Kuinka tarkkaan nuo elokuvissa (finnkino) syynää lasten iät?
Eli saapasjalkakissaa oltais menossa katsomaan, mukaan haluais 3v7kk olevan poika. Ikäraja on 7 joten laillisestihan mukaan vanhempien kanssa pääsee 4 vuotta täyttänyt. Uskaltaako pojan ottaa mukaan vai tarksitaako ne iän?
Kommentit (28)
Kuka valvoo noudattamista
Elokuvateattereissa ikärajojen noudattamista valvovat lipunmyyjät ja ovimiehet. Videoliikkeissä vastuu on videon myyjällä tai vuokraajalla. Nykyiset ikärajat antavat joustonvaraa siten, että K-7, K-11 ja K-15 -elokuvia voi kaksi vuotta ikärajaa nuorempi katsoa täysi-ikäisen seurassa elokuvateatterissa. Vanhempien on kuitenkin syytä kuunnella tarkkaan lastensa tuntemuksia ja ottaa ne huomioon elokuvia valittaessa.
Jos kehtaat lapsesi kuullen valehdella, niin mikäs siinä.
eikö tarvitsekaan olle 5? Onko ikärajamääritelmä muuttunut?
finnkinon sivulta:
7: Kielletty alle 7-vuotiailta.
Aikuisen (yli 18 v.) seurassa sallittu
4 vuotta täyttäneille.
elokuvien ikärajat ovat muuttuneet. Saa mennä 3 vuotta suositusikää alemmalla iällä vanhempien kanssa.
Kuka valvoo noudattamista
Elokuvateattereissa ikärajojen noudattamista valvovat lipunmyyjät ja ovimiehet. Videoliikkeissä vastuu on videon myyjällä tai vuokraajalla. Nykyiset ikärajat antavat joustonvaraa siten, että K-7, K-11 ja K-15 -elokuvia voi kaksi vuotta ikärajaa nuorempi katsoa täysi-ikäisen seurassa elokuvateatterissa. Vanhempien on kuitenkin syytä kuunnella tarkkaan lastensa tuntemuksia ja ottaa ne huomioon elokuvia valittaessa.
elokuvien ikärajat ovat muuttuneet. Saa mennä 3 vuotta suositusikää alemmalla iällä vanhempien kanssa.
Luulen, että noin pienen ollessa kyseessä elokuva voi todellakin olla liian pelottava ja sitten joudutte rauhoittelemaan mukulaa siellä salissa.
Koska nyt on K12 ja K16
eli 9-vuotiaat ja 13-vuotiaat vanhempien kanssa.
Kerran jätin ottamatta kuopuksen mukaan kun ikäraja oli 7 ja hän muutaman kuukauden vajaa 5v. En olisi voinut lapsen kuullen valehdella ikää. Paikan päällä kuitenkin huomasin että oli useampi noin 3v paikalla eikä kukaan kysynyt heidän ikää.
Turussa taas menin esikoisen kanssa katsomaan S7 leffaa esikoisen kanssa joka oli silloin 6v. On pienikokoinen eikä meinattu päästä sisään. Vasta kun kysyin että pitääkö oikeasti olla paperit lapsella jo tämän ikäisenä että pääsee elokuviin, niin päästivät sisälle.
Luulen, että noin pienen ollessa kyseessä elokuva voi todellakin olla liian pelottava ja sitten joudutte rauhoittelemaan mukulaa siellä salissa.
5kk sinne tai tänne, ei tuolla oikeesti ole mitään merkitystä.
Siinä voi jokainen vanhempi miettiä että haluaako valehdella lapsen kuullen tai laittaa jopa lapsi valehtelemaan oman ikänsä.
Siinä voi jokainen vanhempi miettiä että haluaako valehdella lapsen kuullen tai laittaa jopa lapsi valehtelemaan oman ikänsä.
eli mun ei tarvis edes käskeä sen valehdella :)
ap
Joko lapsi häiritsee muita itkullaan tai saa näkemästään traumoja, jotka eivät näy päällepäin aikoihin.
Joko lapsi häiritsee muita itkullaan tai saa näkemästään traumoja, jotka eivät näy päällepäin aikoihin.
kyllä täysjärkinen vanhempi lapsensa tuntee ja tietää mitä lapsi voi katsoa ja mitä ei. Maalaisjärjen käyttö on ihan sallittua.
Mutta minä en ole vienyt lapsiani "alaikäisenä" elokuviin. Tunnen lapseni, mielikuvitus jyllää niin voimalla, että elokuvista kehittävät tosi mielenkiintoisia pelkotiloja. Sellaisistakin kohtauksista, joista itse ei voisi edes kuvitella tulevan pelkoa ;) Saapasjalkakissan menen luultavasti katsomaan kuitenkin, sillä nuorimmainen meillä jo eskarissa ja jo 7v.
Edelleenkin seuraan elokuvien ikärajoja. Sen lisäksi suojelen lapsiani turhilta peloilta
kun siis muuten ikäraja on 7 vuotta.
