Vinkkejä, miten 3-lapsisen perheen arjen aikataulut pysyvät hallinnassa???
Meillä on kaksi kouluikäistä, yksi päiväkoti-ikäinen, töissä käyvät äiti ja isä, lisäksi äidin opinnot ja lasten harrastukset. Vanhemmatkin yrittävät harrastaa kun ehtivät ja hennovat.
Ongelma on se, että arki koostuu niin monesta eri tekijästä, jotka pitäisi aikatauluineen saada pysymään hallinnassa. Kuka on milloin missäkin, mihin aikaan pitää lähteä ja tulla, kuka hakee ja vie, kenellä on liikunnassa luistelua ja kenellä hiihtoa ja milloin jne. Yhdellä lapsistamme on tiettyjä vaikeuksia, joiden vuoksi hän ei vielä pysty yksin huolehtimaan esim. läksyistä tai liikuntatuntivarusteista vaan tarvitsee aikuisen apua.
Hoidin lapsia pitkään kotona, mistä lienee perua se, että päävastuu lasten asioiden hoitamisesta on muodostunut minulle. Kyllä mies hoitaa lapsia, kuskaa harrastuksiin jne. tasapuolisesti, mutta minun kontolleni on jäänyt pysyä kärryillä kaikesta. Eli henkinen taakka on minun harteillani.
Laitoimme vuoden alussa seinään kalenterin, johon kirjoitin kaikki tiedossa olevat menot. Mies ei muista katsoa kalenteria koskaan, enkä minäkään aina. Pyrin laittamaan kaikista tärkeistä jutuista vielä muistutuksen puhelimeen, koska muuten ne unohtuvat. Ikävä kyllä aina en muista laittaa muistutusta, ja seuraukset ovat arvattavissa.
Olen miettinyt, pitäisikö miehen ottaa PÄÄvastuu joistakin asioista, esim. lasten harrastuksista. Silloin mies tietäisi aina kenen vuoro on kuskata ja milloin, hän hoitaisi kaikki ilmoittautumiset, maksut jne. Mutta meneekö arki vain enemmän sekaisin, jos lankoja yrittää jakaa kahden ihmisen käsiin?
Kokemuksia?
Kommentit (28)
Niin mikä siinä on kiirettä?
Herääminen vaikeaa?
Tavarat ei löydy?
Tavaroille omat paikat, selätä sotku ja laita illalla tavarat kasaan?
Lapset voi miettiä illalla vaatteet seuraavalle päivälle jos se nopeuttaa toimintaa? Koulureput valmiina ladattuna ja läksyt tehtynä.
Jääkaappiin voi illalla keittää valmiiksi munia, kahvinkeittimen ladata valmiiksi, kasviksia voi silputa leivän päälle jääkaappiin vaikka pakasterasiaan tai lautaselle ja peitetään kelmulla?
23
ei kannata tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaista ja vaikeaa
Kaikelle on selkeä paikka.
Lapset tekee aina läksyt heti, kun tulevat koulusta, reput pakataan sitten pois odottamaan seuraavaa aamua.
Aamiaisen laittaa isä valmiiksi kun muut vielä nukkuu, lapset syövät autossa tai työhuoneellani, joka on koulun vieressä. Työhuoneella pestään hampaat ja kammataan hiukset.
Vaatehuollon hoidan keskitetysti viikonloppuna eli viikolla vain haetaan asukokonaisuudet kodinhoitotilasta.
Sekä kotona että työhuoneella on varavaatteita, joilla täydennellään, jos jokin kastuu tms.
Urheiluvarusteet pannaan aina valmiiksi kokonaisuuksiksi käytön jälkeen. Sitten ne vain napataan mukaan kun tarvitaan.
Aina kun on jokin väli, tehdään jotain jo ennakkoon.
sori vaan, meillä on 5 lasta lähtenyt jo vuosia kaikki joka ikinen aamu samaan aikaan kouluun eikä onglemia ole ollut, samoin vanhemmat siis duuneihinsa.
käsittämätöntä, että joku ei osaa ilman neuvoja elää arkeaan :)
vai kehujako ap kalastelee?
johan täällä on ivallinen/vihamielinen tyyli... Kehujako tämä nimimerkki kalastelee?
me molemmat vanhemmat käymme töissä. Koululaisilla normiharrastusrumba, pienimmällä vielä ei, me vanhemmat harrastamme vain asioita, jotka eivät ole aikatauluun sidottuja. Minä kuntoilen joka mahdollisessa ja mahdottomassa välissä itsekseni ja ukko "tapaa kavereita" silloin tällöin. Ei ole kauheaa stressiä. Ehtii sitä myöhemminkin itseen keskittyä enemmän sitten.
Toki on päiviä, jolloin mennään minuuttiaikataululla 2 autolla vuorotellen ja limittäin, mutta ovat harvinaisempia ja ne nyt vaan kuuluu kuvioon 3 lasta, harrastukset ja 2 työelämää.
Ja mies osallistuu kaikkeen tähän yhtä paljon kuin minä. Ehkä harrastuskuskauksiin jopa enemmän. Minä aikataulutan ja käskytän, kuka menee minnekin ja mitä ottaa mukaan, niin homma toimii kyllä. Eli kalenterivastuu minulla, kuskaus miehellä, pääpiirteittäin.
johan täällä on ivallinen/vihamielinen tyyli... Kehujako tämä nimimerkki kalastelee?
Ja edellisellä viittaan siis kirjoittajaan 28 ja muihin samantyylisiin kirjoituksiin...
mitä muistamista teillä sitten muka on??? Siis mitä vaikeaa on hallita tuollaista?
Ja ne aamutkin saa rauhallisiksi tekemällä kaiken valmiiksi illalla.
Tai sitten sillä, että teette osittaista työaikaa ja lähdette töihin myöhemmin ja keskitytte siihen aamuun.