavaksi.
Ruuasta tuotamme suurimman osan itse, on suuri kasvimaa, kaksi kasvihuonetta, perunamaa, kaura- ja ohrapelto. Hedelmäpuita ja marjapensaita löytyy. Ja tietysti kananmunat ja vuohenmaito on omasta takaa. Naapurista haemme maidon, mies ja poika metsästävät ja kalastavat, ihan tässä omalla kylällä. Luomulihaa ostamme jonkin verran suoraan tuottajalta, matkaa molempiin n. 20 km, mutta ostamme isomman erän kerralla muutaman kerran vuodessa. Mestästä kerätään sienet, marjat, kasveja ja yrttejä.
Kaikki ruoka tehdään itse, leivät leivotaan, hillot ja mehut keitetään, sienet suolataan ja kuivataan jne. Meillä ei mene muruakaan ruokaa hukkaan.
Meillä ei ole tiskikonetta, pyykinkuivuria, mikrouunia, kahvinkeitintä, yleiskonetta eikä monta muutakaan vimpainta. 5-henkisen perheemme sähkönkulutus on n. 7000 kilowattia vuodessa.
Lapset käyvät kyläkoulua,paitsi esikoinen käy yläkoulua kaupungilla, me olemme miehen kanssa yrittäjiä ja teemme töitä etupäässä kotona, meillä on yksi auto, jolla ajetaan mahdollisimman vähän. Matkustelemme pääasiassa kotimaassa, mutta olemme käyneet myös Virossa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Gotlannissa. Näistäkin löytyy niin paljon nähtävää, että ei todellakaan kaipaa kaukomatkoille tai Kanarian rantalomille. Emme siis lentomatkustele ollenkaan.
Vaatteet ostan pääasiassa kirpparilta, kierrätämme tuttujen kesken, valmistan itse, tuunaan vanhoja. Nuorille ostetaan uusiakin jonkin verran ja tietysti alusvaatteita ja sukkia. Kengät ostetaan aina laadukkaita kotimaisia, kestävät pidempään. Ja yleensäkin meillä on vain juuri ne vaatteet ja kengät tarvitaan, ei enempää.
Kemikaalikuormituksemmekin on vähäinen; itse en käytä shampoota, muut käyttävät luonnonshampoota. Saippuat teen itse, meikkejä en omista. Deodoranttina käytän kookosöljyä, parfyymit teen itse eteerisistä öljyistä, samoin huulirasvat, ihovoiteena käytän kookosöljyä. Muut käyttävät dödönä kristallikiveä. Pyykinpesuun käytän pesupähkinöitä, tiskiaine on ekoa, siivouksessa mäntysuopaa, siruunaa, soodaa ja eteerisiä öljyjä. Viljely on tottakai luomua.
Ruoka säilytetään kellarissa ja ruokakomerossa, meillä on vain yksi pienempi jääkaappi ja yksi iso pakastin. Ruoka valmistetaan pääasiassa puuliedellä. Huonekalut ovat vanhoja, tuunattuja, korjattuja. Verhot vanhoista lakanoista, pöytäliinoista. Matot kudon itse tai ostan kirpparilta.
Harrastukset on suurimmaksi osaksi täällä omalla kylällä; edellä mainittujen elämäntapaharrastusten lisäksi hiihtoa, lumikenkäilyä, pyöräilyä, lenkkeilyä, astronomiaa ja tähtivalokuvausta ja muutakin valokuvausta. Pojilla on oma bändi, tytöt harrastavat heppoja ja ratsastusta. Kyläkoululla on erilaisia kerhoja. Yhtenä iltana viikossa kaikilla lapsilla on joku harrastus kaupungilla, minä käyn silloin kaupassa.
Lääkärissä olen käynyt viimeksi n. 10 v sitten, lapset eivät ole syöneet yhtään ab-kuuria,lääkekaapista löytyy vain panadolia, jota sitäkin ollaan tarvittu todella vähän. Osaan itse hoitaa monella eri tavalla tavallisia vaivoja, kuten päänsärkyä ja flunssaa.
Vieläköhän jäi jotain kertomatta...
että kaupungissahan siihen pitää kiinnittää enemmän huomiota. Maalla eletään luonnon ehdoilla ihan automaattisesti, mutta kaupunkilaisille ne itsestäänselvät asiat pitää erikseen opettaa.
Elämän ekologisuuttahan on sitten myös tutkittu. Ja on totta, että maalla autoilu ja liikkuminen kuluttaa enemmän kuin kaupungissa. Mutta sitten kaikilla muilla osa-alueilla maalla eletään ekologisemmin kuin kaupungissa. Joten kokonaisuutta tarkastellessa maalla asuvat ovat ekologisempia.
Mutta tällainen tutkimus kertoo vain keskimääräisiä juttuja. Kuitenkin sekä maalla että kaupungissa on ihmisiä, jotka vähät välittävät ympäristökysymyksistä tai kuormittamisesta. Ja molemmissa paikoilla on myös paljon niitä yksilöitä, jotka miettivät kaikessa elämässään tarkkaan sen, että kuluttaisi ja kuormittaisi mahdollisimman vähän.
Kehyskuntaan kahden auton varaan en suostuisi muuttamaan, koska se on ympäristölle suuri rasite. Lomalla matkustan yleensä junalla ja linja-autolla, harvoin lennän. Ostan luomua ja reilua kauppaa, en syö lihaa päivittäin, lajittelen jätteet ja kierrätän, usein mietin jo tuotetta valitessa pakkauksen kierrätettävyyttä.
kaikkien asua ekologisesti kaupungeissa ja sitten kaikki ruoka kuskattaisi ulkomailta?
Lauloihan UltraBra jo aikoinaan, että suomailainen ruoka on pahaa.
autioittaa maaseutu kokonaan ja antaa tulla taas luonnontilaan. Suomalaiset mahtuvat kyllä kaikki kaupunkeihin. Ruoan voi tuoda ulkomailta.
Kuka sen maksaisi? Tulisi aika paljon työttömiä. Ja kuka sen ulkomaisen ruuan maksaisi? Sen hinta nimittäin nousisi ihan järjettömästi. Oletko kuullut omavaraisuudesta? Tai kriisivalmiudesta? Ai et? Ehkä olisi parempi, että ottaisit asioista selvää ja unohtaisit tuollaiset "vihreät" hömpötykset.
ei tarvitse niitä kahta autoa vaan voi käyttää joukkoliikennettä.