FB:n perusteella: minkälaisia ovat kavereistasi Salen ja Pekan äänestäjät?
Löytyykö yhdistäviä tekijöitä äänestyskäyttäytymiselle?
Kommentit (75)
Pekkaa äänestävät positiivisesti kanssaihmisiin suhtautuvat.
Joo, ja lehmät lentää ;)
Niinistön puolesta ei ole kukaan liputtanut Facebookissa, mutta Haaviston puolesta kylläkin. Jotenkin tuntuu, että ne, jotka eivät halua tehdä äänestyksestä isoa numeroa ja haluavat pitää vaalisalaisuuden ännestävät Niinistöä.
ehka 1 aanestaa Niinistoa, kaikki muut (jotka ovat aanestyskayttaytymisestaan kertoneet) aanestavat Haavistoa. Haaviston aanestajat ovat todella laidasta laitaan; on duunareita, virkamiehia, lakimiehia, laakareita, taiteilijoita useammaltakin eri taiteen alalta, opettajia, jne. Oikeastaan olen ollut tosi yllattynyt, miten hirmuisen erilaiset ihmiset kavereistani aanestavat Haavistoa, yli kaikkien aikaisempien puoluerajojen (osalla vasemmisto-, kun taas toisilla oikeistotausta). Niinistoa aanestaa vain yksi lakimies...
Niinistön puolesta ei ole kukaan liputtanut Facebookissa, mutta Haaviston puolesta kylläkin. Jotenkin tuntuu, että ne, jotka eivät halua tehdä äänestyksestä isoa numeroa ja haluavat pitää vaalisalaisuuden ännestävät Niinistöä.
Just pähkäilin samaa. Niinistön "peukuttajiksi" tunnustautuneet ei ainakaan mun Fassessä spämmää, kun taas Haavisto-fanit koko ajan laittaa jotain kuraa eteenpäin.
Niinistöä äänestävät fb:ssä ( omista kavereistani )
- isohkojen firmojen omistajat/osaomistajat
( 4 - 30 työntekijää ), toimitusjohtajat, monet purjehtijoista
( tämän laitoin jo aiemmin merkille ), "jaanapelkos"-maiset
wannabeet ( jotka ovat tyyliin jotain vaatemyyjiä/sairaanhoitajia/pilipali-konsultteja yms heitä, jotka ihailevat suuresti juurikin Jaana Pelkosta ja "Benin Tallilaisia" ja pyrkivät samaistumaan heihin) ja pikkukaupunkilaiset +30-50v ( jopa duunaritkin, esim. eräs postinkantaja ), koska " mää en homoa äänestä, siinä menee raja".
Haavistoa äänestävät lähes kaikki taiteen-kulttuurin-ja median parissa työskentelevät ( paitsi siis firmojen omistajat/osaomistajat ), sekä itseään tiedostavana pitävät, pääkaupunkiseudulla asuvat henkilöt - sekä vassarit
( vaikka asuisivat muulla Suomessa, kuin pääkaup.seudulla ) ja uutena ilmiönä ( tämä ei ole luonnollisestikaan selvinnyt mulle FB:ssä, vaan muussa yhteydessä ) Haavistoa ovat äänestäneet -tai aikovat äänestää- pienituloiset pikkukaupunkilaiset, jotka ovat iältään +50v ja siitä eteenpäin.
Mulla on lähes 500 fb "ystävää" - joten mielestäni tää on ihan hyvä läpileikkaus. Tai ainakin kiinnostava.
Mulla ei taida olla yhtäkään FB-kaveria, joka olisi julkisesti kertonut äänestävänsä Niinistöä. Haavistoa näkyvästi kannattavat muutamat ovat kaikki nuoria naisia. Muuta yhteistä en osaa heistä sanoa, osa on kotoisin maalta, osa kaupungista, suurin osa opiskelee mutta muutama käy töissä.
Varmasti kavereissa on myös Niinistön kannattajia, mutta kukaan ei ole siitä erityisemmin meuhkannut. Ei kyllä Haavistonkaan kannattajat ole mitenkään häiritsevästi hehkuttaneet ehdokastaan, mutta näkyvämmin kuin Niinistön kannattajat.
Ne, jotka kannattavat Niinistöä, eivät oikeastaan kannata Niinistöä vaan vastustavat Haavistoa, koska tämä on HOMO ja SIVARI. Vain kahdelta olen lukenut asiaperusteita Niinistön puolesta.
Eli pääpiirteissään Haavistoa kannattavat kaupunkilaiset, kouluttautuneet ja ne, jotka ovat paljon ihmisten kanssa tekemisissä työssään, suurin osa naisia. Niinistöä kannattavat ovat kaikki miehiä sekä noita kahta asiaperusteita lukuunottamatta matalammin koulutettuja.
