Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä vuokrasopimus Kelalle?? :o

Vierailija
25.01.2012 |

Muuttaessa pitäisi Kelalle lähettää vuokrasopimustodistus mutta en löydä sellaista kelan lomakkeista? Joku nerokas joka tietää mistä kelvollisen lomakkeen saa? Vai saako olla vapaamuotoinen itsetehty?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET VOI olla oikeesti noin palikka.

Vierailija
2/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kopion otat sun vuokrasopimuksesta, se ois siinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mistä saan sen alkuperäsen sopimuksen mistä ottaa kopio? :D

Vierailija
4/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokranantajalles ja pyydät kopiota siitä hänen kappaleestaan.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
5/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sä olet saanut, kun olet tehnyt vuokrasopimuksen.

Vierailija
6/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkiksi, kannattaa AINA säästää kaikki viralliset paperit, esim. tuo vuokrasopimus. Se on omaksi eduksesi, joskus voi tulla kiistaa tmv. ja on paha jos ei vuokrasopimusta ole. Myös muista sopimuksista on hyvä säilyttää ne sopimukset tallessa (esim. sähkösopimus, vakuutukset, kännykkäliittymäpaperit, pankkikorttipaperit, takuukuitit jne.)

Mene heti jo tänään kirjakauppaan ja osta sieltä nk. kodinkansio (myös tavallinen mappi/pahvilaatikko ajaa saman asian) johon keräät kaikki ns. viralliset paperit. Kerran vuodessa tai parissa se kannattaa käydä läpi ja poistaa esim. umpeen menneet takuukuitit sieltä. On hyvä myös säilyttää tiliotteet (tai mahdolliset kelan laput) parin vuoden ajan, niitä saattaa tarvita. Itselläni on tuo kotikansio ja sitten palkkakuiteille oma kansio, veroehdotukset ym. säilytän palkkakuittien kanssa.

Vierailija
7/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutetaan asumaan vuokralle, tehdään vuokrasopimus.

Se on tärkeä paperi, jos tulee mitä tahansa ongelmaa vuokrasuhteessa ja sitä vaaditaan asumistukea varten.

Vierailija
8/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole tehneet vielä vuokranantajani kanssa mitään vuokrasopimusta, mutta olen saanut kuitin plus vuokranantajan allekirjoituksen maksamastani vuokrasta. Olen siis vuokralla yksityisellä eikä kokemusta vastaavasta ole. Nyt löysin onneksi vuokrasopimuspohjan internetistä josta ajattelin tulostaa kolme versiota. Toivottavasti tämä kelpaa kelalle..:)

Vierailija
9/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko sinä, kuinka heikoilla sinä oikeasti ole, jos vuokranantajasi päättä, että et olekaan oikeasti vuokralla asunnossa? Entä irtisanomisaika?

Vierailija
10/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole tehneet vielä vuokranantajani kanssa mitään vuokrasopimusta, mutta olen saanut kuitin plus vuokranantajan allekirjoituksen maksamastani vuokrasta. Olen siis vuokralla yksityisellä eikä kokemusta vastaavasta ole. Nyt löysin onneksi vuokrasopimuspohjan internetistä josta ajattelin tulostaa kolme versiota. Toivottavasti tämä kelpaa kelalle..:)

Et voi tulostella ihan mitä tahansa viranomaisia varten. Pyydät nyt vuokranantajalta, että teette kirjallisen vuokrasopimuksen. Ehkä vuokranantajasi vuokraa asunota pimeästi ja ei ole siksi tehnyt sopimusta. Kela (yhteiskunta, veronmaksajat) ei tue pimeää liiketoimintaa.

Vierailija
11/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oonkohan jotenki liian tarkka kun mulla on vanhojen asuntojenkin vuokrasopimukset sekä vuokrasopimuksen irtisanomislaput tallessa...

Vierailija
12/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä voi antaa Kelalle jotain omatekemääsi lappua, sun pitää toimittaa kopio siitä vuokrasopimuksesta jonka olet tehnyt (tai syytä olis ainakin olla tehtynä!!) kun olet asuntoon muuttanut. Siinä pitää olla siis myös vuokranantajan allekirjoitus.

Vierailija
13/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viet Kelalle. Olen itsekin asunut ilman vuokrasopimusta useammassakin asunnossa, eikä siitä ole tullut mitään ongelmia. Nämä on kaikki tosin saatu "tutunkaupalla", joten se ei ollut silloin niin tärkeä. Nyt ilman muuta mulla on kirjallinen sopimus.

Vierailija
14/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tehnyt vuokrasopimusta, mutta maksat kuitenkin vuokraa???

Juu ei kelpaa kelalle mitkään itse väsätyt lappuset.

Vuokranantajan kanssa tehdään vuokrasopimus ennen asuntoon muuttoa. Siitä ilmenee asuntoon muuttopäivä, vuokran määrä, irtisanomisperusteet yms.

Ja vuokrasopimuksessa on oltava molempien osapuolien allekirjoitus.

Oletko edes varma että vuokranantajasi omistaa koko asuntoa...jokin nyt haiskahtaa jos ei sopimusta ole tehty.

Vierailija
15/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vuokrakoti.fi/ohjeita/vuokrasopimus.pdf

Onko tämän kanssa toivoakaan että kelpaisi kelalle?

ap

Vierailija
16/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.vuokrakoti.fi/ohjeita/vuokrasopimus.pdf" alt="http://www.vuokrakoti.fi/ohjeita/vuokrasopimus.pdf">http://www.vuokrakoti.fi/ohjeita/vuokrasopimus.pdf</a&gt; Onko tämän kanssa toivoakaan että kelpaisi kelalle? ap

Mutta itse et voi sitä tehdä vaan vuokranantajan on sopimus laadittava ja allekirjoitettava!

Vierailija
17/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene Kelaan kysymään.

Vierailija
18/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

allekirjoittaman tuon. Voi vaan olla et vuokraussuhteessa on jotain hämärää, miksi ei alunperin mitään sopimusta ole sulle esitetty..

Vierailija
19/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene Kelaan kysymään.

Asun Ruotsissa. Puhelimeenkaan eivät ole vastanneet.

Vierailija
20/25 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi