Tosi surkeata monella naisella, miehellä ja koko perheellä::
nainen saa niin paljon miestään vähemmän palkkaa, että on itsestään selvää (?), että nainen jää kotiin hoitamaan lapsia ja mies elättää perhettä.
Tasa-arvoisessa perhessä jaetaan niin kodin ja lasten hoito että perheen elatuskin tasapuolisesti. Isä SAA jäädä kotiin ja äiti SAA mennä töihin.
Eikö av-palstan äidit ole opiskelleet (eikö ole motivaatio/äly/mahdollisuudet/kannastus riittänyt vai mikä syynä), että olisivat saaneet kivan ja motivoivan työn, johon on mukava palata perhepoliittisilta vapailta ja josta saa sellaista palkkaa, jolla voi elättää perhettä siinä missä mieskin? Eikö av-palstalaisten miehet hoida kotia ja lapsia tasa-arvoisesti lasten äidin kanssa? Minne 1800-luvulle te olette, naiset, jääneet? Ihmettelen kyllä myös näitä pariskuntien eroavaisuuksia muutenkin, meidän piireissä kyllä naidaan samasta yhteiskuntaluokasta.
Meillä homma on hoidettu tasa-puolisesti. Miehen kanssa tienataan suurin piirtein saman verran ja lapsen hoito ja kotityötä on jaettu tasapuolisesti. Molemmat tehdään osa-aikaista hoitovapaata, ja lapsi on 100 % kotihoidossa. Todella hyvä ratkaisu, josta nauttii koko perhe. Ihanaa, kun lapsi (1,5 v) kokee molemmat vanhempansa tasa-arvoisiksi. Ja kun molemmat vanhemmat ovat kotona ja työssä, osataan arvostaa sekä kotivanhemmuutta että ansiotyössä käyntiä ja nähdään molempien plussat ja miinukset.
t. urakotiäiti vm 75
Kommentit (79)
Miehellä paremmin palkattu työ ja minä lasten parissa. minä vedin pidemmän korren kun kerroin, että hoitovapaata voi käyttää myös ilmaisena "koulutuksena ja virikkeiden antajana". Kävimme lapsen kanssa mitä erilaisemmissa toimiinnoissa ja yhdistyksissä tutustumassa erilaisiin perhetyön muotoihin. Nyt sitten innostusta riittää taas töihinkin.
Sovittiin, että mies saa jäädä halutessaan sitten seuraavan lapsen kannsa.
Kuinkakohan moni puoltoistavuotias miettii tasa-arvo kysymyksiä?
Kumpikohan meistä jaa lasta hoitamaan kotiin? Ei ole tasa-arvosta kyse, vaan järkisyistä.
Vaikka "naisen euro on 80 senttiä" on osin kärjistys, siinä on paljon tottakin. Yhtä vaativasta työstä ei välttämättä saa samaa palkkaa!
Ja naiset ovat monasti aloilla, joilla pätkätyö on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Tietysti voi aina typerästi sanoa, että olisivat valinneet toisen ammatin ja työn, mutta kyllä perinteisillä naisten aloillakin tehdään tärkeää ja haastavaa työtä, josta PITÄISI saada vakityö ja kunnollinen palkka.
On erittäin ikävää, jos naiset itse alkavat väheksyä ns. naistenaloja. MEIDÄN pitäisi edes itse arvostaa hoivatyötä, opetusta yms.
Ei ne miehet meille lisää liksaa silkkaa hyvää hyvyyttään anna...
ja tukea...surkeaa, että yhteiskunta maksaa siitä että hoitaa omia vapaaehtoisesti tehtyjä lapsia...ei pitäisi käyttää tähän euroakaan.
jos lapsia ei syntyisi.
Ei siinä kyse ole pelkästään yksittäisistä perheistä vaan koko yhteiskunnasta, sen tarpeista ja toimivuudesta.
