Imetyksen lopetus - miten onnistuitte
Hei,
Minulla on jo reilusti yli 1,5-vuotias lapsi, joka vielä nukahtaa päivä- ja yöunilleen tissin ääreen. Nyt alkaisi olla jo korkea aika päästä tuosta tavasta irti ja lopettaa imetys! Miten tuo mahtaa onnistua, kun tyttö ei todennäköisesti halua käydä nukkumaan ainakaan päikkäreille, vaikka olisi väsynyt... Yöunille on nytkin kyllä monasti (maidon jälkeen tosin) nukahtanut väliimme, kiivettyään ensin itse sänkyymme. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on näin vanhojen lasten imetyksen lopettamisesta?
Kommentit (6)
kerrasta poikki. Lähdin viikonlopuksi reissuun kavereideni kanssa, ja isä hoiti lasta sen aikaa.
Unille nukahtaa tutin avulla. Jos tuttia ei ole käytössä, ottakaa avuksi joku unilelu tms. Voisit ottaa nyt esim. viikoksi jonkun unilelun mukaan nukuttamisimetykseen, niin lapsi yhdistää lelun nukahtamistilanteeseen.
oli n.1,5-vuotias, kun tuo "tissille nukahtaminen" loppui. Se loppui kohtalaisen helposti, kun lapsi ei enää imetyksen aikana nukahtanut, enkä antanut uusia yrityksiä tuon yhden iltaimetyksen jälkeen (eikä lapsi niitä oikeastaan enää edes pyytänyt, tosin aika on voinut kullata muistot :). Lapsi ymmärsi tuolloin, mitä tarkoittaa "viimeinen", joten kerroin, että nyt on viimeinen kerta, kun saa maitoa ennen nukkumaanmenoa.
Hieman tuon jälkeen lopetin yöimetykset siten, että nukuin yksin toisessa huoneessa ja lapsi isänsä kanssa toisessa. Kerroin illalla, ettei minulta enää tule öisin maitoa ja isä toisti saman, kun lapsi pyysi yöllä maitoa.
Imetys loppui kokonaan muutaman kuukauden päästä tuosta. Imetin enää iltaisin, eivätkä imetyshetket olleet enää erityisen pitkiä. Lopulta maidon tulo sitten vain loppui. Yhtenä iltana lapsi toetesi itsekin, että "Maito loppu.".
isä on hoitanut paria yötä, kun lapsi on heräillyt. se tissi unohtuu yllättävän äkkiä. vaikeampaa se mulle on ollut kuin lapsille :).
Nukahtaessa ja yölläkin.
Molempien lapsien kohdalla tehtiin niin että lähdin viikonlopuksi pois. Toisella kerralla yksin mökille ja toisella kavereille talovahdiksi. Mies ja lapset kävi kyllä päivällä moikkaamassa.
Ensimmäisenä yönä kun olin kotona lapset vähän yritti kerjätä maitoa mutta tosi helposti vieroitus kävi.
että en enää imettänyt sängyssä, vaan olkkarin sohvalla ennen unille menoa. Imetyksen jälkeen päivällä luettiin vielä unikirja sängyssä, illalla tehtiin imetyksen jälkeen iltapesut ja sitten isän kanssa sänkyyn lukemaan ja unta hakemaan. Lapsen kiinnostus rintaan lopahti kahdessa viikossa, kun sitä ei enää saanutkaan sängyssä, ja imetys siis loppui oikeastaan lapsen omasta aloitteesta, kun hän ei enää pyytänyt rintaa. Vieläkin ihmettelen, miten helposti se sujuikin - ainoat itkut imetyksen loppumisen vuoksi meillä tirautin minä, kun tuli hieman haikea olo, kun tajusin, että nyt se on tosiaan loppu :)
ja päivällä kylmästi huudatusta.