Aika erikoista että joku ehdoin tahdoin haluaa viedä 3 vuotiaankin kun kuitenkin muistutetaan että ei sovellu välttämättä 4-5-vuotiaillekaan.
Ja kirkkain silminkö äiti vastaa lapsen kuullen: Joo, on täyttänyt 4 vuotta.
Hyvinpä lapsi oppii ettei ikärajoilla ole niin väliä. 14-vuotiaana mopon selkään, 16-vuotiaana ravintolaan...
kyllä täysjärkinen vanhempi lapsensa tuntee ja tietää mitä lapsi voi katsoa ja mitä ei. Maalaisjärjen käyttö on ihan sallittua.
Ihan maalaisjärjellä pitäisi tajuta, että sen ikäisillä lapsilla on suuri ero. 7-vuotias on jo tuplat vanhempi. Ikärajoilla on oikeasti joku tarkoitus, ja ap:n aloitus näyttää, että ikärajoja todella tarvitaan, koska kaikki vanhemmat eivät hallitse lasten kehityspsykologiaa tai edes arkijärjen käyttöä.
Mutta minä en ole vienyt lapsiani "alaikäisenä" elokuviin. Tunnen lapseni, mielikuvitus jyllää niin voimalla, että elokuvista kehittävät tosi mielenkiintoisia pelkotiloja. Sellaisistakin kohtauksista, joista itse ei voisi edes kuvitella tulevan pelkoa ;) Saapasjalkakissan menen luultavasti katsomaan kuitenkin, sillä nuorimmainen meillä jo eskarissa ja jo 7v.
Edelleenkin seuraan elokuvien ikärajoja. Sen lisäksi suojelen lapsiani turhilta peloilta
luonteinen ja "vasta 3v." niin en veis. Mutta on tuo jo lähempänä 4:ää kuin kolmea. Reipas poika joka ei ole aiemminkaan saanut mistään ohjelmasta tai elokuvasta (siis iälleen sopivasta) mitään itkuja tai pelkoja. Siksi tätä asiaa mietinkin, en ole vielä asiaa päättänyt. Voi olla että odotamme kunnes se tulee dvd:lle ja sitten katsomme kotona. Sitten lapsikin on jo ylittänyt sen maagisen rajan. Ei mulla ole mitään tarvetta näyttää lapsille jokaista mahdollista elokuvaa iästä piittaamatta, vanhemmat lapset innostui tuosta saapasjalkakissasta ja nuorin mukana. Siksi mietin että onko tuolle vaan sanottava että et pääse mukaan tai odotettava dvd:tä vai mentävä katsomaan se koko porukalla siitä huolimatta että yhden ikä alittuu sen 4-5kk. ap
luonteinen ja "vasta 3v." niin en veis. Mutta on tuo jo lähempänä 4:ää kuin kolmea. Reipas poika joka ei ole aiemminkaan saanut mistään ohjelmasta tai elokuvasta (siis iälleen sopivasta) mitään itkuja tai pelkoja. Siksi tätä asiaa mietinkin, en ole vielä asiaa päättänyt. Voi olla että odotamme kunnes se tulee dvd:lle ja sitten katsomme kotona. Sitten lapsikin on jo ylittänyt sen maagisen rajan. Ei mulla ole mitään tarvetta näyttää lapsille jokaista mahdollista elokuvaa iästä piittaamatta, vanhemmat lapset innostui tuosta saapasjalkakissasta ja nuorin mukana. Siksi mietin että onko tuolle vaan sanottava että et pääse mukaan tai odotettava dvd:tä vai mentävä katsomaan se koko porukalla siitä huolimatta että yhden ikä alittuu sen 4-5kk. ap
Eli juurikin se, ettei tähän asti ole pelännyt mitään, ei välttämättä tarkoita, etteikö jatkossa pelkäisi jotain. Mielikuvitus kehittyy koko ajan ja saattaa tulla yllättäviäkin tilanteita. Reipas lapsi ei välttämättä tarkoita sitä, että ei pelkäis jotain jossain vaiheessa.
Me kävimme aikanaan katsomassa Risto Räppääjän, josta keskimmäinen lapseni onnistui kehittämään itselleen pelkotiloja. Siitä kohtaa, kun se ongenkoukku juuttuu Rauhan korvaan. En olisi ikinä uskonut että sellaisestakin saa pelkotiloja aikaiseksi. Ja juurikin tuo keskimmäisemme on ollut se, joka ei pelkää "mitään". Verrattuna näihin kahteen muuhun lapseen ainakin. :D
Minusta itse asiassa 4-5kk tuossa iässä on aika paljon.
Näytä kuitenkin lapsellesi niitä saapasjalkakissan trailereita, mitä mieltä hän on niistä. Kait sekin paljon kertoo.
Niin ja edelleenkään en minä veisi elokuviin alaikäistä.