Koti ja perhe. Yksi räikeimmistä epätasa-arvoisuuksista yhteiskunnassamme. Toisaalta naiset "pakotetaan" jäämään kotiin, toisaalta naiset "pakottavat" miehet töihin. Miehet eivät pääse nauttimaan hoitovapaista ym., naiset eivät taas pääse työelämään. Ideaalitilanteessa voi yhidstää perheen ja työn! Sitä minä tässä peräänkuulutan.
Ja jotta siihen päästään, pitää olla tasaveroisessa suhteessa puolisonsa kanssa. Siihen kuuluu kotitöiden tasa-arvoinen jakaminen alusta saakka. Siihen kuuluu kouluttautuminen ja työpaikan hankkiminen. Siihen kuuluu siellä työelämässä pysyminen.
Naiset töihin ja miehet kotiin! Siinä ne alkaa palkkaerot hiljalleen tasoittua, kun perhepoliittiset vapaat jaetaan tasan.
Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että meillä tämä tasa-arvoisuus on ollut mahdollista. Ja se on perheen etu.
Ja kyllä 1,5-vuotiaskin osaa tasa-arvoa arvostaa, uskon niin. Ihanaa, kun näkee isän ja pojan suhteen olevan ihan yhtä tärkeä kuin äidin ja pojankin. Toivottavasti poikakin isänä huolehtii yhtä hellästi jälkikasvustaan ja arvostaa puolisoaan kuten isäkin äitiä.
t. ap
Koti ja perhe. Yksi räikeimmistä epätasa-arvoisuuksista yhteiskunnassamme. Toisaalta naiset "pakotetaan" jäämään kotiin, toisaalta naiset "pakottavat" miehet töihin. Miehet eivät pääse nauttimaan hoitovapaista ym., naiset eivät taas pääse työelämään. Ideaalitilanteessa voi yhidstää perheen ja työn! Sitä minä tässä peräänkuulutan. Ja jotta siihen päästään, pitää olla tasaveroisessa suhteessa puolisonsa kanssa. Siihen kuuluu kotitöiden tasa-arvoinen jakaminen alusta saakka. Siihen kuuluu kouluttautuminen ja työpaikan hankkiminen. Siihen kuuluu siellä työelämässä pysyminen. Naiset töihin ja miehet kotiin! Siinä ne alkaa palkkaerot hiljalleen tasoittua, kun perhepoliittiset vapaat jaetaan tasan. Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että meillä tämä tasa-arvoisuus on ollut mahdollista. Ja se on perheen etu. Ja kyllä 1,5-vuotiaskin osaa tasa-arvoa arvostaa, uskon niin. Ihanaa, kun näkee isän ja pojan suhteen olevan ihan yhtä tärkeä kuin äidin ja pojankin. Toivottavasti poikakin isänä huolehtii yhtä hellästi jälkikasvustaan ja arvostaa puolisoaan kuten isäkin äitiä. t. ap
14 000€/kk:ssa ja miehen taas vastaavasti tipahtaa tänne 3500€ paikkeille? Niinkö?
Koti ja perhe. Yksi räikeimmistä epätasa-arvoisuuksista yhteiskunnassamme. Toisaalta naiset "pakotetaan" jäämään kotiin, toisaalta naiset "pakottavat" miehet töihin. Miehet eivät pääse nauttimaan hoitovapaista ym., naiset eivät taas pääse työelämään. Ideaalitilanteessa voi yhidstää perheen ja työn! Sitä minä tässä peräänkuulutan. Ja jotta siihen päästään, pitää olla tasaveroisessa suhteessa puolisonsa kanssa. Siihen kuuluu kotitöiden tasa-arvoinen jakaminen alusta saakka. Siihen kuuluu kouluttautuminen ja työpaikan hankkiminen. Siihen kuuluu siellä työelämässä pysyminen. Naiset töihin ja miehet kotiin! Siinä ne alkaa palkkaerot hiljalleen tasoittua, kun perhepoliittiset vapaat jaetaan tasan. Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että meillä tämä tasa-arvoisuus on ollut mahdollista. Ja se on perheen etu. Ja kyllä 1,5-vuotiaskin osaa tasa-arvoa arvostaa, uskon niin. Ihanaa, kun näkee isän ja pojan suhteen olevan ihan yhtä tärkeä kuin äidin ja pojankin. Toivottavasti poikakin isänä huolehtii yhtä hellästi jälkikasvustaan ja arvostaa puolisoaan kuten isäkin äitiä. t. ap
14 000€/kk:ssa ja miehen taas vastaavasti tipahtaa tänne 3500€ paikkeille? Niinkö?
