Millaisia leposykkeitä teillä on? onkohan mulla jo liian matala...
..mittasin eilen illalla säänn rutiinini mukaan verenpaineeni ja mittari tietty näyttää samalla pulssin.
Lukema oli 52, yleensäkin näyttänyt 50-65 välillä mutta harvemmin alle 56.
Kommentteja?
Kommentit (9)
Ei kerro siitä, että on vahva sydän, kun en kerran urheile, vaan pulssi on matala ihan luonnostaan. Ei haittaa mun elämää, kun on aina ollut tuollainen. Jos muuttuisi yllättäen, sitten olis ongelma.
verenpainemittari voi näyttää ihan väärää lukemaa. Toki voi näyttää myös oikein. Ja jos ei oo mitään oireita, huimausta ym. niin tuskin siitä alhasesta sykkeestä on haittaa?
Varsinkin jos ei oireita. Miksi mittailet pulssia ja verenpainetta? Onko sulla jotain sydänlääkityksiä, esim beetasalpaajaa (Bisoprolol tai Emconcor)?
(beetasalpaaja) jonka takia syke on usein alle 50. Ehkä tuollainen 42-43 on raja, jos syke menee sen alle niin tulee epämääräisen huono olo ja tuntuu että sydän lyö epäsäännöllisesti ja "jysähtelee". Mutta esim. 45 ei tunnu mitenkään erikoiselta.
Mulla on just kans tällänen! Synnytys takana ja viikkoa sen jälkeen huomasin, että sydän lyö tosi hitaasti! EKG otettiin ja se oli ok. Mutta teen ittelleni huonon olon kun alan miettiin mistä tää vois johtua ja pysähtyykö sydän kohta. Ei huimaa, mutta tunne on inhottava.
Mamma kirjoitti:
Mulla on just kans tällänen! Synnytys takana ja viikkoa sen jälkeen huomasin, että sydän lyö tosi hitaasti! EKG otettiin ja se oli ok. Mutta teen ittelleni huonon olon kun alan miettiin mistä tää vois johtua ja pysähtyykö sydän kohta. Ei huimaa, mutta tunne on inhottava.
Jos sydämesi pysähtyisi niin et kyllä siinä vaiheessa sitä kauaa miettisi. Taju menee aika välittömästi jos verenpaine menee ja sydämen pysähdyttyä ei varmaan kulu kovin montaa sekuntia.
Leposyke on täysin normaali kun se on 40-70. On hyvin henkilökohtaista. Itellä on n. 45 enkä pidä sitä mitenkään erityisen matalana.
Mulla alin lääkärin mittaama lukema ollut 33. Yleensä on siinä 42-52 välillä.
Tällainen leposykkeeni oli siis myös siinä vaiheessa elämää 15 vuotta sitten, kun baarit, rellestäminen, tupakka ym. oli kiinnostuksen kohde nro 1 :) Lääkärit olettivat aina, että urheilen paljon - NOT.
Elämäntavat ovat sittemmin muuttuneet radikaalisti. Treenaan 6-10 tuntia viikossa ja nykyään leposyke on 45. Jos otan "virallisen" leposykkeen eli mittaan sen aamulla ennen kuin nostan päätä edes tyynystä, saattaa lukemat olla muutaman lyönnin tuon allekin.
Matala leposyke on yleensä merkki vahvasta sydämestä. Eikä siitä pitäisi olla mitään haittaa jos itse tuntee vointinsa hyväksi :) Jostain syystä mulle on tullut jokaisen synnytyksen (3) jälkeen vaihe, että syke on hidastunut entisestään, reilusti alle 40 lyöntiin minuutissa - siis suorastaan lääketieteellisen harvasykkeisyyden puolelle. Se ei ollut kivaa: tunsin jokaisen sykäyksen "hätkähdyksenä" kehossani, ilmeisesti kun niin suuri verimäärä meni kerralla läpi. Sekin oli kuitenkin kuulemma vaaratonta: harvalyöntisyys on ongelma vain silloin, kun hitaasti lyövä sydän ei pysty pumppaamaan riittävästi verta. En tiedä miten tämä ilmiö minulla liittyy synnytyksiin eikä lääkäritkään ole ottaneet kantaa kun ongelma on aina mennyt itsestään ohi viikossa-parissa.