Niinistön kannattajiksi ovat ilmoittautuneet lähinnä he, jotka suoltavat melko painokelvotonta tekstiä hommaforumtyyliin, nimittelevät milloin ketäkin, käyttävät Haaviston kannattajista mm. sanaa "luuserit".
Saulia äänestävät ne, jotka ovat aina haukkumassa muita. Pekkaa äänestävät positiivisesti kanssaihmisiin suhtautuvat.
Niinistöä äänestävät kokoomus-aktivistit, konservatiivit ja vähän koulutetut (osa heistä, homofoobiset siis). Haavistolle humanistien äänet.
- Haavistoa äänestävä kokoomuslainen FT, humanisti
Haavistoa äänestävät päivittäin kymmenen kertaa päivässä jonkun Haavisto on loistotyyppi jutun FB:iin. Niinistöä äänestävät ovat hiljakseen :)
t. Niinistöä äänestävä 38-vuotias kaupunkilainen korkeakoulututkinnolla
Muuten on vaikea keksiä yhdistäviä tekijöitä ja osa yliopistolaisistakin kannattaa Niinistöä.
Onneksi olen törmännyt vain yhteen henkilöön joka on maininnut homoseksuaalisuuden facessa.
Muutenkin minulla on fiksuja face-ystäviä. Kukaan ei siellä käy likaista kamppanjaa. Muutama linkki on laitettu mutta ei pahimpia.
Itse äänestän Niinistöä mutta molempia ehdokkaita kunnioitan. Ja tässä ketjussa näkee että tämä ei todellakaan koske kaikkia. Tällaisessa ketjussakin on hyvä päästä haukkumaan millaiset "elämässään epäonnistuneet" äänestävät vastaehdokasta. En ihan osta näitä ketjun juttuja :D
kouluttamattomat naiset jotka ovat naineet rahaa (+omat perinnöt) äänestävät niinistöä.
ne, joilla rahaa ei ole mutta ovat koulutettuja, äänestävät haavistoa.
Just pähkäilin samaa. Niinistön "peukuttajiksi" tunnustautuneet ei ainakaan mun Fassessä spämmää, kun taas Haavisto-fanit koko ajan laittaa jotain kuraa eteenpäin.
on peukuttanut niinistön puolesta. Häviääkö se mainos vaalien jälkeen?
Samoin eräs, joka on sellainen aatteeton haistelija trendejen perään. Äänestää yksi-risti-kaksi, ei pystyisi ikinä perustelemaan kantaansa.
Niinistöä äänestää loput kuorma-autokuskeista lääkäreihin.
Niinistön äänestäjistä toinen superkunnollinen kokoomuslainen (siis sellainen joka "elää oikein", on kristitty eikä ole koskaan juhlinut tms) ja toinen muuten vaan rikkaiden miesten kanssa viihtyvä. Perheeni ja muut kaverini Haavistoa ( koulutettuja ja ei koulutettuja, taiteeseen suuntautuneita ja ei-suuntautuneita, miehiä ja naisia, ehkä suvaitsevaisuus ja erilaisten elämäntapojen ja ihmisten ymmärtäminen yhdistää näitä)
22-vuotias kahden lapsen äiti, joka kihloissa. Oli yksi pahimpia kiusaajiani ala-asteella, onneksi pääsin hänestä eroon mennessä eri yläasteille. On käsittääkseni myös jonkin sortin uskovainen. Talousasioistaan en tiedä mitään, viimeksi näin hänet grillillä töissä. Isänsä on muistaakseni poliisi, joka huhujen mukaan pahoinpiteli ex-vaimoaan. Heillä on paljon lapsia.
Niinistöä kannattavat kavereistani ne, jotka ovat kouluttautuneita ja työelämässä mukana.
Haavistoa kannattavat kavereistani sellaiset vasemmisto-vihreät hippeilijät ja salaliittoteoreetikot :D
Mä en oikein ymmärrä tuota, että vasemmistoa...kun Haavisto on oikeistoa ei vasemmistoa..mites nyt tää asia on mennyt ihan päälaelleen. Sanotaan, että Niinistö on vain porvareiden äänestämä kun Pekka on ihan ehta porvari, joka on elänyt elämänsä hyvin etuoikeutettuna....
22-vuotias kahden lapsen äiti, joka kihloissa. Oli yksi pahimpia kiusaajiani ala-asteella, onneksi pääsin hänestä eroon mennessä eri yläasteille. On käsittääkseni myös jonkin sortin uskovainen. Talousasioistaan en tiedä mitään, viimeksi näin hänet grillillä töissä. Isänsä on muistaakseni poliisi, joka huhujen mukaan pahoinpiteli ex-vaimoaan. Heillä on paljon lapsia.
Pekkaa äänestävät positiivisesti kanssaihmisiin suhtautuvat.