Olen av-mamma. Saan vähemmän palkkaa kuin mieheni. Olen silti akateemisesti koulutettu ja minulla on mielenkiintoinen työ, josta maksetaan kohtuullista palkkaa. Palaan mielelläni työhöni, kun kuopus on hiukan isompi, mutta en halua laittaa pientä hoitoon. Mieheni hoitaa kotia ja lapsia kyllä myös. Tosiasia kuitenkin on, että minä olen parempi ja lapsillemme tärkeämpi vanhempi. Totta on myös, että meidän kummankin vanhemmuus toteutuu parhaiten yhdessä, tuemme ja arvostamme toisiamme. Monenlaiset hoitoratkaisut voivat toimia, erilaiset erilaisilla lapsilla ja vanhemmilla.
minä itseasiassa olen korkeammin koulutettu, kuin mieheni, silti mieheni tienaa enemmän. Ei se palkka AINA ole koulutustasosta kiinni. Ja meillä vaan on ollut itsestäänselvyys, että jään kotiin. Kaikkia lapsia olen imettänyt vuoden ikään, joten se on ollut yksi syy miksi minä olen ollut kotona vanhempainvapaan.
kärjekäs (ja ihme oletus, että pitäisi "naida samasta luokasta"), koska on ilmiselvää, että monessa perheessä miehen olisi vaikea jäädä kotiin.
Mutta jos isän palkka on 8000e/kk kuten lainaamani viestin otsikossa esitettiin niin eiköhän tuosta ole ollut mahdollista pistää säästöön sen verran, että isä voisi olla esim 6kk kotona hoitovapaalla? Tai edes 3kk? Kun äidilläkin on kuitenkin ihan keskipalkkainen työ?
(oletan tässä, että on lähtökohtaisesti hyvä asia, että molemmat vanhemmat hoitavat yhteistä lasta kotona edes jonkin aikaa, koska se tuntuu niin itsestäänselvältä, mutta perusteluina esim.: kumpikin saa luoda syvällisen suhteen lapseensa, kumpikin tuntee perhe-elämän "molemmat puolet", lapsi saa mahdollisesti olla pitempään kotona, kumpikin saa olla jonkun jakson poissa työelämästä, ainakin sen yhden ruots. tutkimuksen mukaan isän hoitovapaalla olo on yhteydessä parisuhteen hyvään laatuun jne. jne.)
Kumpikohan meistä jaa lasta hoitamaan kotiin? Ei ole tasa-arvosta kyse, vaan järkisyistä.
kärjekäs (ja ihme oletus, että pitäisi "naida samasta luokasta"), koska on ilmiselvää, että monessa perheessä miehen olisi vaikea jäädä kotiin. Mutta jos isän palkka on 8000e/kk kuten lainaamani viestin otsikossa esitettiin niin eiköhän tuosta ole ollut mahdollista pistää säästöön sen verran, että isä voisi olla esim 6kk kotona hoitovapaalla? Tai edes 3kk? Kun äidilläkin on kuitenkin ihan keskipalkkainen työ? (oletan tässä, että on lähtökohtaisesti hyvä asia, että molemmat vanhemmat hoitavat yhteistä lasta kotona edes jonkin aikaa, koska se tuntuu niin itsestäänselvältä, mutta perusteluina esim.: kumpikin saa luoda syvällisen suhteen lapseensa, kumpikin tuntee perhe-elämän "molemmat puolet", lapsi saa mahdollisesti olla pitempään kotona, kumpikin saa olla jonkun jakson poissa työelämästä, ainakin sen yhden ruots. tutkimuksen mukaan isän hoitovapaalla olo on yhteydessä parisuhteen hyvään laatuun jne. jne.)
