Oleko rajoittanut lapsen aspartaami-annostusta?
Puhutaan, että keinomakeutusaine aspartaamista saa syöpää ja sillä on vaikutusta MS-taudin kehittymiseen. Tätä makeutusainetta on nykyään lähes kaikkialla, jopa jäätelössä ja jogurtissa.
Se myös lisää sokerin ja makeanhimoa. Lisäksi aspartaami on addiktoiva aine
Taustaa
http://ruohikolla.blogspot.com/2010/10/aspartaami-aiheuttaa-maksa-ja.ht…
http://ilonpisara.blogspot.com/2010/04/aspartaami.html
Kommentit (37)
Koska lapset ei sitä juuri mistään meillä saa. Ei syödä eikä juoda makeutusaineilla käsiteltyä tavaraa juuri koskaan.
Itse saan jo pienistä määristä migreenin, enkä muutenkaan pidä kyseistä ainetta terveellisenä. Puhumattakaan siitä, että pidän muutenkin kaikkia kevyttuotteita huijauksena...
En vaan tykkää siitä aspartaamin keinotekoisesta mausta.
Joten se vähä, mitä herkutellaan, herkutellaan aidoilla asioilla.
olen. En anna lapselle mitään keinotekoisesti makeutettua ja suoraan sanottuna ihmettelen niitä, jotka antavat.
mahdat vedota? Että tuo myytti tuosta syövästä jaksaa elää... Todellisuudessa elinatasosyöpä tulee ihan muualta kuin aspartaamista. Vastaus kysmykseen, en ole, koska sitä ei ole meillä koskaan käytetty, aspartaamilla makeutetut tuotteet maistuu musta paskalta. Jos limua on pakko juoda, juodaan sitten ihan sitä sokeriversiota...
n. 4 kertaa vuodessa. Kyseessä on 9-vuotias, joten ei liene tarvetta vähentää?
En anna lapsilleni keinomakeutettuja tuotteita ja ainakaan tähän mennessä ei ole ollut ongelmia löytää sellaisia. Muutenkaan ei syödä light-tuotteita, joissa tuota aspartaamia taitaa yleisimmin olla. Välillä juodaan mehuja ja herkutellaankin, mutta silloin makeutusaineena on sokeri.
me vanhemmat juodaan limsaakin (lapset ei tykkää), mutta sen täytyy olla ihan sokeriversiona. Minusta keinomaketetut maistuvat ihan järkyttävän pahalta.
10
Alottajan on varmaa vaikee vedota tutkimuksiin. Eihän aspartaamista ole vielä tehty ainuttakaan puolueetonta tutkimusta :D
Mut meillä juodaan sokerilimua. Meen teinitytön (16v) taiveihottumat loppu kun sain tytön lopettamaan kevyt limpparit ja irtokarkit.
Oon kyllä alottajan samaa mieltä, et kyllä aspartaamissa on jotain outoo. Euroopan elintarviketurvallisuusyksikkö Efsa on ottanut sen uuteen tutkintaan. Myös brittien vastaava tutkii asiaa.
Meillä lapset saavat makeutusaineita itse tehdyistä leivonnaisista, kiisseleistä yms. sekä limsasta. Limsaa juovat yht. viikon aikana ehkä 0,5litraa (siis yksi lapsi) ja leivonnaisia tms. tulee tehtyä ehkä kerran, pari kuukaudessa. En usko, että tästä on lapsille mitään haittaa. Itse syön makeutusaineita päivittäin ja olen ravitsemustieteen ammattilainen.
Meillä lapset saavat makeutusaineita itse tehdyistä leivonnaisista, kiisseleistä yms. sekä limsasta. Limsaa juovat yht. viikon aikana ehkä 0,5litraa (siis yksi lapsi) ja leivonnaisia tms. tulee tehtyä ehkä kerran, pari kuukaudessa. En usko, että tästä on lapsille mitään haittaa. Itse syön makeutusaineita päivittäin ja olen ravitsemustieteen ammattilainen.
miksi et käytä leivonnassa, kiisseleissä ym. sokeria, vaan keinotekoista makeutusta?
10
miksi et käytä leivonnassa, kiisseleissä ym. sokeria, vaan keinotekoista makeutusta? 10
Käytän makeutusaineita, koska haluan välttää ylim. kaloreita. En myöskään usko, että kohtuukäytöllä olisi mitään haittavaikutuksia.
Stevia sisältää glukosidejä, steviosidejä, jotka ovat 100–300 kertaa kidesokeria makeampia, eivätkä sisällä kaloreita. Se voi olla kaloriton ja glukoositon makeutusaine diabeetikoille ja kalorimäärän laskemisesta kiinnostuneille
vuodessa, enkä usko siitä olevan kauheasti haittaa. Fanaatikoksi en halua ryhtyä minkään ruoka-aineen suhteen.
Sama homma ja kokemukset! Meillä ihottuma loppui kun neiti 15v lopetti kevytlimut ja muut väri- ja lisäaineherkuttelut.
En tajunnut, että tyttö syö joka päivä koulun jälkeen makeaa, homma selvisi löytäessäni tytön tiliotteen jemmapiilosta. 3 - 5 euroo joka päivä Alepaan :)
Ihmettelinkin sitä ennen, et miks tyttö syö niin vähän.
tosin pyrimme muutenkin pitämään kaiken makean syömisen/juomisen kohtuu vähäisenä: ei siis mitään totaalikieltoa ja stressiä, mutta ei esim. mehua ja makeutettuja (sokerilla tai muuten) ruokia jatkuvasti. Pyritään siis siihen että lapsi ei pitäisi makeaa minään kielettynä hedelmänä, muttei myöskään tottuisi siihen että jatkuvasti pitäisi olla jotain makeaa tarjolla.
Taustalla se että itse sain lapsena limsoja ja karkkia rajoitetusti, enkä niitä juuri kaipaakaan, mutta makeita leivonnaisia ja vanukkaita usein ja niiden kanssa on vaikea pysyä kohtuudessa.
Käytän makeutusaineita, koska haluan välttää ylim. kaloreita. En myöskään usko, että kohtuukäytöllä olisi mitään haittavaikutuksia.
Miksi käyttää keinomakeutetta, jos antaa lapsille vain vähän makeata kuukaudessa.
Minä olen myös ravitsemustieteen ammattilainen. Olen Äiti.
miksi et käytä leivonnassa, kiisseleissä ym. sokeria, vaan keinotekoista makeutusta? 10
Itse en osaa pitää kohtuukäytössä tavallista sokeria mitenkään pahiksena, varsinkaan kun kasvuikäiset lapset tarvitsevat kasvuunsa hurjasti energiaa. Toisaalta itsellä ei ole painon kanssa ongelmia, joten senkään takia en ole huolehtinut.
10
vuodessa, enkä usko siitä olevan kauheasti haittaa. Fanaatikoksi en halua ryhtyä minkään ruoka-aineen suhteen.
Lapset saa varmaan käyttää myös päihteitä? Mitäs sitä turhaan fanaattiseksi alkamaan...
ole aspartaamia mukuloille koskaan syötetty. Mä itse saan aspartaamia sisältävistä juiomista huonon olon, samoin yksi lapsistani. En todellakaan osta kotiin enää ollenkaan.