vanhempainvapaalla, vaikka näin pitäisi ollakin. meillä ei mies pystynyt vanhempainvapaalle jäämään, ihan työstä johtuen.
että minkälaiset työajat teillä ap on, kun pystytte kotihoitamaan lapsenne? Ja kumpi teistä on DI ja kumpi lääkäri?
Meillä molemmat ollaan koulutukselta samalla tasolla ja vielä ns. miehisellä alalla. Mies edennyt korkeammalle, mutta itsekin olen esimiesasemassa. Mies tienaa lähes tuplasti sen mitä minä, joten oli ihan selvää, että jään lasten kanssa kotiin. Ja meillä tämä ei ole mikään tasa-arvokysymys, vaan perheenä yhdessä sovittu juttu. Mies tällä hetkellä tuo elannon ja minä hoidan kodin ja lapset. Muutaman vuoden päästä sitten asiat jo toisin, kun olen itse takaisin työelämässä. Silloin tosin meillä käy todennäköisesti siivoja, mutta muut kodin työt tehdään sen mukaan kumpi ehtii/jaksaa/haluaa ja lasten hoidossa molemmat mukana yhtälailla.
Ja vaikka mies käy tällä hetkellä töissä ja on paljon myös reissussa, ei se estä häntä luomasta hyviä suhteita lapsiinsa ja huolehtimaan heistä hellästi. Ja mieheni myös arvostaa minua äitinä/puolisona/naisena, vaikka olenkin tällä hetkellä "vain" kotiäiti.
Sinulla ap on mielestäni aika kummallinen ajatusmaailma.
kärjekäs (ja ihme oletus, että pitäisi "naida samasta luokasta"), koska on ilmiselvää, että monessa perheessä miehen olisi vaikea jäädä kotiin. Mutta jos isän palkka on 8000e/kk kuten lainaamani viestin otsikossa esitettiin niin eiköhän tuosta ole ollut mahdollista pistää säästöön sen verran, että isä voisi olla esim 6kk kotona hoitovapaalla? Tai edes 3kk? Kun äidilläkin on kuitenkin ihan keskipalkkainen työ? (oletan tässä, että on lähtökohtaisesti hyvä asia, että molemmat vanhemmat hoitavat yhteistä lasta kotona edes jonkin aikaa, koska se tuntuu niin itsestäänselvältä, mutta perusteluina esim.: kumpikin saa luoda syvällisen suhteen lapseensa, kumpikin tuntee perhe-elämän "molemmat puolet", lapsi saa mahdollisesti olla pitempään kotona, kumpikin saa olla jonkun jakson poissa työelämästä, ainakin sen yhden ruots. tutkimuksen mukaan isän hoitovapaalla olo on yhteydessä parisuhteen hyvään laatuun jne. jne.)
on monenlaisia? Jos on juuri saanut vaikka ylennyksen niin ei siellä työpaikalla katsota hyvällä, jos samassa jääkin kotiin. VAIKKA pitäisi ollakin siihen mahdollisuus.
Kuin aloittaja -oletpa saanut paljon negaa ... harmi, kertonee enemmän palstalaisten sielunmaisemasta kuin aloituksestasi ;)
Meillä mä oon kotona enemmän ollut (freelanceri oon) ja mies töissä mut esim. jos mulla iltahommia/kiirehommia, se joustaa ja tekee töitä kotona. samoin miehen sukulaiset (äiti ja täti) on heti olleet muutaman viikon ikäisten vauvojen hoitoringissä mukana -vain tarpeen vaatiessa tokikin, pääasiassa oon heidät kyl hoitanu ennen kuin noin 3-veenä tarhaan -ja sittenkin ovat tehneet lyhyttä (max 5-6h) päivää.
Hoitojärjestelyjä on monenlaisia, ja kyllä mä luulen että mun mies olisi mielellään kotona (kunhan saadaan tämä iltatähti turvallisesti masusta...) mutta sen työ on vähän vaikea kenenkään muun korvata...
Mun serkulla ja sen miehellä on sama ammatti ja he ovat todellakin jakaneet kolmen lapsensa hoitovapaat tasan. Hyvin on toiminut.
tasa-arvoiseksi. Hän tietää teidän molempien palkat ja työtuntimäärät ja on iloinen näistä vai miten? Minua oikeasti kiinnostaa lapsesi tapa ilmaista tuo asia.
Mahtuuko kalloosi, että minä, nainen 100% halusin olla lastemme kanssa kotona ja mieheni 100% ei halunnut. Se on sattumaa, että minä tienaan vähemmän. Vaikka teinaisin miestäni enemmän, olisin halunnut olla kotona, kun lapset on pieniä. Mies taas on sanonut, ettei kesken työpäivän todellakaan tunne raastavaa halua olla mieluummin lastensa luona. Illat ja viikonloput riittää.
Minä hyväksyn tämän eron ajattelutavassamme ja itse asiassa minulle riittää tieto siitä mitä minä haluan ja olen iloinen, että olen saanut niin tehdä. Eli minä olen jopa nostanut itseni tasa-arvon yli. Vaikka mieheni olisi halunnut jäädä kotiin, en olisi antanut jäädä vaan mieluummin jäänyt itse. Itsekkäästi toteutin itseäni, enkä mukaillut miestäni.
Kuten sanottu, hän ei kuitenkaan halunnut ja on ilmaissut olevansa onnellinen, että minä halusin. Hänestä olisi kuulemma tuntunut ikävältä viedä pientä lasta päiväkotiin.
Mutta muut saavat tehdä omalla tavallaan, en jaksa sitä päivittäin pohtia. Enpä oikeastaan juuri koskaan, pohdiskeltavaa riittää omissa kuvioissa.
Ja kaikkien pitäisi myös päästä töihin.
Muuten ajatuksesi on pelkkää utopiaa.
mutta vaikea uskoa, että kaikki isopalkkaiset miehet saisivat aina samaan aikaan ylennyksen ja vauvan :D tai että kaikki olisivat niin korvaamattomia, etteivät edes paria kuukautta hoitovapaata voi pitää.
Luulisi, että useimmat pitäisivät arvokkaana asiana sinänsä sitä, että molemmat vanhemmat pitävät edes pienen pätkän hoitovapaata.
on monenlaisia? Jos on juuri saanut vaikka ylennyksen niin ei siellä työpaikalla katsota hyvällä, jos samassa jääkin kotiin. VAIKKA pitäisi ollakin siihen mahdollisuus.
mutta vaikea uskoa, että kaikki isopalkkaiset miehet saisivat aina samaan aikaan ylennyksen ja vauvan :D tai että kaikki olisivat niin korvaamattomia, etteivät edes paria kuukautta hoitovapaata voi pitää. Luulisi, että useimmat pitäisivät arvokkaana asiana sinänsä sitä, että molemmat vanhemmat pitävät edes pienen pätkän hoitovapaata.
tämä nyt vaan sattui olemaan se tilanne. Ja ihme kyllä en ole tässä 10v aikana huomannut, että tämä asia olisi haitannut lapsia/minua/miestä, että äiti olikin kotona ja isä töissä...huoh
Jeps, vaihtoon vaan tommoinen epätasa-arvoinen alistaja! Oot varmaan joutunut ite vielä synnyttämäänkin kaikki teidän lapset kun miehes ei oo muka halunnut?